Ipad 2 ute idag - Fråga om 3g

Permalänk
Medlem

Ipad 2 ute idag - Fråga om 3g

Hej,
Jag undrar vad man ska ha 3g till på ipaden, funkar den i sverige ??

Är det bara att ta ett tvillingkort från telenor osv och stoppa in och köra ??

Tacksam för all svar

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk

Svar ja.

Permalänk
Medlem

inte svårare än någon annan 3g-pryl.

Permalänk

Bra att veta innan man bestämmer sig, att det bara är att det bara är 3G-modellen som har GPS.

Permalänk
Medlem

hm, tvillingkort, nån som vet om det går till tre's mobila internet också?
har obegränsad surf 16Mbps till modem...

Edit: läste något om micro-sim och adaptrar, använder ipad microvarianten eller "vanliga"?

Permalänk
Medlem

Liten fundering kring 3G ens behövs för sådana här plattor, fast iofs kanske det beror på vad man har för mobil med?
Ja har ju en iphone4 och med den kan ja ju dela ut internet med wifi, vilket ja tycker borde räcka? Och hemma och på många andra platser finns det ju redan wifi.
Så vet inte riktigt om det är motiverat att lägga till extrapengar för att få tillgång till 3G i grejjen. Men ja kanske har missat nått?

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Liten fundering kring 3G ens behövs för sådana här plattor, fast iofs kanske det beror på vad man har för mobil med?
Ja har ju en iphone4 och med den kan ja ju dela ut internet med wifi, vilket ja tycker borde räcka? Och hemma och på många andra platser finns det ju redan wifi.
Så vet inte riktigt om det är motiverat att lägga till extrapengar för att få tillgång till 3G i grejjen. Men ja kanske har missat nått?

Som Tony-Avesta säger så vill man ha GPS så är det 3G-modellen som gäller.

Personligen har jag inget behov av GPS i iPaden så för mig är 3G-modellen helt meningslös i och med iOS 4.3 och personal hotspot med wifi.

Permalänk
Inaktiv

Nej! Verizon kör utan simkort, vet inte hur det är med AT&T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Som Tony-Avesta säger så vill man ha GPS så är det 3G-modellen som gäller.

Personligen har jag inget behov av GPS i iPaden så för mig är 3G-modellen helt meningslös i och med iOS 4.3 och personal hotspot med wifi.

Haha ok, så vissa har gps då ja som bara kan fås med 3g. Då får man ju köpa det, men annars är det ju som du säger att man kan köra hotspot med olika mobiler osv.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

hm, tvillingkort, nån som vet om det går till tre's mobila internet också?
har obegränsad surf 16Mbps till modem...

Edit: läste något om micro-sim och adaptrar, använder ipad microvarianten eller "vanliga"?

Microsim. Eller som jag gjorde: vanligt simkort + Google + Fiskars orange kökssax. Funkar fint.

Skrivet av Holic:

Liten fundering kring 3G ens behövs för sådana här plattor, fast iofs kanske det beror på vad man har för mobil med?
Ja har ju en iphone4 och med den kan ja ju dela ut internet med wifi, vilket ja tycker borde räcka?

iPad 3G: plocka upp och surfa.

iPad Wi-Fi: plocka upp, leta wifi, nähe. Plocka upp telefon, fippla igång hotspotfunktionen, och dränera telefonbatteriet medan du surfar. Plocka upp telefon igen och stäng av hotspoten då du är klar. Fem minuter senare, kom på att du behöver kolla nåt på nätet, gör om. Etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Microsim. Eller som jag gjorde: vanligt simkort + Google + Fiskars orange kökssax. Funkar fint.

hehe, alltig lika nöjd när man lyckats med en ghettomod

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt sugen på en ipad2:a. Jag kommer dock inte att köpa en med 3G. Jag har en androidtelefon (htc desire) som kan agera 3g accesspunkt (hotspot) till ipad2:an.
Kanske inte så snygg lösning, men jag sparar iaf in en slant på att köpa en padda utan 3G

Permalänk
Medlem

Köpte en iPad2 16GB med 3g innan. Resonerade som så att jag vill slippa det där extra tryckandet för att kunna surfa på den om jag inte har tillgång till Wifi. Hämtade ut ett tvillingsimkort hos Telenor. Får visserligen betala 29kr i månaden för simkortet men har fri datatrafik på mitt abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mafnus:

Köpte en iPad2 16GB med 3g innan. Resonerade som så att jag vill slippa det där extra tryckandet för att kunna surfa på den om jag inte har tillgång till Wifi. Hämtade ut ett tvillingsimkort hos Telenor. Får visserligen betala 29kr i månaden för simkortet men har fri datatrafik på mitt abonnemang.

man kan bara vara uppkopplad med ena kortet antar jag? inge vidare om man glömmer stänga om hemma eller nån sitter & surfar när man ska använda sin tablet :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

man kan bara vara uppkopplad med ena kortet antar jag? inge vidare om man glömmer stänga om hemma eller nån sitter & surfar när man ska använda sin tablet :S

Jag utgår från att man kan surfa samtidigt eftersom det är ett tvillingkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mafnus:

Jag utgår från att man kan surfa samtidigt eftersom det är ett tvillingkort.

Så då man har två modem så skulle jag tanka obegränsat över 20Mbps?
Inte riktigt det man betalat för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Så då man har två modem så skulle jag tanka obegränsat över 20Mbps?
Inte riktigt det man betalat för.

Du hade helt rätt. Slog av wifi på iphonen och ipaden nu och det går bara att surfa på en i taget.

Permalänk

Jag kan då surfa samtidigt på iPaden och iPhonen, har Telenor tvillingkort.

Visa signatur

[ Stationär: iMac 24" - 2.8 GHz Intel Core 2 Extreme, 4GB ram, 1TB HD ]
[ Bärbar: MacBook Pro 13" - 2.53 GHz Intel Core 2 Duo, 4GB ram, 250GB HD ]
[ NAS: Synology DS-207 - HD 2x2TB ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Jonsson:

Jag kan då surfa samtidigt på iPaden och iPhonen, har Telenor tvillingkort.

Vilket abonnemang har du?

Permalänk
Skrivet av Mafnus:

Vilket abonnemang har du?

Vet inte vad det kan kallas men jag betalar 499:- i månaden.
299:- och ringa för och 200:- för iphonen.

Edit: Pott med surf 299 tycks Telenor kalla det.

Visa signatur

[ Stationär: iMac 24" - 2.8 GHz Intel Core 2 Extreme, 4GB ram, 1TB HD ]
[ Bärbar: MacBook Pro 13" - 2.53 GHz Intel Core 2 Duo, 4GB ram, 250GB HD ]
[ NAS: Synology DS-207 - HD 2x2TB ]

Permalänk
Medlem

Det kan vara bra att veta att filer över 20 meg inte kan hämtas över 3G.
Då gnäller paddan om att filen är för stor och att man ska leta upp ett wifi istället om man vill ladda ner den. Helt idiotiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganymede:

Det kan vara bra att veta att filer över 20 meg inte kan hämtas över 3G.
Då gnäller paddan om att filen är för stor och att man ska leta upp ett wifi istället om man vill ladda ner den. Helt idiotiskt.

ehm, det suger, det finns inget nerladdningsprogram tillgängligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganymede:

Det kan vara bra att veta att filer över 20 meg inte kan hämtas över 3G.
Då gnäller paddan om att filen är för stor och att man ska leta upp ett wifi istället om man vill ladda ner den. Helt idiotiskt.

Då borde det gå att dela ut 3G internet på iPhonen och ansluta till den över wifi med iPaden och på så sätt ladda ner 20mb filer

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Är det förresten någon mer än jag som det tar sån jävla tid för innan
3G funkar efter tillslag, typ kallstart eller vad man säger på macspråk ?
Det gäller alltså en ipad2 64gB 3G.
Telenor kontantkort, apn internet.telenor.se, paddan kör 4.3.1, wifi är från.
Operatörsval automat, manuellt funkar inte heller.
Det kan ta upp till tio minuter, den visar anslutningen med full mottagning
men nada surfa alltså, safari säger att internetanslutning saknas.
Huxflux så hoppar det igång sen och är hur bra och stabilt som helst.

Från viloläge är det inga problem, funkar direkt då.
Nån ide, någon ?

Permalänk
Skrivet av Ganymede:

Är det förresten någon mer än jag som det tar sån jävla tid för innan
3G funkar efter tillslag, typ kallstart eller vad man säger på macspråk ?
Det gäller alltså en ipad2 64gB 3G.
Telenor kontantkort, apn internet.telenor.se, paddan kör 4.3.1, wifi är från.
Operatörsval automat, manuellt funkar inte heller.
Det kan ta upp till tio minuter, den visar anslutningen med full mottagning
men nada surfa alltså, safari säger att internetanslutning saknas.
Huxflux så hoppar det igång sen och är hur bra och stabilt som helst.

Från viloläge är det inga problem, funkar direkt då.
Nån ide, någon ?

Tanken är väl inte att man ska stänga av den utan att bara låta den gå ner i viloläge..

Visa signatur

[ Stationär: iMac 24" - 2.8 GHz Intel Core 2 Extreme, 4GB ram, 1TB HD ]
[ Bärbar: MacBook Pro 13" - 2.53 GHz Intel Core 2 Duo, 4GB ram, 250GB HD ]
[ NAS: Synology DS-207 - HD 2x2TB ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Jonsson:

Tanken är väl inte att man ska stänga av den utan att bara låta den gå ner i viloläge..

Förvisso, men tio minuter känns lite looseraktigt, typ gammal tv med radiorör innan den blir varm..

Permalänk
Medlem

Med tanke på att man aldrig nånsin behöver kallstarta sin ipad så ser jag inte problemet.

Är Telenor månne ett sånt där dotterbolag som använder moderbolagets mobilnät? Så är det med Saunalahti här i Finland. Man "roamar" på moderbolagets (Elisas) nät och vissa telefoner, 3g-stickor osv som inte känner till detta kan ta lång tid på sig att kallstarta då den envist sitter och letar efter ett hemmanät som inte existerar innan den "ger upp" och roamar in på Elisa. Vissa mobiltelefoner tjatar också på att man roamar och att "det kan bli dyrt", t.ex Galaxy S innan den fick en uppdatering. iPhone och iPad funkar dock fint, för dom känner till detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Med tanke på att man aldrig nånsin behöver kallstarta sin ipad så ser jag inte problemet.

Är Telenor månne ett sånt där dotterbolag som använder moderbolagets mobilnät? Så är det med Saunalahti här i Finland. Man "roamar" på moderbolagets (Elisas) nät och vissa telefoner, 3g-stickor osv som inte känner till detta kan ta lång tid på sig att kallstarta då den envist sitter och letar efter ett hemmanät som inte existerar innan den "ger upp" och roamar in på Elisa. Vissa mobiltelefoner tjatar också på att man roamar och att "det kan bli dyrt", t.ex Galaxy S innan den fick en uppdatering. iPhone och iPad funkar dock fint, för dom känner till detta.

Abbet är "surfbart" så fort windows laddat klart på en kallstartad pc.
Nåja, inget jätteproblem, en aning irriterande bara då jag gärna stänger av den när jag lägger mig..
Hur lång standbytid har den egentligen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganymede:

Abbet är "surfbart" så fort windows laddat klart på en kallstartad pc.
Nåja, inget jätteproblem, en aning irriterande bara då jag gärna stänger av den när jag lägger mig..
Hur lång standbytid har den egentligen ?

Skall vara uppåt en månad så det känns helt meningslöst att stänga av den på natten. Det inte nätterna som kommer tömma batteriet

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Skall vara uppåt en månad så det känns helt meningslöst att stänga av den på natten. Det inte nätterna som kommer tömma batteriet

Ifall du har en 3G har du säkert även mail och då sitter den och kollar din mail lite då och då (går givetvis att stänga av). På så sätt drar den en del ändå.
Då kan det vara skönt att stänga av den under natten.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |