Permalänk
Medlem

datorn blir för varm.

Hej, Har ett stort problem med min dator.

Jag kör numera utan sida på chassit och har en stor bordsfläkt som blåser in i datorn, rätt störande.
Men utan den så svartnar bilden så fort jag kör något krävande och strax därefter så hänger sig datorn.

Alla fläktar funkar och jag har gott om dem. CPU'n och GPU'n ligger på runt 95c när jag lirar ex cod.
Jag vet om att det inte blir en 'korrekt' cirkulation i datorn (varm luft ut, kall luft in) när man inte har chassit helt stängd, men det här har varit den enda lösningen.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Vad har du för hårdvara och chassi? Vilka kylare har du? Vilket OS?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Hjälpsam

Beroende på GPU så kan 95c vara allt från OK till tokvarmt.

Däremot 95c på CPU så är något garanterat jättefel.

Skulle rekommendera att plocka av processorkylaren, göra rent både processor och kylare med oljefri aceton eller medicinsk alkohol. Sätta på ny kylpasta, inte mer än ett halvt riskorn i mitten på processorn och sedan tillbaks med kylfläns/fläkten.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Du har inte klockat nåt? lite mycket kanske.
Äre det ok kylpasta på CPU:n ? 95 grader är väldigt nära max. tror en intel har en topp på 100 grader. Man bör väl inte testa gränsen.

Visa signatur

|Corsair Obsidian 800D|i7 4770K @ 3,5Ghz|Phanteks PH-TC14PE|EVGA GTX 780|MSI Z87-GD65 GAMING ATX|Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP|Corsair Force 3 120GB|BenQ 24" G2420HDBE|Corsair PSU 1000W HX ATX 2.2|Logitech G110|Logitech MX 518|Steelseries 7H Fnatic Edition|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Beroende på GPU så kan 95c vara allt från OK till tokvarmt.

Däremot 95c på CPU så är något garanterat jättefel.

Skulle rekommendera att plocka av processorkylaren, göra rent både processor och kylare med oljefri aceton eller medicinsk alkohol. Sätta på ny kylpasta, inte mer än ett halvt riskorn i mitten på processorn och sedan tillbaks med kylfläns/fläkten.

+1

Kör du med stock kylaren så tycker jag du ska ta och kolla så att inte några av push pinsen har lossnat då jag sett detta innan och det har vatt 90% av anledningen. sen är en eftermarknads kylpasta betydligt bättre och precis som ovanstående skrev så är det inte mer än ett riskorn som behövs då kylpasta inte ska ligga i lager utan bara precis täppa igen de mikroskopiska hålen/luftfickor som kan uppstå mellan CPU och kylare för att ge bättre kylförmåga.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk

hur många fläktar har du och hur är dom vända?

känn om kylet är så varmt att man inte kan ta i det

om det nu är ljummet så kan de va kylpasta som är fel llr felmonterad kylare

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida