Permalänk

win xp 64-bit

Tänkte höra med folk som testat nyligen hur det funkar med xp 64-bit nu? är det fortfarande stora problem med drivrutiner?

Jag har sökt efter svar på detta i både google och här men kan inte hitta någon nyare information än om att det inte gick att få ner i-tunes i 64 version till xp.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

XP 64Bit är just xp 64bit och har väl aldrig blivit 100% supportat och nu är ju 7an ute sen ca 2 år så varför fortsätta stödja det?

Vill du köra xp 64bit kan du likabra köra server 2003 eftersom xp 64bit är byggt på just det.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

XP 64Bit är just xp 64bit och har väl aldrig blivit 100% supportat och nu är ju 7an ute sen ca 2 år så varför fortsätta stödja det?

Vill du köra xp 64bit kan du likabra köra server 2003 eftersom xp 64bit är byggt på just det.

Jag gillar xp... och jag vill kunna fortsätta köra gamla spel som migth and magic 6 och worms armageddon.
Kanske kan köra både xp 32bit och win7 64 istället?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Sir_Silke:

Jag gillar xp... och jag vill kunna fortsätta köra gamla spel som migth and magic 6 och worms armageddon.
Kanske kan köra både xp 32bit och win7 64 istället?

Då ska du ju inte köra xp 64bit.

Kör hellre då xp 32bit och windows 7 istället

Permalänk
Rekordmedlem

jo det finns xpmode i win 7 , xp64 är inget roligt os, inte mycket stöd för det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Då ska du ju inte köra xp 64bit.

Kör hellre då xp 32bit och windows 7 istället

ok, det var det jag undrade på.. tack då, får väll bli win7 då.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

jo det finns xpmode i win 7 , xp64 är inget roligt os, inte mycket stöd för det.

Hur fungerar det då? bättre än kompatibilitetslägena i vista hoppas jag?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir_Silke:

XP Mode är en virtuell maskin. Det fungerar precis som Windows XP

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ok, det låter ju bra. kanske inte är någon ide att ha kvar xp alls då?

Permalänk

Kör på windows 7 64bits enbart säger jag fungerar hur bra som helst lira gamla spel för mig med kompatibilitet

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px7 s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Precis som windows xp innan man har installerat några drivrutiner, det vill säga. Riktigt gamla spel kan dock gå att spela i alla fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Precis som windows xp innan man har installerat några drivrutiner, det vill säga. Riktigt gamla spel kan dock gå att spela i alla fall.

Precis

Jag har dock inte stött på något spel än som iallafall fungerat på W7 för mig.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Vilket är det bästa windows 7 edition för gaming.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Finns ju bara 6 versioner, alla likadana förutom några applikationer och tjänster extra i ultimate. Valfritt.

Permalänk

Har kört xp x64 felfritt i 4-5 år nu och aldrig haft några som helst problem med några drivrutiner eller nånting mer än att hitta kompatibelt antivirus vilket ändå gick ganska snabbt. Dock ser jag ingen anledning till att skaffa det om man har win7.

Permalänk

Så det bästa alternativet av windows 7 editionerna är "Windows 7 Ultimate x64". Har jag rätt eller fel?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Lundkvist:

Så det bästa alternativet av windows 7 editionerna är "Windows 7 Ultimate x64". Har jag rätt eller fel?

Beror på hur man definierar bäst..
DU har visserligen mer applikation men inget du har direkt nytta av.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lundkvist:

Det är mest komplett men du kommer sannolikt aldrig använda stöd för domäner och liknande. Du sparar många pengar om du väljer home premium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Silke:

XP läget finns bara till Windows 7 Professional och Ultimate har jag för mig, värt att tänka på.

Men det fungerar bra för mig, inte lika bra som till XP, kan strula med grafikkortet osv, men klart bättre än kompabilitetsläget.

Win XP 64-buit bör du hålla dig undan från.

Permalänk
Skrivet av WolfOfVengeance:

Har kört xp x64 felfritt i 4-5 år nu och aldrig haft några som helst problem med några drivrutiner eller nånting mer än att hitta kompatibelt antivirus vilket ändå gick ganska snabbt. Dock ser jag ingen anledning till att skaffa det om man har win7.

Ok, jag tror jag har xp 64-bit på någon skiva någonstans så kan ju pröva det först då.

Permalänk
Skrivet av TwiceFire:

Kör på windows 7 64bits enbart säger jag fungerar hur bra som helst lira gamla spel för mig med kompatibilitet

Vad är gamla spel enligt dig? De jag nämnde är ju från ca 98.

Permalänk
Medlem

NBA JAM fick jag inte att fungera i W7 x64 men det är nog det första.
Inte ens dosbox ville få igång det.

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

NBA JAM fick jag inte att fungera i W7 x64 men det är nog det första.
Inte ens dosbox ville få igång det.

Haha... då är det nog lungt med gamla spel, men kommer nog prova xp64 om jag hittar skivan.. men frugan beställde nyligen en dator som är något mycket bättre än min så den tar vi nog win7 i så kan jag ju själv se vad som verkar bäst.

Permalänk

Spelar du många spel eller är det en mediadator?

Permalänk
Skrivet av Sir_Silke:

Spelar du många spel eller är det en mediadator?

I huvudsak spel.

Permalänk

I huvudsak spel.

Ok, blandade årtal eller bara "nya" eller äldre?

Permalänk

Nu är det mest nyare spel, sen kör jag det mesta över steam idag. Har tyvärr ingen vidare koll på vilka äldre spel jag kört på denna burken. Några speciella du hade i tanke?

Permalänk

Nu är det mest nyare spel, sen kör jag det mesta över steam idag. Har tyvärr ingen vidare koll på vilka äldre spel jag kört på denna burken. Några speciella du hade i tanke?

inte direkt, men de jag nämde tidigare är bra utgångspunkter, worms armageddon (vilket var buggat på xp 32-bit) och migth and magic VI. annars när det gäller lite mordernare är det oblivion, wow och prototype.

Permalänk
Skrivet av Sir_Silke:

inte direkt, men de jag nämde tidigare är bra utgångspunkter, worms armageddon och migth and magic VI. annars när det gäller lite mordernare är det oblivion och wow.

Ahaa, missade det när jag scrolla upp. Kör tyvärr inte den typen av spel något alls.

Permalänk

Ahaa, missade det när jag scrolla upp. Kör tyvärr inte den typen av spel något alls.

lätt att missa men worms är ifrån ca 98 och prototype är ganska nytt, (ca två år?)