Kryptera första gången.

Permalänk

Kryptera första gången.

För en tid sen blev min dator stulen och jag hade i den en hel del privata bilder, vill inte detta händer igen, iallafall vill jag känna mej säker att mina saker inte kommer i fel händer, fick förslag att kryptera min hårddisk.

Vet inget om detta alls, så har några frågor:

1) Är det en svår/lång process?7

2) När allt är krypterat och klart, måste jag då ange ett lösen varje gång jag vill komma åt mina privata filer? eller hur funkar det?

3) Finns det ngt som kan gå fel som jag bör veta om? risker?

4) Vilket är bästa programmet, fördel om det är gratis.

Vore oerhört tacksam om ngn kunde svara på mina frågor

Permalänk
Medlem

Undrar samma sak.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

1. Enkelt men att kryptera en hel 2TB-disk tar tid... som att formatera utan quickformat.

2. Du anger ett lösen en gång när du startar datorn.

3. Glöm inte ditt lösen, då är det kört. Ett annat tips är att alltid kryptera en partition, inte en disk rakt av, då kan det bli kajko (framförallt i Windows).

4. Jag föredrar Truecrypt. Det är cross platform, open source och funkar mycket bra. Där kan du även kryptera OS-disken.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk

Hur lång tid skulle du tippa på att det tar?

Sen efter att lösen är inlagt, är datorn och allt som vanligt då?

jag hade tänktt formatera en extern hårddisk med, är det samma process? oxå lösenord när man startar?

Permalänk

Tid vet jag inte men beror på hårddiskstorlek/hårddisk prestanda/cpu prestanda.

Ja datorn är som vanligt med skillnaden att den drar med cpu vid filöverföringar.

Ja det är samma process på en extern och cd/dvd osv. Är väl lite annorlunda om man krypterar systemet men inte så mycket.

Men läs igenom guiderna på truecrypt.com innan du kör igång. Man kan aldrig veta för mycket.

Permalänk
Medlem

Finns ett program som inte krypterar hela hårddisken bara en mapp som man kan välja i inställningarna, där kan du lägga bilder och andra privata saker, programmet heter My lockbox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plast4life:

Hur lång tid skulle du tippa på att det tar?

Sen efter att lösen är inlagt, är datorn och allt som vanligt då?

jag hade tänktt formatera en extern hårddisk med, är det samma process? oxå lösenord när man startar?

En stor 2TB kan ta några timmar när du fixar krypteringen första gången.
När det är klart kommer du bara peta in ditt lösen - och disken är som vanligt.
Det drar lite cpu-belastning men ingenting du kommer märka alls (om du inte har en dinosaurie-dator från Jura-tiden).

Externa hårddiskar har ingen betydelse - samma sak. I med lösen så öppnar den sig.
Man kan även göra krypterade containers (en fil) om man inte vill kryptera hela disken.

Visa signatur

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

Här har du en bra tutorial om TrueCrypt. Har krypterat alla mina existerande partitioner och har funkat klockrent.
Tog ungefär 10h för en ~400Gb stor partition, men låt det stå över natten så är det klart till dagen efter. Om man verkligen behöver starta om datorn, eller göra något annat under tiden, finns även möjligheten att pausa krypteringen

http://www.top-windows-tutorials.com/Truecrypt.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Can0n:

Här har du en bra tutorial om TrueCrypt. Har krypterat alla mina existerande partitioner och har funkat klockrent.
Tog ungefär 10h för en ~400Gb stor partition, men låt det stå över natten så är det klart till dagen efter. Om man verkligen behöver starta om datorn, eller göra något annat under tiden, finns även möjligheten att pausa krypteringen

http://www.top-windows-tutorials.com/Truecrypt.html

Jisses, 10 timmar?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plast4life:

2) När allt är krypterat och klart, måste jag då ange ett lösen varje gång jag vill komma åt mina privata filer? eller hur funkar det?

1. Inte svårt, men helst ska man läsa på innan.
2. Ja, men det går att använda s.k. keyfiles också.
3. Glöm inte lösenordet!
4. TrueCrypt.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Jisses, 10 timmar?

Beror givetvis på datorn. Dessutom gör man det bara en gång.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

PGP är det bästa jag har använt, men Truecrypt är det jag rekommenderar mest pga att det är gratis, open source etc..

Dekrypterade precis min disk på 650gb och det tog 8 timmar, vill minnas att det var ungefär samma vid krypteringen.

Glöm inte lösen och ha ett starkt lösen, ett lösen du inte har på andra ställen. Kryptera hela Disken är inget problem, inte för de två nämnda i alla fall. Smidigt och enkelt.

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att det tar sån lång tid? Exakt vad gör datorn under kryptering?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd

Att lägga kryptering på varje liten sektor tar helt enkelt tid. Kanske inte för en sektor men om du har några miljoner av dem
Tiderna nämnda ovan ser ut att stämma överens med egen erfarenhet. Men särskilt lång tid vet jag inte, det är en engångshändelse och efter det märker du aldrig mer av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Jisses, 10 timmar?

Som sagt, man gör det bara en gång. Vad spelar det för roll egentligen när man kan pausa och återuppta krypteringen hur man vill?

Permalänk
Skrivet av Pappy:

En stor 2TB kan ta några timmar när du fixar krypteringen första gången.
När det är klart kommer du bara peta in ditt lösen - och disken är som vanligt.
Det drar lite cpu-belastning men ingenting du kommer märka alls (om du inte har en dinosaurie-dator från Jura-tiden).

Externa hårddiskar har ingen betydelse - samma sak. I med lösen så öppnar den sig.
Man kan även göra krypterade containers (en fil) om man inte vill kryptera hela disken.

Tycker inte man ska underskatta cpu kraften som behövs.
tex rekommenderas inte NYA dubbelkärniga atom eller liknande för krypterade filservrar. Dom orkar väl med ca 50mb/s om man kör på enklaste krypteringen och inget annat körs på servern.

Men tror väl inte att TS kommer märka det, därför skrev jag inte mer om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plast4life:

1) Minns inte exakt hur lång tid det tog för mig men inte mer än 4-5h för 1TB med AES-Twofish-Serpent algoritm, vilket iofs är helt overkill. Flyttade över mina filer till en annan hårddisk för att spara tid. Och så beror det på hur snabb din dator är, och vilken krypteringsalgoritm du använder. Finns ett Benchmark-test i Truecrypt.

2) Japp, eller använd keyfiles. Finns även automount att använda i Truecrypt, så du slipper slå in lösen varje gång du startar datorn.

3) Tappa inte bort lösen/ keyfiles!

4) Truecrypt! Även OS-kryptering är möjligt. Ett tips är att göra en container där du bara har dina privata bilder etc, så slipper du kryptera hela disken och då spar du en hel del tid.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D (-15 CO), ASUS B850 TUF Gaming Plus, 2x16GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000/CL30, Gigabyte RTX 5070 Ti Windforce SFF (.935v @3000MHz core, +3000 mem)

Permalänk
Avstängd

tänkte kryptera min 640gb hårddisk med truecrypt vilken säkerhet ska jag ta vill inte få datorn jätte slö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av combatzone:

tänkte kryptera min 640gb hårddisk med truecrypt vilken säkerhet ska jag ta vill inte få datorn jätte slö.

AES är den snabbaste algoritmen!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

är det bara uppstarten som blir lite segare? har en i7 och 8gb ram. hur fungerar det om man krypterar hela disken när man startar datorn?

Permalänk
Avstängd

du kommer inte märka någon skillnad i prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

du kommer inte märka någon skillnad i prestanda.

Jo. Med AES är det inte en så stor skillnad, fast tar du högre säkerhet kan prestandan sjunka ganska enormt. Men som sagt, AES är snabbast, jag har den krypteringen till OS (Corsair Force SSD) och märker inte av någon skillnad i uppstart alls.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D (-15 CO), ASUS B850 TUF Gaming Plus, 2x16GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000/CL30, Gigabyte RTX 5070 Ti Windforce SFF (.935v @3000MHz core, +3000 mem)

Permalänk
Medlem

Skaffar du en ny hårddisk (eller har en utan innehåll som behöver sparas) så går det mycket snabbare om du väljer att formatera och kryptera hela partitionen i truecrypt (så är det färdigt direkt med snabbformatering, annars tar det lika länge som en normalformatering i windows).

Även om du använder en bärbar med bara en hårddisk så skulle jag uppmana till att partitionera den. Med tanke på både ordning och prestanda skäl. Och aldrig ha något av värde på C:\ (windows partitionen).

Angående prestandaproblem så led jag inte av det på min gamla AMD socket 939 X2 3800+ 2.0 ghz. Och det var innan Truecrypt hade dual/multicore stöd. Nog borde väl de flesta av dagens bärbara datorer kunna mäta sig med den?

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Skaffar du en ny hårddisk (eller har en utan innehåll som behöver sparas) så går det mycket snabbare om du väljer att formatera och kryptera hela partitionen i truecrypt (så är det färdigt direkt med snabbformatering, annars tar det lika länge som en normalformatering i windows).

Med snabbformatering på en helt ny blank disk får du inte den kryptologiska säkerhet som behövs.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av combatzone:

är det bara uppstarten som blir lite segare? har en i7 och 8gb ram. hur fungerar det om man krypterar hela disken när man startar datorn?

Uppstarten blir segare men enbart beroende på att du får skriva in lösenord under uppstarten.

Annars har jag svårt att se att du ska märka av det med en i7. Kanske om du kopierar väldigt mycket data mellan två snabba diskar samtidigt som du spelar ett cpu krävande spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackeShan:

Jo. Med AES är det inte en så stor skillnad, fast tar du högre säkerhet kan prestandan sjunka ganska enormt. Men som sagt, AES är snabbast, jag har den krypteringen till OS (Corsair Force SSD) och märker inte av någon skillnad i uppstart alls.

Håller inte riktigt med. Algoritmen är sällan den svagaste länken och de flesta som väljer dubbel och trippel kryptering gör det i onödan. Lösenordets styrka är betydligt viktigare.

Jag vill också avråda mjukvarukryptering av SSD-enheter. Eftersom TrueCrypt krypterar allt oanvänt utrymme kan disken inte längre rensa lediga block i förväg (s.k. garbage collection).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Med snabbformatering på en helt ny blank disk får du inte den kryptologiska säkerhet som behövs.

Okej, kan du utveckla lite på enkel nivå då jag inte är så djupt insatt.

Så det är alltså osäkrare (totalt värdelöst? enkelt knäckbart? eller är det mindre skillnad?) om jag köper ny hårddisk och:
1: Kör vanlig formatering i windows för att se om något blir fel. (Borde väl egentligen kanske köra felsökning med tex hd tune)
2: Och sedan skapar partition(er).
3: Väljer en partition i truecrypt och väljer snabbformatering då jag ej har något på disken.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackeShan:

Skrivet av celerity:

Håller inte riktigt med. Algoritmen är sällan den svagaste länken och de flesta som väljer dubbel och trippel kryptering gör det i onödan. Lösenordets styrka är betydligt viktigare.

Jag vill också avråda mjukvarukryptering av SSD-enheter. Eftersom TrueCrypt krypterar allt oanvänt utrymme kan disken inte längre rensa lediga block i förväg (s.k. garbage collection).

Kan bara hålla med Celerity. Generellt sett bör SSD-kryptering å mjukvaruväg undvikas pga det som Celerity säger ovanför. Framförallt bör man undvika det på sandforce baserade enheter såsom Corsair Force pga att den komprimerar data för att uppnå högre skrivhastighet och krypterad data är inte komprimerbar. Dessutom minskas livslängden pga att du skriver mer eftersom data inte längre går att kryptera.

Om du vill veta mer om detta, gå in på OCZs forum. Tro mej, jag har själv en OCZ Vertex 2 (sandforce) och köpte den för snabbheten och kryperingsfunktionen via hårdvara (något som inte uppfyllts). Jag behövde det i jobbet och började då kolla på just mjukvarukryptering, men det är uppenbarligen något man i synnerhet inte bör använda om man har en sådan disk.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem

Jasså det visste jag inte om angående SSD-kryptering. Tackar för infon!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av hermaniii:

Uppstarten blir segare men enbart beroende på att du får skriva in lösenord under uppstarten.

Annars har jag svårt att se att du ska märka av det med en i7. Kanske om du kopierar väldigt mycket data mellan två snabba diskar samtidigt som du spelar ett cpu krävande spel?

Har inte vissa i7 och i5 hårdvarustöd för AES kryptering?

Visa signatur

Quad core @ 3,4 : Gtx-570 : Lian li PC-A05N (sämsta köp jag gjort)