VLC laggar hårt, hjälp?

Permalänk
Medlem

VLC laggar hårt, hjälp?

Hej!

Mitt VLC laggar rent ut sagt snopp!

Spelar in i Fraps i 60FPS 1080p och det laggar sönder när jag spelar upp det i VLC.

Nu tänker ni säkert "Ja men din dator pallar inte spela upp det!".
Mja, faktum är att det spelas upp helt felfritt och perfekt i Windows Media Player (jag hatar den spelaren för övrigt men testade i detta fallet.)

Har petat på lite inställningar men ingen tur hittils

Någon som kan hjälpa?

mvh

Permalänk
Hedersmedlem

Har du inte komprimerat videofilen? Okomprimerad video i 1920x1080 @ 60 FPS är fruktansvärt krävande att spela upp, VLC är väl helt enkelt inte optimerat för den typen av videofiler. Det förvånar mig dock att WMP klarar det, men du ska vara glad att det går att spela upp alls utan att det hackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Har du inte komprimerat videofilen? Okomprimerad video i 1920x1080 @ 60 FPS är fruktansvärt krävande att spela upp, VLC är väl helt enkelt inte optimerat för den typen av videofiler. Det förvånar mig dock att WMP klarar det, men du ska vara glad att det går att spela upp alls utan att det hackar!

Nope har inte komprimerat den haha. Vill ju re-viewa den innan jag arbetar med filen.

Är faktiskt också förvånad att WMP klarar detta helt problemfritt.

Om någon har en lösning på detta så skulle jag vara tacksam!

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Nope har inte komprimerat den haha. Vill ju re-viewa den innan jag arbetar med filen.

Är faktiskt också förvånad att WMP klarar detta helt problemfritt.

Om någon har en lösning på detta så skulle jag vara tacksam!

Är inte ett dugg förvånad att WMP klarar av att spela den.
VLC är en av dom sämre spelarna som går att få tag på, det är förvånande att så många använder den spelaren.

Installera någon av dom bättre spelarna. Jag rekommenderar varmt Media Player Classic Home Cinema som har stöd för hårdvaruspelning av MKV-filmer mm mm mm mm.
Har stöd för 64 bitars OS också.

http://mpc-hc.sourceforge.net/

Eller välj någon annan bra spelare. Försök sluta använda VLC hur du än vänder och vrider på det, enda anledningen till att den blivit så stor är att "den ej behöver codec" som alla tror. Självklart behöver den codec som alla andra spelare, men dom följer med som standard vid installationen av VLC. Och det är liksom där problemet ligger lite, för dessa codec är inte direkt något att hurra för.
Sedan är själva spelaren otroligt buggig.

Och ja, jag har absolut testat VLC, även dom nyaste. Och varje gång så hittar jag problem med denna spelare.

Media Player Classic Home Cinema spelar nog allt jag har testat, utan att installera något extra codec-pack.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Instämmer med svaret ovan... VLC är inte så bra som folk verkar tro att det är. Media Player är heller inte så dåligt som folk verkar tro att det är...

Permalänk
Medlem

Vet inte vad för output format Fraps har men om det är i tex h264 format så går väll det att hårdvaruaccelelera och detta klarar faktiskt både Media Player Classic Home Cinema och Windows Media Player av senare modell. Detta klarar VLC ej av och då hackar det om datorn i övrigt är för slö för 1080@60p ... Kolla Aktivitetshanteraren hur processorn belastas vid upp spelandet...

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |