Permalänk

From past to present

Tja,

Tänkte jag skulle lägga upp hur jag tidigare hade mitt system, kortare beskrivning om det, och hur jag nu har det.

Bilderna börjar från 2002 med 3 datorer och runt 1TB, till att komma upp i över 30 datorer totalt, till nu med under 10 datorer och 68TB.

Hmm...textern försvann från de flesta bilderna

From past to present

Permalänk
Medlem

OMG. Kan jag bara säga.

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant och trevligt galleri, 5p.

Permalänk

påminner mig om Neo's hörna där i Matrix 1
mycket intressant galleri!

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk

Wow... Det var inte lite hårdvara det!

Visa signatur

I5-3570K@4,4Ghz| KFA2 GTX 1070 Ti | ASRock Z77 ExtreaM4 | Corsair 8GB 1600MHz Vengance | Corsair HX 750W | Samsung 840 250GB

Permalänk
Medlem

Riktig samling!
Vad jag inte förstår är all lagring? till vad? Min gissning är semesterblder:E

Sedan alla datorer, arbetsdator, surfdator, chattdator, retrospeldator, voodo2 speldator.

1 dator hade klarat alla dessa uppgifter (förutom kanske retrospel om det inte stödjer win xp på den tiden.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk

Först tänker jag jäklar vad prylar, sen tänker jag undra vad din elräkning ligger på.

Visa signatur

"De är ju subjektsformen, dem är objektsformen.
Om man inte förstår skillnaden bör man använda dom."

Permalänk
Skrivet av mini-ryttge:

Riktig samling!
Vad jag inte förstår är all lagring? till vad? Min gissning är semesterblder:E

Sedan alla datorer, arbetsdator, surfdator, chattdator, retrospeldator, voodo2 speldator.

1 dator hade klarat alla dessa uppgifter (förutom kanske retrospel om det inte stödjer win xp på den tiden.

Nja, det mesta går till de olika projekt jag har igång just nu, samt virtuella images. Jag håller på att jobba inom SOA/Oracle, och sätter därför upp lite olika instanser av applikationsservrar (weblogic), databaser (Oracle XE) klustrat etc. Samt, kör jag också backup av mina arbetsdatorer + föräldrarnas och brorns datorer. Jag har där emot inte utnyttjat allt till 100%. Samt, så är väl tanken att jag skall göra mig av med den lilla filservern (8x500+8x1000 + xxx).

Ja, på sätt och vis har du rätt. Visst hade en dator klarat allt detta, men inte exakt det jag använde. Jag använde program som inte alla fanns i ett och samma operativsystem. Og att virtualisera på en så gammal hårdvara... Samt, när jag hade som mest datorer så var jag student, och då ingick elen i hyran Visst, kanske ansågs som "slöseri" att bara använda en bärbar till irssi - men många av datorerna hade jag fått gratis så kunde lika gärna använda dem till något. Så, det blev fort ett projekt / dator.

Skrivet av FearsomeSwede:

Först tänker jag jäklar vad prylar, sen tänker jag undra vad din elräkning ligger på.

Ja, förr innan jag flyttade så var den gratis, och det var också då som jag hade som flest datorer. Nu betalar jag ju elen själv, så nu har jag bara 6 datorer igång samtidigt (inkl. 2 bärbara). Och virtualiserar det mesta istället. Sedan skall jag göra mig av med SAN:erna och typ alla hårddiskar <1TB. SAN:erna låter som några dammsugare när de är igång och drar en hel del, men ger mig bara ~2TB. Så det är inte riktigt värt det för min del, tyvärr. Räknade väl ihop att jag totalt har över 100 hårddiskar, och om man antar att de drar runt 5W i drift blir det en del. Samt, har jag ju gjort mig av med de stora P225F (22" CRT) som hade en effekt på runt 200-300W. Så, sakta men säkert går jag mot en grönare framtid.

Permalänk
Medlem

Haha en fröjd att se, men hur klarar du av det öronbedövande ljudet?

Permalänk
Medlem

WOW!! Makalöst! Imponerande!

Permalänk
Proffsmoddare

Intressantaste galleriet på länge! Gillar 486an!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Coolaste rummetgalleriet på länge

Behöver du använda element hemma om vintrarna?

Permalänk
Medlem

Min första tanke var, du måste ha det väldigt varmt i rummet!

Visa signatur

5GHz 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 64GB C16@3.4GHz
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 2TB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 32TB TrueNAS

Permalänk

Min första tanke var/är:

-Vad i helv.. har du alla datorer till? Vad har du servrarna till? Räcker det inte med en eller max 2 st datorer totalt :S ?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Skrivet av hirsch:

Haha en fröjd att se, men hur klarar du av det öronbedövande ljudet?

När jag bodde som student, och sov i samma rum som alla datorer så sov jag med öronproppar Hade alltid elementet avstängt och fönstret öppet, och ofta en takfläkt i gång på max. Man lärde sig sova med oljudet
Nu sover jag med två stängda dörrar mellan mig och datorerna, så då hörs det inget - och jag slipper sova i värme och oljud.

Skrivet av Nandai:

Coolaste rummetgalleriet på länge

Behöver du använda element hemma om vintrarna?

Skrivet av Niclas:

Min första tanke var, du måste ha det väldigt varmt i rummet!

Ja, som student var det väldigt varmt. Nu har jag ju bara fyra maskiner igång, och det räcker med att ha elementerna avstängda och alltid vädra lite.

Permalänk
Medlem

Bra skit, ja älskar hårdvara. Men de känns som att ja inte nöjer mig me de svar vi fick tidigare.

Varför har du en: speldator, mIRCdator, chattdator, msndator, Skypedator, Steamdator, skärmsläckardator, serverdator, Windows95dator, Windows2000dator, irssidator, Voodoo2dator, GeForce4dator, RadeonHD3850dator, Chromedator, webbdator, surfdator, Googledator, musikdator, filmdator, **nkdator, raketforskardator, kliaunderarmendator etc. etc. etc.????

Alltså, du skulle hela tiden kunna flytta de nyaste komponenterna till EN dator och max ha två datorer ifall du behöver program som inte stöds av ett och samma operativsystem. Du skulle kunna dualboota åxå. De finns inte en människa som behöver så många datorer hemma. Fan de ser ut som en väderstation.

Visa signatur

Skärm: Samsung Odyssey G9 • Moderkort: ASRock X870 Pro RS • CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D @ 4.7GHz • RAM: G.Skill Trident Neo DDR5 6000MHz 32GB • GPU: ASUS GeForce RTX 5090 TUF • SSD: Samsung 970 Evo 2TB • HDD: WD Black 4TB

Permalänk
Skrivet av Porraz:

Bra skit, ja älskar hårdvara. Men de känns som att ja inte nöjer mig me de svar vi fick tidigare.

Varför har du en: speldator, mIRCdator, chattdator, msndator, Skypedator, Steamdator, skärmsläckardator, serverdator, Windows95dator, Windows2000dator, irssidator, Voodoo2dator, GeForce4dator, RadeonHD3850dator, Chromedator, webbdator, surfdator, Googledator, musikdator, filmdator, **nkdator, raketforskardator, kliaunderarmendator etc. etc. etc.????

Alltså, du skulle hela tiden kunna flytta de nyaste komponenterna till EN dator och max ha två datorer ifall du behöver program som inte stöds av ett och samma operativsystem. Du skulle kunna dualboota åxå. De finns inte en människa som behöver så många datorer hemma. Fan de ser ut som en väderstation.

Var precis min tanke ... Inte för att vara sådan, men jag anar en viss besatthet av hårdvara i stora kvantiteter... Din nya maskin med sandy bridge kan ju ersätta tiotalet av de där burkarna. Vad har du filservern till? Smacka in några 3 tb diskar med ett controllerkort i din sandy bridge så har du ju mer data än vad som kan tänkas behövas. En bärbar för slösurf eller arbete av något slag.

Ser faktiskt förjävligt ut :/

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Om inte detta är nördporr så vet jag inte, kan inte annat än tacka för att du delade med dig och ge en solklar 5:a

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Var precis min tanke ... Inte för att vara sådan, men jag anar en viss besatthet av hårdvara i stora kvantiteter... Din nya maskin med sandy bridge kan ju ersätta tiotalet av de där burkarna. Vad har du filservern till? Smacka in några 3 tb diskar med ett controllerkort i din sandy bridge så har du ju mer data än vad som kan tänkas behövas. En bärbar för slösurf eller arbete av något slag.

Haha, helt korrekt. Sen missade ja nästan de roligaste: slösurf! va i h*****e?!?!? Vem vill surfa slött? Plus att de inte e hårdvaran som har nån direkt stor inverkan i just surf nu för tiden, utan själva linan, såvida du inte använder en dator från hugabugatiden.

Visa signatur

Skärm: Samsung Odyssey G9 • Moderkort: ASRock X870 Pro RS • CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D @ 4.7GHz • RAM: G.Skill Trident Neo DDR5 6000MHz 32GB • GPU: ASUS GeForce RTX 5090 TUF • SSD: Samsung 970 Evo 2TB • HDD: WD Black 4TB

Permalänk
Medlem

skönaste albumet på länge

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Imponerande! måste jag säga, men är det inte jobbigt med så mycket prylar?

Permalänk
Medlem

OMFG! imponerad är jag

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Ojojoj! Mäktat imponerad!

Fy för satan vad hårddiskar

Permalänk

Verkar som många frågor är relaterat till varför jag hade så många datorer. Ja, det hela berodde på flera faktorer:

1. Jag fick många av datorerna gratis
2. Elen ingick i hyran
3. Körde olika OS / mjukvaror som krävde olika OS
4. Ville ha alla program körande samtidigt
5. Jag var student och snål
6. Vissa saker krävde viss hårdvara

Visst hade jag kunnat köra mycket på samma hårdvara, men när jag endå hade en extra dator stående, såg jag ingen anledningen att inte köra det på den. Vissa saker gick t.ex. inte att kombinera (som att ha voodoo2-grafikkortet i en dator som inte hade AGP). Likaså undvek jag att köra GNU/Linux på denna, för enkelheten med Win98 och Voodoo2 + lite retrokänsla. Hårdvaran på de flesta var för kass (P2, P3, AMD Duron) för att tänka på att virtualisera. Vissa saker hade sin specifika hårdvara (Sparc). Sedan skiljer jag på t.ex. min stationära arbetsdator och min bärbara arbetsdator. Den senare var åt skolarbetet med alla dess (obskyra) program installerade.

Det är dock viktigt att poängtera, jag har nu endast har 4 stationära datorer igång och de andra skall skänkas / säljas / skrotas. Med förhoppning att jag kan komma ner till 3: Filserver, Virtualiseringssserver, Arbetsdator. Bärbara har jag en jobbdator och en arbetsdator (som jag använder när jag reser), medan de två andra IBM T22 och R31 har jag inte funnit något bra ändamål för än - så just nu är de inte inkopplade.

Permalänk
Skrivet av Bad Habit:

Det finns flera anledningar:
1. Bilderna är ju från 2008-2009, så det var många år sedan - innan jag hade Sandy bridgen.
2. Filservern är till virtualiseringsservern (images), backup, SVN/Gitt osv. Och jag valet fall då på filsystem med ZFS, var då Windows föll bort (som jag använder på arbetsdatorn). Samt, har jag ingen större lust att virtualisera Windows i xxxSolaris.

Skrivet av Porraz:

Haha, helt korrekt. Sen missade ja nästan de roligaste: slösurf! va i h*****e?!?!? Vem vill surfa slött? Plus att de inte e hårdvaran som har nån direkt stor inverkan i just surf nu för tiden, utan själva linan, såvida du inte använder en dator från hugabugatiden.

Jag trodde ordet "slösurf" var ett vedertaget uttryck. Så nej, det har inget med att göra att jag vill surfa långsamt. Sedan är det en viktig sak att poängtera: Hårdvaran var en P3 1.2Ghz med 256Mb ram, dvs inte allt för snabb även på den tiden. Om du nu undrar varför jag inte använde Zepton som också var en bärbar och betydligt snabbare, var anledningen att denna hade en massa externa hårddiskar inkopplad i sig osv, samt var den betydligt störra än T22/R31:an. Så skulle jag ta med mig en dator för att surfa i det allmäna köket medan det t.ex. var reklam, så blev det ofta den datorn. Nu har ju teknologin gått framåt, och folk använder mobiler / ipads / netbooks osv till detta, men behovet fannns för mig redan då - att fördriva tiden under t.ex. reklam.

Permalänk

Absolut inte för att låta otrevlig, men vad är det du backar up? Menar, sitter du på 40TB kapacitet (läste det på någon tidigare tråd, kanske inte är helt korrekt?) måste det ju vara något extravagant? Med all den där kapaciteten skulle du ju kunna backa upp NASA eller något fett register över något... Är väl knappast backup på din/vänners etc. windows antar jag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hårvaruporr.

Jag är helt klart imponerad!

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | M4 10C | 32GB LPDDR5X | 512GB SSD ],
                         [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                         [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Härligt. Gillade 2008-2010 mest

Permalänk
Medlem

Där är en del som kan rensas ut
Du kan få mer av mig hehe

Permalänk

Mmm, kablar...

Nu får du faktiskt ersätta mig för ett förstört tangentbord...

...det är fullt av dregel.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...