Nvidia Geforce GTX 590

Permalänk
Medlem

Riktigt imponerande! Det är ju nästan lika bra som 6990!!

Fast det var ju inte lika bra...

Permalänk
Skrivet av Ase:

Väldigt konstigt att man kommer fram till så olika resultat på Nordic hardware & Sweclockers
måste säga att sweclockers sjunker i trovärdighet för varje år tyvär

tyvärr*
nordichardware kanske använder andra drivers?

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Medlem

trodde på 6990 det gjorde jag rätt i!

Permalänk
Medlem

Wow.. Snacka om lite fanboys det var här!

Tycker båda är fina kort men var ju inte riktigt överraskande att AMD vann över Nvidia.

Visa signatur

Intel I7 2600k @4,5Ghz | Gtx 480 Sli | Corsair Vengeance 16gb| Sabertooth P67 | Corsair Force 120gb | 2xCorsair Force 3 120gb | Corsair HX1000w | Fractal Design Define XL | Phobya DC12-260 | EK-Supreme HF | EK-CoolStream RAD XT 360 | 2xEK Water Blocks EK-FC480 GTX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Ett helt onödigt kort från Nvidia, det fyller ingen funktion imo

Ända sättet jag ska få in två kort i min rigg utan att behöva köpa nytt nätagg

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite Gnome OS

Permalänk
Skrivet av oroxlid:

Tycker båda är fina kort men var ju inte riktigt överraskande att AMD vann över Nvidia.

Det kan man lungt säga. trodde Nvidia verkligen ville ta över prestanda kronan igen. Man kan bara säga grattis för vinsten AMD.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det blir ingen GTX590 för mig även om jag vinner stort på trisslotten i min hand..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

Ohh the fight is on!

Visa signatur

Fractal Design R3| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @3.2Ghz Stock| ZOTAC GeForce® GTX 480 AMP!| 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REALIN:

Då var det hugget i sten, 6990 är det bästa som finns atm.

Såvida man inte spelar spel som inte stödjer Crossfire ja. Hörde folk fick problem med Crysis 2 bland annat

Permalänk
Skrivet av martin_681:

Ohh the fight is on!

It has already been lost...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av oroxlid:

MM trodde också att det luta lite och AMDs håll. Men jag tycker inte det var jätte stor skillnad.

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite Gnome OS

Permalänk
Medlem

Trodde verkligen att det skulle vara bättre. "Nvidias bästa kort någonsin" Vilket BS!

Aja...Grattis till AMD`s ingenjörer, antar att dem mår prima nu

OnT:
Måste dock säga att det är lite av en prestation att få in 2 st GF110 på ett kort som dessutom är MINDRE 'n 6990.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Väldigt konstigt att man kommer fram till så olika resultat på Nordic hardware & Sweclockers

Men vafan. Menar du att sweclockers sjunker i sin trovärdighet enbart för att de inte får samma resultat som Nordichardware? ÄR NH hårdvarusidan som alla andra ska förhålla sig till eller vad menar du? Problemet är ju den att många större sidor får även resultat som skiljer sig ¨åt och hur tolkar du det isf?

I vilket fall som helst. Kan inte ett forumkrig bryta ut pga detta:

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Tror folk förväntar sig för mycket av nya drivrutiner, när det kommer till arkitekturen så är det ju i princip samma arkitektur som 400-serien hade...Däremot är ju HD6900-serien en ny arkitektur, och det är antagligen därför de senaste drivrutinerna har gett rätt stora prestandaförbättringar

Permalänk
Medlem

Vilken Besvikelse

Visa signatur

I5 750@3.8|8GB XMS3@1600MHz|Gigabyte GA-P55A-UD6|GTX460 1GB@900MHz/1,087V|Intel 320series 80GB|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Andreas D:

Guru3D använder en annan drivrutin som vi inte försågs med inför testet, håller på att spana varifrån den kommer ifrån eftersom den inte är upplagd på Nvidias pressajt/dev-kanal. I vilket fall som helst ska 4GPU funka i framtida versioner.

Hade ni korvgrillning vid brasan i labbet?

Edit: Haha, major fail! Jag ska titta noggrannare innan frågor nästa gång. ***Vore intressant med en video, men ni kanske inte spelade in?*** Tack för videon. Bra att ni varnar tydligt iaf, så andra slipper göra samma misstag.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

AMD har vunnit 40nm kriget. Prestanda/Watt är en enorm fördel när man bygger sådana här kort och där leder AMD utan disskution. Sen är inte HD6990 överklockade resultat med här vad jag kan se men jag antar att den slår GTX590 när båda är överklockade?

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk

hahaha 590 föll pladask mot 6990

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Såg ingen större skillnad i prestandatesterna, man måste ju tänka på att dom använde sig utav andra processorer, dock orkade jag inte kolla och jämföra dom så noga heller Det jag däremot märkte var att hos Nordic Hardware så drog ett 590 100W mindre och var 10 grader svalare än ett 6990 under full belastning.

Även i Guru 3D's tester så var 590 både tystare, svalare och drog mindre ström än 6990.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd

Sicket klavertramp! Känns riktigt primitivt på alla plan. Framförallt när det roligaste datorspelet som finns går att spela på i stort sett vilken dator som helst XD

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Hade ni korvgrillning vid brasan i labbet?

Vore intressant med en video, men ni kanske inte spelade in? Bra att ni varnar tydligt iaf, så andra slipper göra samma misstag.

http://www.youtube.com/watch?v=sRo-1VFMcbc

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Jag tror ingen har påstått att GTX590 skulle krossa 6990. Kort i samma generation krossar inte varandra nu för tiden, dom presterar marginellt bättre eller sämre. Kollar man prestandaindex så ser man en väldigt liten skillnad på korten, och som vanligt när det gäller nya kort från Nvidia så kommer det att släppas bättre drivrutiner. Såg ju hur det gick med 267.52 som grillade 590 i ett överklockningstest, och 267.71 som användes i recensionen lär vara lika dåligt optimerad men med en säkerhetsmekanism. Ett uppdaterat test lär släppas till sommaren, och då lär resultaten ser lite bättre ut iaf.

Har man dock inget behov av PhysX, 3D Vision eller CUDA, så ser jag dock ingen anledning till att skaffa ett 590. Vill man däremot ha det där lilla extra och har tålamod att vänta på bättre drivrutiner så är ett 590 det givna valet. Eller om man vill spara pengar så köp en SLI eller CF rigg.

Och vad händer när AMD fixar drivarna till 6990? drivarna till det är totalt i ett snarligt "beta stadiet" och med fixade drivare till det så blir det också en annan prestanda. Att nVidia släpper kortet senare än AMD, med helt "kassa" drivare som inte ens kan köra SLI, och kortet brinner vid lite överklockning är tydligen något du inte tänker på?

Nvidia kortet drav extremt mycket kräm och är väldigt varm även utan överklockning. Medans AMD är betydligt svalare och strömsnålare. överklocknings potentialen är troligen bättre på AMD kortet än Nvidian om man ser på de punkterna. (notera jag pratar om referens design)

Alla kan göra fel. Säger inte att amd/ati har bättre drivare. Eller att dem aldrig strular, för det gör dem (har gjort extremt mycket i äldre serier)

Vill se en ny recension/test med dessa kort när båda lagen har fixade drivare så är det lättare att avgöra vem som verkligen har det bästa grafikkortet.

Permalänk
Hedersmedlem

Såg det, har editerat, skäms.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

nice, grätz amd. nvidia måsta skruva ner kortet för mycket, tror det var där det sket sig. nå men gg!

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Men vafan. Menar du att sweclockers sjunker i sin trovärdighet enbart för att de inte får samma resultat som Nordichardware? ÄR NH hårdvarusidan som alla andra ska förhålla sig till eller vad menar du? Problemet är ju den att många större sidor får även resultat som skiljer sig ¨åt och hur tolkar du det isf?

I vilket fall som helst. Kan inte ett forumkrig bryta ut pga detta:
http://www.youtube.com/watch?v=sRo-1VFMcbc&feature=player_emb...

Nej men förut var dom neutrala i kriget mellan jättarna vilket åtmninstånde inte jag tycker är fallet längre alltid till fördel för ett visst fabrikat så litar betydligt mer på NH & även toms hardware nu för tiden som jag skrev tyvär!

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Tycker det är roligt/konstigt/jobbigt, att olika sajter testar samma kort med samma programvara och får så helt olika resultat.

I t.ex. Call of Pripyat 1920*1200 så vinner 6990 med 10fps över gtx 590 hos Anandtech och hos Sweclockers så vinner gtx 590 med 3 fps.

Vilket gör kommentarer som nedan från Anandtech lite roliga:
"For every game that makes the GTX 590 glow like Civlizaiton V there is a game like STALKER that more than wipes out any kind of trend.
The GeForce GT X lineup simply gets manhandled here, making the 6990 the easy victor."

Det är dessutom extra roligt då 6990 i sweclockers CIV5 test är bättre än GTX 590
(jaja Sweclockers testar inte samma saker i CIV5 fallet men det blir ändå komiskt)

http://www.sweclockers.com/recension/13695-nvidia-geforce-gtx...
http://www.anandtech.com/show/4239/nvidias-geforce-gtx-590-du...

I t.ex. Bad Company 2 åker man på ett annat problem och det är att olika sajter kör olika benchmarks så då kan man välja vilken sekvens som ger bäst resultat för kort X och redovisa de resultaten och bevisa att kort X är bäst för spel Y.

Det är kanske inte ett stort problem, men om man köper ett kort för att man vill få det som är snabbast för ett visst spel så kan det ju kännas en smula frustrerande när de olika oberoende sajterna kommer fram till olika resultat, vad säger då testerna egentligen?

Så alla som skriker om ena sidans överlägsenhet bör nog läsa ett par olika recensioner innan de drar några absoluta slutsatser.

Permalänk
Skrivet av Ase:

De använder olika system.

NH har: CPU Intel Core i7-980X @ 3.46GHz
RAM 6GB Corsair CMGTX2 3x2GB

Swec har: CPU Intel Core i7 975 @ 3,8 GHz
RAM 6 GB Corsair Dominator GT

Sen att du tror att swec är köpta av amd är en helt annan saga.

Visa signatur

CPU: AMD 7800X3D Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4090
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: Gigabyte B650
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Och vad händer när AMD fixar drivarna till 6990? drivarna till det är totalt i ett snarligt "beta stadiet" och med fixade drivare till det så blir det också en annan prestanda. Att nVidia släpper kortet senare än AMD, med helt "kassa" drivare som inte ens kan köra SLI, och kortet brinner vid lite överklockning är tydligen något du inte tänker på?

Nvidia kortet drav extremt mycket kräm och är väldigt varm även utan överklockning. Medans AMD är betydligt svalare och strömsnålare. överklocknings potentialen är troligen bättre på AMD kortet än Nvidian om man ser på de punkterna. (notera jag pratar om referens design)

Alla kan göra fel. Säger inte att amd/ati har bättre drivare. Eller att dem aldrig strular, för det gör dem (har gjort extremt mycket i äldre serier)

Vill se en ny recension/test med dessa kort när båda lagen har fixade drivare så är det lättare att avgöra vem som verkligen har det bästa grafikkortet.

Dom senaste generationerna så har Nvidia legat efter AMDs kort vid release, sen efter 3-6mån så ser det helt annorlunda ut. Självklart kan AMD också optimera sina drivrutiner, men det är sällan dom gör det lika bra som Nvida. Dock så har Nvidia sen 260.XX drivrutinen inte lyckats så bra med sina drivrutiner, dom har varit väldigt instabil, så man kan aldrig vara helt säker.

Ang strömförbrukning och värme så rekommenderar jag dig att kolla andra tester då Sweclockers test inte visar samma resultat som andra tester. Som jag skrev bara några inlägg upp så är 6990 både varmare, drar mer ström och låter mer än 590.

http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-590-sli-review/3
http://www.nordichardware.se/testlabb/25-graphics/42660-gefor...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ase:

Nej men förut var dom neutrala i kriget mellan jättarna vilket åtmninstånde inte jag tycker är fallet längre alltid till fördel för ett visst fabrikat så litar betydligt mer på NH & även toms hardware nu för tiden som jag skrev tyvär!

På vilket sätt menar du att de inte är neutrala. Förklara vad du menar och ge exempel om du ska komma med anklagelser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För klen pcb. Å inte minst så var de ännu en gång media lögner från nvidia, men de var väntat
Att amd skulle vinna var nästan väntat, men så här stort var lite oväntat.
Ska bli roligt å höra folk förklara varför dom sitter med 590 i framtiden.
Knappast troligt folk köper det för physx, å deras 3d teknik är fortfarande i utveckling.
Summering: Mohaha owned!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.