Permalänk
Medlem
Skrivet av moparlinke:

wow funkar knappt alls på min laptop..Ser även ut som skit..

Men du kan väl inte skylla datorns brister på Linux / wine?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Men du kan väl inte skylla datorns brister på Linux / wine?

Kan det vara så att han menar att spelet går mycket trögare i Wine än Windows? Kan det också vara så att för att det då ska bli någorlunda spelbart så måste han dra ner grafiken så att det ser fult ut?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Jag håller på att jobba med att gå över från XP till Win7 - dual-bootar med Ubuntu. (Har en till dator som jag testar nya Linux-varianter på ibland - inte säker vad som driver den just nu.) Jag har också Windows mest för spel, eftersom det känns som om allt laddar snabbare i Linux - mer användande/tid - även om Win7 kommit riktigt riktigt nära.

Jag har väl inte så mycket att tillägga, men man kan väl sammanfatta problemen med Linux ungefär så här: Utvecklarnas fel (nästan 100% beroende på slimmad organisation, antagligen).
Avser då folk som kodar drivrutiner och program/spel i större program-företag.

Min största irritation med Windows är deras marknadsföring. Minns ni när de blåste upp att IE8 laddade sidor sådär 2-6 MILLISEKUNDER snabbare än Firefox 3.5 eller något åt det hållet en gång i tiden? Eller när de gav oskyldiga förbipasserande en bunt pengar för att köpa bärbara datorer och slussade dem sedan vidare in i butiker där det minst sagt var besvärligt att hitta ett brett utbud av förinstallerade operativsystem? Och Steve Ballmer...?
Okej för att folk har sett till att Windows fungerar, men det finns ändå ett och annat att ogilla, om än bara på ren princip.

Permalänk

Wow ser mycket fulare ut under wine än när jag körde de på samma dator med xp.
Grafikkortet fungerar väl inte lika bra som under windows..Kanske inbillning.
Men de är bara en bagatell..

Brasero gick inte att använda...Står att de är en ej stödd fil eller liknande.
Dock funkar alla sorters format att se i VLC...

Edit
Eller så ar ja tvungen att dra ner för att de skulle bli spelbart..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Kan det vara så att han menar att spelet går mycket trögare i Wine än Windows? Kan det också vara så att för att det då ska bli någorlunda spelbart så måste han dra ner grafiken så att det ser fult ut?

Skrivet av moparlinke:

Wow ser mycket fulare ut under wine än när jag körde de på samma dator med xp.
Grafikkortet fungerar väl inte lika bra som under windows..Kanske inbillning.
Men de är bara en bagatell..

Brasero gick inte att använda...Står att de är en ej stödd fil eller liknande.
Dock funkar alla sorters format att se i VLC...

Edit
Eller så ar ja tvungen att dra ner för att de skulle bli spelbart..

Antingen taskiga drivrutiner till kortet eller så missade du att se till att WoW kördes i opengl istället för d3d troligen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Kanske det....Vist kan Linux vara bra också men..
Är nog i en period nu där jag vill att allt bara ska funka utan problem

Permalänk

K3B finns också - till priset av femtielva KDE-bibliotek, iofs, men än har jag inte stött på ett användningsområde som det programmet inte har räckt till.
(Även om jag gillar Linux och anser det som ett mer användarvänligt system - även om man får uppsöka hjälp med en del vanliga aktiviteter - vill jag bara säga att jag har full respekt för de som vill ha ett fungerande system, oavsett vad som driver det hela.)

Permalänk

Aldrig använt något annat än Windows men ska nog testa Ubuntu imorgon så man får se vad allt handlar om.

Permalänk

Testar från cd just nu, verkar funka bra! Blir att instalera när en får en ny hårdisk!
(kommer självklart ha kvar xp också)

edit: testat det på en gammal laptop som hade vista innan och måste säga att det är underbart, lite problem har jag stött på men det som man inte kan googla fram lösningar på finns det chatt support att vända sig till, stort plus för att "beneath a steel sky" fanns att ladda ner, ett klick och allt fungerar! fick det inte ens att funka i win 98 med allt ljud!

Permalänk

Det här har blivit en Windows vs Linux - tråd

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollebacken:

Det här har blivit en Windows vs Linux - tråd

Ja visst är det mysigt?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Ja visst är det mysigt?

Ja, det är inga problem. Men jag saknar några inlägg om OSX också

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollebacken:

Ja, det är inga problem. Men jag saknar några inlägg om OSX också

Det är fritt fram att skriva vad du tycker. Personligen gillar jag OSX en hel del, men det har sin brister också, som att klippa och klistra inte funkar, musaccelerationen är åt helvete och lite annat smått och gott.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Det är fritt fram att skriva vad du tycker. Personligen gillar jag OSX en hel del, men det har sin brister också, som att klippa och klistra inte funkar, musaccelerationen är åt helvete och lite annat smått och gott.

Jag kan hålla med om att filhanteringen i Snow Leopard inte alls är bra, jag önskade att de tog efter Windows på den fronten. I princip är detta det enda jag riktigt stör mig på. OSX är så himla stabilt och jag kan säga att jag aldrig upplever någon seghet, något som är vardagsmat i Windows. OSX är också ett operativ med geniala detaljer och enkelheten i funktionerna i operativet gör det optimalt enligt mig. Ett exempel är när man delar ut det mobila bredbandet till ett trådlöst nätverk, detta kräver några få musklick i OSX och ett dagsverk i Windows. Jag har växt upp med Windows och de har ju varit överlägset bäst fram till att OSX dök upp, nu blir jag mest grinig att sitta vid Windows då det är så fruktansvärt segt vissa stunder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag önskar att det vore lätt att byta till Ubuntu. Jag ser mig själv som en van datoranvändare, bygger mina egna datorer och sköter ominstallationer codecs etc i windows.
Men när det kommer till Ubuntu så kan jag installera det utan problem med rätt antal partitioner etc. När jag väl är inloggad det är då problemen börjar, ett trådlöst som inte stöds direkt, lite codecs som inte finns, wine som inte vill installera, när wine väl är installerat fungerar spelet ändå inte, nya drivrutiner behövs.

Dessa småsaker är i sig lätta att åtgärda, men när jag startar guiden om hur jag ska installera drivrutiner men när jag läser den guiden så förutsätter den att jag tex kan packa upp drivrutiner obehindrat.
Därför måste jag läsa en guide om hur man packar upp saker, men i den guiden förutsätter dom att jag kan hantera filsystemet i ubuntu och den guiden i sin tur förutsätter att jag kan något annat.

Detta är genomgående för alla dessa småproblem vilket betyder att det blir ganska omständiga och utdragna problem.

Så om någon känner att jag är ute och cyklar och vill motbevisa mig så får ni mer än gärna bli min sakliga och mentala coach för att hjälpa mig få igång ett dualboot ubuntu med mitt Windows 7.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk

Har testat Ubuntu, Kubuntu och Debian. Kan säga att ubuntu är väl det som tilltalat mig mest, eftersom att det är "lätt" att använda, samt att det är väldigt snyggt och har många funktioner.

Problemet med att använda en Linuxdistrubition är att de program som finns på Windows inte allting funkar, inte ens med WINE. Jag tycker heller inte om hur Hårddisken ser ut, allt var bara en stor röra (Jag vet, det är upplagt så allt ska vara "logiskt", men själv tycker jag det var bökigt). Det finns för och nackdelar med det, absolut! Jag väljer hellre Windows dock, tycker det är bättre bara (Även om det kraschar lite då och då )!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Att Copy & Paste inte fungerar är väl att ta i, men det är oerhört irriterande att sitta vid en Apple masin och alltid trycka fel tangentbordskombinationer eftersom att de kör stenhårt på att använda sin "äpple knapp" istället för Ctrl som alla andra. Sen så tycker jag att fönsterhanteringen är helt åt helvete också, eftersom att "dockan" bara kan byta fönster på programnivå.

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Att Copy & Paste inte fungerar är väl att ta i, men det är oerhört irriterande att sitta vid en Apple masin och alltid trycka fel tangentbordskombinationer eftersom att de kör stenhårt på att använda sin "äpple knapp" istället för Ctrl som alla andra. Sen så tycker jag att fönsterhanteringen är helt åt helvete också, eftersom att "dockan" bara kan byta fönster på programnivå.

Fönsterhanteringen håller jag delvis med om. Men CTRL och ⌘ är mer en vanesak, och vill man inte lära om så är det ju bara att ändra i systeminställningar på Keyboard / Modifier Keys så har du CTRL där du vill ha den. Lätt som en plätt, precis som allt annat i OSX

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMacho:

Jag önskar att det vore lätt att byta till Ubuntu. Jag ser mig själv som en van datoranvändare, bygger mina egna datorer och sköter ominstallationer codecs etc i windows.
Men när det kommer till Ubuntu så kan jag installera det utan problem med rätt antal partitioner etc. När jag väl är inloggad det är då problemen börjar, ett trådlöst som inte stöds direkt, lite codecs som inte finns, wine som inte vill installera, när wine väl är installerat fungerar spelet ändå inte, nya drivrutiner behövs.

Dessa småsaker är i sig lätta att åtgärda, men när jag startar guiden om hur jag ska installera drivrutiner men när jag läser den guiden så förutsätter den att jag tex kan packa upp drivrutiner obehindrat.
Därför måste jag läsa en guide om hur man packar upp saker, men i den guiden förutsätter dom att jag kan hantera filsystemet i ubuntu och den guiden i sin tur förutsätter att jag kan något annat.

Detta är genomgående för alla dessa småproblem vilket betyder att det blir ganska omständiga och utdragna problem.

Så om någon känner att jag är ute och cyklar och vill motbevisa mig så får ni mer än gärna bli min sakliga och mentala coach för att hjälpa mig få igång ett dualboot ubuntu med mitt Windows 7.

Starta en tråd i Linux-delen av forumet om du provar igen, så ska vi säkert kunna hjälpa dig lite. Just drivrutiner är lite extra jobbigt, viss hårvara fungerar tyvärr helt enkelt sämre men riggen du har i sig bör funka bra.

EDIT:
Angående "command"-knappen på macar. Det är något jag gillar starkt på deras datorer, sjukt skönt att kunna copy-pasta enkelt även i terminaler.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gällande copy and paste som jag störde mig på så gäller det filer och mappar i filsystemet.
T.ex. så kanske man har en downloadkatalog där saker laddas ner till temporärt. Sedan vill man flytta det som ligger där till mer permantenta kataloger och då vill man använda klipp ut och klista in. CMD+x och CMD+v kan man ju bara glömma. Det man får göra är att med musen dra och släppa mappar och filer och det är så otroligt irriterande när man är van med CTRL+X, CTRL+V. Att det är är en annan knapp än just CTRL spelar mig ingen roll, men att det helt enkelt inte går att klippa ut och klista in filer och mappar i filsystemet på OSX stör mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Extra irriterande, angående klipp och klistra, var vad jag upptäckte för några dagar sedan på macbookarna vi fått från skolan: det går inte att kopiera över filer till andra partitioner! (I alla fall inte bootcamp-partitionen) Förstår verkligen inte varför de har satt någon sådan spärr, kanske kan man inaktivera den på något sätt...

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollebacken:

Fönsterhanteringen håller jag delvis med om. Men CTRL och ⌘ är mer en vanesak, och vill man inte lära om så är det ju bara att ändra i systeminställningar på Keyboard / Modifier Keys så har du CTRL där du vill ha den. Lätt som en plätt, precis som allt annat i OSX

Det låter ju faktiskt ganska vettigt Har ingen Mac själv utan mina erfarenheter kommer mestadels ifrån när jag har lånat någon annans dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DrRotmos:

Stabilt? So what?

Det är ointuitivt, ologiskt och dessutom sprängfyllt med säkerhetshål, för att inte tala om dess rent ut sagt idiotiska säkerhetsmodell.

ojoj typisk linuxnerd:P inget fel med det, men ja vill installera Windows och sen fungerar allt perfekt i princip.
Vill jag ladda ner ett program vill jag kunna installera det med dubbelklick och peka på vilken disk och mapp det ska till enkelt och bra.
Jag har prövat MASSA linux distar och inget har fungerat lika smidigt:)
Vad är ologiskt med Windows som är så logiskt i linux:)
jag menar för den vanliga användaren tex användare som jobbar på ett kontor och skriver dokument, eller srufa lite, och för en gamer då kanske..

linux är mindre krävande? mjaa dom felsta distar är rätt snåla på resursätande, men dom felsta linuxare är fattiga som sitter i källare med CRT skärmar och inte har råd med windows, dom har även dålig hårdvara så allt med linux passar dom bättre.
Linux är inte snabbare än windows 7 lovar jag
lite skämtsamt skrivet så ta det bara lugnt

Men kom gärna med tipps och förslag varför jag ska pröva linux igen, vart faktist att tanka ner MINT både Gnome och KDE live skivor nu bara för att pröva hehe..

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk

joshoa, vad säger du om att prova Mac?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

Vill jag ladda ner ett program vill jag kunna installera det med dubbelklick och peka på vilken disk och mapp det ska till enkelt och bra.

Då har du nog gjort något fel
Nu utgår jag från ubuntu när jag säger det här. Där finns ett program som heter Ubuntu Software center för installation av program. Enklare än så kan det knappast bli.

I Windows måste du ut på den sida du vill ladda ner programmet från och kan du inte sidan i huvudet så måste du googla fram det först. Sen ska du leta igenom sidan efter nån downloadlänk och kolla att du tar rätt version. När du väl har laddat ner det så dubbelklickar du på ikonen och får gå igenom en många gånger lång och onödig process där du får klicka nästa nästa nästa, ja jag accepterar, näst nästa, bockar ur skitprogram som medföljer som du inte vill ha, nästa nästa, slutför. Typ.

I ubuntu software center så söker du bara på programmets namn får upp en beskrivning och screenshots på programmet och kan sedan installera det med ett enda klick.

Om programmet du söker inte finns i software center så kan du göra liknande windows. Du hittar en sida som har ditt program, vääljer att ladda ner det som en .deb fil som fungerar ungefär som .exe setupfiler fast enklare. Du dubbelklickar sedan på .deb filen så installerar den sig själv och du behöver oftast inte klicka nåt mer, som t.ex. nästa nästa och slutför.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

ojoj typisk linuxnerd:P inget fel med det, men ja vill installera Windows och sen fungerar allt perfekt i princip.
Vad är ologiskt med Windows som är så logiskt i linux:)
jag menar för den vanliga användaren tex användare som jobbar på ett kontor och skriver dokument, eller srufa lite, och för en gamer då kanske..

linux är mindre krävande? mjaa dom felsta distar är rätt snåla på resursätande, men dom felsta linuxare är fattiga som sitter i källare med CRT skärmar och inte har råd med windows, dom har även dålig hårdvara så allt med linux passar dom bättre.
Linux är inte snabbare än windows 7 lovar jag
lite skämtsamt skrivet så ta det bara lugnt

Men kom gärna med tipps och förslag varför jag ska pröva linux igen, vart faktist att tanka ner MINT både Gnome och KDE live skivor nu bara för att pröva hehe..

När det gäller programinstallation har man ju faktiskt en pakethanterare i moderna linux-distar. In i programcentralen och välj ditt program, skriv in lösenord så installerar den. Inget "ladda ned -> dubbelklicka -> nästanästakryssaurjajaggårmedpåertavtalnästanästa".

Vi som programmerar har även mycket nytta av detta då bibliotek vi laddar ned hamnar på lämpliga ställen och fungerar bra direkt. Jobbar i en projektgrupp i skolan nu där alla kör windows förutom jag. Jag är den enda som kunnat installera libs och sedan börja använda de direkt, de andra har krånglat hur länge som hellst, och allt fungerar fortf inte.

Där kommer det som är logiskt in. Program man installerar hamnar på lämpliga ställen, just eftersom det är folk från disten som gjort paketen. I stort sett alla program jag har på min dator just nu är kompilerade för precis mitt OS, och precis min arkitektur. Detta innebär också att Debians "säkerhetsteam" även håller koll på program som inte ingår i bassystemet, så om ett säkerhetshål hittas i vlc, chrome, emesene, ssh, etc så kommer det som en uppdatering.

Har man använt Windows hela sitt liv och sen provar t ex Ubuntu som är helt annorlunda är det klart att allt inte direkt känns mer logiskt men iaf jag tycker att det är riktigt nice när man vänjer sig. Det finns självklart många saker som Windows är bättre på, men för mig vägde fördelarna med Debian över nackdelarna.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Bejje: "Enklare än så kan det knappast bli.".

Ja, möjligen i en teoretiskt perfekt värld. Jag har genom åren provat hyfsat många Ubuntu-versioner, senast 10.10. och det har sällan gått smidigt. Nöjer man sig med standardinstallationen, vilket räcker långt, och inte rör annat än kanske uppdatering av grafikkortsdrivrutiner så är det i stort sett inga problem.

Jag håller helt med MrMacho, det blir ett joxande för få allt att funka och man tröttnar. Att få tex musen att fungera fullt ut går men inte utan mer eller mindre problem. Ubuntu (de versioner jag har provat) är definitivt inte helt logiska och intuitiva.

Men en Ubuntu-skiva i låddan är måste, win kan ju också knasa :).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ollebacken:

joshoa, vad säger du om att prova Mac?

Skulle jag göra om jag inte hade något emot Apple som företag...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Jag tror att det mycket är en vanesak. Har själv gått från ren Windowsanvändare till en mer allätare när det gäller operativsystem. Klart det känns ovant och konstigt när man provar något man inte använder dagligen för de uppgifter man löser med sin dator. Det gäller bara att inte ge upp direkt utan kämpa på lite så börjar man snart inse fördelarna med olika system.

För tillfället kör jag mest Arch Linux på hemdatorn, men har trippelboot med Windows 7 samt OpenSolaris (som jag aldrig använder mera, kommer att byta till FreeBSD). Men pillar också med FreeBSD på filservern och Debian på min backupserver. Min htpc kör ubuntu 9.10, netbooken kör ubuntu 10.04 och barnens dator kör ubuntu 10.10 / Windows 7 (kommer att byta Win7 till XP på den). Min videodator kör för tillfället Windows XP...

Lite lustigt att detta kommer upp överallt. Windowsanvändare som inte står ut med Linux. Linuxanvändare som inte gillar Windows. FreeBSD-användare som hatar Linux. Solarisanvändare som också hatar Linux... Mac-användare som hatar Windows och vice versa. Är man van med något så blir det lätt att man inte trivs när man byter.

Själv går jag lite från gilla till ogilla fram och tillbaka. Tröttnade lite på Windows när Vista kom och tyckte att jag måste testa något annat. Testade ubuntu och det gick bra ett tag men tyckte det var halvkrångligt. Testade Linux Mint och tyckte det var lättare till att börja med men efter ett tag kändes det tråkigt. Provade opensolaris på filservern och gillade det men irriterades på småbuggar och framförallt på Oracle. Bytte till FreeBSD och detta gillar jag ganska mycket rent systemmässigt men hårdvarustödet är inte enormt bra (men ändå bättre än opensolaris). På skrivbordsdatorn testade jag Windows 7 och tyckte det funkade väldigt bra och blev fast i det ganska länge men saknade Linux. Var nyfiken på Arch Linux eftersom det påminner lite om FreeBSD och det är min nuvarande favorit. Men då jag börjat leka lite med debian så har jag börjat uppskatta det så jag kanske hamnar i ubuntu igen så småningom, vem vet. Men jag har ju några ubuntudatorer också och de funkar väl bra de med...

Arch Linux lärde mig den stora tjusningen med Linux. Att man kan bygga sitt operativsystem som man själv vill ha det från grunden liksom. Vill man ha en dator som bara ska vara webbserver t.ex. då kan man installera bara det som behövs för detta och kan klara sig med en gammal skrotdator, eller varför inte köra det som en liten virtuell maskin så kan man slippa köpa en till dator. På skrivbordsdatorn får jag en underbar miljö med ständigt uppdaterade versioner av de bästa open source programmen. Jag slipper beroendet av företagsnycker som t.ex. någon hårdvarutillverkare som slutar supporta en viss hårdvara. Med öppna drivrutiner kan jag fortsätta använda hårdvaran så länge jag vill. Man behöver inte leta som en tok på nätet när man ska installera ett program, det finns åtkomligt direkt i en pakethanterare. Vill jag programmera själv så finns alla möjligheter att lära sig eftersom all programvara som körs har öppen källkod.

Windows har också fördelar. Man kan köpa färdiga program som är snyggt förpackade. Windows 7 fungerar bra. Spel funkar bra. Ny hårdvara funkar ofta bra i windows. Den stora nackdelen är väl att det är ganska tråkigt i längden...

Det är i alla fall bra för allmänbildningen att prova på olika operativsystem. Man lär sig andra sätt att lösa problem och man väljer rätt verktyg till rätt sak. Vissa saker funkar bäst i Windows (mest spel och stora programpaket), andra saker kanske Linux är bättre (nätverkstjänster, specialanpassade system) eller kanske FreeBSD (datalagring med ZFS, stabila och säkra system, brandväggar, nätverkstjänster o.s.v). Om man aldrig provar alternativen så förblir man okunnig och enkelspårig...

Permalänk

Bra skrivet ronnylov. Jag gillar också att testa runt bland operativsystem (dock inte så mycket Linux) , vilket jag gjort nu under några år. Precis som du skriver så gäller det att ge operativen en chans och köra de en längre tid för att upptäcka fördelar (och nackdelar för den delen). För mig är snabbheten och kvickheten det allra viktigaste hos ett operativet, sen är också funktionalitet och stabilitet viktigt. Jag har fastnat för OSX eftersom det uppfyller dessa krav på ett väldigt bra sätt. Det finns fördelar hos alla operativsystem. Jag föredrar Windows då det gäller filhantering och webbutveckling. Det är också skönare att arbeta med program som exempelvis Photoshop och Office-program i Windows. Därför använder jag Windows till enbart detta och OSX till resten, ett fint samarbete Jag kör flera operativ på min Mac vilket jag tycker är fantastiskt bra. På så vis kan man plocka det bästa ur operativen.

Visa signatur