Är Dells trinitronmonitorer bra?

Permalänk
Medlem

Är Dells trinitronmonitorer bra?

Tjena!

Funderar på att köpa en 19" monitor med trinitronrör. Umdac (lokal datoraffär för studenter i Umeå) har fina priser på Dellmonitorer med trinitronrör. För en Dell P 992 tar Umdac 3364 kr inkl moms.

Det jag nu undrar är om denna Dellskärm har bra kvalité på bildröret, det skiljer ju en hel del i pris mellan den och andra 19" med trinitronrör (Inte minst Sonys egna G420) vilket gör att man undrar över kvalitén i P 992.

Finns det någon som sitter med en Dell P 992 och vill kommentera den?
Är den prisvärd?

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag har inte skärmen, men allt jag kunde hitta om den så verkar den vara riktigt bra..

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk

Jag har exakt den skärmen och jag kan bara säga att den är helt underbar. Jag köpte min begagnad för 2500:-. Bättre skärm för dom pengarna finns inte. Jag har en kompis som köpte en likadan skärm och han gämföre med sin kusins nya PHILIPS 109P20 kostar ca 4800:- på dustin och han sa att det var som natt och dag.

Permalänk
Medlem

Har en Dell P991 och den funkar alldeles utmärkt.
Lite jobbig att ha med på LAN bara för den är så j***a stor.

Visa signatur

Var inte för optimistisk, ljuset i tunneln kan va ett tåg.

Permalänk
Medlem

Även jag har en P991 som fungerar perfekt, jag har även en äldre 17" med trinitronrör en DELL D1025HE fungerar helt perfekt fastän den är 4år gammal nu.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

är inte vissa dell-skärmar nokia-skärmar med annan etikett? har för mig att de såg likadana ut förr iaf..

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

Tack för kommentarerna!

Det låter som om jag ska kolla in den där skärmen lite närmare IRL. Att den är stor får man nog leva med, alternativet - en platt och lätt 18" TFT, ligger utanför min budget.

Permalänk

Jag har en P990, bästa skärmen jag suttit vid

Visa signatur

System1: Nf7-s 2.0 ¤ Barton 2500+ ¤ 2*256 T/W PC3200 ¤ 9700 pro ¤ 220 gb ¤ Chieftec Scorpio ¤ 3dmark01 18162
System2: A7v333 ¤ XP2200+ ¤ 2*256 PC2700 ¤ 8500le ¤ 80 gb ¤ Kitty Midi Tower
System3: P4 2,6 Gz ¤ 512 Mb ¤ 120 Gb HD ¤ 9800 pro ¤ Dell

Permalänk
Medlem

Förr var Dell Nokia. Vet inte hur det är nu. Jag har bättre erfarenheter av Philips CRT än Dells CRT. Vi har några Philips 21" och 17" på jobbet som har varit igång ca 16 h/dag sedan 1997 och fungerar perfekt ännu!

Permalänk
Medlem

Har Nokia kört med sony-trinitron rör i sina skärmar??

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Jag har skärmen i fråga, är super nöjd med den!

Visa signatur

Way lost!

Permalänk

dell trinitron är den bästa skärmen jag han haft... men i början är det lite störigt med 2 streck som går över hela skärmen som syns på ljus bakgrund, men man blir van

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem

Shit... Umdac har inget på lager och de tar inte hem några demonstrationsexemplar av skärmen... de har bara några stora 18" TFT hemma som visningsobjekt.
Smart val... vilken vara har störst säljpotential till studenter med strikta budgetramar?
En 18" TFT eller en 19" trinitronskärm för 3400 kr..?

Får kolla om det finns några P992 på annat håll så att man kan titta på den. Eller är den så bra att man vågar köpa den osedd?

Permalänk
Medlem

Har själv en 21" Sony Trinitron och jag kan bara säga att bilden är super, har dessutom olika inställningsminnen för olika upplösningar m.m.

Dock så måste du ha ett grafikkort som ger en fin bild, annars är det bortkastat. Det är en ENORM skillnad mellan kort och kort (har jag upptäckt).

Edit: Ang. strecken från pinnarna som håller upp skuggmasken: när jag var ovan så störde de som fan, nu har jag svårt att hitta dem ibland (skojar inte).

Permalänk
Medlem

Till primärburken har jag ett Hercules Prophet Geforce 3 Ti-500 och jag hoppas att det ska duga tills vidare.

Off-topicvarning deluxe...

Annars får jag väl sätta in mitt gamla Voodoo 3 2000 kort igen...
Halvt på allvar eftersom jag tycker att t ex Deus Ex hade snyggare bildkvalité på min P-III 500 + V3 än den P4 2,4 GF3 Ti-500 jag sitter mest med nu. Verkar som om att 3dfxGlide passar bättre till just det spelet än D3D... bland annat blir "corona"effekterna (ljusskenet kring lampor) mjukare med ett V3 än GF3. Dock flyter spelet på snabbare med den nyare konfigen.

Permalänk
Medlem

Satsta mycket pengar på en bra skärm och sedan köra en Nvidia produkt på den är ju helt bortkastade pengar.

Permalänk

har en p991, funkar prima, 1280x960 @ 100hz, bra skärpa och bra kvalité, sen kunde det nog vara bättre med ett matrox g400 också
kör med gf3 nu, men det går bra