Datorn startar men ingen signal till skärmen.

Permalänk

Datorn startar men ingen signal till skärmen.

Tja.

Har bekymmer med en gammal dator.
Datorn funkade klockrent senast den användes. ca: 1-2månader sedan.
Tog nu upp den från förådet och kopplade i en "IDE" hårddisk. "satt en SATA disk där tidigare".
Och nu startar datorn men den vill inte visa något bild.

Grafikkortet funkar fin fint i en annan dator lika så ramminnena.

Dator info:

MB: MSI K9VGM-V
GPU: Nvidia 8500GT
CPU: AMD x2 2,2Ghz (AM2)
Ram: 2x1GB Corsair XMS2 DDR2 800Mhz
PSU: Corsair 450w
Hårddisk: Samsung 160GB [IDE].
- - - - - - - - -
Har testat koppla skärmen till "onboard" grafikkortet, Vilket inte funkar de heller.
Har testat ett annat nätagg "Cheiftec 560W".
Alla kablar sitter rätt och är genomgånget både 3o4 gånger.
Plockat bort CPU och rengjort & lagt ny kylpasta.
- - - - - - - -
Kan tillägga att ibland så startar inte datorn på första knapp trycket.
Utan fläktarna varvar upp sen dör datorn. Så får man trycka en gång till på "power" så går den igång.
"" Kan hända att man får trycka 2-3gånger. ""
- - - - - - -
Jag tror att det skulle hjälpa om man resetade Cmos.
Men har inte en susning om hur man gör det på detta moderkortet.
Finns ju inga jumpers eller någon knapp man kan trycka på..
Och MSI's hemsida har inte kvar Manualerna till kortet.
(( MSI K9VGM-V ))

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk

Mitt Nvidia 9600gt beter sig väldigt skumt i mitt moderkort och startar bara ibland, medan resten av datorn startar upp.

Citat:

Kan tillägga att ibland så startar inte datorn på första knapp trycket.
Utan fläktarna varvar upp sen dör datorn. Så får man trycka en gång till på "power" så går den igång.
"" Kan hända att man får trycka 2-3gånger. ""

Min börjar också så där men startar upp sig på riktigt nån sekund senare.

Permalänk
Skrivet av Sir_Silke:

Mitt Nvidia 9600gt beter sig väldigt skumt i mitt moderkort och startar bara ibland, medan resten av datorn startar upp.

okej.. Men som sag skrev i första inlägget så funkar kortet klockrent i en annan dator..
Funkar 24/7 där i..

Ska testa med ett gammalt HD4870 som också ligger i förådet.. Orkar bara inte gå ner & riva bland skräpet.. Och jag förmodar att det inte är graffet som är felet, då det som sagt funkar i andra datorer.

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk

Jag har inte prövat kortet i någon annan dator men det funkar utan problem när det väl startar, har du prövat att starta upp den flera gånger? kanske piper till och funkar som normalt efter ett tag?

Permalänk
Skrivet av Sir_Silke:

Jag har inte prövat kortet i någon annan dator men det funkar utan problem när det väl startar, har du prövat att starta upp den flera gånger? kanske piper till och funkar som normalt efter ett tag?

^^ Mjo..
Jag har nog tryckt på "power" 300 gånger totalt nu
lika så kopplat ur alla kablar & tagit ur batteri och låtit det stå ett tag..
Men icke inget funkar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av lazerbeam:

^^ Mjo..
Jag har nog tryckt på "power" 300 gånger totalt nu
lika så kopplat ur alla kablar & tagit ur batteri och låtit det stå ett tag..
Men icke inget funkar.

Illa det, Har du tillgång till något annat grafikkort du kan pröva? kan ju vara moderkortet det är fel på?

Permalänk
Skrivet av Sir_Silke:

Illa det, Har du tillgång till något annat grafikkort du kan pröva? kan ju vara moderkortet det är fel på?

Japp.. Har ett HD4870 som ligger i förådet bland skräpet.
Har inte orkat rota bland skiten Men det är väll de ända & göra.
Tror ändå inte att det kommer fungera. :/
Det är 1-2månader sedan jag hade igång datorn & spelade på den..
Sen stängde jag av den och la ner den i förådet.

Visa signatur

Permalänk

Är det ingen som vet hur man Clearar Cmos på ett "MSI K9VGM-V" ?..
Det visar tydligt på moderkortet i en text ruta.

[CLR Cmos]
[1-2 Clear Cmos]
[2-3 Normal]
Står det..
Men det finns ingen jumper att koppla på???.. Fattar inget.
Det finns en ring på moderkortet med 2st löd svetsar som det står + & - på. Och bredvid den ringen står samma namn som på ClearCmos rutan.
har dom något samband??

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nollställa bios:
Du får läsa i manualen till moderkortet för hur man nollställer den. Den finns att laddas ned på tillverkarens hemsida (MSI).

Finns flera sätt. Orka du inte läsa i manualen kan du göra så här istället. Ta först bort ström kabeln från datorn så att allt är helt död. Några var även tvungen att ta bort grafikkortet om de haft problem med bilden förut medans andra kunde ha den kvar. Ta ut batteriet som ser ut som ett mynt ett tag (nån minut). Funkar den går du in i bios, ställ in det du vill och sparar.

Edit:
Sen underlättar det om du tar bort så mycket prylar och kablar som möjligt eftersom det mesta kan blockera och orsaka olika frysningar och start problem. Glöm inte att ta bort tangentbord, mus, ALLA hårddiskar, SATA/IDE kablar osv.

Du kan även ta bort grafikkortet helt för du verka se på andra sätt hur den startarom
En Dator behöver 4 delar för att starta (UTAN bild).

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Enda sättet att testa moderkortet är om allt annat tagits bort eller ersatts med delar du vet är ok. De enda reservdelar folk bruka kunna få tag på av de 4 som är kvar är extra nätagg och extra minnen.

Minnen.
Om du inte har extra eller kan testa dina i en annan datorn kan du chansa att åtminstone 1 av de som redan sitter funkar. Testa 1 minne i taget i alla minnes platserna och sen olika kombinationer. Ibland måste minnena sitta på vissa plaster för att få bild. Tex plats nr 1

Permalänk

Jag satt en stund och funderade på vad som kunde vara felet..
Som jag skrev i första inlägget så har MSI tagit bort "manual.pdf" för just detta moderkortet.
Så det gick inte att ladda ner.

Iallafall. Så kollade jag bland mina andra gamla datorer, och fick se ett gammal Pentium4 moderkort.
Som också var från MSI. Perfekt Kollade lite & jämnförde.
Och fick se att det satt en "jumper" på intel moderkortet.

Men inte på AM2 kortet. Gick direkt till min bra&ha låda och tog upp en sådan och kopplade på moderkortet.. Vipps så startar datorn utan minsta bekymmer Òó ..
Fattar inte hur den kan ha trillat bort xD Den har ju bara stått i förådet orört..
Aja, Tackar för all hjälp iallafall Funkar fin fint nu..

EDIT:
Inte mitt moderkort på bilden
På mitt MSI kort så satt "clear Cmos" pinnarna så långt bort från batteriet man kan tänka sig.. ^^
Satt precis under IDE anslutningarna. Och det stog inte Clear Cmos heller ^^
Tror det stog typ: "JDC1" eller något sådant.
Så man hade ju ingen tanke på att det kunde vara den.

Visa signatur