Permalänk

Spel Dator | Sandy Bridge

Hej! Funderar på att skaffa en ny burk nu när Sandy Bridge har släppt. Kommer mestadels användas till spelande (WoW/black ops) men WoW till 90%.

Vill ha en rigg som klarar att WoW på ultra settings, klara 25manna raids med bra fps och utan lagg och samtidigt ha Spotify/flera internet sidor/skype i bakgrunden.

Är riktigt dålig på hårdvara så vet inte riktigt vad som funkar bra/ är kompatibelt, så skulle behöver hjälp med att bestämma vad för delar man ska köra på.

Hade också tänkt mig en SDD men vet inte riktigt vilken/ hur mycket minne man ska satsa på. 120GB räcker kanske?

En annan fråga jag har är om RAM, räcker 4GB eller ska jag ta 8GB?

Ska inte heller överklocka eftersom jag inte har någon erfarenhet utav det och vill inte riskera att sabba något

Min budget är runt 15.000 kr men kan tänka mig att höja den ett par tusen om det behövs.

Behöver ingen kringutrustning!

Permalänk

Plockade ihop ett snabbt packet, ungefär det jag tänkte köpa den 25:e dock tänkte jag köpa ett 570 istället.
Korten folk brukar rekommendera här är 6950 och flasha det, 6970, 570 samt 580
Minnen har jag skippat för jag är osäker på vad som är bäst.
Chassi som jag valde var Cooler Master HAF X och det är jag sjukt nöjd med, kollat massa reviews och annat innan jag bestämde mig.
Nätagget kanske är overkill, men jag köper nog det om ingen mer insatt tycker det är lite "to much"
Jag valde SSD hårddisk efter att testat en hemma hos min vän och blivit kär, där får du väl läsa på lite om vad som är bäst etc, men annars kan du nog kolla kundbetyg och bestämma dig efter det, samt storlek som passar dig, köpte själv 60 gb och tänkte köra operativsystemet och spelen på sen köpa en extern extra eller trycka in en billig 500gb eller liknande, då jag inte har något större behov av stor hdd, men skulle nog vara skönt med minst 80gb ssd iallafall
Processorn kanske du kan byta ut mot en 2600k men tror du klarar dig med en 2500k men lämnar även det till dom mer "insatta"

Sen när det gäller processorkylare etc verkar Noctua serien vara populär

Hoppas det hjälpte lite

http://www.inet.se/kundvagn/visa/113285/2011-01-12

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Purjolöken:

Plockade ihop ett snabbt packet, ungefär det jag tänkte köpa den 25:e dock tänkte jag köpa ett 570 istället.
Korten folk brukar rekommendera här är 6950 och flasha det, 6970, 570 samt 580
Minnen har jag skippat för jag är osäker på vad som är bäst.
Chassi som jag valde var Cooler Master HAF X och det är jag sjukt nöjd med, kollat massa reviews och annat innan jag bestämde mig.
Nätagget kanske är overkill, men jag köper nog det om ingen mer insatt tycker det är lite "to much"
Jag valde SSD hårddisk efter att testat en hemma hos min vän och blivit kär, där får du väl läsa på lite om vad som är bäst etc, men annars kan du nog kolla kundbetyg och bestämma dig efter det, samt storlek som passar dig, köpte själv 60 gb och tänkte köra operativsystemet och spelen på sen köpa en extern extra eller trycka in en billig 500gb eller liknande, då jag inte har något större behov av stor hdd, men skulle nog vara skönt med minst 80gb ssd iallafall
Processorn kanske du kan byta ut mot en 2600k men tror du klarar dig med en 2500k men lämnar även det till dom mer "insatta"

Hoppas det hjälpte lite

http://www.inet.se/kundvagn/visa/113285/2011-01-12

lite väl overkill nätagg ifall han bara ska köra single gpu.

Visa signatur

Citera för SVAR!

i5 750 @ 4.3 Ghz Vattenkylt. 8gb Corsair. 6950 Crossfire. 3x 1 tb Samsung Spinpoint F3 2x 120 gb Corsair SSD Force Series. Fractal Define r2 Svart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purjolöken:

Plockade ihop ett snabbt packet, ungefär det jag tänkte köpa den 25:e dock tänkte jag köpa ett 570 istället.
Korten folk brukar rekommendera här är 6950 och flasha det, 6970, 570 samt 580
Minnen har jag skippat för jag är osäker på vad som är bäst.
Chassi som jag valde var Cooler Master HAF X och det är jag sjukt nöjd med, kollat massa reviews och annat innan jag bestämde mig.
Nätagget kanske är overkill, men jag köper nog det om ingen mer insatt tycker det är lite "to much"
Jag valde SSD hårddisk efter att testat en hemma hos min vän och blivit kär, där får du väl läsa på lite om vad som är bäst etc, men annars kan du nog kolla kundbetyg och bestämma dig efter det, samt storlek som passar dig, köpte själv 60 gb och tänkte köra operativsystemet och spelen på sen köpa en extern extra eller trycka in en billig 500gb eller liknande, då jag inte har något större behov av stor hdd, men skulle nog vara skönt med minst 80gb ssd iallafall
Processorn kanske du kan byta ut mot en 2600k men tror du klarar dig med en 2500k men lämnar även det till dom mer "insatta"

Hoppas det hjälpte lite

http://www.inet.se/kundvagn/visa/113285/2011-01-12

Om han inte ska klocka eller för huvudtaget inte vet hur man gör, ska han inte köpa en k prolle. Kör på ett simpelt moderkort i 800-1300kr klassen. Stoppa sedan i 4 gb ram, uppgradera senare, om du känner att du behöver.

Jag är ett nvidia fan av många skäl, enligt mig är intel och nvidia som handen i handsken. Kör på ett starkt nvidia kort.

Visa signatur

Skärm: IPS Flatron W2220P HDD: 1TB F3 Proc: Intel Core i5 2500 3,3GHz Nätagg: Corsair VX 550W Chassi: Nexus Prominent 5 Ram: A-Data 4GB Game-Series 1333MHz Moder: Gigabyte GA-PH67A-UD3

Permalänk
Skrivet av VISST:

Om han inte ska klocka eller för huvudtaget inte vet hur man gör, ska han inte köpa en k prolle. Kör på ett simpelt moderkort i 800-1300kr klassen. Stoppa sedan i 4 gb ram, uppgradera senare, om du känner att du behöver.

Jag är ett nvidia fan av många skäl, enligt mig är intel och nvidia som handen i handsken. Kör på ett starkt nvidia kort.

Fast ska han lägga 15000 på en ny burk som klarar det mesta kanske det kan vara kul att ha den möjlighetem, fast jag vet inte

Permalänk
Skrivet av Pekå:

lite väl overkill nätagg ifall han bara ska köra single gpu.

Jo som sagt lämnar det till dom mer insatta, men minst 750w väl? om han vill köra sli senare.
Jag köpte ett så bra chassi som möjligt kommer även satsa på ett grymt agg 25:e, mest för att slippa köpa nytt i framtiden

Permalänk

Hm en fråga bara, om jag inte har missat något! Skillnaden mellan 2500 och 2600 är bara HT? och K = funkar att överklocka om jag minns rätt.

Så tror kanske en 2500 skulle räcka för mig eftersom jag inte ska överklocka, sparar lite stålar också! Men är som sagt inte säker om 2600/HT är värt det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Purjolöken:

Jo som sagt lämnar det till dom mer insatta, men minst 750w väl? om han vill köra sli senare.
Jag köpte ett så bra chassi som möjligt kommer även satsa på ett grymt agg 25:e, mest för att slippa köpa nytt i framtiden

Sant. ska han köra sli då är det agget bra annars köp mindre.

Skrivet av Lightdevil:

Hm en fråga bara, om jag inte har missat något! Skillnaden mellan 2500 och 2600 är bara HT? och K = funkar att överklocka om jag minns rätt.

Så tror kanske en 2500 skulle räcka för mig eftersom jag inte ska överklocka, sparar lite stålar också! Men är som sagt inte säker om 2600/HT är värt det.

Kör på HT man vet aldrig när spelen börjar dra nytta av dem.

Visa signatur

Citera för SVAR!

i5 750 @ 4.3 Ghz Vattenkylt. 8gb Corsair. 6950 Crossfire. 3x 1 tb Samsung Spinpoint F3 2x 120 gb Corsair SSD Force Series. Fractal Define r2 Svart.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/113343/2011-01-12
Under budget men tror inte man behöver lägga ut mycket mer. Dock endast min åsikt. Btw, klarar nätagget två GTX 570?

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeckarN:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/113343/2011-01-12
Under budget men tror inte man behöver lägga ut mycket mer. Dock endast min åsikt. Btw, klarar nätagget två GTX 570?

Du har bara en GPU där.

Och ja, psu'n klarar driva två st.

Visa signatur

Skärm: IPS Flatron W2220P HDD: 1TB F3 Proc: Intel Core i5 2500 3,3GHz Nätagg: Corsair VX 550W Chassi: Nexus Prominent 5 Ram: A-Data 4GB Game-Series 1333MHz Moder: Gigabyte GA-PH67A-UD3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MeckarN:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/113343/2011-01-12
Under budget men tror inte man behöver lägga ut mycket mer. Dock endast min åsikt. Btw, klarar nätagget två GTX 570?

Ska nog inte vara några problem vad jag har förstått.

Visa signatur

Citera för SVAR!

i5 750 @ 4.3 Ghz Vattenkylt. 8gb Corsair. 6950 Crossfire. 3x 1 tb Samsung Spinpoint F3 2x 120 gb Corsair SSD Force Series. Fractal Define r2 Svart.

Permalänk

Vad är skillnaden mellan GTX 570 och 580? Har funderar lite på ett 580 eftersom jag har hört att det ska vara bra, men 570 är billigare och kanske räcker.

Vet inte heller om 60 GB SDD räcker, men tycker att det borde allt räcka. För WoW/ Windows och lite små program.

Permalänk
Skrivet av Lightdevil:

Vad är skillnaden mellan GTX 570 och 580? Har funderar lite på ett 580 eftersom jag har hört att det ska vara bra, men 570 är billigare och kanske räcker.

Vet inte heller om 60 GB SDD räcker, men tycker att det borde allt räcka. För WoW/ Windows och lite små program.

Jag har corsair 60gb och tror det kommer räcka långt, alla mina programmappar samt windowsmappen tar ungeför 26gb med wow, sc2 och massa annat skräp jag absolut inte kommer ha på min ssd.
Kommer hålla den sjukt ren ( operativsystem, spel och antivirus. ) inte 200 skitprogram som innnan
580 är säkert väldigt bra, men 570 räcker nog gott och väl åt oss som kör sc2, wow, diablo3 när det kommer etc.
Kan ju alltid köra sli när det börjar tryta.
Men när det gäller chassi tycker jag du ska ta ett Haf x, anterc eller silverstone i liknande storlek.
Bättre luftflöde och lite mer framtidssäkert nu när grafikkort etc börjar bli längre och bredare
Skönt med ett chassi som håller länge och som får plats för framtida inköp, jag tyckte iallfall att det var ett förnuftigt val att satsa på chassit som man kommer behålla ett tag, dock kanske man vill byta det också när nösta ubercoola har kommit
Men som sagt inget proffs på detta
När det gäller minnen vet jag inte, tror nog 4gb räcker men å andra sidan kostar inte 8gb mycket mer heller, men som sagt wow borde inte kräva mer än 4 och vill du trycka i 4 till senare kostar det inte mycket

Benchmark test på korten

http://www.youtube.com/watch?v=twM0vtKME7w

Permalänk

.

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/114068/13jan

Så ser det ut just nu.. hoppas att det är kompatibelt.

Har tänkt lära mig att överklocka i framtiden, så tog K versionen. Fortfarande ingen aning om vilken kylare/nätagg jag ska ta =(

Funderar på att försöka dra ner mig till 12-13 tusen eftersom jag funderar på en skärm utöver paketet, men vet inte riktigt vad man ska plocka bort

Förslag på kylare och lämpligt nät agg vore trevligt! (Ska inte köra SLI/Crossfire).

Sorry för dubbelpost, såg att jag inte kunde ta bort min gammla.

Permalänk
Medlem

8gb minne känns overkill, själv anser jag att 6950/6970 är bättre kort än Nvidias idag. Inet monterar inte 3e parts kylare vad jag vet.

Byggde ihop en dator åt en polare för nån månad sen, han lirar också bara wow. blev en AMD 955 quad med 6870 och 4gb ram. Wow flyter på ultra som smör för han. Mitt förslag är I5 2500k, 6950, 650w, nån trevlig ssd och moderkort med CF lösning för framtiden. Varför lägga för mkt pengar på något? Köp nått annat kul för tusenlapparna du sparar på inte köpa överflödig prestanda.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk

Jo, har övervägt 9950 men blev GTX 570. Jag har vet inte alls mycket om kylare/nägg agg, om jag ska i framtiden ge mig på överklockning vilken kylare/nätagg ska jag ta? Hittar inget att Inet inte monterar kylare, dock.

Känner att jag kommer behöva 120 GB SDD i framtiden så vill helst inte ta bort det, inte riktigt bestämt mig om RAM.

Behöver man verkligen en extra kyllare om man ska överklocka? Skulle vilja komma ner till 12-13 tusen som sagt!

Permalänk
Medlem

Du kan pressa lite med originalkylare men det är ingen märkvärd prestanda vinst du kommer göra då. En okej kylare går inte på mer än 400 så det är en värd investering om du nu vill kräma ur mer ur systemet senare. Samtidigt besparar du dina öron en hel del oljud. Du har tillexempel Schyte ninja 3, mugen 2, Corsair A70 etc i 400kr klassen, ingen av dessa kylare kommer göra dig besviken för 400.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

Tack för förslagen! Överväger vad jag ska köpa just nu

Och räcker 650 W för single GPU? eller vad för nät agg ska jag köra på om jag i framtiden kan tänka mig att överklocka?

Sorry för att jag har så många frågor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightdevil:

Tack för förslagen! Överväger vad jag ska köpa just nu

Och räcker 650 W för single GPU? eller vad för nät agg ska jag köra på om jag i framtiden kan tänka mig att överklocka?

Sorry för att jag har så många frågor!

Ja, det räcker. Ska du köra SLI/Överklocka vid ett senare tillfälle och överklocka så hade jag köpt en 750-850w nätdel.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

Har inga planer just nu att köpa SLI i framtiden, däremot hade jag tänkt lära mig att överklocka. Någon som har ett bra nät agg att rekommendera runt 1000 spänn klassen som funkar fint att överklocka med?

http://www.inet.se/artikel/6900362/xfx-core-edition-850w

Är den tillräckligt bra för single GPU / överklockning?

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/114072/2011-01-13

Ser detta bra ut? Är allt kompatibelt och överklockingsbart? Funderar om jag verkligen behöver 120 GB SDD eller om 60/80 räcker...

Som sagt inte 100 ännu.

Säg gärna till vad jag kan ändra. Skulle inte direkt skada att gå ner lite i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightdevil:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/114072/2011-01-13

Ser detta bra ut? Är allt kompatibelt och överklockingsbart? Funderar om jag verkligen behöver 120 GB SDD eller om 60/80 räcker...

Som sagt inte 100 ännu.

Säg gärna till vad jag kan ändra. Skulle inte direkt skada att gå ner lite i pris.

Ser bra ut! XFXs nätdelar är mycket bra. När det kommer till SSD så har jag personligen en Intel SSD på 80gb vilket jag inte är nöjd med, jag hade satsat på 120gb.

EDIT: Ville bara påpeka att HAF X inte är den snyggaste lådan men det är fantastiskt låda för pengarna, super nöjd med mitt HAF X.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

Sitter och funderar hur man ska göra för att få ner priset till 15 tusen som är min egentliga budget

Märkte också att nätagget inte var modulärt så får nog byta det mot något annat. Kanske ska man ta och byta chassi.. hmm..

Vad för nätt aggs volt krävs för att överklocka en sandy?

Vill helst vara på den säkra sidan så att man inta har sönder något! Men samtidgt är jag sugen att lära mig att klocka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightdevil:

Vad för nätt aggs volt krävs för att överklocka en sandy?

Du behöver varken Noctua-kylare, ASUS-kort, modulärt eller 850W för att överklocka.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

Du behöver varken Noctua-kylare, ASUS-kort, modulärt eller 850W för att överklocka.

Jo, vet att jag inte behöver kylaren nu, men känns ändå "säkrast" för att hålla tempsen låga.

Får ta mig en funderare på chassit och SDD:n bara

Permalänk

Funderat som en dåre men får fråga om råd igen.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/115894/2011-01-13

Så ser kundvagnen ut just nu. En SDD, 2x chassin, 2x kylare och ett av minnerna ska bort!

Riktigt sugen på att lära mig överklocka, datorn beställs på måndag.

Kom gärna med andra förslag

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/119540/2011-01-15

Med det moderkortet du valt och tillsammans med den kylare du har valt kommer det vara enkelt för dig att överklocka. Asus bios i dessa korten är verkligen ett rejält kliv framåt äntligen känns det som om "bios" har kommit ikapp. Tog Fractal nätagg när jag gjorde denna, inte läst så mkt om XFX men håller de måttet med så äre bara att byta till ett sådant 850W, AX850W är skitbra men det kostar att ligga på den absoluta toppen så jag rekommenderar att lägga lite mindre på nätagget, det är fortfarande kvalitet.

Permalänk

Några frågor bara, hur stor skillnad är det på ram minnerna om jag ska överklocka? Är det värt att lägga några hundringar extra för att få 8-8-8-24?

Får alla delar plats i Lian Li Lancool PC-K62 chassit?

Måste man köpa till kylpasta när Inet monterar?

Räcker kylaren för överklockning eller behöver jag köpa till fläcktar? (Såg att det följer med lite fläktar i chassit).