Apple stämmer Samsung för likheter med Iphone och Ipad

Permalänk
Medlem

på hur många sätt kan man designa en mobil som bara består av en stor skärm?
Självklart kommer dom se lika ut!
Apple och deras girighet efter pengar genom stämningar etc är ju bara löjliga.

Skrivet av TheSweede:

Men hur fan kan apple då stämma Samsung om det nu är gränssnittet man syftar på; det är ju för bövelen Google dom skall banka på ISF.

Det är touchWiz dom syftar på med gränssnittet och då är det Samsung.
Vanliga android ser inte ut så.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av Miggro:

Det är en solklar jävla designkopia... Att inte folk ser det (eller vägrar inse det) är bara pinsamt. Det där gråa fältet, till exempel, gör det så uppenbart.

De ifrågasätter även hur Apple orkar stämma Samsung, vilket för mig är förvånande. Hade du en mångmiljonindustri i drift skulle du nog också orka. Argument som "De tjänar mycket ändå", håller inte. Det handlar alltid om att tjäna mest på det man tillverkat.

Folk påstår även att Samsung levererar processorer till Apple, vilket jag har för mig stämmer. De undrar hur det skulle bli om Samsung drog in sina processorer. Förmodligen skulle Apple behöva byta leverantör och Samsung skulle endast förlora pengar. Btw, jag tror inte att de som designar telefonerna hos Samsung sitter vid samma skrivbord som processorkillarna. Samsung är inte ett företag bestående av 5 medelålders män som arbetar från en röd lada på den svenska landsbygden.

Vissa undrar hur de ska göra istället... HTC är ju ett bra exempel. Nu säger jag inte att de ska kopiera HTC istället, men visst fan går det att hitta på något eget.

Enligt mig är det en bunt fanboys här som förnekar allt som är självklart.

Samsungs tillverkar allt åt apple, från 3GS till Ipad2. Vet inte om apple tillverkar nåt av hårdvaran själv, kanske skalet/chassiet. Vilket inte är speciellt ovanligt. Med tanke på komponentbristen som råder då efterfrågan på dualcore soc's överstiger tillgången så är det nog inte bara att välja och vraka bland dom få som har kapaciteten att tillverka prylarna.

Hur brett kan man söka ett patent liksom, kan tänka mig att patent-reglerna där borta är lika knasiga som resten av landet.

Apple stämmer som sagt alla för allt möjligt, nokia, motorola, htc för att nämna några.

Undrar vem som har patent på laptopen, alla ser ju lika ut. Tangentbord, skärm och ihopfällbar.

Eller qwerty tgb? Eller att knapparna sitter i stigande ordningsföljd på telefoner och fjärrkontroller med mera, Så jävla löjligt så det är inte sant.

Permalänk
Medlem

Om detta försenar Galaxy SII så kommer jag personligen gå in på Apple HQ och bitchslappa någon!

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Steve Jobs behöver väl pengar till fler guldtoaletter i sin kub

On topic: Tycker att det är löjligt att stämma sin leverantör. Hoppas Samsung bryter avtalen med Apple.

Permalänk
Skrivet av Knashatt:

Jag pratar inte så mycket om hur själva telefonen ser ut, utan hur GUI:et är ett rent plagiat från Apples telefon. Du verkar uppenbart totalt skita i det andra jag visade var kopierat.

Vi kan visa en bild på andra telefoner som inte på något sätt kopierat Apple.

http://i51.tinypic.com/drbibo.jpg

Det är Samsung som ser ut som Apple, resten har egna färger, eget GUI, eget system.

Den där "jämförelsen" är ju bara löjlig, alla telefoner utan samsungs och apples visas i home-screen läge istället för i den sk. "app drawer"n...

Genvägar till applikationer ut på start sidan är ju inte direkt svårt att få å se annorlunda ut än den dedikerade applikationssamlingsplatsen...

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Hedersmedlem

Lite tankestoff om var Apple kommer ifrån (och en cool prisvinnande reklamfilm från 1984), med tanke på att en del av er ser Apple som den store satan. Apple har alltid innoverat och gjort bättre produkter för vanligt folk, genom smarta lösningar och enkel användning. Det gjorde det i ett garage 1976 och de fortsätter göra det 2011. Klart att de vill skydda sin verksamhet när det handlar om direkta plagiat. Apple själva har aldrig gjort direkta kopior utan tagit idéer och utvecklat till något mycket bättre, inte alls samma sak som med Samsung i det här fallet.
Samsung försöker bara hänga på en framgångssaga av rent ekonomiska skäl och gör därför telefonen så lik iPhone som möjligt. Då får man räkna med att få en dask på rumpan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

ENda likheten är avrundade kanter och kromlist? Okej den är svart men vilken telefon är inte det? Förstår om dom är lika men vilken telefon med full touch har inte avrundade kanter, ska dom göra telefon trekantig istället eller?

Permalänk
Medlem

Aningen genomskinligt att vänta till den förmodade ersättningen blir som störst men Apple gör helt rätt i att stämma Samsung. Att Samsung aldrig lyckades få ordning på sitt egna gränssnitt ger dem inte rätten att plagiera marknadens bästa.

Permalänk
Medlem

Finns klara likheter med apples iphone design gällande mjukvara. Dock antar jag att apple kopierat den från någon annan. Det är ju så det fungerar! Någon gör en sak och om det är bra så kommer någon annan och försöker göra det ännu bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Aningen genomskinligt att vänta till den förmodade ersättningen blir som störst men Apple gör helt rätt i att stämma Samsung. Att Samsung aldrig lyckades få ordning på sitt egna gränssnitt ger dem inte rätten att plagiera marknadens bästa.

Och alla bara älskar touchwiz 3.0 och finns absolut ingen som slänger in WDlauncher eller launcher pro eller liknande.

Jag ser inga problem att dom har en liknande design på sin "appdrawer" då det är det enda som är likt. Övrigt är helt anorlunda och bra mycket bättre.
Detta bli ju lite som att skärmtillverkare skulle stämma varanda för att dom alla har en osd för inställningar alt touchknappar på sidan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ewizion:

Ja för det är nog Jobs som genomför detta

Jag kan inte undvika att tro att Jobs måste vara en av de drivande krafterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Men hur fan ska en pekskärm se ut egentligen?
det är klart som fan att de är identiska -.-

Jag håller med att man i princip kopierat Apples design, eftersom Apple var först och man vill ha någorlunda samma användargränssnitt för att inte förvilla kunderna.

Däremot tycker jag inte att de är tillräckligt identiska för att det skall räknas som direkt plagiat.

/Olle

Permalänk

Verkligen inte, på PR bilderna ser det ganska lika ut för då ser man dom där ikonerna som ser iphone ut. Sen innuti själva UI't är det ju inte likt nånstanns.

Kolla på LG O2X annars, iphone4 kopia, UI't ser ut som ios och den har metall-list som ip4 och högtalare i botten mm.

Det lär inte påverkar release av SGS2 eller nån annan produkt, sånahär processer kan ta en jäkla massa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorteX:

Jag kan inte undvika att tro att Jobs måste vara en av de drivande krafterna.

Men sen tror du ju också att Jobs är den drivande kraften bakom jordbävningen på Haiti, Japan med efterföljande kärnkraftkris. Kalla kriget var nog också Jobs en drivande kraft bakom för att inte tala om hur han var den som lärde upp Hitler..

Det är helt sjukt hur folk kan hata ett annat företag så mycket, Apple har sedan det startade kommit med flera innovationer som antingen revolutionerat eller helt skapat sina marknader. Datormusen är ett tidigt exempel. Iphone (första) är den första väl fungerande fulltouchmobilen och den startade hela dagens "smartphone" segment. Ipad var visserligen inte den första tablet datorn, men det var den som startade trenden och gjorde tabletts till något som "alla" ville ha.

Man kan tycka vad man vill om Apples design eller priser men om man inte kan inse vad apple har gjort för dagens moderna teknikindustri så måste man vara blind va ogrundat hat eller rent dum i huvudet!

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem

Ganska uppenbart att de har sneglat på iPhone men sen om det är något o gnälla för är ju en annan sak. Byggkvalitén har de i vart fall inte kopierat för den är betydligt bättre på iPhone.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essin:

Men sen tror du ju också att Jobs är den drivande kraften bakom jordbävningen på Haiti, Japan med efterföljande kärnkraftkris. Kalla kriget var nog också Jobs en drivande kraft bakom för att inte tala om hur han var den som lärde upp Hitler..

Det är helt sjukt hur folk kan hata ett annat företag så mycket, Apple har sedan det startade kommit med flera innovationer som antingen revolutionerat eller helt skapat sina marknader. Datormusen är ett tidigt exempel. Iphone (första) är den första väl fungerande fulltouchmobilen och den startade hela dagens "smartphone" segment. Ipad var visserligen inte den första tablet datorn, men det var den som startade trenden och gjorde tabletts till något som "alla" ville ha.

Man kan tycka vad man vill om Apples design eller priser men om man inte kan inse vad apple har gjort för dagens moderna teknikindustri så måste man vara blind va ogrundat hat eller rent dum i huvudet!

Är inte beredd att hålla med dig ang första väl fungerande fulltouch. Frågan är väl var man drar gränsen för fulltouch men jag hade mobiler med touch som fungerade prima innan första iphone kom och som bara ade lur av och lur på samt volym.
Sen har apple inte själva kommit med nya revolutioner varje gång dom släppt något utan deras fanboys som hypat upp allt och då startat en reaktion.
Apple kan släppa vad dom vill och få alla att köpa det.
Håller dock med om att jobs måste vart hitlers mentor och att han drev kalla kriget. Det är ju allmänvetande.

Visa signatur

Permalänk

Klart dem har kopierat, det är ju ett framgångsrikt koncept

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

konkurrenterna har bättre skärmar

Okej, visa mig en mobilskärm som är är bättre än Retinan som sitter i iPhone4. och snälla försök inte likställe högre upplösning med bättre skärm!

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.

Permalänk
Skrivet av IDX:

Klart Samsung kopierar av Apple men det är dom dock lååååångt ifrån själva med att göra. Apple kom på ett "bra" koncept som säljer som smör i solsken, klart som tusan att andra tillverkare hoppar på samma koncept. Och människor verkar gilla Apple´s design. Men att stämma dom kan ju vara lite överdrivet, då får Apple stämma de flesta andra tillverkare som rent utsagt snott deras koncept. Enda som skiljer är OS och lite apps, annars är det ju exakt samma. Likadant med surfplattorna, Apple börjar, sen hakar resten på. Kan förstå Apple att dom blir griniga men det är ju inte direkt nått nytt att tillverkare kopierar varandra, det som säljer blir ju självklart ett dragplåster för andra.

Många hade gjort surfplattor innan Apple, men nästan ingen kände till dem och de sålde dåligt.
När Apple lanserade iPad däremot fick den uppmärksamhet (såklart) och tillverkarna kände väl att de kunde återuppta tillverkningen av surfplattor.

Tror det var en representant för Toshiba som i en intervju fick en fråga i stil med "Hur känns det att ännu än gång kopiera Apple?" Han svarade typ "Vi har inte härmat Apple på något sätt, däremot härmade vi för över 20 år sen, när vi började göra surfplattor, [ettannatföretagsomjaginteminnsnamnetpå] och då hade de redan gjort surfplattor i flera år".

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Och alla bara älskar touchwiz 3.0 och finns absolut ingen som slänger in WDlauncher eller launcher pro eller liknande.

Det finns ju anledningar till att Touchwiz blev ökänt, det är dock inte relevant. Faktum är att Samsung hade ett eget gränssnitt med goda idéer, men gav upp och skapade en illa fungerande iPhone/iOS-kopia istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Varför blir sånt här bara nyheter när det är Apples tur att stämma någon? Ni gör mig besviken SweC.

Sånt här händer ju snart dagligen från alla möjliga olika tillverkare.

varför inte ^^? Detta gör mitt redan skadliga hat mot apple ännu större och då mår vi alla i slutänden bara bra av.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Inaktiv

Kopia är det då inte, då en kopia vore en till apple telefon.

Inspiration flödar fritt i alla brancher. Det gäller att vara först, bäst osv. Går det inget bra så kan man gnälla att andra gjorde saker bättre, eller som i Apple's fall gnäller för de tror sig ha rätt till rund hörn, vissa färger osv. Trams

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Saya:

Verkshöjd, någon?

Vet inte hur det ser ut i USA, men personligen håller jag med.

Permalänk
Medlem

inspration är lagligt, Och likheterna är mindre än mellan olika dator chassin det är som att HP skulle stämma acer pga att deras chassi ser nästan likadant ut. Nu får apple ge sig och inse att det är svårt att få något litet som en mobil att se ut på många olika sätt. och om du känner sig kopierade så kör mobilerna inte ens med samma operativsystem. nu får dom ge sig

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Fy fan va töntiga apple är nu!

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Alltså, de verkar som företagen stämmer varandra fram och tillbaka nu för tiden...
Har det blivit nån grej av det just nu? Eller har det alltid varit så?

Bara det att man blir mer uppmärksam? ;D

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Samsung har medvetet valt att likna iPhone till utseendet och något i mjukvaran, för att lättare vinna över Apple-användare.
Så Apple är inte världens grymmaste grymgreve precis, det måste man kunna erkänna.
Dock hoppas jag Samsung vinner om det blir något av det, för lite fanboy är man, både för Android och Samsung.

EDIT:
Skumt att Apple väntar ett år med att stämma. De har antagligen bara väntat på att Galaxyn skulle nå sin peak och kunna få så mycket pengar från Samsung som möjligt. Skulle vara kul om Samsung nu ströp leveranserna av komponenter till iPhone5 PGA detta, det hade varit en så sjukt kul payback i mina ögon.

Permalänk
Medlem

snacka om att skjuta sig i foten... både mot sin leverantör och gentemot sina kunder och eventuella kunder.

även om jag nu aldrig skulle köpa några Äpple produkter så stärker detta inte direkt min vilja att göra de häller..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypno:

Ni som pratar om att samsung gör hårdvara till ios prudukter så tror jag inte att kontraktet bryts bara sådär, dom har ett kontrakt och det följs och sen så skulle jag inte tro att apple ger sig in på denna mark om dom vet att kontraktet bryts snart.

Ha i bakhuvudet att det här är två stora företag och inte era lokala fruktaffärer.

Håller med, mycket sandlåde menatlitet här "du va dum mot mig så nu får du inte låna min spade".
Jag hoppas för Sveriges skull att ingen av dessa personer någonsin får en chefsroll då de verkligen inte verkar kunna skilja på proffisionellt och personligt!

Vad vill du ha sagt? du vet väl att i900 kom ut efter iPhone hoppas jag?

Visa signatur