Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

G53 finns för 9490 på Alina nu.. dom rear nog ut dom inför G53SW's lansering

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv

Tack för det snabba svaret! Ska bli kul och köpa den lite senare. Men jag är lite osäker om jag ska köra på G73 modellen med samma speccs eller G53 modellen. Jag har en 17 tums skärm just nu och tycker 15 tum verkar lite litet. Vad tycker ni?
/Alex

Permalänk
Medlem

Hur är det med kvalitèn på asus egentligen? Nu har min G53:a börjat bete sig konstigt som många andras....Fläktarna snurrar som satan utan att jag anstränger datorn, när jag vaknade idag så stod datorn och blinkade i "Dos", "Boot disk failure, please select proper boot device" etc etc, efter några omstarter kunde jag dock välja "Normal start" och kom åter igen in i Windows, men hur instabilt känns inte detta? Det har för övrigt hänt 3-4ggr senaste veckan...
Jag har felsökt alla mina diskar men den hittar 0 fel...Inga värmeproblem heller..
Tips Asus-david?

*Edit* Jag kör för övrigt med senaste SP1 för Win 7, har senaste drivisar för BIOS, USB, Ljud, Grafik...

Permalänk
Inaktiv

sorry, jag e inte super support kunnande...men jag har märkt att ibland efter datorn varit i strömsparläge/viloläge så kan processorn gå konstant på 100%...vet inte om det har med windows eller någon drivrutin att göra. Tror de har något med att ATK driverna kan råka bli av-aktiverade i något av lägena.
Så jag antar att de kan ha med någon mjukvara att göra. För annars så funkade min G73 klockrent och fläktarna gick ned i tyst läge när jag inte spelade.

Permalänk
Inaktiv

annars ring våran support...för den ska annars kyla mer än väl

Permalänk
Medlem

Hej igen och tack David för ditt svar.
Jag testar igen här innan jag kontaktar Asus support..

Mitt skumma problem kvarstår, igårkväll och kvällen innan så stängde jag som vanligt av skärmen men lämnade datorn på för att få lite sömn.
Varje morgon när jag vaknade så var skärmen svart och följande text står; "Reboot and select proper Boot Device or insert Boot Media in selected Boot device and press a key".
När jag trycker på valfri tangent så kommer samma text upp igen. När jag stänger av datorn på knappen och startar den igen så kan jag välja att starta datorn i "Normalt läge" och jag kommer till inloggningen som vanligt. Detta problem kvarstod som sagt även imorse....

Jag tröttnade nu och gjorde en systemåterställning till dagen jag installerade SP1 för Win7. Givetvis trodde jag att detta skulle fungera så jag startar gladeligen om datorn och låter systemåterställningen göra sitt. Efter det så rebootar jag eftersom datorn krävde det. Väl vid inloggningen så försöker jag skriva in mitt lösenord, innan jag hinner börja skriva så får jag bluesceen och datorn bootar om, samma härliga "select boot device" meddelande kommer igen, varpå jag stänger av datorn på knappen och startar igen, denna gång får jag logga in och här är jag nu, utan en aning om vad felet kan vara.

Finns det någon som har varit med om liknande?

Mina problem verkar ha kommit med SP1 eller när jag började använda min externa WD Essential usb 3.0 hårddisk, hårddisken är felfri enligt diskkontrollen i windows likaså originaldisken i burken...Jag har senaste bios, senaste usb-drivisar, senaste chipsetdrivers, senaste vga-drivers, ljud-drivers osv....

Permalänk
Medlem

Fint med ytterligare problem, efter systemåterställningen så har jag börjat köra windows update igen, nu har den stått och tuggat på 99% i en evighet och hårddisken gör missljud ifrån sig då och då..
Snart åker datorhelvetet i golvet...

Permalänk
Medlem

Äntligen är Windows update klar ser jag på skärmen, direkt när alla updates har installerats så får jag bluescreen och skärmen blir därefter svart med samma "reboot and select boot device" meddelande....
Underbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laz3r:

Äntligen är Windows update klar ser jag på skärmen, direkt när alla updates har installerats så får jag bluescreen och skärmen blir därefter svart med samma "reboot and select boot device" meddelande....
Underbart.

Låter klart som din HDD är defekt.. bara att skicka in tyvärr

Eller något annat, kan kanske vara värt att installera biosupdate?

Visa signatur

Permalänk

Funderar på en sak.. Vad borde datorn ligga på för temperatur vid typ youtube tittande på batteri? Är det mycket med 50C på gpu under dessa förhållanden? Upplever som vissa andra här att fläktarna går lite mer nu än när jag köpte datorn under sc2 spel på high.

Men som sagt, vad kan man förvänta sig för gpu/CPU temperaturer under surf resp. Spelande?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Nehe, om man skulle lämna tillbaka min G53 när/om jag får tillbaka den från reparation. Kunnat använda den i 5h sedan jag köpte den den 16 Januari.
Någon som vet om man kan göra så om man inte är nöjd med köpet även att det har gått 2 månader?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fuuza:

Nehe, om man skulle lämna tillbaka min G53 när/om jag får tillbaka den från reparation. Kunnat använda den i 5h sedan jag köpte den den 16 Januari.
Någon som vet om man kan göra så om man inte är nöjd med köpet även att det har gått 2 månader?

Beror nog på vad felet är och hur hela ditt ärende blivit behandlat. Kontakta Asus Support eller butiken du köpte den av och ta upp det med dem.
De regler som finns följs va jag vet.

Permalänk
Medlem

Hej hopp! Nu kommer gnällgubben igen

Nu har jag fått ordning på mina bluescreens iaf, det var konflikter mellan virtuella enheter, Office-Klicka-O-Kör, Daemon-tools, o lite sådant skoj som orsakade problemen, inte hårdvaran tack och lov.

Vad har ni för CPU-temp när ni spelar på era G53or?
Jag avslutade precis en omgång BFBC2 och kikade sedan i Hardware Monitor, båda kärnorna peakade på runt 80C, jag har upplevt "rycklagg" när jag spelar, kan det vara värmen som är problemet? Tror ni att en kylplatta skulle få ner tempen nämnvärt?

Mvh /Henrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av laz3r:

Hej hopp! Nu kommer gnällgubben igen

Nu har jag fått ordning på mina bluescreens iaf, det var konflikter mellan virtuella enheter, Office-Klicka-O-Kör, Daemon-tools, o lite sådant skoj som orsakade problemen, inte hårdvaran tack och lov.

Vad har ni för CPU-temp när ni spelar på era G53or?
Jag avslutade precis en omgång BFBC2 och kikade sedan i Hardware Monitor, båda kärnorna peakade på runt 80C, jag har upplevt "rycklagg" när jag spelar, kan det vara värmen som är problemet? Tror ni att en kylplatta skulle få ner tempen nämnvärt?

Mvh /Henrik

Kylplatta hjälper nästan inget på denna modell som jag fattat, tror det var Muyfa666 som testade på sin dator.

CPUtemp på 80 är nog OK tror jag.. men mycket mer än det är nog inte så bra

Min GPU temp låg på 93 vid hård belastning men det är OK enligt ASUS..

Otroligt vad temperatur det skiljer mellan G73 och G53 dom är trots allt inte så stor skillnad i storlek

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Kylplatta hjälper nästan inget på denna modell som jag fattat, tror det var Muyfa666 som testade på sin dator.

CPUtemp på 80 är nog OK tror jag.. men mycket mer än det är nog inte så bra

Min GPU temp låg på 93 vid hård belastning men det är OK enligt ASUS..

Otroligt vad temperatur det skiljer mellan G73 och G53 dom är trots allt inte så stor skillnad i storlek

Tack för ditt svar Muyfa666, du är en flitig forumit

Vad trist att kylplatta inte ger så mycket, frågan är vad man kan göra åt tempsen, frågan är hur datorn kommer må i sommar om man vill spela....Då snackar vi ju helt andra temperaturer inomhus.

Mitt grafikkort peakar på 85C när jag spelar, medeltempen verkar ligga runt 58-60C generellt.

Jag förstår dock inte hur CPUn kan öka från 37-38C till 80-81C vid belastning. Något måste man väl kunna göra för att få ner tempsen lite?!

Permalänk
Skrivet av laz3r:

Vad trist att kylplatta inte ger så mycket, frågan är vad man kan göra åt tempsen, frågan är hur datorn kommer må i sommar om man vill spela....Då snackar vi ju helt andra temperaturer inomhus.

Mitt grafikkort peakar på 85C när jag spelar, medeltempen verkar ligga runt 58-60C generellt.

Jag förstår dock inte hur CPUn kan öka från 37-38C till 80-81C vid belastning. Något måste man väl kunna göra för att få ner tempsen lite?!

Skumt att inte kylplatta funkar bra med denna men det kanske beror på att det inte finns några öppna hål undertill laptopen kanske, men jag trodde det var bättre kylning än så i Asus gaming serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman66:

Skumt att inte kylplatta funkar bra med denna men det kanske beror på att det inte finns några öppna hål undertill laptopen kanske, men jag trodde det var bättre kylning än så i Asus gaming serie.

Jo det är lite skumt..
Vad har du för cpu-temps på din MSI när du spelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av laz3r:

Nja men jag tror också att ASUS har valt att inte köra fläkten mer än nödvändigt för att uppnå sin slogan "Strike in silence" ^^

Kan ju hända att fläkten har mer att ge på t.ex sommaren så den klarar det ändå

Skrivet av laz3r:

Jo det är lite skumt..
Vad har du för cpu-temps på din MSI när du spelar?

MSI'n går faktiskt svalare enligt mina mätningar, dock med lite högre ljudnivå såklart

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman66:

Stämmer, finns inga håll undertill alls, luften tas in i framkant & dras av fläktarna genom lapisen & ut genom två utblås i bak (:

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Hej david!

Gjorde såhär så jag vet att du får syn på det här, förr lr senare iaf Köpte en G53 förra veckan & är supernöjd! Dock (tyvärr) har jag ett jäkla irriterande "problem"..

När jag kopplar in en 3.5mm i ljudutgången -> ljudkabel -> förstärkare så låter ljudet som kommer ut ur högtalarna skit rent ut sagt För att förklara lite mer hur ljudet är så är det burkigt, utan djup & min subba står där på golvet helt tyst. Känns som att ljudet inte går i stereo eller liknande, vet inte hur jag bättre ska förklara det. Har testat med olika sladdar, en annan stereo anläggning men med samma resultat. Testat med annan laptop & det är bara på min G53 det inte vill sig.

Jag har klickat runt & försökt hitta vad som kan vara fel, men utan framgång. Allt är standard osv, jag har inte ändrat nått utan det har alltid varit såhär. Någon som har en tanke eller lösning om detta?

Tack för en fin maskin iövrigt

edit. Ingen fara på taket, det var bara att avinstallera THX-drivisen så funkar det klockrent sen. Nån speciell anledning till att ni skickar med THX-drivisen öht, då jag vet att jag är långtifrån ensam med det här problemet? Tycker ju att nån borde ha testat detta nånstans, men tydligen inte..

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramsam:

Hej david!

Gjorde såhär så jag vet att du får syn på det här, förr lr senare iaf Köpte en G53 förra veckan & är supernöjd! Dock (tyvärr) har jag ett jäkla irriterande "problem"..

När jag kopplar in en 3.5mm i ljudutgången -> ljudkabel -> förstärkare så låter ljudet som kommer ut ur högtalarna skit rent ut sagt För att förklara lite mer hur ljudet är så är det burkigt, utan djup & min subba står där på golvet helt tyst. Känns som att ljudet inte går i stereo eller liknande, vet inte hur jag bättre ska förklara det. Har testat med olika sladdar, en annan stereo anläggning men med samma resultat. Testat med annan laptop & det är bara på min G53 det inte vill sig.

Jag har klickat runt & försökt hitta vad som kan vara fel, men utan framgång. Allt är standard osv, jag har inte ändrat nått utan det har alltid varit såhär. Någon som har en tanke eller lösning om detta?

Tack för en fin maskin iövrigt

edit. Ingen fara på taket, det var bara att avinstallera THX-drivisen så funkar det klockrent sen. Nån speciell anledning till att ni skickar med THX-drivisen öht, då jag vet att jag är långtifrån ensam med det här problemet? Tycker ju att nån borde ha testat detta nånstans, men tydligen inte..

Skönt det löste sig, Japp THX är skräp

Bra fråga, ASUS testade nog aldrig.. köpte nåt billigt från THX så dom kunde stoltsera med "THX" wooohppo!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Skönt det löste sig, Japp THX är skräp

Bra fråga, ASUS testade nog aldrig.. köpte nåt billigt från THX så dom kunde stoltsera med "THX" wooohppo!!

Ja, men visst känns det lite så? Undrar vad THX själva skulle säga om det här, dem lever ju ändå "lite" på att göra bra ljud liksom, känns som en klar miss från deras sida. Men jag tycker nog att Asus själva borde ha märkt detta, de slänger med så in i helvete mkt skitprogram som man får ta bort. Då kan man ju iaf ta sig tiden att se om det fungerar som det ska. Splendid verkar ju funka sådär halvbra med :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

blir nog fan en msi istället...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramsam:

Ja, men visst känns det lite så? Undrar vad THX själva skulle säga om det här, dem lever ju ändå "lite" på att göra bra ljud liksom, känns som en klar miss från deras sida. Men jag tycker nog att Asus själva borde ha märkt detta, de slänger med så in i helvete mkt skitprogram som man får ta bort. Då kan man ju iaf ta sig tiden att se om det fungerar som det ska. Splendid verkar ju funka sådär halvbra med :/

Mjo det är fan inte lite som följer med, massa skitdemon av spel o sånt.. blir lite småirriterad att dom ska pressa in sånt.. typ mahjong o sånt

Skrivet av sj6:

Mja det är inget dumt val, ljudet klår ASUS iaf med hästlängder..

Sen medföljer inte lika mycket skit förinstallerat

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Nja men jag tror också att ASUS har valt att inte köra fläkten mer än nödvändigt för att uppnå sin slogan "Strike in silence" ^^

Kan ju hända att fläkten har mer att ge på t.ex sommaren så den klarar det ändå

Borde ligga nått i det, har inte kollat temps när jag spelar eller nått sånt. Men så hörde jag fläkten för första gången idag efter ett rätt rejält parti Deadspace 2 oxå. Jag är inte orolig, tvärtom tror jag som du att de har fläkten så lågt som möjligt, vilket är perfekt för mig iaf.

Skrivet av sj6:

Du blir nöjd oavsett vilken du väljer, jag skulle med ha MSI'n först, men efter att ha sett den IRL så gick jag därifrån med en G53 istället. Antagligen har MSI'n bättre ljud, men det är inget jag prioriterar när jag ska köpa en gaminglaptop (Kanske jag som är bortskämd, men har bra stereoanläggning både på över & undervåningen plus en 25m ljudkabel så saken är biff för min del )

Visa signatur

Permalänk

Någon annan med denna dator som upplever spiklagg under spel? Jag har kollat tempen i open hardware monitor o GPU ligger på 81 o CPU 77... Spelet i fråga är starcraft 2 och lirar på inställningar high.

Förstår verkligen inte vad lagget beror på. har aldrig lägre än 55 fps. o den ligger stadigt mellan 55-75 fps. (75 tidigt i matcherna, 55 när armeerna blir större).

Är det nåt hårdvarufel? mjukvarufel? eller något annat?

Kom gärna med förslag på lösning

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andersson9:

Någon annan med denna dator som upplever spiklagg under spel? Jag har kollat tempen i open hardware monitor o GPU ligger på 81 o CPU 77... Spelet i fråga är starcraft 2 och lirar på inställningar high.

Förstår verkligen inte vad lagget beror på. har aldrig lägre än 55 fps. o den ligger stadigt mellan 55-75 fps. (75 tidigt i matcherna, 55 när armeerna blir större).

Är det nåt hårdvarufel? mjukvarufel? eller något annat?

Kom gärna med förslag på lösning

Tack

Hej hopp.

Jag har också problem med "spiklagg" när jag spelar, dock lirar jag BFBC2...Jag har en bra FPS, men lagget finns alltid där...
Jag har liknande temps som dig. Min CPU ligger på 78-82 grader när jag spelar.
Jag får dock spela i LOW, med någon enstaka inställning på Medium för att ens kunna spela..

Permalänk
Skrivet av laz3r:

Hej hopp.

Jag har också problem med "spiklagg" när jag spelar, dock lirar jag BFBC2...Jag har en bra FPS, men lagget finns alltid där...
Jag har liknande temps som dig. Min CPU ligger på 78-82 grader när jag spelar.
Jag får dock spela i LOW, med någon enstaka inställning på Medium för att ens kunna spela..

Hmm, låter ju onekligen konstigt! Det kan ju inte vara meningen att det ska lagga när man har stabil 60 fps.. Undra om det kan vara nå mjukvaruproblem? typ nån driver som inte är uppdaterad. Läste nånstans att man behövde göra nåt med hdd drivern på asus g73 iaf för att lösa problem med spik lagg.
Vet dock inte hur man skulle göra på g53 :S

Permalänk
Medlem

När jag spelade BF BC:2 på G53an så hjade jag problemet att spelet kraschade efter en tids spelande.. hade samma problem på G73an jag hade ett tag.. Kanske är löst med nyare driver? eller har ni detta problem?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

När jag spelade BF BC:2 på G53an så hjade jag problemet att spelet kraschade efter en tids spelande.. hade samma problem på G73an jag hade ett tag.. Kanske är löst med nyare driver? eller har ni detta problem?

vilken driver skulle det kunna vara då? :S har vad jag vet senaste grafikkortsdrivern. Asus live update trodde jag skulle hitta drivers, men det verkade inte göra något alls faktiskt :p.