Tänker jag fel om refurbished laptops?

Permalänk
Medlem

Tänker jag fel om refurbished laptops?

Min erfarenhet av att ha ägt ett antal olika laptops genom åren är att precis alla, oavsett hur lite eller mycket jag använder dem, slutar att fungera eller åtminstone blir väldigt mycket långsammare efter ca 3-5 år. Så om jag köper en refurbished som den här nedan t.ex. som är i fint skick men som släpptes redan december 2020 - är den då inte dömd att börja krångla tidigt efter köp? Eftersom den är över fem år gammal?

https://www.billigteknik.se/laptop-14-beg/40806-41131-hp-elit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrrol4:

Min erfarenhet av att ha ägt ett antal olika laptops genom åren är att precis alla, oavsett hur lite eller mycket jag använder dem, slutar att fungera eller åtminstone blir väldigt mycket långsammare efter ca 3-5 år. Så om jag köper en refurbished som den här nedan t.ex. som är i fint skick men som släpptes redan december 2020 - är den då inte dömd att börja krångla tidigt efter köp? Eftersom den är över fem år gammal?

Hårdvaran blir knappast långsammare. Däremot kan mjukvaran bli mer krävande.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Den där laptoppen var ju inte top of the line när den var ny, utan mer nedre mitten, så idag klassas den nog som en rätt lågpresterande burk.

En likvärdig maskin idag, som ny kostar runt 18 papp (Intel Core Ultra 5 235H), ger dig ungefär 3 gånger prestandan multitrådat, och dubbelt singeltrådat.

Processorer med typ samma prestanda idag återfinns i Chromebooks och liknande, såsom den här:
https://www.amazon.com/dp/B0D54RJKX8?tag=cpubenchmark-20&link... som kostar ungefär samma, fast sprillans ny.

Så vad är då min slutkontenta? - Det är ett väldigt dåligt pris för en begagnad laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrrol4:

Har inte alls samma upplevelse som dig utan har kört äldre laptops utan problem, har en hemma nu som yngsta använder med en 7700h och ett 1070 och nyformaterad med ssd i gott skick så är det inget större skillnad att använda webbläsare osv jämfört med min stationära med en 5800x3d.

Kan det vara som så att du under 3-5 år aldrig formaterar om datorn däremot så kan jag helt förstå din situation och att datorn känns seg efter några år.

Samt har själv en 840 g8 via jobbet och tycker den fungerar galant! Ända tillfället där datorn totalt säckar ihop är när man kollar diverse 3d modeller i JTviewer eller laddar in massiva excel filer på flera tiotals MB vilket för en äldre 4 kärnig cpu utan dedikerat grafikkort är ganska självklart.
För webbläsare och office så har datorn mer än tillräckligt kräm i sig flera år framöver! Och då är det säkert 20-25 program som körs i bakgrunden på min jobbdator (vpn, mjukvara för att hantera WM's, mjukvara för skrivare osv osv)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kompis som pluggar köpte en thinkpad från inrego, la till 3års garanti, fått den utbytt mot en nyare thinkpad efter ett år då dom inte hade samma modell i lager så skitsamma om den krånglar 🤷🏼‍♂️

Permalänk
Medlem

Jag håller inte med föregående talare att det är ett dåligt pris för en begagnad laptop med 12 månaders garanti.

Tvärtom, jag har väldigt svårt att rekommendera att köpa en ny laptop idag till vanligt folk. Nu räknar jag inte in folk som vill ha nya saker, vill ha de senaste etc och jagar prestanda. Men en alldaglig dator till bra pris i relation till prestanda och kvalité.

De segmentet du kollar på här med Elitebook är i enterprise/företags segmentet från HP. Kavliten på en Elitebook eller något billagre Probook är i min uppfattning god och kan väl jämföras med Dell och Lenovos datorer i samma prisklass. Personligen gillar jag Lenovos T eller X1 carbon serier men främst då för att jag föredrar deras tangentbord ( det är ren smaksak ).

Saker att se upp med när de kommer till 3-5 år gamla datorer är batteriet. Är de inte redan bytt så är de säkert så att man behöver byta det inom kort.

Är du osäker på om datorn kommer funka för dig, köp den och lämna tillbaka den inom 14 dagar ifall du inte är nöjd. Köp via internet hos företag gäller distansavtalslagen och du har 14 dagars ångerätt.

Hur ser ditt användarmönster ut och vad tänker du dig att datorn ska användas till ?

Visa signatur

Intel 9600k - 1080Ti - 32gb ram
AMD Threadripper 1920x - Asus GTX 1070 - 48gb ram
Intel 5820k - MSI GTX 1070 - 16gb ram

Permalänk
Medlem

@Yrrol4:
Skulle säga att det främst beror på alla säkerhetshål som främst Intel drabbats av under de senaste 5-6 åren.

Dvs varje ny microcode sänker prestandan till viss del, samtidigt som Windows i sig höjer/förbättrar säkerheten.

Detta gör att en CPU från 2019 kan ha tappat ~30% i ren prestanda (Meltdown, Spectre, Plundervolt...), samtidigt som Windows i sig kräver mer för varje version.

Dvs ingen bra kombo!

Är du däremot inte det minsta orolig för säkerheten, så kan en gammal Intel från 8:e generationen hänga med bra än idag.

Mina datorer är faktiskt snabbare idag än som nyköpta mycket tack vara att jag valt att tumma lite på säkerheten.

/Mitigations=Off

Permalänk

Förr i tiden tidigt 2000 tal med Windows 98 så typ varenda kotte som grejade mycket med sin dator gjorde imagefiler och sparade på hdd eller dvd, sedan beroende på hur mycket de pillade så nollställde de datorn kanske en gång i halvåret och datorn var så otroligt snabb.
Idag 20år efter så arbetar folk på ett annat sätt, där datorn brukar bli seg med åren för de inte har formaterat och nollställt den som man gjorde förr.

Det jag har emot begagnade datorer genom ett företag är främst att det är en mellanhand som ska ha pengar, dessa pengar ska täcka dens omkostnader inklusive garanti, sedan kanske de vill göra lite vinst. Det är då svårt att göra ett prisvärt sådant köp.

Vissa butiker har lite konstigt reklam, som att det är exakt samma sak att köpa en dator eller mobil använd av okända personer som att köpa en ny. Men det handlar väl om rätt säkerhet för rätt ändamål/person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S0Me0n3:

Jag håller inte med föregående talare att det är ett dåligt pris för en begagnad laptop med 12 månaders garanti.

Tvärtom, jag har väldigt svårt att rekommendera att köpa en ny laptop idag till vanligt folk. Nu räknar jag inte in folk som vill ha nya saker, vill ha de senaste etc och jagar prestanda. Men en alldaglig dator till bra pris i relation till prestanda och kvalité.

De segmentet du kollar på här med Elitebook är i enterprise/företags segmentet från HP. Kavliten på en Elitebook eller något billagre Probook är i min uppfattning god och kan väl jämföras med Dell och Lenovos datorer i samma prisklass. Personligen gillar jag Lenovos T eller X1 carbon serier men främst då för att jag föredrar deras tangentbord ( det är ren smaksak ).

Saker att se upp med när de kommer till 3-5 år gamla datorer är batteriet. Är de inte redan bytt så är de säkert så att man behöver byta det inom kort.

Är du osäker på om datorn kommer funka för dig, köp den och lämna tillbaka den inom 14 dagar ifall du inte är nöjd. Köp via internet hos företag gäller distansavtalslagen och du har 14 dagars ångerätt.

Hur ser ditt användarmönster ut och vad tänker du dig att datorn ska användas till ?

Håller med. Köpte så sent för några veckor sen en G8 till pappa när han ville ha en "ny" dator för absolut max 6000kr, och en EliteDesk G6 till mamma där gränsen var 4000. Finns inte mycket vettigt till dom priserna om man bara ska beställa och börja använda.

På Elitebooken var det dessutom fortfarande ett HP care pack aktivt i ett halvår till.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Hårdvaran blir knappast långsammare. Däremot kan mjukvaran bli mer krävande.

När det gäller laptops så är det faktiskt inte ovanligt att även hårdvaran blir långsammare, eftersom kylningen ofta blir sämre med åren vilket kan påverka prestandan. Men det är ju lyckligtvis något man ofta kan göra något åt genom att t.ex. damma ur den och byta kylpasta.

Men ja, oftast är det mjukvaran som är det stora problemet. Särskilt förr om åren när laptops fortfarande hade långsamma mekaniska diskar, jag tror de åldras bättre nu för tiden med SSDer som är enormt mycket bättre på att hantera tunga laster.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Sitter just nu på en Inrego köpt dator, en XPS 7390 med i7-10510U

Skulle säga att de flesta problemen uppstod innan jag haft datorn. Men sen dess är det bara XPS:ens defekta laddkrets som krånglar emellan åt.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin