Permalänk
Medlem
Skrivet av laz3r:

Ok, du får gärna slänga upp ett par bilder om du orkar, det är säkert fler här som skulle uppskatta det

Tack!

Finns på http://www.youtube.com/watch?v=2mdY6wry2w4 lite bilder om öppning

Dock är det en annan modell med 3 ramplatser men du kan se iaf både platsen under tangentbordet samt dom andra

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Fungerar detta att trycka in i min g53jw?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/233960/asusg53jw-upd

Har inte datorn med mig just nu så jag kan inte kolla
minnenas timings.

*edit googlade och såg att det satt 1066Mhz minnen i.*

//Marklar1337

Permalänk
Medlem

Hej igen. Tänkte sätta in en ssd i datorn men undrar om det är värt det kommer det märkas något på denna dator?

Sen har vi det här med turbo läget när ni trycker på turbo knappen står det något om att era datorer går in i "turbo" ?
Mvh

Permalänk

En liten detalj värd att nämna om den här datorn... som jag på alla punkter utom denna är jättenöjd med. Men placeringen av sladdar är faktiskt helt sämst :p. Kanske har det redan nämnts i forumet, men jag missade det.
Det är tydligen så att om man har tur kan man få en L-formad strömsladd med i paketet. eller så har man otur som jag, och får en rak strömsladd.
Konsekvensen blir att strömsladden ligger rakt över musmattan om man är högerhänt. Inte så nice med andra ord. Samma gäller för nätverkssladd och hörlurar om man har det inkopplat (även om hörlurarna inte stör lika mycket).
Vinklad kabel kostar dessutom 700 kr på ASUSparts.eu vilket är en del att lägga utöver priset för datorn.

Permalänk
Medlem

Då har man fått tillbaka sin dator efter några veckors reparation. Hade den igång i 3 timmar när jag köpte den, sen dog den. Dom bytte visst en minnessticka och moderkort.
Synd bara att tangentbordets bakgrundsbelysning är trasig när man får tillbaka den. Bara å skicka igen alltså.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuuza:

Då har man fått tillbaka sin dator efter några veckors reparation. Hade den igång i 3 timmar när jag köpte den, sen dog den. Dom bytte visst en minnessticka och moderkort.
Synd bara att tangentbordets bakgrundsbelysning är trasig när man får tillbaka den. Bara å skicka igen alltså.

Tråkigt att höra.

Testa att ladda hem drivrutinerna för bakgrundsbelysningen, det ska finnas något som heter "ATK Package" där dem ingår. Jag och några andra hade strul med det..

/Henrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuuza:

Kolla ATK package som föregående tipsar om, hjälper inte det så skulle jag rekommendera att du snäpper loss tangentbordet då det är väldigt enkelt för att kolla så allt är ok.. (så sladdar sitter i, alt rätt väg)

Den lilla flatkabeln som är för belysningen ska ha kontaktytorna uppåt när man sätter in den i kontakten

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har nyligen fått min g53jw .. satt in en extra hårddisk också, var inga problem.. kör dock utan racket eftersom den kostar typ 300kr med frakt.. hittade en fin egen lösning..

Men fick tyvärr en strömadapter med rak kontakt..! värdelöst.. men ska försöka hitta en sån där L-adapter

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har testat att installera om ATK-paketet, både den som följer med på skiva och den senaste från Asus hemsida. Har även installerat om hela datorn utan framgång.
Försökte ta loss tangentbordet men det sitter fast väldigt jobbigt ungefär vid "d,f,g-tangenterna" så vågar inte slita. Känns som att man bryter av hela tangentbordet.

Har för mig att tangentbordet lyste upp när jag startade datorn (innan den skickades på reparation). Men nu händer det ingenting.

Visa signatur

Permalänk

Ingen som vet vilka minnen man ska köpa?
Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuuza:

Jag har testat att installera om ATK-paketet, både den som följer med på skiva och den senaste från Asus hemsida. Har även installerat om hela datorn utan framgång.
Försökte ta loss tangentbordet men det sitter fast väldigt jobbigt ungefär vid "d,f,g-tangenterna" så vågar inte slita. Känns som att man bryter av hela tangentbordet.

Har för mig att tangentbordet lyste upp när jag startade datorn (innan den skickades på reparation). Men nu händer det ingenting.

Under D.f.g ? verkar som att dom använt den dubbelhäftande tejpen då.. Ska inte vara några problem att ta lös tangentbordet annars.. tycker det var ruskigt lätt faktiskt.. bara snäppa loss för mig iaf..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av marklar1337:

Ingen som vet vilka minnen man ska köpa?
Tacksam för svar.

Hmm står ju att det ska vara 1066MHz minnen men hittade det här inlägget från Asus.

Ska kolla på min dator senare om jag kan se minneshastighet

Hårddisken du länkade där uppe kommer nog funka utmärkt.. monterade in en själv igår men har inte installerat windows på den ännu.. senare idag

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Under D.f.g ? verkar som att dom använt den dubbelhäftande tejpen då.. Ska inte vara några problem att ta lös tangentbordet annars.. tycker det var ruskigt lätt faktiskt.. bara snäppa loss för mig iaf..

Får kika på det när jag kommer hem från jobbet, känns onödigt att skicka iväg datorn om det bara är en lite sladd som sitter fel/löst eller något

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

Hmm står ju att det ska vara 1066MHz minnen men hittade det här inlägget från Asus.

Ska kolla på min dator senare om jag kan se minneshastighet

Hårddisken du länkade där uppe kommer nog funka utmärkt.. monterade in en själv igår men har inte installerat windows på den ännu.. senare idag

Tack för svaret!

Är hemma nu så jag skaffade Siw http://www.gtopala.com/

Memory Timings 7-7-7-20 (CL-RCD-RP-RAS)
Bra program.

Det svaret du länkade från Asus David gjorde mig lite fundersam.
Är det så att det sitter i 1066Mhz-minnen men stödjer 1333Mhz?
Får jag detta utrett beställer jag.

//Marklar1337

Permalänk
Medlem
Skrivet av marklar1337:

Tack för svaret!

Är hemma nu så jag skaffade Siw http://www.gtopala.com/

Memory Timings 7-7-7-20 (CL-RCD-RP-RAS)
Bra program.

Det svaret du länkade från Asus David gjorde mig lite fundersam.
Är det så att det sitter i 1066Mhz-minnen men stödjer 1333Mhz?
Får jag detta utrett beställer jag.

//Marklar1337

Med programmet CPU-Z så står det

Memory DDR3, Max bandwidth PC3-10700 (667 MHz) .. Antar att det är 1333 då efterom 667x2= 1334 ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En sak alla som har en G53JW bör göra, Ljudet är dåligt.. även med hörlurar.. det pga "Creative THX" .. Avinstallera det och installera senaste REaltek Drivrutinerna .. gör susen

Visa signatur

Permalänk

Bra tips, tyckte att ljudet var lite väl burkigt och konstigt även med hörlurar

En annan sak som jag undrar om någon annan g53jw-användare har märkt: När jag kör spel och liknande krävande processer, så märker jag att mitt högra utblås blåser ut mer/varmare luft än mitt vänstra. Jag tycker att det känns som att detta jämnar ut sig efter 2-3 timmars spelande. Någon annan som har noterat detta? Är det något att bry sig om?

Permalänk
Medlem

Det är fullt normalt det högra är för grafiken eftersom grafikkortet blir varmare än cpun

Permalänk
Medlem

Lånar den här tråden lite om det är ok för er!
Har då en G53, och har problem när jag spelar exempelvis world of warcraft.
SPelet hänger sig ganska ofta i 3-6sek. Har installerat om spelet, till och med formaterat datorn och slängt in alla drivrutiner på nytt. Har den senaste drivrutinen till grafikkortet också. Är det någon som kan ha koll på detta? Upplever detta ganska störigt, detta är andra Asus G53 datorn jag har, då jag fick en ny när min första strulade..

Tacksam för svar.

Fridens Liljor

Visa signatur

Samsung 32" Curved gamingskärm Odyssey C32G54TQ
Phanteks Eclipse P400A RGB White,MSI GeForce RTX3070Ti VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 5800X Processor,Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edt
Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz,WD Blue SN550 1TB NVMe M.2 SSD ,ASUS ROG Strix B550-E GAMING moderkort,Cooler Master V750 Gold - V2 PSU

Permalänk
Inaktiv

Ursäkta mig men jag undrar hur det är med uppgraderingar av asus modeller. Är detta möjligt eller? Har kollat lite på asus hemsida men den är ju hur dålig som helst. Har en Asus K70IO-TY020C och hade då gärna velat uppgradera den för jag tycker det är onödigt att köpa en ny. Någon som har något förslag?
/Alex

Permalänk
Medlem
Skrivet av goombah84:

Bra tips, tyckte att ljudet var lite väl burkigt och konstigt även med hörlurar

En annan sak som jag undrar om någon annan g53jw-användare har märkt: När jag kör spel och liknande krävande processer, så märker jag att mitt högra utblås blåser ut mer/varmare luft än mitt vänstra. Jag tycker att det känns som att detta jämnar ut sig efter 2-3 timmars spelande. Någon annan som har noterat detta? Är det något att bry sig om?

Jo jag vetetusan vad dom tänkte när dom lade in THX skiten.. När det är avaktiverat så låter det sämre än när programmet inte är installerat.. förmodligen har dom gjort så ljudet ska låta sämre för att man ska höra större skillnad när man aktiverar den.. aja

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Hejsan alla bästa medlemmar! Har en fråga angående G53. Går denna att köra Crysis 2 på och battlefield 3 tror ni? Skulle ni kunna ge tips på en bra modell. Helst ska denna gå att köpa på dustin.se!
/Alex

Permalänk

Hej Alex!

Jag tror inte du behöver oroa dig. Alla spel jag har provat hittills (Crysis, Starcraft 2, X3: terran conflict) Går att köra på maximala settings, maximal upplösning och flyter på fint (Crysis på high settings btw, inte very high). Så Crysis 2 och Battlefield 3 borde fungera bra också

Permalänk
Inaktiv

Tackar för svaret! Skulle denna dator funka för det http://www.dustinhome.se/productdetails.aspx?prodid=501054900... eller måste jag gå upp i pris lite mer?
/Alex

Permalänk
Medlem

Star2 tycker då jag inte går på maximala settings .. iaf inte om det händer lite i spelet

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Ok, det mesta jag spelar nu är Wow, HoN, Crysis, CoD och BFBC2. Men Bfbc2 har jag till ps3 och COD funkar inte för min nuvarande data. Konstigt nog fungerar crysis 2 på min data med runt 30 fps medans CoD Black ops laggar jättemycket. (på crysis 2 har jag då minimala inställningar så som på CoD). Detta tycker jag är jättekonstigt då CoD black ops har mycket sämre grafik än crysis 2.

Permalänk
Medlem

Min dator blir stekvarm så måste skicka tillbaka den.. lol.. 94 grader på GPU under stresstest.. trevligt.. som om jag inte haft nog med otur..

Sen hoppas jag tillverkarna börjar fatta att 1920x1080 är för mkt på en 15" faktiskt.. jag var tvungen att köra 125% i Windows och 130% zoom i firefox för att det skulle vara användbart..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns det nån med en G53JW utöver mig som kan köra lite benchmarks så jag får fastställt att det är min dator som är galen o inte ett modellfel..

Furmark + Prime95 o kolla tempsen..

CPU håller sig på bra temp.. max 75.. gpun är en annan historia såklart upp till 93 grader.. kanske högre vid längre test..

Edit: ett till problem jag haft var att jag ibland helt random fått bluescreen vid boot av windows, aldrig annars.. bara 1sek man ser att det flashar till blått sen bootar den om o så kommer man in i windows

Visa signatur

Permalänk

Hej igen!
En till grej som dykt upp... Är det någon annan som har försökt installera drivrutiner till datorn men inte kommer igenom hela installationen? Jag har provat att installera Realtek HD audio drivers från rog's hemsida. fastnar när progress-bar är på 100%, samma med nån Atheros W-lan driver :S.
Någon som vet vad som är problemet?

Permalänk
Skrivet av anon160117:

Tackar för svaret! Skulle denna dator funka för det http://www.dustinhome.se/productdetails.aspx?prodid=501054900... eller måste jag gå upp i pris lite mer?
/Alex

Kolla upp Asus G53jw på prisjakt.se. De billigaste går för 9990 hos Alina och Webhallen. Jag beställde en sådan från webbhallen i måndags vid lunchtid. Fick datorn levererad tisdag kväll (bor i Umeå). Jag är supernöjd hittills, särskild eftersom det känns som en riktigt kraftfull gaming laptop till det priset. Håller sig sval under 3-4 timmars konstant spelande av crysis/starcraft 2, och spelen ser riktigt bra ut. SC2 på ultra i singleplayer-kampanjen går fint med 30-40 fps medans jag nog kommer att köra multiplayer på high settings för att få lite mer fps.