Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MultiMan:

Jag vill dock varna för att om du satt en enda distans fel som kortslutit baksidan på moderkortet kan det tyvärr redan vara permanent skadat. Om du nu får upprepade konstiga fel. Samma sak kan hända om du tryckt i strömkablarna fel.

Skrivet av Enoran:

...Jag konner ju in i bios så moderkortet kan väl knappast vara skadat? Får ta att formatera om datorn då helt enkelt.

Skrivet av Enoran:

Suck, har nu stött på ett problem igen :/ Efter att ha stängt av datorn för att koppla in sladden ifrån frontpanelen på chassit för att kunna koppla in headset och mic där till moderkortet så bootar inte längre datorn. Det blir som det var i början igen, alla fläktar börjar snurra men jag får ingen bild. DRAM lampan ovanför minnerna lyser rött. Jag har testat med vardera av minnerna i en i taget med ingen lycka. Jag har också gjort en cmos reset vilket inte hjälpte. Börjar bli riktigt irriterande med allt jag ska stöta på nu

Som sagt kan det tyvärr hänt saker, även om det kan vara andra problem. Men jag tycker du borde fått kläm på kablarna nu? Tänk på att slotarna för grafikkort, minnen och CPU normalt sett är genomlödda till undersidan, så hamnar en distans fel där kan även dessa delar skadas.
Ett annat problem kan vara om du tryckt i minnena med moderkortet på plats och haft för lite distanser (som det såg ut på en av bilderna). Då kan moderkortet böjas så mycket att lödningar kan skadas/spricka med väldigt konstiga problem som kommer och går.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enoran:

Suck, har nu stött på ett problem igen :/ Efter att ha stängt av datorn för att koppla in sladden ifrån frontpanelen på chassit för att kunna koppla in headset och mic där till moderkortet så bootar inte längre datorn. Det blir som det var i början igen, alla fläktar börjar snurra men jag får ingen bild. DRAM lampan ovanför minnerna lyser rött. Jag har testat med vardera av minnerna i en i taget med ingen lycka. Jag har också gjort en cmos reset vilket inte hjälpte. Börjar bli riktigt irriterande med allt jag ska stöta på nu

Det kan ju faktiskt vara så att powerknappen inte fungerar, har chassit en resetknapp kan du prova koppla den till moderkortet istället bara för att testa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kerbo:

Det kan ju faktiskt vara så att powerknappen inte fungerar, har chassit en resetknapp kan du prova koppla den till moderkortet istället bara för att testa.

Sickna enkla lösningar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Datorn går ju som sagt igång, så det är knappast power knappen som inte funkar. Alla fläktar börjar snurra och dram led lampan lyser rött. Nu har jag fått igång datorn igen, vet knappt vad jag gjorde.

Visa signatur

NZXT H2 | i5 2500K | Noctua NH-D14| Asus P8P67 PRO | 4GB XMS3 1333Mhz | 120GB Intel 510 | Gigabyte GTX 670 2GB | Corsair AX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Sickna enkla lösningar.

Ja det var kanske till att spela ut lite låga kort!

Permalänk
Medlem

Moderkort, minne eller PSU.

Lutar åt moderkort.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enoran:

Datorn går ju som sagt igång, så det är knappast power knappen som inte funkar. Alla fläktar börjar snurra och dram led lampan lyser rött. Nu har jag fått igång datorn igen, vet knappt vad jag gjorde.

Kanske frontpanelens kablage monterat fel? Ljudkontakterna på USB eller liknande.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara