Faktura från Radiotjänsten, anmält mig utan min vetskap

Permalänk
Medlem

Faktura från Radiotjänsten, anmält mig utan min vetskap

Hej,

För ca 2 veckor sedan tippade det ner ett brev från radiotjänsten. Förvånat öppnade jag brevet som innehöll en faktura, blev helt paff då det stog såhär typ..
"Vi har tagit emot en anmälan om tv-innehav och har beslutat att sända en faktura enligt lag..."

Jag hoppade på telefonen och ringde upp dom för att få förklarat varför jag ens fått ett brev från dom då jag inte har anmält någonting till dom.
Kvinnan på kundtjänsten sa att jag hade en tv-kontrollant hemma hos mig den 16 mars där jag medgav att jag har en tv. Hur kan detta vara möjligt då jag varken träffat någon tv-kontrollant eller pratat med dom via telefon svarade jag ??? Dessutom var jag inte hemma det datumet (varken jag eller frugan)
Då bad hon mig att logga in på deras websida och begära en omprövning, vilket jag gjrorde.

Idag fick jag ett brev igen från Radiotjänsten där de skrev såhär.

" Beskriving av ärendet
Du skriver i ditt ebrev som vi fick 2011-04-08 att du begär omprövning och bestider fakturan för att du inte har medgett någon tv-innehav och inte träffat någon kontrollant.

Vid avgiftskontroll 2011-03-16 har du medgett tv-innehav i ditt hushåll (se bifogad underlag från kontrollant). Till följd av uppgiften har Radiotjänsten beslutat att du ska betala radio- och tv-avgift enligt 9 § lagen (1989:41) om finansering av radio och tv i allmänhetens tjänst. "

Så min fråga är nu... kan dom göra såhär anmäla mig utan min vetskap??? och vad tycker ni jag ska göra?
Jag har ingen tv eller radiomottagare.

Jag har som sagt varken pratat eller träffat någon från radiotjänsten och enligt enligt radiotjänsten kontrollant dokument så har han skrivit att han har träffat mig (innehavaren) den 16/3 och JAG ska ha medgett att jag har tv DOCK så saknas min underskrift på tvkontrollantens underlag.

Dessutom står det att jag ska betala TV-avgiften under tiden jag ev. väntar på ny omprövning.

Permalänk
Inaktiv

Har du en tv då?

Permalänk
Medlem

Glömde att lägga till att jag inte har någon tv

Permalänk
Medlem

Bjud hem dem, så de själva kan se.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av atillo09:

DOCK så saknas min underskrift på tvkontrollantens underlag.

Om meningen är att din underskrift skall finnas där borde det väl räcka ganska långt att påpeka att så inte är fallet?

Permalänk

I ett sånt läge måste man ju kunna anmäla dem för bluff-faktura för det är ju faktiskt vad det är.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet, så finns det kontrollanter som går utanför fönstrena och skriver upp lite anteckningar. Sen dessutom (Är inte helt säker) har jag för mig att man MÅSTE betala radiotjänsten om det finns en antennjack indraget i lägenheten/huset, men detta är jag inte helt hundra på. Alltså måste man betala även om jag inte har TV :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Om meningen är att din underskrift skall finnas där borde det väl räcka ganska långt att påpeka att så inte är fallet?

Men asså är det inte typ krav att min namnteckning ska finnas där för att han ska ha en grund till fakturering/anmälning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Vad jag vet, så finns det kontrollanter som går utanför fönstrena och skriver upp lite anteckningar. Sen dessutom (Är inte helt säker) har jag för mig att man MÅSTE betala radiotjänsten om det finns en antennjack indraget i lägenheten/huset, men detta är jag inte helt hundra på. Alltså måste man betala även om jag inte har TV :S

Jag bor på 6 våningen så det är uteslutet, jag bor i en förinstallerad tele2 lägenhet men det borde väll inte spela någon roll?? Kan dom se ifall jag har haft en tv på via min operatör ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av atillo09:

Men asså är det inte typ krav att min namnteckning ska finnas där för att han ska ha en grund till fakturering/anmälning?

Ja dom saknar ditt godkännande.

Dom har gått tillväga på helt fel sätt. Om jag vore du så skulle jag polisanmäla detta.
Har dom varit inne i lägenheten utan ditt/sambo/hyresvärdens godkännande så är det ännu värre (Hemfridsbrott).

Permalänk
Medlem

Glömde lägga till att kontrollanten har lagt till en anteckning på "underlaget" det står såhär

"betalar, ev på gammal adress"

Jävla lögnare, detta borde ju vara urkundsförfalskning

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av atillo09:

Men asså är det inte typ krav att min namnteckning ska finnas där för att han ska ha en grund till fakturering/anmälning?

Jo, det låter inte orimligt och om så är fallet borde du väl ganska enkelt slippa om du påpekar att du faktiskt inte har skrivit under. Eller också finns inget sådant krav, men då borde de ju inte heller kunna vara så säkra på sin sak; kanske talade kontrollanten med grannen och skrev fel adress?

Permalänk
Medlem
Skrivet av atillo09:

Jag bor på 6 våningen så det är uteslutet, jag bor i en förinstallerad tele2 lägenhet men det borde väll inte spela någon roll?? Kan dom se ifall jag har haft en tv på via min operatör ??

Vet ej om jag läste fel, men om jag har förstått rätt så har du IP-TV alltså? Så ja, där är du rätt körd med att undgå från att slippa betala radiotjänsten. Det är nämligen så att dom kan kolla upp det utan problem, och utan att strida emot några lagar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av atillo09:

Jävla lögnare, detta borde ju vara urkundsförfalskning

Nja, kanske om de hade förfalskat din underskrift; nu rör det sig nog bara om ett misstag.

Skrivet av Philippk:

Sen dessutom (Är inte helt säker) har jag för mig att man MÅSTE betala radiotjänsten om det finns en antennjack indraget i lägenheten/huset, men detta är jag inte helt hundra på. Alltså måste man betala även om jag inte har TV :S

Det som avgör är om man har en mottagare (tv, video, tv-kort, osv.) eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Vet ej om jag läste fel, men om jag har förstått rätt så har du IP-TV alltså? Så ja, där är du rätt körd med att undgå från att slippa betala radiotjänsten. Det är nämligen så att dom kan kolla upp det utan problem, och utan att strida emot några lagar!

Nej asså det är ingen iptv det är en vanlig tvuttag som är förinstallerad av tele2, oftast är det ju comhem som brukar finnas på lägenheter med förinstallerad operatör. Med andra ord är det Kabel-TV (DVB-C box digitalbox krävs)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nja, kanske om de hade förfalskat din underskrift; nu rör det sig nog bara om ett misstag.

Jag ska överklaga skriftligt igen, det kanske är som du säger.. Men han borde ju se på dörren att det står mitt namn tydligt och klart.
Återkommer med deras svar. Men asså måste jag betala fakturan under tiden jag väntar på svar ?

Permalänk
Medlem

Skulle knappast vara första gången som radiotjänsten använde tveksamma metoder, i ett fall jag läste om för ngt år sedan så hade kontrollanten satt örat mot dörren och hört ett ljud han antog var en TV och personen i lägenheten fick en faktura för radiotjänsten skickat till sig.

Problemet var att ljudet kontrollanten hört var en pappegoja

Vet inte hur fallet slutade men det hade iaf pågått ett par månader utan att han fått upprättelse!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Skulle knappast vara första gången som radiotjänsten använde tveksamma metoder, i ett fall jag läste om för ngt år sedan så hade kontrollanten satt örat mot dörren och hört ett ljud han antog var en TV och personen i lägenheten fick en faktura för radiotjänsten skickat till sig.

Problemet var att ljudet kontrollanten hört var en pappegoja

Vet inte hur fallet slutade men det hade iaf pågått ett par månader utan att han fått upprättelse!

Nya gangsta metoder dom håller på med

Permalänk
Medlem

bestrid, anmäl och ring Aftonbladet

Permalänk

De här med kontrollanter är ju lite löjligt imo. Bara på dom

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Medlem

Dom som jobbar åt radiotjänst har ju provisions baserad lön.

Så stå på dig, bestrid fakturan anmäl osv.
För det är ju urkundsförfalskning det handlar om ifall ni nu inte var hemma etc.
Ring dom igen och tala om att du kommer att göra en polisanmälan pga urkundsförfalskning.

Visa signatur

ASUS PRIME X570-P - Ryzen 3600x - Gigabyte 5700xt gaming OC - 16gb G.skill 3200MHz CL 16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runsy:

Dom som jobbar åt radiotjänst har ju provisions baserad lön.

Så stå på dig, bestrid fakturan anmäl osv.
För det är ju urkundsförfalskning det handlar om ifall ni nu inte var hemma etc.
Ring dom igen och tala om att du kommer att göra en polisanmälan pga urkundsförfalskning.

Det måste ju vara urkundsförfalskning då han noterade att han talat till mig och att jag skulle ha sagt
"betalar, ev på gammal adress"

Vet inte riktigt vad jag ska göra om jag ska betala fakturan medans jag bestrider den eller invänta nytt beslut från rånartjänsten

Permalänk

Bestrid detta ärende skriftligt och ta en kopia på brevet. Du ska inte behöva betala om du inte har en tv-mottagare. Betalar du så har du ju indirekt medgivit ett tv-innehav. Att du har en antennjack i lägenheten spelar ingen roll. Kontakta över konsumentombudsmannen i din kommun som kan hjälpa dig ytterligare.

Visa signatur

Fractal Design Define R5| ASUS Z170-P ATX| Intel Core i5 6600K 3.5 GHz| Noctua NH-U12P SE2| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance| MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC | Be Quiet! Pure Power 10 CM 600W| Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Går det inte att anmäla radiotjänst för förtal när de gör såhär?

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem

De va som tusan

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buffer_Overrun:

Går det inte att anmäla radiotjänst för förtal när de gör såhär?

Nej, varför skulle det?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

TV-avgiften... vilket stolpskott kom på att man skulle betala för själva innehavet av en TV? Kollar aldrig på SVT och lyssnar inte ens på SR. Vägrar betala för någonting man inte använder.

Permalänk
Hedersmedlem

Som jag har fattat det ligger bevisbördan på Radio och Tv, de ska således bevisa att du har en TV-mottagare.
Vi kan ju konstatera att de kommer att få svårt med det då du inte har en mottagare..?

Bestrid fakturan och se vad som händer, de kommer ju aldrig att kunna göra något.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Det enklaste sättet att bli av med skiten är att ringa och AVANMÄLA innehavet, detta leder till att du får betala för de dagar du "haft tv"...alltså även om du nu inte haft det, dock kan det vara värt det för att slippa krångel.

Även jag överklagade en gång i tiden men det är ganska poänglöst då det rör sig om en instans som granskar sig själv.

Permalänk
Medlem

dom e så söta där uppe i Kiruna så de kittlas i magen.
man börjar ju fatta varför dom håller till där uppe ingen som orkar åka dit o säga till -.-

bestrid o stå på dig och om du nu ej va hemma den 16? o har bevis på de och bor på 6e våningen så kan dom ju knappast se om du har nån tv