Permalänk

Jag tryckte tillbaka mina dämpmattor och lät de ligga med massa tidningar ovanpå under natten. De har nu suttit kvar i drygt ett dygn i alla fall. Är åndå ganska nöjd nu, önskar dock att FD kunde släppa ett lite dyrare chassi med liknande funktioner som Define R3 fast högre kvalite. Som sagt, kvaliten känns aningen dålig generellt. Jag undrar hur länge luckorna för fläktarna i fronten kommer hålla, de känns inte så stabila och klickmekanismen funkar inte som (jag antar) det är tänkt.

Permalänk
Medlem

Kort fråga:
Jag har ytteliggare en R3a hemma som bara ligger tom och skräpar. Tror ni att det går att borra sönder nitarna till den undre hårddiskburen för att ta bort den? Om jag vill sätta fast den igen, så köper jag väl bara nitar och fäster dit den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirNicky:

Kort fråga:
Jag har ytteliggare en R3a hemma som bara ligger tom och skräpar. Tror ni att det går att borta sönder nitarna till den undre hårddiskburen för att ta bort den? Om jag vill sätta fast den igen, så köper jag väl bara nitar och fäster dit den?

Bara att borra ut nitarna med en liten borr, tar typ 10 sekunder. Om du vill sätta tillbaka är det bara att popnita tillbaks buren sen.

Permalänk
Medlem

Jag har ett R3, har inte haft några problem som beskrivs av andra här.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | PRIME X-570 | DDR 32Gb | GTX 1080 Ti | Windows 11

Permalänk
Medlem

mja

Fick precis hem min beställning från Inet, däribland ett R3.

Måste säga att första intrycket inte är positivt.

Kort bildbeskrivning för de som inte ser det:
1) Plastbit avbruten.
2) Fästen för fronten avbrutna (samtliga!). Låg små plastbitar och skramlade i chassit / påsen man fick det levererat i.

Har gjort en returanmälan och packat ner lådan igen så får hoppas på att få tillbaks ett helt chassi inom kort, kliar i fingrarna så sugen jag var på att börja bygga. En repa här och där hade jag kunnat ha förståelse för, men när fronten av chassit hänger i kablar när jag packat upp det, nej där får det gå en gräns.

Ursäkta bildkvalitén.

Visa signatur

3570K (4.5) - H80i - 560ti DC2 - M5Gene - Tj08e - Samsung 256 Pro - 8gb Vengeance LP - HX850

Permalänk
Medlem

Verkar ju som den blivit brutaliserad i posthanteringen eller nått kraxxxe? Behöver ju inte vara ett fel av Fractal själva. Men visst är det skittrist när sånt där händer

Verkar som du skulle behöva göra en RMA på kameran också! (vad 17 fotade du med? En leksakskamera? )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Verkar ju som den blivit brutaliserad i posthanteringen eller nått kraxxxe? Behöver ju inte vara ett fel av Fractal själva. Men visst är det skittrist när sånt där händer

Verkar som du skulle behöva göra en RMA på kameran också! (vad 17 fotade du med? En leksakskamera? )

Sant det du säger att det inte behöver vara Fractal's fel.
Posten har ju lyckats förut trots allt.

Kameran är min mobil :x

Visa signatur

3570K (4.5) - H80i - 560ti DC2 - M5Gene - Tj08e - Samsung 256 Pro - 8gb Vengeance LP - HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

--------------
Att det finns många med fullt fungerande lådor har redan konstaterats, även av mig då jag faktiskt även jobbar som ÅF av de här lådorna, dock hade vi inga i lager och det skulle ta några dagar att få hem dem vilket gjorde att jag pga tidsbrist valde att ta från netonnet, så jag _vet_ redan att det finns helt fungerande lådor.

Jag la ut det här för att få respons, söka tröst och hjälp hos mina medmänniskor (som råkat ut för samma sak, finns flera poster om det här bla.) plus att vilja se vad FD representant här har att säga om saken då just mitt chassie var behäftat med flertalet problem och fel som upptäcktes under byggets gång.
Tyvärr pga frånvaro av kamera (har enkel mobil med vgakamera) så har jag inga foton på detta tyvärr:/

aaaa jo, jag har sett det och många har fått svar med. Hoppas detta löser sig (jag tror du får hjälp med).
Missade att du redan visste om att de finns lådor som inte har något fel.

Mitt har ett litet fel med ljuddämpningens tyget eller vad de nu är, är lite fransigt där dom har skurit på sidorna (inget som märks när den är ihopsatt), så jag tycker de var ett icke problem för mig. Men de är ju klart om man stör sig på sånt och/eller att den är sneskuren eller liknande så ska man ju klaga.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike.a:

aaaa jo, jag har sett det och många har fått svar med. Hoppas detta löser sig (jag tror du får hjälp med).
Missade att du redan visste om att de finns lådor som inte har något fel.

Mitt har ett litet fel med ljuddämpningens tyget eller vad de nu är, är lite fransigt där dom har skurit på sidorna (inget som märks när den är ihopsatt), så jag tycker de var ett icke problem för mig. Men de är ju klart om man stör sig på sånt och/eller att den är sneskuren eller liknande så ska man ju klaga.

----------
Jo, med tanke på att du kan köpa lådor som inte är behäftade med liknande fel, jag har ju byggt 2 st på jobbet som var absolut felfria..så jag blev lite ledsen i ögat så att säga först, sen besviken och arg eftersom jag trodde att de fått dessa problem ur världen, okej småbrister i hur dämpningen är skuren..men att den släpper då de gjort så ända sedan deras r2 serie är INTE okej i mina ögon, man borde lärt sig sen dess.
Att det finns nya fel istället såsom att fläktarna som medföljer original inte ens passar ordentligt i sina fästen är faktiskt rent ut sagt nybörjarproblem och riktigt dåligt plus att när det ligger lim i e-sata kontakten så luktar det iallafall i mina ögon montering av barnarbetare och som får en minimilön och inte orkar bry sig helt enkelt.
Jag har ännu inte fått ett livstecken från FD öht, jag tänker ge det en vecka till, får jag inget svar då så tänker jag nog montera ner allt och åka och kräva ett nytt som jag får öppna och undersöka med tanke på hur det här såg ut

Edit några timmar senare:
Fått svar från FD här idag (tjohoo!)
Hi,

I can send out a replacement kit to you if you give me an adress.

Best Regards

Fractal Design

så, nu ska jag vänta och se vad som kommer

Tack för stödet från de som sagt att FD har bra support..blev förvånad att svaret kom idag!

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

----------
Jo, med tanke på att du kan köpa lådor som inte är behäftade med liknande fel, jag har ju byggt 2 st på jobbet som var absolut felfria..så jag blev lite ledsen i ögat så att säga först, sen besviken och arg eftersom jag trodde att de fått dessa problem ur världen, okej småbrister i hur dämpningen är skuren..men att den släpper då de gjort så ända sedan deras r2 serie är INTE okej i mina ögon, man borde lärt sig sen dess.
Att det finns nya fel istället såsom att fläktarna som medföljer original inte ens passar ordentligt i sina fästen är faktiskt rent ut sagt nybörjarproblem och riktigt dåligt plus att när det ligger lim i e-sata kontakten så luktar det iallafall i mina ögon montering av barnarbetare och som får en minimilön och inte orkar bry sig helt enkelt.
Jag har ännu inte fått ett livstecken från FD öht, jag tänker ge det en vecka till, får jag inget svar då så tänker jag nog montera ner allt och åka och kräva ett nytt som jag får öppna och undersöka med tanke på hur det här såg ut

Hi,

Best Regards

Fractal Design

Tack för stödet från de som sagt att FD har bra support..blev förvånad att svaret kom idag!

FD har den bästa supporten som jag stött på! så +1 där..:D

Sen kan man skriva till FD på svenska med, vilket underlättar nog för många. så det inte blir missförstånd o skit om man skriver taskig engelska..:D

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

----------

Hi,

Best Regards

Fractal Design

Japp men tror en del av monteringen sköts av robotar. Barnarbete förekommer nästan i allt som har kretsar, speciellt mobiler som dom tar upp i reportage.

Men, vad kan man göra? antingen dyrare grejor eller så får företagen fortsätta så här (föredrar helst svensktillverkat). Men de är ingen vidare kvalité på de häller. Dyrare än Kina tillverkat men håller lika länge eller kortare livsländ. Tyvärr är världen uppbyggd så.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem

Får jag in ett XFX 5970 BE i denna låda?! Snälla säg ja!!!

Visa signatur

DESKTOP: Intel I9-14900K ** Arctic Freezer III Pro 360 ** ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI ** EVGA 3090 FTW3 Ultra ** 32GB Dominator Titanium @ 7200 Mhz CL34 ** Seasonic Focus+ 1000W 80+ Gold ** Kingston Fury 2TB ** Acer Predator X34GS x2
LAPTOP: ASUS Zephyrus G16 Intel I9-13900H ** 32 GB Ram ** RTX 4070

Permalänk
Medlem
Skrivet av kraxxxe:

Fick precis hem min beställning från Inet, däribland ett R3.

Måste säga att första intrycket inte är positivt.

http://i.imgur.com/ZwkuSs.jpg

http://i.imgur.com/XuBqos.jpg

Kort bildbeskrivning för de som inte ser det:
1) Plastbit avbruten.
2) Fästen för fronten avbrutna (samtliga!). Låg små plastbitar och skramlade i chassit / påsen man fick det levererat i.

Har gjort en returanmälan och packat ner lådan igen så får hoppas på att få tillbaks ett helt chassi inom kort, kliar i fingrarna så sugen jag var på att börja bygga. En repa här och där hade jag kunnat ha förståelse för, men när fronten av chassit hänger i kablar när jag packat upp det, nej där får det gå en gräns.

Ursäkta bildkvalitén.

du borde hört av dig till Fd support..vet nån mer som fick sitt chassie likadant när han packade upp sitt..men dom skickade ut en ny front bara till honom..smidigare än att skicka hela chassiet då det är en bit du kan byta

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Skrivet av nakey:

Får jag in ett XFX 5970 BE i denna låda?! Snälla säg ja!!!

Om kortet inte är 29cm långt så får det plats.

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Prudo:

Om kortet inte är 29cm långt så får det plats.

http://www.youtube.com/watch?v=F5yG-_AS6To

Visa signatur

DESKTOP: Intel I9-14900K ** Arctic Freezer III Pro 360 ** ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI ** EVGA 3090 FTW3 Ultra ** 32GB Dominator Titanium @ 7200 Mhz CL34 ** Seasonic Focus+ 1000W 80+ Gold ** Kingston Fury 2TB ** Acer Predator X34GS x2
LAPTOP: ASUS Zephyrus G16 Intel I9-13900H ** 32 GB Ram ** RTX 4070

Permalänk

Jag hoppas verkligen att de inte kommer att vara några problem med FD mini...
När man ser på andras problem och sånt så måste jag faktist säga att
det gör en riktigt osäker på om det är värt att köpa.

Visa signatur

Fractal Design Nano S - Asus Z170I Pro Gaming - Asus 1060 OC - 8GB Kingston Hyper X - 250GB Samsung 850 Pro

Permalänk
Skrivet av k.severikangas:

Jag hoppas verkligen att de inte kommer att vara några problem med FD mini...
När man ser på andras problem och sånt så måste jag faktist säga att
det gör en riktigt osäker på om det är värt att köpa.

Det är alltid problem med produkter, jag tror att den lilla andel problem som uppstår är ganska synlig pga svensk tillverkare och swec.

Själv köpte jag r3 chassit och är ganska nöjd, ljudisolering satt på plats, inget var skadat och det är inte alls jobbigt att få av sidoplåtarna.

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nöjd med mitt R3, med ett par anmärkningar dock. Filternätet i fronten tar i min Noctua-fläkt, vilket FD verkar ha en lösning för. Sen är en av Fractal-fläktarna lite skev på ett par av bladen så det blir lite obalans/oljud på full fart. Håller man hastigheten under 1000 rpm så märks det inte.
Har kontaktat supporten, får höra vad dom säger.

Annars är R3 grymt trevligt att jobba med tycker jag. Bra med plats och kanon ljuddämpning med hyggligt luftflöde.

Visa signatur

Moderkort: MSI MAG B650 Tomahawk Processor: Ryzen 5 7600 @ 5,15 Ghz (PBO + Curve Optimizer -50) Kylning: Noctua NH-U12P SE2 med en Scythe GT 1850rpm Minne: Kingston Fury Beast 32GB (2x16) 6000 Mhz Cl30 Grafik: Asus Rog Strix 2080 Ti OC 11GB Hårddiskar: Kingston Fury Renegade M2 2TB + 2st 2,5" Samsung SSD's (256 + 512GB) Nätagg: Seasonic Vertex 850 ATX3.0 Chassie: FD Define R3 med 5 st Scythe GT 120mm, 3 in och 2 ut + moddad hårddiskbur för bättre ventilation. OS: Windows 10 PRO 64bit

Permalänk
Medlem

Hur hade ni placerat hårddiskarna i hårddiskburen för bäst kylning och luftflöde? Jag har tänkt mig att sätta in 3st 3.5" och jag vet inte om jag borde ha dom högt eller lågt.

Just nu är den nedre främre fläkten inkopplad men tänkt mig en i den övre fläktplatsen också inom kort.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, MSI P67A-GD55 REV B3, Intel Core i5 2500K 3,3GHz,

Permalänk

Har inte läst hela tråden.
Köpte ett vitt chassi strax före jul. förväntade mig att det skulle vara tystare än vad det var. Klart, visst är det skillnad från mitt Storm Scout chasi, (det har ju fönster och öppningar mm). Jag hade hlrt att den skulle vara melr eller mindre knäpptyst....

tänkte fråga lit eom fläktarna. Jag har ett Asus moderkort där man kan stoppa i 2 chassifläktar som varvtalsreglras av moderkortet. Vilket sätt är bäst? att använda den medföljande kontroller eller den som är inbyggd på moderkortet?
Ser också att det finns en fläktkontroll för PSU fläkt, men hur kan man sätta in en sladd till den från nätagget? Har ett Corsair 650w. aggregat.
Överlag är jag rätt nöjd med et hela. JAg har inte orkat göra nån snygg dragning med kablarna, får se när det blir, tempen kan jag inte uttala mig om då jag faktiskt inte höll koll på tempen i det gamla chassit, så jag vet inte hur mycket högre det är. använder för tillfället enbart de 2 medföljande chassifläktarna... är det för lite?
ska man köpa nya fläktar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulldog76:

Har inte läst hela tråden.
Köpte ett vitt chassi strax före jul. förväntade mig att det skulle vara tystare än vad det var. Klart, visst är det skillnad från mitt Storm Scout chasi, (det har ju fönster och öppningar mm). Jag hade hlrt att den skulle vara melr eller mindre knäpptyst....

tänkte fråga lit eom fläktarna. Jag har ett Asus moderkort där man kan stoppa i 2 chassifläktar som varvtalsreglras av moderkortet. Vilket sätt är bäst? att använda den medföljande kontroller eller den som är inbyggd på moderkortet?
Ser också att det finns en fläktkontroll för PSU fläkt, men hur kan man sätta in en sladd till den från nätagget? Har ett Corsair 650w. aggregat.
Överlag är jag rätt nöjd med et hela. JAg har inte orkat göra nån snygg dragning med kablarna, får se när det blir, tempen kan jag inte uttala mig om då jag faktiskt inte höll koll på tempen i det gamla chassit, så jag vet inte hur mycket högre det är. använder för tillfället enbart de 2 medföljande chassifläktarna... är det för lite?
ska man köpa nya fläktar?

Om du vill ha tyst chassi så räcker det med de två fläktarna som sitter i. Dock låter de tyvärr lite grann och det kommer den ljudkänslige störa sig på. Det är därför jag satte de två orginal fläktarna som satt i i fram och kopplade fläkt kontrollen till dem för att få ner hastigheten på fläktarna.

Om ditt moderkort kan minska hastigheten på fläktarna beroende på temperaturer så sitter det som det ska. Om inte moderkortet styr det på något sätt så går de alltid i 100% vilket kanske du inte vill, då kan du använda fläkt kontrollen istället
Helst ska du kolla upp temperaturerna och se vad du har innan du beslutar om det behövs eller inte.

Visa signatur

Intel 4670k stock - Cm Hyper 212 EVO -Z87M-Plus- Asus Radeon GTX 770 2gb OC - Corsair Vengeance 4 x 4gb DDR3 1600 - Corsair 650w - Bitfenix Prodigy M

Permalänk

platsar Noctua NH U12P SE2 i R3an?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskkin224:

Noctua NH-D14 passar så då borde U12P passa

Har den stora själv med ett par cm runt om till de olika sidorna.

Visa signatur

AMD Phenom X4 965 @4GHz 1.5V | Asus 890GPA-UD3H | Corsair DDR3 4GB 1600 MHz | Radeon HD5770 XFX | Samsung Spinpoint F3 1TB | Fractal Design Define R3 | Fractal Design Integra 500W

Här sitter man och säger till alla att man ska citera.
Men vad gör man själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sörre:

Noctua NH-D14 passar så då borde U12P passa

Har den stora själv med ett par cm runt om till de olika sidorna.

Ett par centimeter? min har knappt 5mm till sidoplåten.

Visa signatur

Fractal Design Define C TG | ASUS Z370-A | Intel i7 9700K | ASUS Strix ROG GeForce GTX 1070 8GB OC | Samsung EVO 970 500GB M.2 system | Samsung EVO 850 500GB storage | WD Blue SN550 M.2 1TB spel | Noctua Nh-DH15 Black | Corsair 2x8GB DDR4 3000Mhz Vengeance LPX | Corsair RM650x | ASUS PCE-AC55BT AC1200 nätverkskort | Asus ROG Strix Flare

Permalänk
Medlem

Tror ni det blir tight att knö in en corsair H70 när man kör 2 kort i sli och har alla fläktplatser fulla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskkin224:

Japp, det gör den! Har själv 12P SE2 med R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Japp, det gör den! Har själv 12P SE2 med R3

va bra ska också köpa den kylaren till mitt nya bygge. lådan har jag redan och har börjat för montera lite fläktar. enda anmärkningen jag har är att dom här gummi "sakerna" man för kablarna igenom lossnar ganska lätt men annars hittar jag inga av de andra problem som rapporterats om sido plåtar som sitter för hårt eller att ljudisoleringen lossnat!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

Har funderat lite på att skaffa detta chassi men undrar lite över framsidan, hur bra blir luftflödet där egentligen? Kommer det verkligen in bra med luft där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadurka:

Har funderat lite på att skaffa detta chassi men undrar lite över framsidan, hur bra blir luftflödet där egentligen? Kommer det verkligen in bra med luft där?

ja då kommer in underifrån och sidorna (så om de inte räcker så undrar jag om du har tänkt sätta in gigantisk industrifläkt förstås )

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

ja då kommer in underifrån och sidorna (så om de inte räcker så undrar jag om du har tänkt sätta in gigantisk industrifläkt förstås )

Hehe, närå så kul ska jag inte ha det. Hade väl tänkt ett par extra än de som följer med men tyckte det såg så oehört tajt ut på framsidan. Tackar för svar!