Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Router för större LAN

Tja!

Efter några LAN har vi insett att vår hembyggda router inte riktigt håller måttet (om det beror på okunskap eller dålig hårdvara vet vi däremot inte). Vi har hur som helst bestämt oss för att köpa en rejäl router och jag undrar, vilken ska man ha?

Den ska klara minst 50-100 anslutna datorer som gör mer eller mindre intensiva saker.
Det vore trevligt om den hade någon form av bandbreddsövervakning i sig också.

Budgeten är några tusen.

Permalänk
Medlem

skulle köpa en duglig switch och byggt en dator med pfsense eller valfri linuxdist istället

Permalänk
Medlem

Håller med erifri. Mycket bättre, och inte minst roligare

Permalänk

Rekommenderar som erifri. Skaffa er en switch för så många ni vill, och sedan skramlar ni fram en duglig dator som ni installerar Pfsense på. Det är rekommenderat att ni har en dator med åtminstone en Dual-Core på 2ghz eller snabbare för att den ska kunna hantera så många personer. Personligen skulle jag försökt få tag på en Quad-Core för att få så bra hastighet som möjligt, och nu pratar vi 100mbit-linor. Om du vill ha Gbit kommer kalaset bli riktigt dyrt

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för förslagen. Vi har som sagt testat att köra detta tidigare men pga strul med krånglande hårdvara, etc. så känner vi att vi inte orkar lägga ner den tiden på installation, konfiguration, underhåll, felsökning, osv.

Jag vet att det kanske inte är lika prisvärt, men vi känner att vi kan lägga de pengarna. Så nu frågar jag, om jag inte vill bygga en, vilka bra alternativ finns då?

Permalänk
Medlem

Köp en switch och 2st MikroTik/RouterBOARD 450G kort RouterOS L5
Anledningen till 2st är att det är bra att ha en backup på hyllan om den ena nu skulle gå sönder eller om man vill leka och testa nya konfigurationer. Klart det räcker med en men har man 50-100 pers som är superberoende av uppkopplingen så skulle jag inte chansat. Jämför man med en gammal häck så har man nog sparat in dessa två på ett års el.

Permalänk
Medlem

Jag kör en Burk med Intel P4 3Ghz, 1Gb 800Mhz Ram, 2 st Intel Gigabit kort och IPCop på mina lan. Är runt 50-60 pers och routern jobbar knappt. 100/100 Lina och Gigabit i närverket. Inte snyggt men det funkar klockrent.

Visa signatur

AMD® Ryzen 7 1700 - Asus TUF Gaming Radeon RX 5800 XT - Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB - Gigabyte GA-AB350-Gaming 3, Socket-AM4 - Samsung SSD 840 EVO 256GB

Permalänk
Medlem

dancar: Är den bra? I vilka sammanhang har du testat den osv?

Permalänk
Medlem

Jag kör den på bostadsrättföreningens interna nät det är ju dock inte så många noder som du har. Så där kör jag den som router för ett tiotal burkar. Använder även vpn-servern i burken. Har fungerat helt oklanderligt inga omstarter eller dylikt.

Sen har jag en hemma också. Den har inga problem att routa WAN-LAN i 100mbit inte med den regelkonfigurationen jag har.

Har du funderingar så tycker jag du ska vända dig till en av försäljarna i sverige. En som är mycket bra är http://www.routerboard.se kolla under kontaktuppgifter.

....nej jag jobbar inte där eller har några andra kopplingar till det företaget.