När kommer nästa Macbook Pro?

Permalänk

När kommer nästa Macbook Pro?

Tjenare, jag har funderat på att köpa mig en macbook pro 13" men har hört att den nya genarationens MBP kommer snart? Är det någon som vet när? Och vet någon möjligtvis vilka nya specifikationer denna dator kommer ha? Är tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shedstrom:

Tjenare, jag har funderat på att köpa mig en macbook pro 13" men har hört att den nya genarationens MBP kommer snart?

Jaså? Av vem då?

Skrivet av shedstrom:

Är det någon som vet när?

Nej. De som pratar vet inte och de som vet pratar inte.

Skrivet av shedstrom:

Och vet någon möjligtvis vilka nya specifikationer denna dator kommer ha?

Nej. Se föregående svar.

Skrivet av shedstrom:

Är tacksam för svar!

Varsågod.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Hedersmedlem

Det borde inte dröja så länge om de följer tidigare mönster: http://buyersguide.macrumors.com/#MacBook_Pro

Permalänk
Medlem

anledningen till att det spekuleras i en uppgradering tordes vara att intel släpper Sandy Bridge som är en ny processorarkitektur som de flesta här inne vet. Denna arkitektur släpp i början av nästa år.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Glorious Model O White] [Epos H3PRO]

Permalänk
Hedersmedlem

5:e januari är det väll till och med (och Apple brukar väl dessutom vara rätt snabba med att använda nymodigheterna)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

5:e januari är det väll till och med (och Apple brukar väl dessutom vara rätt snabba med att använda nymodigheterna)?

Det är väldigt olika, ibland är de snabba. Ibland dröjer det, se t.ex. MBA och MBP13 som fortfarande har kvar Core2Duo p.g.a. grafikpprestanda och platsbrist.

Personligen hoppas jag på ett juste lite-utav-allt evenemang i Januari/Februari där Apple lanserar nya MBP's (med design liknande MBA), iPad 2, iWork '11, kanske en CDMA iPhone och något annat skoj.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Skrivet av b0bzor!:

Det är väldigt olika, ibland är de snabba. Ibland dröjer det, se t.ex. MBA och MBP13 som fortfarande har kvar Core2Duo p.g.a. grafikpprestanda och platsbrist.

P.g.a. att Core2Duo duger alldeles utmärkt också och det vore enbart dumt att trycka in mer prestanda i en MacBook Air eftersom det hade kostat i slutpris, värmeutveckling, dimensioner etc..

Permalänk

en i-cpu drar mindre än en motsvarande c2d pga ny arkitektur, så där har du fel natogandalf.

men ändå tycker jag att en macbook pro 13" för 12000 idag som inte har i3/i5 är bedrövligt, det får du i en windowsmaskin alla gånger för dessa pengar.

Nu sitter jag själv på macbook air och är mer än nöjd. Den duger som komplement till den stationära. men en macbook pro tycker jag kan anses vara något man kan ha som primär och enda dator (med extern skärm, tgb o mus) men cpun är klen, klenare än sina konkurrenters och det är lite skam, 15" och 17" har fått i5/i7 så då kan gott 13" få det också... något annat skulle förvåna mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boppleplutten:

en i-cpu drar mindre än en motsvarande c2d pga ny arkitektur, så där har du fel natogandalf.

men ändå tycker jag att en macbook pro 13" för 12000 idag som inte har i3/i5 är bedrövligt, det får du i en windowsmaskin alla gånger för dessa pengar.

Nu sitter jag själv på macbook air och är mer än nöjd. Den duger som komplement till den stationära. men en macbook pro tycker jag kan anses vara något man kan ha som primär och enda dator (med extern skärm, tgb o mus) men cpun är klen, klenare än sina konkurrenters och det är lite skam, 15" och 17" har fått i5/i7 så då kan gott 13" få det också... något annat skulle förvåna mig.

Motsvarande CPU skulle ju vara en i3, vilket skulle kräva antingen 2 GPUs eller intel crap. Man skulle inte kunna köra endast Nvidias chip. Boosten man får med Nvidias chip jämfört med Intels är ju viktigare än den lilla boost man skulle få med en i3. Att slänga in en i5 däremot skulle bli problem i värme/batterisynvinkel då sist jag kollade drog den mer än den CPUn som sitter i MBA.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Nästa generations Macbook Pro kommer nog runt April som vanligt. Apple är oftast noga med att släppa en ny generation samma pungkt på året. Jag antar som dom flästa här att 13 tumaren kommer att ha en i3 men och SSD diskar kommer antagligen bli billigare som tillval. Men annars kommer det nog inte vara en så stor skilnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

...och för att Apple kunde köpa upp gamla C2D's billigt av Intel

Skrivet av NatoGandalf:

P.g.a. att Core2Duo duger alldeles utmärkt också och det vore enbart dumt att trycka in mer prestanda i en MacBook Air eftersom det hade kostat i slutpris, värmeutveckling, dimensioner etc..

...eller prismarginaler för Apple

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Inte för att vara sådan men har du några uppgifter på detta??

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Inte för att vara sådan men har du några uppgifter på detta??

Det första har jag ingen "källa" på, men det känns logiskt - däremot inget negativt av det utan riktigt smart.
Angående det andra så får det plats i3or med "riktiga" GPUs i massor med bärbara datorer runt 13 tum eller lägre. Det var ett korkat argument när det gällde MBP, men *kanske* funkar vad gäller MBA. Förstår dock inte varför det repeteras som ett mantra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

hare inte mer snackats om värme osv. näre gäller MBA.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Skrivet av jens:

hare inte mer snackats om värme osv. näre gäller MBA.

i3or alstrar inte precis mer värme.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lyfter ämnet lite för som jag fattat det berodde det på att avtalet alt. nån teknisk lösning säger att för att använda i3an måste den kombineras med Intels GPU (4500HD antar jag). Detta funkar inte på 13" både pga av plats men antagligen också värme samt strömförbrukning... Låter rimligt men jag hoppas ändå på i3 framöver...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZitreXx:

Lyfter ämnet lite för som jag fattat det berodde det på att avtalet alt. nån teknisk lösning säger att för att använda i3an måste den kombineras med Intels GPU (4500HD antar jag). Detta funkar inte på 13" både pga av plats men antagligen också värme samt strömförbrukning... Låter rimligt men jag hoppas ändå på i3 framöver...

Varför fortsätter folk sprida den här fabeln/myten? Det finns gott om trettontummare som uppenbarligen får plats med en "riktig" GPU.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av fratey:

Varför fortsätter folk sprida den här fabeln/myten? Det finns gott om trettontummare som uppenbarligen får plats med en "riktig" GPU.

Så man har hittat ett sätt att kringå naturlagarna. Sweet.
För så som jag har lärt mig tar fler kretsar alltid mer plats, drar mer ström och alstrar mer värme. ALLTID

Det kan ju också vara så att Apple har ett gäng designkriterier. Till exempel vikt, storlek och batteritid. För att optimera dessa parametrar får man skära ner på annat, som processorshastighet.
Man kan inte äta kakan och ha den kvar.

För övrigt längtar jag till nästa generation MBP. Hoppas det stämmer att man kan köpa en utan den meningslösa superdriven och istället ha en tunn sak som inte är en MBA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sahlstrom:

För övrigt längtar jag till nästa generation MBP. Hoppas det stämmer att man kan köpa en utan den meningslösa superdriven och istället ha en tunn sak som inte är en MBA.

Du är inte ensam

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

En GPU är väl en sak, med Intel HD blir det två GPUs...
Så otroligt med plats finns det inte:

http://guide-images.ifixit.net/igi/1OyxnZn5xQIDeBOG.huge

Kan givetvis fortfarande vara någon annan anledning men jag tror att folk har lite för lätt att misskreditera Apple ibland (iofs mig själv inräknad men)...

Eller har du en annan anledning som är stabil info för även jag tycker det är synd att det "bara" är en C2D i den...

Permalänk
Medlem

Håller helt klart med! Hade gärna sett en i3 i MBP 13". Jag saknar också en high-ress screen till MBP 13" . Detta borde iofs komma då det finns en 13" high-ress till MBA.

Ser iofs egentligen inget fel eller anser att processorn i dagens 13" MBP är dålig det ända är att den är 2 år (?) gamal och lägger man ut den summan pengar vill man ju helst ha något nytt, exempelvis med en i3/i5 (;

Permalänk
Skrivet av Ethaan:

Håller helt klart med! Hade gärna sett en i3 i MBP 13". Jag saknar också en high-ress screen till MBP 13" . Detta borde iofs komma då det finns en 13" high-ress till MBA.

Ser iofs egentligen inget fel eller anser att processorn i dagens 13" MBP är dålig det ända är att den är 2 år (?) gamal och lägger man ut den summan pengar vill man ju helst ha något nytt, exempelvis med en i3/i5 (;

jag förväntar mig en sådan vid nästa uppdatering faktiskt, annat vore bedrövligt. Gärna att de kombinerar det med en extra grafikkrets såsom de gjort på 15" resp 17"aren.

Sedan så tycker jag att 12000 för en macbook pro 13" är oförskämt i dagsläget. nya macbook airen ligger inte långt efter prestandamässigt på papperet idag.

jag sitter på förra generationens air (dvs den sista med 'gamla' skalet). Jag skall byta nu och det lutar åt air igen pga den lackande prestandaskillnaden jämte den 13" pro som finns idag.

Permalänk
Medlem

jag förväntar mig en sådan vid nästa uppdatering faktiskt, annat vore bedrövligt. Gärna att de kombinerar det med en extra grafikkrets såsom de gjort på 15" resp 17"aren.

Sedan så tycker jag att 12000 för en macbook pro 13" är oförskämt i dagsläget. nya macbook airen ligger inte långt efter prestandamässigt på papperet idag.

jag sitter på förra generationens air (dvs den sista med 'gamla' skalet). Jag skall byta nu och det lutar åt air igen pga den lackande prestandaskillnaden jämte den 13" pro som finns idag.

Jag använder min laptop idag till några ganska tunga applikationer, cad och PS, och även endel spelande.. jag är annars sjukt sugen på en macbook air men är rädd att jag inte kommer kunna ha den i typ 2½-3 år.. är inte ens säker på att den klarar de applikationerna..

Permalänk
Medlem

Nu verkar nvidia och intel gjort upp så vi får kanske se en i3 med ett 320m hoppas ssd blir standard också

Permalänk
Skrivet av Ethaan:

Jag använder min laptop idag till några ganska tunga applikationer, cad och PS, och även endel spelande.. jag är annars sjukt sugen på en macbook air men är rädd att jag inte kommer kunna ha den i typ 2½-3 år.. är inte ens säker på att den klarar de applikationerna..

adobe cs5 (illustrator, indesign och photoshop) fungerar hyggligt för enklare grejjer på macbook airen även om det inte är optimalt. Med nya högupplösta skärmen blir det betydligt bättre. grejjerna ryms helt enkelt inte riktigt på 1280x800 skärmen.

Caden blir upplösningen begränsande för. själva ritandet är inte särskillt krävande i varesig 2d eller 3d miljö, däremot kan stora assemblys och FE-analyser få den starkaste workstationen med dubbla quad-cpuer att gå på knäna.

Permalänk
Medlem

Med nya högupplösta skärmen blir det betydligt bättre. grejjerna ryms helt enkelt inte riktigt på 1280x800 skärmen.

Ja det är pinsamt att apple år 2010 sålde en laptop för 12 000kr med en skärm så har så låg upplösning som MBP 13 har. Det sägs ju att Apple ligger i framkant med ny teknik många ggr och att de har riktigt bra skärmar, men upplösning har det fullständigt skitit i. Till och med de större MBP har ju inte haft någon monsterupplösning direkt. Man borde kunna köpa en med full HD i dagsläget tycker man.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Ja det är pinsamt att apple år 2010 sålde en laptop för 12 000kr med en skärm så har så låg upplösning som MBP 13 har. Det sägs ju att Apple ligger i framkant med ny teknik många ggr och att de har riktigt bra skärmar, men upplösning har det fullständigt skitit i. Till och med de större MBP har ju inte haft någon monsterupplösning direkt. Man borde kunna köpa en med full HD i dagsläget tycker man.

fast nu biter du dig nog lite i foten.

macbook pro 15 och 17 har funnits med en extra högupplöst skärm som tillval rätt länge, åtminstone senaste generationerna, det kanske varit så sedan intel kom? jag minns faktiskt inte.

sedermera så tycker jag att air är ett bättre val idag för pro 13" har ju 1280x800 istället för 1440x900 som airen har numera.

Permalänk
Medlem

fast nu biter du dig nog lite i foten.

macbook pro 15 och 17 har funnits med en extra högupplöst skärm som tillval rätt länge, åtminstone senaste generationerna, det kanske varit så sedan intel kom? jag minns faktiskt inte.

sedermera så tycker jag att air är ett bättre val idag för pro 13" har ju 1280x800 istället för 1440x900 som airen har numera.

Tycker jag inte att jag gör eller har jag missat något? Menar du att jag kan få en MBP med full HD skärm?
Dessutom så borde MBP 13 ha 1440x900.

Jag har själv en 13" från 2010 och gillar den verkligen, men upplösningen är jobbigt låg tyvärr.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

15" kan max ha 1680x1050.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Tycker jag inte att jag gör eller har jag missat något? Menar du att jag kan få en MBP med full HD skärm?
Dessutom så borde MBP 13 ha 1440x900.

Jag har själv en 13" från 2010 och gillar den verkligen, men upplösningen är jobbigt låg tyvärr.

Kanske lite sent men ja? Du kan få en 17" MBP med 1920*1200 vilket är lite mer än full HD.

Eller så kanske man kan hoppas på retina display mot tillägg i framtiden?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!