Ska installera Windows 7 idag - safe att ta hem SP1?

Permalänk

Ska installera Windows 7 idag - safe att ta hem SP1?

Hej! Jag kör Windows 7 på en dator redan, och får idag hem ett ex av Windows 7 ultimate som jag ska köra in på en annan PC. Det är naturligtvis ett köpt och lagligt original, och nu släpps ju SP1 till Windows 7 strax.. så det känns ganska segt att dra in 1000 uppdateringar det första jag gör istället för SP1.

Så min fråga är, kan jag safe och lagligt dra hem SP1 RTM-varianten utan problem? Jag tänker då på Windows6.1-KB976932-X64.exe som tycks florera lite överallt. Pallar inte vänta till den 22 februari då det släpps via Windows update. Är det exakt samma sak som om jag skulle dra in den via Windows update, alltså?

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Kan garantera dig att du inte behöver dra ner 1000 updates, utan allting kommer att köras automatiskt när du instalerar windows. Så möjligtvis att själva instalationen kommer ta 10-15 min längre tid på sig när du instalerar det.

Permalänk

OK, så ingen skillnad egentligen och ingen fördel med att dra hem SP1?

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Det är mindre än en vecka till 22 februari så du kan nog vänta med Windows uppdate tills dess. Lägg din kraft på att ladda ned och lägga in drivrutinerna och det andra så länge.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

SP1 släpps idag på MSDN/Technet med windows 7 medans windows 7 sp1 släpps i butik nästa vecka..

Du kan ladda ner och installera SP1 som standalone exe om du hittar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

sp1 släpps i butik nästa vecka..

Inte i butik, däremot som offentligt tillgänglig nedladdning på microsoft.com och Windows Update.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Saya:

Inte i butik, däremot som offentligt tillgänglig nedladdning på microsoft.com och Windows Update.

Justja RTW den 22 februari.

Permalänk
Avstängd

En kille som hade mycket problem med BSOD innan SP1 tog ner den läckta versionen (wave1 som supportar bl a svenska) och sedan har det funkat bra

Permalänk
Medlem

w7 har ett dumt system med en mapp som ständigt växer i och med installationer av uppdateringar om jag inte tolkat det fel. kommer inte ihåg vad mappen/filen heter men det har varit diskussioner kring detta inte minst i SSD trådarna där man ofta diskuterar hur man kan minimera operativsystemets avtryck på lagringskapaciteten. om man installerar sp1 så kanske det var så att man skulle slippa "dubletter" av saker i mappen/filen o då spara utrymme

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du tänker säkert på Winsxs mappen..

Det är lite omgjort i 7an, vista winsxs mapp växte "ständigt"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stoltz:

Kan garantera dig att du inte behöver dra ner 1000 updates, utan allting kommer att köras automatiskt när du instalerar windows. Så möjligtvis att själva instalationen kommer ta 10-15 min längre tid på sig när du instalerar det.

Uppdateringarna installeras inte under tiden som man installerar Windows... dem får man installera via Windows Update först när Windows har blivit installerat.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

w7 har ett dumt system med en mapp som ständigt växer i och med installationer av uppdateringar om jag inte tolkat det fel. kommer inte ihåg vad mappen/filen heter men det har varit diskussioner kring detta inte minst i SSD trådarna där man ofta diskuterar hur man kan minimera operativsystemets avtryck på lagringskapaciteten. om man installerar sp1 så kanske det var så att man skulle slippa "dubletter" av saker i mappen/filen o då spara utrymme

Installerar man SP1 via Windows Update så kollas datorn igenom så att Windows Update vet vilka uppdateringar som redan installerats. Sedan installeras enbart de uppdateringar man INTE har. Några dubletter lär det knappast bli. Just denna koll gör att SP1 går lite fortare.

Har man precis installerat en dator så har man ju inga uppdateringar från Windows Update alls, vilket gör att installationen av SP1 tar längre tid.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

SP1 släpps idag på MSDN/Technet med windows 7 medans windows 7 sp1 släpps i butik nästa vecka..

Du kan ladda ner och installera SP1 som standalone exe om du hittar.

Tittade på MSDNAA precis och SP1 finns inte än?

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Gling:

Tittade på MSDNAA precis och SP1 finns inte än?

Därför skrev jag MSDN/Technet.

Antar att MSDNAA (Academy Alliance) tillhör de mer dödliga. Jag vet att det är släppts på MSDN och Technet.

http://images.torko.net/images/978ultisp1.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Därför skrev jag MSDN/Technet.

Antar att MSDNAA (Academy Alliance) tillhör de mer dödliga. Jag vet att det är släppts på MSDN och Technet.

http://images.torko.net/images/978ultisp1.jpg

Men det kommer komma till MSDNAA också?

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Högst troligen inte. Tanken bakom MSDN-AA är att ge studenter gratis tillgång till ett litet urval av Microsoft-program, och inte för att stödja utveckling och testning som för vanliga MSDN.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Skrivet av Gling:

Rimligtvis ja, med tanke på att XP SP3 och Vista SP2 ligger där.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Klart det är ju inte omöjligt att SP1 dyker upp där men som Weeblie skrev så har ju MSDNAA inte tillgång till alla mjukvara utan ett urval.

Permalänk

Vill dock varna, då jag tankat ner SP1 för ett tag sedan till mitt W7 Ultimate x64, och det funkade kalas, men mitt ljud blev konstigt. Detta märkte jag då jag äger en POD Studio UX1 som jag pluggar in i högtalarna, samt en USB till datorn så jag kan spela elgura och använda datorn som förstärkare så att säga.
Hursomhelst så efter installation av SP1 så fick jag ett delay på ljudet som mest troligen inte märks om man spelar eller annat, men när man spelar gitarr och riffar snabbt så blir man helt thrown off p.g.a. att ljudet kommer efter vad man tror att det ska komma. Det är helt omöjligt att lira med andra ord sålänge SP1 är installerat. Har dock inte märkt några andra problem med SP1.

Ville bara informera om att det kan uppstå problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av defaultusername:

Rimligtvis ja, med tanke på att XP SP3 och Vista SP2 ligger där.

Bara för att förtydliga; det är rimligt att en slipstreamad version av Windows 7 + Service Pack 1 dyker upp på MSDN-AA efter att samma version har placerats på butikshyllorna. Men det känns mycket mindre troligt att MSDN-AA skulle, som MSDN, få tag på SP1 i förväg.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."