Intel Light Peak lanseras på torsdag

Permalänk
Melding Plague

Intel Light Peak lanseras på torsdag

Intels fiberoptiska gränssnitt Light Peak kan se dagens ljus redan imorgon torsdag, vilket ger ny fart åt ryktena att Apples nya generation Macbook Pro är först med tekniken.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har inget emot Light Peak men när det blir flera standarder så blir det bara rörigt..

Permalänk
Medlem

Lär uppenbarligen krossa USB i prestanda, men Lightpeak måste få några år på nacken innan det kan slå igenom. Om det slår igenom.

Permalänk
Medlem

Skulle inte den första generationen Light Peak vara gjord i koppar och då inte riktigt vara så snabb som det hade utlovats?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Jag gillar light peak men stör mig grovt på att det är intels teknik. Om den blir populär kommer amd att mjölkas fruktansvärt hårt på licenspengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Jag gillar light peak men stör mig grovt på att det är intels teknik. Om den blir populär kommer amd att mjölkas fruktansvärt hårt på licenspengar.

Nja det tror jag inte. Det är snarare upp till moderkortstillverkarna att implementera det stödet.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Skulle inte den första generationen Light Peak vara gjord i koppar och då inte riktigt vara så snabb som det hade utlovats?

Enligt Nordichardware så ska inte gränssnittets bandbredd påverkas av det.
Från Nordichardware:
"Light Peak är som namnet avslöjar en teknik som skickar data med ljus. Ironiskt nog väntas Intel förlita sig på vanliga kopparledningar istället för fiberoptik när man sjösätter sin första Light Peak-plattform under 2011, men de goda nyheterna är att detta inte ska påverka gränssnittets bandbredd."

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zyriak:

Har inget emot Light Peak men när det blir flera standarder så blir det bara rörigt..

Det är det som är poängen med Lightpeak, den ska göra ett flertal andra standarder överflödiga.
Samma kontakt ska kunna ersätta, DVI, HDMI, Displayport, USB, E-sata, Firewire, SPDIF och diverse andra digitala portar du kan tänkas ha. Äntligen säger jag. Det är ju bara fånigt att det finns tre parallella standarder bara för bildskärmar. Fyra om man räknar med VGA.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Jag gillar light peak men stör mig grovt på att det är intels teknik. Om den blir populär kommer amd att mjölkas fruktansvärt hårt på licenspengar.

USB kommer också från Intel från början.

Permalänk
Medlem

Frågan är hur känsliga kablarna kommer vara. En vanliga fiberkabel får ju inte böjas hur som helst, antar att det samma kommer gälla Light Peak?

Permalänk
Avstängd

Varför ska man skicka filer i 10 gb/s i sekunden. De snabbaste ssd diskarna kommer bara upp i 1400mb/s., och hur många har sådana ssd diskar? Du kommer ha väldigt mycket onödig hastighet+ att den kommer nog vara dyr när den börjar säljas. Så det kommer minst ta 2 år innan det slår igenom. Frågan är också varför man ska skicka så stora filer, så det blir användbart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gollawolla:

Varför ska man skicka filer i 10 gb/s i sekunden. De snabbaste ssd diskarna kommer bara upp i 1400mb/s., och hur många har sådana ssd diskar? Du kommer ha väldigt mycket onödig hastighet+ att den kommer nog vara dyr när den börjar säljas. Så det kommer minst ta 2 år innan det slår igenom. Frågan är också varför man ska skicka så stora filer, så det blir användbart?

Tanken är väl att man skall kunna använda en kabel till många olika saker utan att det blir ett problem med bandbredden. Till exempel koppla ihop alla enheter i ett hembiosystem med en enda kabel.

Visa signatur

Citera för svar
|i7-920|Asus P6T SE|Asus DCII HD 6970|12GB G.Skill 1600MHz|Intel X25-M 80GB|Asus Xonar Dx|Fractal Design Newton R2 650W|Noctua NH-U9B SE2|Fractal Design Define R2 Titanium USB3 mod|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bruniz:

Tanken är väl att man skall kunna använda en kabel till många olika saker utan att det blir ett problem med bandbredden. Till exempel koppla ihop alla enheter i ett hembiosystem med en enda kabel.

Hoppas Light Peak blir stort! Då kanske vi slipper DVI-kablar och sånt!

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

10 Gbit/s motsvarar ca 1200 MB/s. Finns raid-lösningar och SSD som kan komma upp i dessa hastigheter. Antar att du menar 1400 Megabyte per sekund och i så fall är vi väl upp i 11-12 Gbit/s, alltså är redan då 10 Gbit/s en flaskhals. Sedan sätter protokoll, feklorrigering och annat ytterligare begränsningar. Se bara på USB2 som i praktiken kommer upp i kanske 35 MB/s för externa hårddiskar trots att det teoretiskt har mycket högre bandbredd.

Finns ju nätverk i 10 Gbit/s och då är man inte begränsad till endast 10 meter kabel. Men om detta Lightpeak-gränssnitt blir billigt så kan det ju vara bra för kringutrustning, ungefär som dagens USB-sladdar.

EDIt: Förvånande många som inte kan skilja på bit och byte trots att detta är ett datorforum. En byte har åtta bitar.

Permalänk
Medlem

Varför är en i7 prolle kopplad som podukt!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

EDIt: Förvånande många som inte kan skilja på bit och byte trots att detta är ett datorforum. En byte har åtta bitar.

1Bit == En 1/0
1Byte == Åtta bitar

Då har vi det avklarat.

Skrivet av Hawkeye01:

Varför är en i7 prolle kopplad som podukt!?

Tror att om journalisten inte kopplar någon produkt, så slumpar den fram en IT produkt.

OnT: Härligt! Undrar vilka moderkort som kommer att stödja Light Peak nu i början...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Hoppas Light Peak blir stort! Då kanske vi slipper DVI-kablar och sånt!

Jo man kan alltid hoppas, vad skulle vara enklare än att det endast finns en sorts utgång bak på datorn? Inga krångel med olika sladdar utan kopplar bara in någonstans och anger vad man pluggat in så fungerar det, det hoppas åtminstone jag på.

Visa signatur

Citera för svar
|i7-920|Asus P6T SE|Asus DCII HD 6970|12GB G.Skill 1600MHz|Intel X25-M 80GB|Asus Xonar Dx|Fractal Design Newton R2 650W|Noctua NH-U9B SE2|Fractal Design Define R2 Titanium USB3 mod|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josef:

Enligt Nordichardware så ska inte gränssnittets bandbredd påverkas av det.
Från Nordichardware:
"Light Peak är som namnet avslöjar en teknik som skickar data med ljus. Ironiskt nog väntas Intel förlita sig på vanliga kopparledningar istället för fiberoptik när man sjösätter sin första Light Peak-plattform under 2011, men de goda nyheterna är att detta inte ska påverka gränssnittets bandbredd."

Som dom nämner i Video'n ovan så är det den lägsta bandbredden som gränsnittet kommer introduceras med. När man sedan övergår till fiber så ska tekniken kunna prestera upp till 100Gb/s.

Visa signatur

"Min dator är bättre än din dator!" /Pimpim666

Permalänk
Medlem

Hastighet vinner ju inte alltid , se firewire, proffs kanske använder det men hur många gemenman ? Likadant hoppades jag att 2011 skulle allt va trådlöst, men men 2020 så !

Permalänk
Hedersmedlem

Håller tummarna för Light Peak som en framtida global standard. Då kanske jag äntligen kan tömma min "sladdlåda" då dessa standarder snart är utkonkurrerade

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Hög bandbredd.. inte ett ord om latens.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Hoppas det också har stöd för nätverk över Light Peak.

Skulle vara fint att få 10Gbit mellan mina Esx hostar hemma, vanlig 10Gbit över fiber idag är lite för dyrt :/

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PBGP:

Hög bandbredd.. inte ett ord om latens.

Kan inte annat än hålla med. För att verkligen ersätta vissa av dagens gränssnitt så behövs det inte bara bandbredd, utan även låga latenser.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bruniz:

Tanken är väl att man skall kunna använda en kabel till många olika saker utan att det blir ett problem med bandbredden. Till exempel koppla ihop alla enheter i ett hembiosystem med en enda kabel.

Har inte läst så mycket om light peak, men hur ansluter man flera enheter ifrån samma kabel om det är en optisk anslutning?

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av muscle:

Har inte läst så mycket om light peak, men hur ansluter man flera enheter ifrån samma kabel om det är en optisk anslutning?

Som jag har förstått det skall det seriekopplas på nåt sett, man har typ två portar i en enhet, en in och en ut till nästa enhet. Rätta mig gärna om jag har fel

Visa signatur

Citera för svar
|i7-920|Asus P6T SE|Asus DCII HD 6970|12GB G.Skill 1600MHz|Intel X25-M 80GB|Asus Xonar Dx|Fractal Design Newton R2 650W|Noctua NH-U9B SE2|Fractal Design Define R2 Titanium USB3 mod|

Permalänk

Antar att det fortfarande handlar om kopparversionen av "light"peak... =/

Permalänk
Medlem

Det troliga är väl att Lightpeak inte direkt ersätter USB3 eftersom Lightpeak inte tycks leverera drivström över porten och således inte kan försörja inkopplade enheter, DVD-läsare, 2.5"-diskar etc. Som höghastighetsgränssnitt till enheter med egen strömkälla verkar det dock mycket trevligt.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bruniz:

Som jag har förstått det skall det seriekopplas på nåt sett, man har typ två portar i en enhet, en in och en ut till nästa enhet. Rätta mig gärna om jag har fel

Ja precis. Den stödjer Daisy Chain som det kallas. Intel visade ju en snygg demo där de hade kopplat ihop raidad SSD som förde över filer, en HD-tv som spelade 1080p och sen var det väl en minneskortsläsare och annat trams på samma kabel. Vore ju inte helt fel att kunna köra eye-finity med bara en ensam port på grafikkortet till exempel plus att man då skulle få med mina USB-hubbar och minneskortsläsare som sitter i skärmarna utan att jag behöver dra extra USB-kabel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

10 Gbit/s motsvarar ca 1200 MB/s. Finns raid-lösningar och SSD som kan komma upp i dessa hastigheter. Antar att du menar 1400 Megabyte per sekund och i så fall är vi väl upp i 11-12 Gbit/s, alltså är redan då 10 Gbit/s en flaskhals. Sedan sätter protokoll, feklorrigering och annat ytterligare begränsningar. Se bara på USB2 som i praktiken kommer upp i kanske 35 MB/s för externa hårddiskar trots att det teoretiskt har mycket högre bandbredd.

Finns ju nätverk i 10 Gbit/s och då är man inte begränsad till endast 10 meter kabel. Men om detta Lightpeak-gränssnitt blir billigt så kan det ju vara bra för kringutrustning, ungefär som dagens USB-sladdar.

EDIt: Förvånande många som inte kan skilja på bit och byte trots att detta är ett datorforum. En byte har åtta bitar.

Ojdå... det var visst gigabit och inte gigabyte ^^.
Men, varför har man både gigabit och gigabyte? Känns ganska onödigt att ha båda enheterna då man bara förvirrar. Är det ett försäljnings trix, elr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entity:

Hastighet vinner ju inte alltid , se firewire, proffs kanske använder det men hur många gemenman ? Likadant hoppades jag att 2011 skulle allt va trådlöst, men men 2020 så !

Detta var ju pga. apples snuskiga licensavgifter.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.