förstärkare i kallare = not good?

Permalänk
Medlem

förstärkare i kallare = not good?

hejsan hade en fest i min källare för ett tag sedan och undrade varför det stog "overload"??? sen dog den bara. kan det vara för fukten?

Permalänk
Skrivet av p3tts0n:

hejsan hade en fest i min källare för ett tag sedan och undrade varför det stog "overload"??? sen dog den bara. kan det vara för fukten?

Overload betyder, inte helt ologiskt, överbelastning. Den blev överbelastad. Skyddskretsar stängde av den för att förhindra skada.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

hade i massa högtalare sen drog jag ur alla förutom de 2 största fast har aldrig haft något problem med att bara ha i dom innan på full effekt!

Permalänk
Medlem

Du hade i en massa högtalare? Utveckla.

Surround eller tvåkanal?

Visa signatur

Luxman L-430 | Dynaudio Audience 42 | Nuforce Udac

Permalänk
Medlem

Troligtvis automatsäkring i som överlastskydd, det hände en del gånger när man jobba som DJ ute och man hyrde stärkare och högtalare.

Har lyckats att sänka Lab 1000 steg ett antal gånger, kändes lite dumt första gången man gjorde det.

Permalänk
Medlem

Antagligen spelade du för högt med för många högtalare så att watten i spelandet blev för mycket för recievern/förstärkaren så att den stängdes av för att hindra komponenter att skadas, alltså måste den blivit för varm

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Detta liknar studenten hade förstärkare och högtalare på flacket som spelade fasligt nära max och då slog förstärkaren av och 10 minuter senare funkade den felfritt.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

tvåkanal kör jag med just nu

Permalänk
Medlem

Det låter som du har kört flera högtalare paralellkopplade på en kanal... Dvs att du har kört förstärkaren i för låg Ohm. Om det är en gammal förstärkare så är det troligtvis något som har brännts inuti. Vad är det för förstärkare?

EDIT: Vad hade du för högtalare inkopplade, hur många, hade du paralellkopplat eller seriekopplat högtalarna, och vad för Ohm var det på dom olika högtalarna?

Visa signatur

"No keyboard detected! Press F1 to resume..."

Permalänk
Medlem

det är en technics sa-ax720

Permalänk
Medlem

som sagt..koppla in TVÅ högtalare så slipper du problemet..ljudet blir inte bättre av att ha massor av högtalare av blandad sort..tvärtom..stärkaren får kämpa

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk

Pettson, det är väldigt svårt att hjälpa dig här på forumet. I flera trådar du skapat så svarar du antingen så att man inte förstår helt, eller på bara en av frågorna. Svara på alla frågor som ställs så att vi kan hjälpa dig bättre i fortsättningen.

Och som redan sagts, man ska undvika att koppla flera högtalare till samma utgång på förstärkaren. Det skadar både förstärkare och högtalare, i alla fall diskanten på högtalaren.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Det är väl ganska uppenbart att du inte ska koppla mer än en högtalare till varje högtalarstation och lika uppenbart vad innebörden av "overload" är ifall du trots allt kopplar så.