Problem med Radeon HD 6870

Permalänk
Medlem

Problem med Radeon HD 6870

Jag köpte ett Radeon HD 6870 och ett nätagg på 750w då det var dags att uppgradera datorn.

jag har 2 problem med datorn nu,

1. När datorn är avstängd: när jag trycker på start knappen så går fläktarna på grafikkortet på max, och datorn startar inte. jag måste stänga av strömmen på nätagget, vänta i ca 10 sek, starta nätagget och sen starta datorn. då startar datorn. någon som har en aning om vad det kan vara ?

2. Då datorn är igång så brukar jag spela Heroes of newerth vilket inte är ett så krävande spel, alltså borde grafikkortet klara det utan problem men jag får grafikbuggar och ibland så stänger spelet av sig.
jag misstänker att det kan vara drivrutinerna som buggar, men jag har instalerat om dem 3 gånger, och laddat ner nya varje gång. men det är fortfarande bugg.

HJÄLP! ^^

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem

Får grafikkortet tillräckligt med ström? alltså är båda pci-e kontakterna inkopplade? är det överklockat?

Permalänk

vad har du för hårdvara utöver grafik kortet?

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem

jag har kopplat in 2 stycken 6pins, och agget är ju på 750W så har svårt o se att det får för lite, snarare att det får för mkt ? är det möjligt ?

"500 Watt or greater power supply with one 75W 6-pin PCI Express® power connectors recommended (600 Watt and two 6-pin connectors for AMD CrossFireX™ technology in dual mode)"

http://xfxforce.com/en-gb/products/graphiccards/HD%206000seri...

Nej det är inte överklockat, bara fabriksklockat.

Visa signatur

Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem

vet inte riktigt, har amd 3 kärnig processor, allt ca 1 år gammalt men det var inte det "bästa" då det köptes.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kardizz:

vet inte riktigt, har amd 3 kärnig processor, allt ca 1 år gammalt men det var inte det "bästa" då det köptes.

det där hjälper inte oss nått, ta reda på vad samtliga saker heter så blir det lättare att hjälpa.
låter inte som ett mjukvaruproblem iaf.

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem

fixar det när jag kommer hem!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kardizz:

fixar det när jag kommer hem!

Awesomeness! ^^

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem

sådär! hemma nu!

okej, datorn är inköpt januari 2009.

processorn är en AMD Phenom X3 845.

moderkort AMD 740 & SB700. Vet inte riktigt vad det är för ngn,
det står *

"AMD 740G Chipset & AMD SB700 Chipset Based
M/B for socket AM2+ 64-bit Quad Core AMD Processor"
one PCI-Express x16 graphics slots of 4Gb/s

(inte jag som beställde delarna utan fick dem till julen av far min )

är det ngt mer du behöver ?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kardizz:

sådär! hemma nu!

okej, datorn är inköpt januari 2009.

processorn är en AMD Phenom X3 845.

moderkort AMD 740 & SB700. Vet inte riktigt vad det är för ngn,
det står *

"AMD 740G Chipset & AMD SB700 Chipset Based
M/B for socket AM2+ 64-bit Quad Core AMD Processor"
one PCI-Express x16 graphics slots of 4Gb/s

(inte jag som beställde delarna utan fick dem till julen av far min )

är det ngt mer du behöver ?

en bra början vad är det för nätagg? en annan sak som man brukar glömma är att stoppa i CPU strömkontakten, det är en 4 stifts eller 8 stifts kontakt och ska sitta uppe till vänster på moderkortet.

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem

Nätagget är ett XFX Core Edition 750W.

jag ska ta o kika på cpu kontakten snart!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kardizz:

Jag köpte ett Radeon HD 6870 och ett nätagg på 750w då det var dags att uppgradera datorn.

jag har 2 problem med datorn nu,

1. När datorn är avstängd: när jag trycker på start knappen så går fläktarna på grafikkortet på max, och datorn startar inte. jag måste stänga av strömmen på nätagget, vänta i ca 10 sek, starta nätagget och sen starta datorn. då startar datorn. någon som har en aning om vad det kan vara ?

2. Då datorn är igång så brukar jag spela Heroes of newerth vilket inte är ett så krävande spel, alltså borde grafikkortet klara det utan problem men jag får grafikbuggar och ibland så stänger spelet av sig.
jag misstänker att det kan vara drivrutinerna som buggar, men jag har instalerat om dem 3 gånger, och laddat ner nya varje gång. men det är fortfarande bugg.

HJÄLP! ^^

Hade samma problem med mitt men det var för att drivrutinerna var installerade för fel OS, installerade tydligen till 32 bits när jag skulle installera till 64 bits.

Visa signatur

| FD North | ROG Strix B650E-F | 7800X3D | Dark Rock 4 | G.Skill 32GB | MSI 3080 | RM750X |

| 970 Evo m2 500GB | 870 Evo 500GB | SN850X 4TB | LG 34GN850 | PRO X WIRELESS |

| PCMR |

Permalänk
Medlem

Har nu avinstalerat alla drivisar med driver sweeper, vilket var bra då jag fick se att det låg massa gamla mjukvaror från mitt gamla nvidia kort

ska instalera drivisarna sen skall jag ta en koll på moderkortet! ( om det är så att man kan köra datorn utan att ha kopplat in den kabeld till cpu'n ??? :S )

Visa signatur

Permalänk
Medlem

okej, jag förstår inte varför amd/ati inte kan lära sig att fixa sina drivrutiner, inte nog med att de inte är stabila de går inte att instalera heller :/
lagom frustrerad när man kollar loggen för instalationen och ser att själva drivrutins installationen misslyckades..... får väll göra om det, förmodligen med samma resultat!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kardizz:

okej, jag förstår inte varför amd/ati inte kan lära sig att fixa sina drivrutiner, inte nog med att de inte är stabila de går inte att instalera heller :/
lagom frustrerad när man kollar loggen för instalationen och ser att själva drivrutins installationen misslyckades..... får väll göra om det, förmodligen med samma resultat!

jag skulle spara allt viktigt på en annan disk/partition och sen formatera om c: för att sen installera om windows, allt funkar så mycket smidigare när det är "nytt"

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem

asså, hur jävla dåliga kan dom vara....

(Felmeddelanden
Installation av drivrutin: installationen misslyckad)

står inte ens varför...
och vad är meningen att ha grafikrutiner om det inte ens går att instalera dem..

man försöker fixa till det, men det blir bara värre, hur kan det ens vara möjligt?!

nej jag pallar inte formatera om datorn/kan inte då jag har en windows 7 version som jag har fått av skolan, laddade ner den från ngn sida och har inte kvar filen eller mina inloggningsuppgifter :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redundant:

en bra början vad är det för nätagg? en annan sak som man brukar glömma är att stoppa i CPU strömkontakten, det är en 4 stifts eller 8 stifts kontakt och ska sitta uppe till vänster på moderkortet.

okej, datan ligger isärtagen där nere nu, jag har en 2*4 stifts kontakt där, jag kan inte hitta en enda matchande kontakt från nätagget, och innan hade jag satt i en 2*2 kontakt där :/, så vad gör man ?`:)

tack för att du hjälper mig btw! det är mkt uppskattat!

kan lägga till att jag fortfarande inte har lyckats installera ngn drivrutin då den vägrar intalera själva drivrutinen medans catalyst controlcenter funkar att installera

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kardizz:

okej, datan ligger isärtagen där nere nu, jag har en 2*4 stifts kontakt där, jag kan inte hitta en enda matchande kontakt från nätagget, och innan hade jag satt i en 2*2 kontakt där :/, så vad gör man ?`:)

tack för att du hjälper mig btw! det är mkt uppskattat!

kan lägga till att jag fortfarande inte har lyckats installera ngn drivrutin då den vägrar intalera själva drivrutinen medans catalyst controlcenter funkar att installera

Det är detta nätagg vi talar om va? inet den har iaf 8 pins kontakt, frågan är om ditt moderkort har det, men det spelar egentligen ingen roll, se bara till så kontakten sitter i ordentligt. skruva ihop allt och dubbelkolla samtliga kontakter så inget sitter löst.

När det gäller problemet med drivrutinerna så kan jag inte svara på varför det inte funkar. det jag kan tänka mig är att systemfiler har blivit korrupta eller liknande och att datorn inte är lika stabil i sina core-funtioner.
testa å rensa datorn från massa onödigt skit, gammla drivisar osv. kör en defrag. å testa igen, prova med olika versioner också. och rensa alltid bort gamla drivers mellan de olika versionerna. om du kan så kör en virus scan också om inget av detta fungerar (eller om någon har nått annat att tillägga) så testa å kör en repair på windows. om inget funkar så är det nog inte så mycket mer å göra än att formatera.

Jag skulle tippa på att det är dags för en ominstallation av windows då den inte vill installera något så basic som drivrutiner. luktar som det alltid gör när windows börjar sega ner å till slut ger upp, fruktansvärt surt ><

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redundant:

Det är detta nätagg vi talar om va? inet den har iaf 8 pins kontakt, frågan är om ditt moderkort har det, men det spelar egentligen ingen roll, se bara till så kontakten sitter i ordentligt. skruva ihop allt och dubbelkolla samtliga kontakter så inget sitter löst.

När det gäller problemet med drivrutinerna så kan jag inte svara på varför det inte funkar. det jag kan tänka mig är att systemfiler har blivit korrupta eller liknande och att datorn inte är lika stabil i sina core-funtioner.
testa å rensa datorn från massa onödigt skit, gammla drivisar osv. kör en defrag. å testa igen, prova med olika versioner också. och rensa alltid bort gamla drivers mellan de olika versionerna. om du kan så kör en virus scan också om inget av detta fungerar (eller om någon har nått annat att tillägga) så testa å kör en repair på windows. om inget funkar så är det nog inte så mycket mer å göra än att formatera.

Jag skulle tippa på att det är dags för en ominstallation av windows då den inte vill installera något så basic som drivrutiner. luktar som det alltid gör när windows börjar sega ner å till slut ger upp, fruktansvärt surt ><

japp det är det, jo jag ser att det står: 1st 8pin 12V men jag kan inte hitta den det som är det sjuka får väll springa ner och kolla igen,

och ja, det var ju trots allt ca ett år och lite till sen jag installerade OSet, men känns alltid lika jobbigt att rensa och installera om alla program o spel osv som man har nu! men tur att jag har 2T extra i datan som man inte behöver rensa iaf!

vart kör man repair på windows ?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kardizz:

vart kör man repair på windows ?

När du bootar från windows skivan har jag för mig XD (har inte gjort en repair sen winxp hehe)

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem

Du körde driversweeper i i felsäkert läge hoppas jag annars så får man inte bort allt.

Permalänk
Medlem

Fixade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kardizz:

2x4 kontakten går att klyva/dela på mitten, såvida det inte är en PCI-E kontakt du har hittat ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redundant:

När du bootar från windows skivan har jag för mig XD (har inte gjort en repair sen winxp hehe)

Skrivet av xyllian:

Du körde driversweeper i i felsäkert läge hoppas jag annars så får man inte bort allt.

Skrivet av Gussman:

Fixade det.

Skrivet av SayZk:

2x4 kontakten går att klyva/dela på mitten, såvida det inte är en PCI-E kontakt du har hittat ;P

okej, jag har både kört driversweeper i felsäkert och i vanligt läge, flera gånger om, men den får fortfande "status FAIL" på drivrutinsinstallationen.. :/ suger ganska hår måste jag säga.

okej men jag har ingen windows skiva som jag tidigare har sagt

@Gussman: fixade vad ? ? ?

asså det är ju en 8 pin på moderkortet, men jag har ingen 8pin från nätagget, bara en där det är 2 st 4pin brevid varran, men det är bara 1 som passar, och den har ja ikopplad just nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem

sry för dubbelpost igen ^^ .

jag körde systemrecovery tillbaka till den 2011-03-17, så nu har jag iaf en sisådär fungerande drivisar
fösta som stod när ja startade datan var att grafikrutinerna "has stop working but have recover successfully"
men men, jag får se vad jag ska göra här framöver

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kardizz:

asså det är ju en 8 pin på moderkortet, men jag har ingen 8pin från nätagget, bara en där det är 2 st 4pin brevid varran, men det är bara 1 som passar, och den har ja ikopplad just nu

det är väldigt sällan den kontakten sitter ihop (1x8pins) på "vanliga" nätagg, så det ska vara en sladd med 2x4 pins kontakt, och den bör passa, om inte så är det fel sladd, eller så har du inte testat ordentligt. kolla hur kontakten på moderkortet är utformad och jämför med kontakten från nätagget så ska du se att det funkar ena halvan av kontakten från nätagget är utformad så att den endast ska få plats på ett ställe på moderkortet, och bredvid den så finns det en likadan sladd men som kontakten är mer neutral på. om du förstår vad jag menar?

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem

Som ovan så ska båda 4pinnarna ner i moderkortet. Se även till att du fått tag på rätt drivrutiner och att du plockade hela paketet med CCC.
(radeon HD series)
Ladda ner drivisarna igen och rensa både nvidia och ati/amd med driversweeper, du kan ha fått en korrupt nedladdning utan att du vet om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redundant:

det är väldigt sällan den kontakten sitter ihop (1x8pins) på "vanliga" nätagg, så det ska vara en sladd med 2x4 pins kontakt, och den bör passa, om inte så är det fel sladd, eller så har du inte testat ordentligt. kolla hur kontakten på moderkortet är utformad och jämför med kontakten från nätagget så ska du se att det funkar ena halvan av kontakten från nätagget är utformad så att den endast ska få plats på ett ställe på moderkortet, och bredvid den så finns det en likadan sladd men som kontakten är mer neutral på. om du förstår vad jag menar?

okej, saken är den att de är ju fyrkantiga och halvrunda. men det är bara en av de 2 som sitter på sladden som passar, har kollat och jämfört, men datorn funkar ju och är igång även fast det bara sitter en av de två 4pinnarna i själva moderkortet.
"och bredvid den så finns det en likadan sladd men som kontakten är mer neutral på. om du förstår vad jag menar?" nej förstår inte riktigt vad du menar :/

Skrivet av xyllian:

Som ovan så ska båda 4pinnarna ner i moderkortet. Se även till att du fått tag på rätt drivrutiner och att du plockade hela paketet med CCC.
(radeon HD series)
Ladda ner drivisarna igen och rensa både nvidia och ati/amd med driversweeper, du kan ha fått en korrupt nedladdning utan att du vet om det.

okej, men jag vet inte om jag vågar göra om allt, det känns ju som att det bara blir mer problem ju mer jag försöker förbättra det :P, men visst om det är möjligt att återställa systemet igen så är det ju inga problem. men måste båda 4pinnarna sitta i morderkortet ?, för jag kan inte se att det passar på ngt sett när det gäller fyrkantiga/halvrunda pinns

Visa signatur

Permalänk

Jag är inte jätte bra på att förklara men jag försöker mitt bästa ><
varje pin på din 2x4pins kontakt från nätagget är utformade olika, tex så är det bara en 4pins kontakt som är utformad så den bara passa i en av 2x4pins på moderkortet (blandade typer, helt fyrkantiga pins eller "halvrunda"), kontakten som sitter bredvid på samma kontakt (2x4pins) har väll samtliga pins i halvrund form och på moderkortet är plattsen för den sladden enbart fyrkanter om jag inte minns helt fel. eller så är det tvärt om. nått av dom är det iaf hehe.

Att drivrutiner inte funkar efter man tankat ner dom händer lite då och då, testa å ta ner dom igen, ibland är det så simpelt ^^

Visa signatur

- Citera för svar -