Permalänk
Medlem

Ingen bild

Hej, jag har följande dator:

Operativsystem: Microsoft Windows XP Pro med SP2 och senaste drivrutinerna
Processor: AMD Athlon64 3200+
Moderkort: ASUS A8N-VM (mATX)
Minne: 2x 512MB Kingston PC3200
Grafikkort: Geforce 6600GT 128mb
Nätaggregat: 380W randommärke.

Mitt problem är att jag inte lyckas få ut någong bild på skärmen, moderkortet har både inbyggt grafikkort samt ett inkopplat (pci-e). Det har funkat perfekt fram tills för nån dag sedan, då slutade datorn helt enkelt att visa nån bild på skärmen. Dock verkar skärmen känna av att den är inkopplad till en dator då den går från att vara standby till att visa meddelandet "no input" eller liknande.

Jag har testat:
- Clear CMOS - inget resultat.
- Annan skärm - samma problem.
- Annan skärmsladd - samma problem.
Har även kopplat ut allt utom det nödvändiga (cpu+ram) för att kolla att nätagget klara sig.

Är det moderkortet som har dött? Inte ens det inbyggda grafikkortet funkar ju, nån som har några idéer?

http://se.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=15&l3=231&l4=0&model...

Permalänk
Medlem

Tjena,

Passar på att skriva i den här tråden istället för att skapa en ny.

Har ett nästan precis likadant problem med min stationära dator. Ungefär samma system som nämnt ovan, ursprungligen med 6800NU, tills det blev ett sådant problem. Löstes först med att byta ut fläkten till moderkortets nordbrygga som inte satt fast och kylde ordentligt till en annan kylfläns, blev dock samma problem efter någon vecka. Löstes sedan med att byta till något gammalt skitkort till vanlig PCI-port, vilket funkade ett längre tag (runt 5-6 månader), innan det blev samma problem igen... jävligt frustrerande som det kändes, var det dock igen nordbryggan som inte blev kyld tillräckligt bra. Köpte in någon rätt dyr kylpasta som jag applicerade rätt (funkade ej), köpte sedan in en ny kylfläns igen, eftersom jag råkat skrapa den andra medan jag tagit bort "thermal pad" från undersidan. Väl med den nya kylflänsen startar datorn igång och jag är glad i precis 10min tills den laggar upp (efter att ha kommit in i windows) utan någon märkbar orsak (iaf inte värmeproblem). Efter det så kan den i nuläget inte startas upp igen (få bild) ALLS helt plötsligt, har blivit kontakt med skärmen för att sedan visa "no signal" ett par ggr, till att helt förlora kontakt med skärmen.. :/

Testade clear cmos, men det verkar inte heller funka, har köpt in ett nytt grafikkort (också till PCI port, som funkat utan problem i ett halvår) som inte heller gör någon skillnad.... och sen så bytte jag också nätagget för några dagar sen, tog mig tid och såg till att alla sladdar satt rätt, sen startade datorn upp "normalt", laddade tills det helt plötsligt står nåt i stil med "blabla changed, defaults loaded" kommer inte ihåg EXAKT vad det stod, men det har väl att göra med CLEAR CMOS. Så då laggade den upp igen, för att sedan återgå till att inte starta med varken det nya/gamla nätagget, eller det nya/gamla grafikkortet. Har också känt på de olika kylkomponenterna, inget verkar bli överhettat så jag tror inte att det är problemet längre.

Skulle verkligen vara tacksam för hjälp från någon mer kunnig här på forumet. Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Jag kan säga att jag har ett liknande problem, splitterny dator, precis ihopsatt. Datorn startar fint, allt går igång, den låter bra, osv. Men skärmen vill inte starta, den stannar i "viloläge" vad jag än gör.

Om någon kunde komma med ett svar eller anledning skulle det vara fantastiskt!

Permalänk

Hade samma problem med min nybygda dator! Datorn verkar boota som den ska, men ingen bild på skärmen, däremot fick jag bild och allt fungerade med det inbyggda grafikkortet. Men det externa PCI Express kortet gav ingen bild alls.

Provade 2olika grafikkort, samma fel, drog då slutsatsen att det var moderkortet och fick det utbytt! Samma fel iaf...

Tog med datorn till jobbet för att fortsätta felsöka, kopplade den då till våran gammla CRT skärm, då funkar det klockrent!

Kollade då på våran TFT skärm på jobbet, fungerade det med. Kollade VGA kabeln, där saknas stift/ pin 9. På min VGA kabel hemma sitter alla pin i.
Började då söka lite på detta, och då visar det sig att vissa nyare TFT skärmar inte fungrar med pin 9 i VGA kabeln så det finns alltså 2st olika VGA kablar. Pillade av pin 9 i min VGA kabel, VOALA!!!! BILD!

Som jag fattat det verkar det då som att vissa grafikkort inte har pin 9 kopplad, och då fungerar det, eftersom att jag använt samma skärm och kabel till min gammla settup utan problem. Men med det nya grafikkortet funkar det inte utan att man då tar bort ett stift i kabeln....

Vat inte vad pin 9 har för funktion, men onekligen så ska den inte vara ansluten för att min skärm ska fungera iaf...

Det lär väl kanske inte vara problemet för Newman, men kanske för en hel del andra, för det finns ju några trådar om det här problemet med nya datorer här på swec!

Hoppas det kanske löser problemet för en del iaf

Kalle

Visa signatur

Börjar fungera bättre nu....

Permalänk
Medlem

har också det här problemet och inte lyckats lösa det än har brovat byta skärm,g-kort,nättagg och gjort otaliga ominstallationer och uppdateringar.
men nu idag så kände jag att kylflänsarna på nordbryggan var otroligt varma när jag hade grafikkortet ikopplat och den dog. men när jag kör på det interna så blir det inte alls samma värme. är det här normalt eller ska det inte alls vara så? verkar ju vara ett väldigt vanligt problem det här men med många olika lösningar.

AMD Athlon 64 X2 5000+
Processor: AMD Athlon 64 X2 5000+
Chipset: Nvidia GeForce 6150LE
Moderkort: MSI ms 7225
Grafikkort: radeon hd 4670 1gb
Nätaggregat hkc usp5580 580watt

Permalänk
Medlem

Har msi ms-7225 och samma problem, är det någon som vet?