Permalänk
Medlem

[DELETED]

[DELETED]

Permalänk
Medlem

Vad sägs om NZXT nya chassie som swec recenserade i veckan annars, kan ju vara bra alternativ.
Men jag är ett fan av fractals låda du nämnt också..ska kanske byta till ett sådant senare i min filserver pga tystheten

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

http://www.inet.se/artikel/6900429/silverstone-raven-rv02b-w-...

Ett av de bästa för luftkylning. Det är tyst och rymligt. Rekommenderas varmt/eller kallt ^^)

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Dessa kan du fundera på:
http://www.inet.se/artikel/6900699/corsair-graphite-600t-svar...
http://www.inet.se/artikel/6900995/nzxt-h2-svart
http://www.inet.se/artikel/6900678/silverstone-fortress-ft02b

Bra kylnings+ kabeldragningsmöjligheter.
I det sista har du bättre kylning, 3x180mm i botten och 1x120mm ut i toppen.
Men i 600T får du grym kabeldragning och ändå 1x200 i front, 1x200 i topp och 1x120 bak.
i H2 får du grym kabeldragning och ungefär lika kylning som ett Define R3.

I XL kan du inte ha en 360 rad. Sitter en sne 180mm i taket på det chassit.

Tror alla har dammfilter, väljer du att sätta in mer insug än i fronten kan du behöva köpa ett sånt.

Edit: Var lite efter, men du fick lite förklaring av mig också

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Medlem

[DELETED]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Ett haf x har bäst luftflöde, dammfilter för alla fläktar och är väldigt stort. Gillar du inte hur det ser ut så är fortress också bra. Du sa ju att utseendet inte spelade någon roll men eftersom du tittade på define tänkte jag att du kanska inte gillar haf

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Define xl har knappt något luftflöde om man jämför med andra chassin i den klassen som är gjorda för bra luftflöde och inte för att vara stilrena och tysta.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

[DELETED]

Permalänk
Skrivet av SuperBerra:

Jo den verkade jätte trevlig, men jag fick för mig att den var midtower?

Hur hanterar den damm? Den är bara 6 cm kortare än Define XL, så utrymmer borde den ha. Jag får definitivt kolla noggrannare på den. Den hade också en väldigt speciell anordning för upphängningen av PSU och moderkortet var roterat.

Jag kan nämna det att jag tittat lite på Obisidian 700D. Men den presterar nog inte så bra under luftkylning va? = / Någon som vet?

Den har Damm filter på alla fläktar.

en review länk till chassit

http://www.youtube.com/watch?v=3l3al-eskoo

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperBerra:

Jag vill egentligen bara lösa problemet så effektivt som möjligt, så slippa damm, hålla allt kylt och mycket rum att arbeta i så spelar inget annat roll. Är HAF bättre än Raven och 700D så kan det mycket möjligt bli den. Håller på att läsa om Raven nu, ska kolla Graphite 600T efter det också. HAF x har jag redan tittat på för länge sedan.

Vill du bara ha dammfritt, svalt och och stort är haf x bäst enligt mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

[DELETED]

Permalänk
Medlem

problemen jag ser/kan tänka mig är

* inga damfilter?
*dammigt rum, om du inte vill damsuga oftare så kan du ställa datorn på något så den inte står nära golvet där dammet lägger sig
*ditt nätaggregat kommer för nära det nedre grafikkortet? temperatur problemen kanske inte är så farliga/kvar om du gör rent från dam och placerar datorn högre upp
*försöka ordna kablarna bättre om det går

Man kan ju köpa nytt med mer avstånd mellan nätagget och moderkortet och damfilter om man vill lägga pengarna på det.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

[DELETED]

Permalänk
Skrivet av Antzo:

problemen jag ser/kan tänka mig är

* inga damfilter?
*dammigt rum, om du inte vill damsuga oftare så kan du ställa datorn på något så den inte står nära golvet där dammet lägger sig
*ditt nätaggregat kommer för nära det nedre grafikkortet? temperatur problemen kanske inte är så farliga/kvar om du gör rent från dam och placerar datorn högre upp
*försöka ordna kablarna bättre om det går

Man kan ju köpa nytt med mer avstånd mellan nätagget och moderkortet och damfilter om man vill lägga pengarna på det.

ja, han har en i7a och 2st gtx460 i ett chassi som kostar 400, självklart ska han köpa ett nytt

Permalänk
Medlem

[DELETED]

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

ja, han har en i7a och 2st gtx460 i ett chassi som kostar 400, självklart ska han köpa ett nytt

Ja, absolut. Minns inte vad jag tänkte när jag köpte det :S

Visste från första dagen när jag installera allt att jag skulle behöva köpa nytt en dag.

Permalänk
Medlem

Med varning för att vara offtopic: När man ska försöka göra sig av med allt damm i grafikkorten, är det bara att spruta lite luft med kompressor eller komprimerad luft på burk på grafikkortets fläkt och sidor eller måste jag plocka av kylaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperBerra:

Med varning för att vara offtopic: När man ska försöka göra sig av med allt damm i grafikkorten, är det bara att spruta lite luft med kompressor eller komprimerad luft på burk på grafikkortets fläkt och sidor eller måste jag plocka av kylaren?

lättast är att plocka ut kortet så får man bort de mesta, lite svårt när de sitter i chassit å försöka blåsa rent dem, klart att du får nog bort allt om du tar bort kylaren men inget du behöver göra, brukar inte jag göra allafall

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

[DELETED]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0

Permalänk
Medlem

[DELETED]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperBerra:

Jo, tittat på den. Tre saker stör mig.

1. Ingen bur för PSU. Så den skickar värme direkt upp till grafikkortet.

2. Luftgenomströmningen känns inget vidare.

3. Lite liten kanske.

Kolla på sweclockers test av den. Tycker det verkar vara väldigt bra kylning och storlek + att det är inbyggt dammfilter på insugsfläktarna. Ljuddämpat också.

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0

Permalänk
Medlem

[DELETED]

Permalänk

Alla kommer hata mig nu men Antec 1200 v3. Bra med plats för kabeldragning och dina komponenter, sjukt bra kylning med fläktkontroller som finns där från början och damfilter på alla insug. Sjukt bra enligt mig.

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av marreinho:

Alla kommer hata mig nu men Antec 1200 v3. Bra med plats för kabeldragning och dina komponenter, sjukt bra kylning med fläktkontroller som finns där från början och damfilter på alla insug. Sjukt bra enligt mig.

Funkar väldigt bra, men kanske lite jobbigt med alla led fläktar? Vet dock inte vad TS tycker.

NZXT Phantom är mitt förslag. Har väldigt bra kylning och som Antec 1200 så ingår fläktkontroller och filter från början. Den är också 400kr billigare.

EDIT: Såg nu att TS inte bryr sig om hur chassit ser ut

Visa signatur

Stationär MSI Z77A-S03 Inet edition | Intel I5 3570K | Noctua UH12P SE | 16GB Kingston Beast series | MSI GTX 1060 | Samsung SSD 840-Series 128GB + 256GB | Fractal Design Integra R2 650W | NZXT Source 210 Elite

Permalänk
Medlem

[DELETED]

Permalänk
Skrivet av SuperBerra:

Allt verkar väldigt välbetänkt, jag gillar verkligen att PSU är placerad så långt bort från GPU. Jag antar att min Noctua kommer få plats utan att slå i taket? :S

Något jag tänkte på dock, tre inktake och en outtake? Får man verkligen ut tillräckligt med varm luft då? Sedan får inte DIV->VGA adaptrar plats, och jag använder det just nu.

Edit: Är det någon skillnad på RV02 och RV02B?

Köp en RV02-E om du köper en Raven den är den senaste typen av dom och mer genomtänkt. Den har bättre lösning med hårddiskarna är vad RV02B-W har.

Permalänk
Medlem

[DELETED]