Permalänk

Datorn stängs bara av.

Hej! Min dator stängs bara av ibland, utan förvarning, jag har ingen aning om vad de kan vara för fel.

Jag har kollat i händelseloggen och de enda som jag hittar som är "kritiskt" är "Händelse ID-3. Kernel-eventTracking" i samma meddelande står det "Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Det här felet kan orsakas om datorn har slutat svara, om den har crashat eller om strömförsörjningen oväntat bryts.", men felet är de att datorn startas inte om, den stängs av och förblir avstängd, den vill inte starta sen, eller dvs den startar men den får ingen bild men alla fläktar snurrar och allt är som det ska. Eller?

Den har hållit på såhär i 2 veckor nu ungefär efter att jag installerat Windows 7 ultimate. Datorn går inte att starta alltså, men efter att jag har pillat litegrann så fungerar den, och fråga mig inte vad jag pillar på för jag pillar på allting, rengör fläktarna, byter plats på ramminnen, drar in och ut sladdarna och CLR_CMOS men de jag tror som gör att den startar igen är när jag drar ut BIOS-klockan en minut.

Så, what to do?

Visa signatur

De är bara en sjuk grej.

Permalänk

Kan även tillägga att sista händelsen i loggen innan den stängdes av igår (sist den stängdes av, fick igång datorn för ca 15 minuter sedan) var inget fel. Det står bara som vanligt, alltså "Information" och kollar man i den filen så står det bara en massa binär kod.

Visa signatur

De är bara en sjuk grej.

Permalänk

Kan även tillägga för tredje gången att det även stod, sist datorn bara stängdes av, att den stängdes av utav överhettad CPU, så jag köpte ny kylpaste idag, kan de hjälpa tro?

Visa signatur

De är bara en sjuk grej.

Permalänk

ja men kolla om din cpu fläkt funkar och om kyl pastan e torr ps/ hadde samma problem med en bärbar igår ? det va så att cpu fläkten inte funkade ?

Visa signatur

GTX 580-I7 950-ASUS sabertooth x58-corsair tx 850-corsair dominator-corsair H70

Permalänk

Jag satte på ny kylpasta idag och har rengjort fläkten så de är inte de och de är en relativt ny processor. Phenom 2

Visa signatur

De är bara en sjuk grej.

Permalänk
Medlem

Är dator nybyggd?
Har du gjort något annat med datorn innan felet började?

Använd händerna när du kontrollerar att kylaren sitter för folk är urdåliga på att både kontrollera och sätta fast den.

Det kan också vara något i Windows som får datorn att stänga av sig. Var nån kille med samma problem som upptäckte det den här veckan men mins inte detaljerna. Du kan alltid testa att installera om Windows och vara mer noggrann med vad du lägger in så att du vet.

Permalänk

Okej, den är inte särsäkilt nybyggd, men som sagt, de började efter att jag formaterat om

Visa signatur

De är bara en sjuk grej.

Permalänk

Fan vilken bra support detta forumet är... INTE

Visa signatur

De är bara en sjuk grej.

Permalänk
Medlem

För vi orka inte tjata på dig om mer detaljer.
Ju bättre svar du ger desto bättre hjälp kan vi ge.

Ge oss exakt ålder och de 5 viktigaste delarna i datorn.
Speciellt nätaggets märke och ålder.

Om det enda du gjorde innan du började få felet var installera om Windows så får du göra det igen och hålla bättre koll på Win DVD och drivrutinerna den här gången.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jannemedkorven:

Fan vilken bra support detta forumet är... INTE

Vill du ha hjälp eller inte?

Skrivet av panpo98:

För vi orka inte tjata på dig om mer detaljer.
Ju bättre svar du ger desto bättre hjälp kan vi ge.

Ge oss exakt ålder och de 5 viktigaste delarna i datorn.
Speciellt nätaggets märke och ålder.

Om det enda du gjorde innan du började få felet var installera om Windows så får du göra det igen och hålla bättre koll på Win DVD och drivrutinerna den här gången.

Bra skrivet.

Permalänk

Datorn vill inte starta.

Hej! Min dator vill inte starta (utan våld). Det är såhär att datorn går igång delvis, alla fläktar och alltid går igång, men det händer ingenting. Fläkten som sitter på kylaren går igång, för snabbt, den går hur snabbt som helst och det måste vara någonting med det som orsakar problemet. Jag kommer alltså inte ens in i det läget att jag kan välja om jag vill gå in i BIOS.

Jag kan sitta vid datorn en helt vanlig dag och göra vad jag brukar göra, alltså spela HoN, lyssna på spotify och vara på facebook. Ibland kan datorn klara sig utan att den stängs av helt random, och ibland stängs den av flera gånger per dag. Avstängningen vet jag inte så mycket om varför det händer och det är de minsta problemet. Men när datorn stängs av utav sig själv och jag ska starta den igen så går kylarfläkten full kareta. Men när jag bara väljer att starta om eller stänga av datorn själv då startar den upp direkt utan att kylarfläkten går igång på fullaste.
Även värt att nämnas är att alla delar på datorn blir överhettade i just detta läge men blir inte det annars.

När datorn hamnar i det läget att kylarfläkten går på fullaste och att alla delar blir så heta att man bränner sig på dom så vill den alltså inte starta, de fungerar heller inte om jag startar om den då. Datorn stängs av direkt, det blir inte ens någon väntetid när jag trycker på POWER ON-OFF knappen.

Jag får igång datorn på ett sätt när detta händer, och de kommer verka ganska konstigt, men jag slår på den, inte hårt, jag touchar nästan bara på datorn och då lugnar fläktarna ner sig och datorn startar. Slår jag dock för hårt så stängs datorn av. Första gånger jag märkte att datorn startade utav att jag slog på den, det var när jag skulle lägga ner datorn på golver när den fortfarande var igång.

Detta är vad jag har testat för att åtgärda problemet:
1. Plugga ur alla kablar och stoppat tillbaka dom efter ett tag.
2. Använt en jumper för att göra CLR_CMOS.
3. Bytt plats på mina ramminnet och även bara testat köra med ett.
4. Köpt ny kylpasta.
5 Formaterat om allting på en ny HDD.
6. Tagit ur allting förutom det nödvändiga som grafikkortet (jag har inget integrerat) och testat starta.
7. Rengjort alla fläktar GRUNDLIGT.
8. Plockat ur BIOS-klockan och väntat 30 minuter.
9. Testat datorn stå på även fast den inte startar.

Det känns som att jag måste anta att det är ett hårdvarufel med tanke på att jag inte ens kommer in i BIOS.

Mina datordelar är:
Nätagg: TX 750W Corsair
Grafikkort: Radeon HD 5830
CPU: AMD Phenom II
Moderkort: Gigabyte GA M52L-S3
Ram: 2x 2 GB DDR2
CD-läsare: Okänd.
OS: Windows 7 x64 Ultimate (formaterade om idag men hade samma OS innan formatering)

Detta började för CA 2 månader men har blivit mer intensivt allteftersom. Så, några ideer?

Visa signatur

De är bara en sjuk grej.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du gjort en riktig och noggrann montering/demontering?

Dvs:

1. Montera isär allt igen. Se till att vara ESD-skyddad med armband, speciellt viktigt på vintern med sin torra luft.
2. Ha moderkortet på ett fast men skyddande underlag, som t ex ett träbord med en ren bomullsfrotté-handduk ovanpå. Ej syntetmaterial! Använd gärna moderkortets antistatpåse ovanpå handduken.
3. Montera minnen och CPU samt dess kylare när moderkortet är på bordet. Kontrollera/känn så att de sitter ordentligt.
4. Granska moderkortets monteringshål och sätt i exakt det antal distanser i lådan som det finns monteringshål i moderkortet. Inte fler eller färre.
5. För moderkortet på plats utan att skrapa undersidan och fäst skruvarna samt dra åt lagom, fast men bestämt. Du har då använt lika många skruvar som de distanser du monterade under punkt 4.
6. Montera eventuella kort och sätt sedan i alla kontakter/kablar från nätagg och chassie.
7. Starta.

Detta är det bästa sättet att montera för en hemanvändare och man kan i princip inte misslyckas, förutsatt att man har nödvändiga kunskaper om elektronik i allmänhet och vet vad som är känsligt eller inte. Viktigt om man ska bygga själv.

Anledningen till att jag skriver en bygganvisning är därför alltför många fel beror på monterings eller handhavandefel.

Saker som att inte trycka ner minnena rakt ner utan istället trycka först i ena änden och sedan andra för att lättare överkomma motståndet i sockeln är en enkel sak som gör att man undviker glapp och minnesfel. Och att hantera minnet genom att hålla i kanterna och inte röra vid kretsarna. Samma sak med andra kort och även CPU.

Aldrig använda våld. Går en kontakt eller t ex CPU trögt att få ner, sluta direkt och undersök. Är allting ok, tryck lite hårdare. Börja alltså försiktigt och öka efterhand om nödvändigt. Efter några byggen lär man sig vad som krävs.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Jag uppskattar verkligen att du har tagit dig tid att skriva! jag har monterat ut allting igen, ska till att sätta ihop allting igen. Tveklöst att de fungerar men jag hoppas det. Det tveklösa slår till eftersom att jag har monterat isär den förut också.

Visa signatur

De är bara en sjuk grej.

Permalänk

Sådär ja, nu har jag plocat ur allting, satt dit allting på sin plats igen men datorn reagerar likadant när jag startar den. Fortfarande samma problem att kylarfläkten går jättesnabbt. Men nu fungerar de inte ens att toucha datorn för att den ska gå igång, nu låter den sådär hela tiden.

Det känns som att detta inte händer så många datorer. Men att de borde finnas en solklar lösning iallafall.

Visa signatur

De är bara en sjuk grej.

Permalänk

Jo, jag har varit ganska förbannad och irriterad på att jag inte har fått igång min dator och PGA att denna tråden vart ganska dålig med tanke på att jag inte formulerade mig så bra så har jag gjort en ny tråd om samma problem som är mer läsvänlig och förstålig. http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Visa signatur

De är bara en sjuk grej.

Permalänk

Nu vet jag vad som är fel! Det är glapp i en kabel eller ett uttag! (ATX_12V). Och de är väl om jag förstår de rätt, ström till CPUn? Så nu undrar jag hur jag ska veta vad själv felet är. Jag upptäckte felet när jag startade datorn och drog lite i den sladden och då startade den. Men de underliga är att datorn stängs ju bara av helt random, och de beror på glapp i den sladden, men om jag inte ens rör den sladden så borde den väl inte stängas av?

Visa signatur

De är bara en sjuk grej.

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma sak.

Permalänk

Någon som har en idé?

Visa signatur

De är bara en sjuk grej.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Det är inte tillåtet att bumpa heller, jag föreslår att du läser igenom reglerna.