Permalänk

2 uttag

Hello i tomte djungeln.

Tänkte kolla om några duktiga vet om om min ide funkar.
Idag har jag ett nätverk hemma där allt är kopplat via en router som även delar ut internet och WIFI.
Jag har 2 Burkar som är kopplade via kabel igenom routern vi kan kalla dom burk 1 och burk 2.
Burk 1 är min media dator och burk 2 är en server/htpc, idag så skickar jag filer mellan dessa burkar vilket får internet att lagga som fan via kabeln.

Nu till min fundering jag har två st nätverks uttag på mitt moderkort och min fundering är om jag kan använda den ena för utgående trafik till routern och bara köra internet på den andra.
Port nr 2 vill jag alltså bara skicka över filer via en annan kabel och kanal på routern-.

Fungerar min ide och hur gör man ??

Permalänk
Medlem

Vad har du för Router?

Visa signatur

Intel i9-12900KS | Palit GamingPRO 5080 | Corsair 32GB | Asus Strix Z790-F | ASUS ROG THOR 1200w | FD Meshify 2 |

Permalänk
Rekordmedlem

Nej det funkar inte med en enkel hemmarouter, köp en gigabitswitch och montera innanför routern, eller så får du koppla ihop datorera direkt till varandra och konfigurera upp det manuellt eller så ansluter du internet direkt till ena datorn och kopplar vidare anslutningen till routern därifrån, men enklast och mest praktskt är en gigaswitch du kan då även aktiver jumboframes så går det snabbare mot servern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har en vanlig D-link 615 tror jag den heter ....men är det inte det 2 portar är till för typppp???

Permalänk

Man vill ju kunna surfa även om inte någon dator är på när jag är hemma kan det funka men vill slippa att sätta igång en annan dator så fort tjejen är ensam hemma och skall surfa wifi

Permalänk
Rekordmedlem

2 portar innebär inte att du kan koppla dem till samma enhet, det kan uppstå loopar, så farten kan faktiskt sjunka, eller så krachar det. har du en avancerad switch/router så kan de hantera det, men enkla hemprylar brukar inte hantera det, koppla in en enkelt gigabitswitch innanför hemroutern så blir det enkelt och troligen bra, dessutom är det stor skillnad på farten, ni får gbit internt i ert nät, då funkar det bra mycket bättre att kopiera filer fjärrstyra och strömma film, bara för att ta några exempel, en liten switch kostar typ 300kr och jag tror inte du kommer att ångra dig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.