Hade samma problem med min nybygda dator! Datorn verkar boota som den ska, men ingen bild på skärmen, däremot fick jag bild och allt fungerade med det inbyggda grafikkortet. Men det externa PCI Express kortet gav ingen bild alls.
Provade 2olika grafikkort, samma fel, drog då slutsatsen att det var moderkortet och fick det utbytt! Samma fel iaf...
Tog med datorn till jobbet för att fortsätta felsöka, kopplade den då till våran gammla CRT skärm, då funkar det klockrent!
Kollade då på våran TFT skärm på jobbet, fungerade det med. Kollade VGA kabeln, där saknas stift/ pin 9. På min VGA kabel hemma sitter alla pin i.
Började då söka lite på detta, och då visar det sig att vissa nyare TFT skärmar inte fungrar med pin 9 i VGA kabeln så det finns alltså 2st olika VGA kablar. Pillade av pin 9 i min VGA kabel, VOALA!!!! BILD!
Som jag fattat det verkar det då som att vissa grafikkort inte har pin 9 kopplad, och då fungerar det, eftersom att jag använt samma skärm och kabel till min gammla settup utan problem. Men med det nya grafikkortet funkar det inte utan att man då tar bort ett stift i kabeln....
Vat inte vad pin 9 har för funktion, men onekligen så ska den inte vara ansluten för att min skärm ska fungera iaf...
Det lär väl kanske inte vara problemet för Newman, men kanske för en hel del andra, för det finns ju några trådar om det här problemet med nya datorer här på swec!
Hoppas det kanske löser problemet för en del iaf
Kalle