Permalänk
Medlem

WoW i Ubuntu 11.04

Testade precis att försöka starta wow med wine som ligger installerat på en ntfs partition. Märkte ganska snart att det inte gick eftersom .exe filen inte är markerad som körbar. Jag testade då att välja egenskaper på filen och bocka i att filen ska vara körbar, men så fort jag har bockat i det så bockas det ur. Har testat om och om igen, men den bockar ur min ibockning hela tiden.

Testade då att kopiera filen till mitt skrivbord och då går det ändra så att den blir körbar, men inte den fil som ligger på min ntfs partition. Varför och hur löser jag det?

Försökte köra "sudo nautilus /sökvägen till mappen och trodde då att jag skulle få ändra detta, men icke, det gick inte heller.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

http://www.faqs.org/docs/securing/chap5sec45.html
kolla /etc/fstab i terminalen, står det noexec eller nosuid på där ntfs-partitionen är monterad?

och kan du skriva till den partitionen annars? (dvs, kan du kopiera filer dit?) annars kan den vara monterad read-only

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mekarawr:

http://www.faqs.org/docs/securing/chap5sec45.html
kolla /etc/fstab i terminalen, står det noexec eller nosuid på där ntfs-partitionen är monterad?

och kan du skriva till den partitionen annars? (dvs, kan du kopiera filer dit?) annars kan den vara monterad read-only

Ja det går bra att skriva till partitionen.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

chmod 777 wow.exe chmod +x wow.exe

Funkar någon av ovanstående kommandon?

Har du möjlighet att komma åt filen från Windows?

Visa signatur

Osocial, instängd och förbannad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Debug:

chmod 777 wow.exe chmod +x wow.exe

Funkar någon av ovanstående kommandon?

Har du möjlighet att komma åt filen från Windows?

Har testat det nu och ingen av dom gjorde någon skillnad. Fortfarande så är filen markerad som ej körbar.
Funderade på att kopiera över hela wow katalogen till min home katalog som garanterat hade löst det, men wow tar så pass mycket plats och min linux partition är inte större än 20GB, så det kan jag glömma.

Edit: jag menar att min totala yta för Ubuntu är 20GB, /home är väl 10GB

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

har du provat öppnat det genom terminalen? eller provat lagt till mappen i wine som en enhet?

Permalänk

Öppna nautilus som root.

sudo su
och sen root nautilus

sen gör du förändringarna och det kommer funka

Permalänk
Medlem

Tack, ska testa det.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

wine skiter väl i om filen har executable rättigheter?

Permalänk

Jag har för mig att ntfs inte stödjer att man markerar enskilda filer som exekverbara. Vad du behöver göra är att tilllåta att alla filer får exekveras genom att ändra hur du monterar partitionen. Det kan du göra i /etc/fstab som beskrivs ovan. Du bör då montera partitionen med exec.

Ett annat alternativ som också kan fungera är att testa att start genom att skriva

wine wow.exe

Permalänk
Skrivet av Eik:

wine skiter väl i om filen har executable rättigheter?

Han når nog tyvärr aldrig fram till wine utan blir blockerad av operativsystemet. Om du dubbelklickar på en fil eller försöker att direkt exekvera filen från ett terminalfönster så fastnar du i operativsystemets säkerhetskontroll. Det vill säga kontrollen ifall användaren har rätt att exekvera filen. Om man istället startar filen genom wine som jag skrev ovan så bör man slippa denna kontroll.