Köpa HTPC med i5/Sandy Bridge
Hej
Min TViX mediaspelare börjar ge upp, så jag är sugen på en HTPC istället och tänkte be er duktiga personer i ämnet om lite råd.
Tanken är att jag ska använda datorn till nästan allt utom spel. Dvs uppspelning av film och musik, lagring, eventuellt DVB-T2 mottagare framöver (inspelning, timeshift), möjlighet att spela Bluray film.
Någon slags kravlista är:
Tyst
Ett chassi i god kvalitet
Minst 2st 3,5" SATA diskar
Minst 4GB minne (kanske 8GB?)
Bluray läsare
Det jag mest vill ha hjälp och råd om är chassi, PSU, CPU-kylare, moderkort och passande minne.
Jag har tittat lite på ett Silverstone Lascala LC16B-M (Svart) eller Antec Fusion Remote Black. Har ni erfarenhet av dem? Kanske finns det liknande bättre alternativ?
Jag kan tänka mig att byta ut fläktar i chassit för att få det tystare om det behövs.
Maskinen ska stå i en TV-bänk, men den kan jag modifiera eller byta ut efter behov.
Chassit bör inte kosta mer än max 2000kr.
När det gäller PSU så är det viktigaste att det är tyst. Gjorde en beräkning på någon sida och fick fram att minst 400W är rekommenderat.
Är Cooler Master Silent Pro M 500W något att ha?
Jag tänkte mig en Intel i5 2400 CPU. Kanske overkill, men det är okej
Hur är kylaren som följer med en sån? Det viktigaste är att det är tyst, men det ska ju få plats i chassit också.
Har ni tips om ett bra moderkort till detta?
En kunnig vän rekommenderade ett Radeon 5xxx grafikkort av olika anledningar. Tips på något särskilt? Jag vill ha bild och ljud via HDMI och det måste givetvis få plats i chassit. Tyst är viktigt.
Så, tyst och kraftfull, är det möjligt?
All hjälp uppskattas!