Permalänk

Någon datorkunnig?

Tänkte köpa mig en ny dator. Mest för bildredigeringsprogram och videoredigering. Spel kan också förekomma, men inte alls ofta. En kompis satte ihop ett datorpaket till mig och undrar om paketet är bra för mina krav?

Här är kundvagnen: http://www.inet.se/kundvagn/visa/118443/lazars-superdator-

Permalänk
Medlem

varför ska du ha gaming mus och tangentbord om du inte ska spela?

Visa signatur

MSI GX740

Permalänk
Medlem

Det är väl helt ok. Dock så rekommederar jag att du tar en annan processor ifall du inte tänker överklocka den.

Nätaggregatet är väldigt mycket mer kraftfullt än vad som krävs för det här systemet. Rekommenderar ett 550w (Bör räcka. Corsair) eller ett 650w.
(Föredrar om någon backar upp mig på detta. 550w räcker för det här systemet va?)

rekommenderar även att du tar och byter ut g110 tilll ett razer blackwidow.. Väldigt bra mekaniskt tangentbord.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Medlem

Håller med. Nätagget är kanske lite overkill om du inte planerar för crossfire i framtiden.

När det gäller processorn skulle du kunna kika på AMDs 6 kärniga alternativ. Kan spara en tusenlapp. Vill du satsa på SB skulle jag rekommendera k-serien, alltså 2500k eller 2600k och överklocka dem.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Då tar jag väl det nätaggregatet ni tipsade om då. : ) Dock vill jag köra på Sandy Bridge, någonting som verkar bra.

Permalänk

ta k serien ifall du endå ska ha en i7 2600 skiljer ju inte mycket mer för k serien och klockning på k serien verkar ju vara bus enkel, och bort med logitech bordet och ta antingen blackwidow från razer eller något annat tycker det är slöss på pengar att lägga över 400kr på tboarbs som endå inte har anti ghost fick mitt Sidewinder X4 för typ 400kr dno vart det ligger på nu mern det är anti ghost och samma gäller blackwidow

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D][MB: Asus ROG Strix B650E-F Gaming]
[GPU: Power Color RX 9070xt Red Devil 16GB -70mV/-10PL/2668MHz Vram OC]
[Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 Stealth][RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000MTs CL30]
[PSU: Asus ROG Strix 1000W Aura][Case: Lian Li O11D Evo RGB Black]
[DAC/Amp: Asus Xonar Essence One][Lurar: Sennheiser HD650]

Permalänk
Medlem

Skulle satsats på att köpa en SSD med att ha operativsystemet och kanske något redigeringsprogram som du tänkt använda ?

Visa signatur

| AMD Phenom II x4 910e @ 3.45 Ghz | Scythe Grand Kama Cross cooler | ASUS Crosshair formula IV | Corsair VX 550W | Cooler Master HAF 922 | Samsung Spinpoint F3 1TB | Corsair XMS3 4gb 1600mhz | Samsung 22X DL SH-S223C | AMD Radeon 6870 XFX |

Permalänk

Tänker inte överklocka processorn eller något dylikt. Kör på Sony Vegas Pro 10 som videoredigeringsprogram och Photoshop CS5 som bildredigeringsprogram.

Permalänk

Nu har jag bytt nätaggregatet till W550.

Är det bara att beställa och köra på? Eller behövs någonting annat bytas ut?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/118465/2011-01-14

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*
Korspost

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.