Permalänk

Spelprogrammering

Någon som är intresserad av att vara med och skapa ett spel FPS MMO?

Jag har 10+ år på nacken som programmerare (Java, C, C++, .Net m.fl) och känner att jag skulle kunna lägga av några timmar(ev många) per kväll på att seriöst skapa något nytt inom spelbranschen. Ett FPS MMO som utspelar sig under marken i grottsystem, där målet är att givetvis överleva! Men typ capture the flag a la BF 2142.

Visst kommer det att ta tid och det får det väl göra

Det som skulle behövas i teamet är:
Graphical Designers
Story Writers
3d Engine Developers
Testers

Bor nära Malmö och tror att det kan behövas åtminstone ett personligt möte innan någon annan verksamhet dras igång.

Frågor, förslag, intresse???

Ni som ska påpeka att det redan finns sådana spel. Skippa det! Är bara tröttsamt!

Inspiration http://www.imdb.com/title/tt0435625/

Visa signatur

3DMark 06: 27508 Chassi: NZXT MidiTower Tempest Evo Window Black ° Moderkort: Asus P8P67 Deluxe B3 S-1155 ATX ° Processor: Intel Core i7 2600K 3.40GHz ° Kylare: Noctua NH-D14 ° Minne: Corsair 16GB (4x4) DDR3 XMS3 1600MHz ° Systemdisk: OCZ Revodrive X2 PCI-E X4 SSD 100GB ° Disk: Hitachi Deskstar 7K3000 2TB 7200RPM SATA/600 ° Grafikkort: 2st Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC SLI ° PSU: Cooler Master Silent Pro 1000W

Permalänk

Bara ett tips, använd UDK.

Ett annat tips, börja inte med ett sådant otroligt gigantiskt projekt som ett mmo.

Permalänk

Jag tycker det låter som ett jättebra initiativ, kul!

Jag har jobbat med att göra datorspel på ett par datorspelsföretag tidigare och jag tror definitivt att det borde gå att driva spelutveckling under dessa former.

Eftersom jag inte har sett filmen så får jag ingen känsla för hur du tänker att spelet ska utspela sig, har du tänkt mera kring det? Finns det något sätt att "vinna" i spelet och i så fall vad händer då? Eller går man runt i grottorna "för evigt"? Jag har i ärlighetens namn aldrig kört något MMO så jag vet inte riktigt vad de brukar gå ut på; jag har hört att folk chattar i WoW och folk har träffats där och gift sig...

Permalänk
Skrivet av grontoankan:

Ett annat tips, börja inte med ett sådant otroligt gigantiskt projekt som ett mmo.

Kanske kan vara något. MMO är målet, sen kanske man börjar lite lättare förstås. Men utan vision ingen morot!

Visa signatur

3DMark 06: 27508 Chassi: NZXT MidiTower Tempest Evo Window Black ° Moderkort: Asus P8P67 Deluxe B3 S-1155 ATX ° Processor: Intel Core i7 2600K 3.40GHz ° Kylare: Noctua NH-D14 ° Minne: Corsair 16GB (4x4) DDR3 XMS3 1600MHz ° Systemdisk: OCZ Revodrive X2 PCI-E X4 SSD 100GB ° Disk: Hitachi Deskstar 7K3000 2TB 7200RPM SATA/600 ° Grafikkort: 2st Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC SLI ° PSU: Cooler Master Silent Pro 1000W

Permalänk
Skrivet av VirtualIntent:

Jag tycker det låter som ett jättebra initiativ, kul!

Jag har jobbat med att göra datorspel på ett par datorspelsföretag tidigare och jag tror definitivt att det borde gå att driva spelutveckling under dessa former.

Eftersom jag inte har sett filmen så får jag ingen känsla för hur du tänker att spelet ska utspela sig, har du tänkt mera kring det? Finns det något sätt att "vinna" i spelet och i så fall vad händer då? Eller går man runt i grottorna "för evigt"? Jag har i ärlighetens namn aldrig kört något MMO så jag vet inte riktigt vad de brukar gå ut på; jag har hört att folk chattar i WoW och folk har träffats där och gift sig...

Kul att du är intresserad! Skicka lite information om dig själv i ett privat meddelande till mig, så hörs vi av framöver. Vill inte av förklarliga skäl berätta mer om min spelidé än vad jag gjort ovan. Men jag kan väl beskriva det kort som så att man spelar i två lag under en viss tid och det lag som är bäst vinner. Det finns ju många varianter av detta och det får väl vi diskutera framöver. Sedan brukar det alltid finnas ett singleplayer mode, som går ut på att lösa uppgifter (scenarion) på något sätt. Detta är förmodligen det första steget att skapa detta för att sedan gå vidare till MMO.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av grontoankan:

Det var ju inte så trevlig licens på UDK dock

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av webbersson:

Kanske kan vara något. MMO är målet, sen kanske man börjar lite lättare förstås. Men utan vision ingen morot!

Precis, man skall inte springa förens man kan gå

Skrivet av webbersson:

Det var ju inte så trevlig licens på UDK dock

Med tanke på att du sparar 2+ år på att slippa göra en motor (vilket ändå inte hade blivit lika bra som epics) så är det en väldigt bra licens

Permalänk
Medlem

Låter intressant, dock så bor man inte i närheten av Malmö, så där sprack det.
Skulle annars kunna vara testare/historieskrivare. Tänkte även på om du skulle ta genren skräck som på filmen eller blir det bara ett FPS MMO där genren blir ren action eller något i den stilen?

Permalänk
Skrivet av tougent:

Låter intressant, dock så bor man inte i närheten av Malmö, så där sprack det.
Skulle annars kunna vara testare/historieskrivare. Tänkte även på om du skulle ta genren skräck som på filmen eller blir det bara ett FPS MMO där genren blir ren action eller något i den stilen?

Tror inte att det är ett problem med var man bor egentligen. Att programmera på distans är inget problem.
Det löser vi på något sätt.

Vad gäller själva spelets karaktär, så tycker jag att det får bestämmas senare. Jag har många idéer men tänker inte lägga ut dessa här.

Intresserad? Skicka ett meddelande till mig med information om dig själv.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av webbersson:

Skicka lite information om dig själv i ett privat meddelande till mig, så hörs vi av framöver. Vill inte av förklarliga skäl berätta mer om min spelidé än vad jag gjort ovan.

Jag skulle personligen inte involvera mig i projekt som inte är open source. Jag tror att tiden för stängda projekt i princip är över. Men det är en högst personlig åsikt och jag har förståelse för att andra ser det på annat sätt.

Permalänk

Jag skulle personligen inte involvera mig i projekt som inte är open source. Jag tror att tiden för stängda projekt i princip är över. Men det är en högst personlig åsikt och jag har förståelse för att andra ser det på annat sätt.

Det ÄR open source, men för att komma igång så måste man ha en kärngrupp som är drivande och håller i de grova bitarna. Det är väldigt svårt att köra igång ett projekt utan en klar idé och vision.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av webbersson:

Det ÄR open source, men för att komma igång så måste man ha en kärngrupp som är drivande och håller i de grova bitarna. Det är väldigt svårt att köra igång ett projekt utan en klar idé och vision.

Då förstår jag inte vad du menar med "Vill inte av förklarliga skäl berätta mer om min spelidé än vad jag gjort ovan."

Permalänk

Då förstår jag inte vad du menar med "Vill inte av förklarliga skäl berätta mer om min spelidé än vad jag gjort ovan."

Det går inte att vara för många kockar i början för då är det svårt att komma till beslut.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av webbersson:

Det går inte att vara för många kockar i början för då är det svårt att komma till beslut.

Hmm.. Det låter lite som socialdemokraternas valberedning.

Som sagt, intressant projekt. Jag antar att hur man driver det har en stor betydelse för hur det ska gå, och du verkar ha en klar uppfattning om det. För mig verkar det som att hur man driver öppna projekt fortfarande är lite svart magi.

Permalänk

Hmm.. Det låter lite som socialdemokraternas valberedning.

Som sagt, intressant projekt. Jag antar att hur man driver det har en stor betydelse för hur det ska gå, och du verkar ha en klar uppfattning om det. För mig verkar det som att hur man driver öppna projekt fortfarande är lite svart magi.

För mig är du väldigt kryptisk i dina uttalanden. Vad menar du egentligen? Är du bara ute för att kritisera, eller har du några kvalitéer som kan vara nyttiga?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av webbersson:

För mig är du väldigt kryptisk i dina uttalanden. Vad menar du egentligen? Är du bara ute för att kritisera, eller har du några kvalitéer som kan vara nyttiga?

Det jag säger är att jag föredrar öppna projekt och jag får intrycket att du håller någonting hemligt som inte ska komma ut till allmänheten, därav referensen till socialdemokratiets valberedning. Jag antar att du har läst i tidningarna att många har ifrågasatt deras slutenhet. Det var säkert en dålig/långsökt liknelse.

Jag är inte intresserad av att deltaga i projektet själv men som jag skrivit så tycker jag det låter intressant och jag hoppas det går bra för dig/er!

Permalänk

Det jag säger är att jag föredrar öppna projekt och jag får intrycket att du håller någonting hemligt som inte ska komma ut till allmänheten, därav referensen till socialdemokratiets valberedning. Jag antar att du har läst i tidningarna att många har ifrågasatt deras slutenhet. Det var säkert en dålig/långsökt liknelse.

Jag är inte intresserad av att deltaga i projektet själv men som jag skrivit så tycker jag det låter intressant och jag hoppas det går bra för dig/er!

Ok, tack för din förklaring och nej jag har inte läst/lyssnat på nyheterna om S...

Visa signatur