Permalänk
Medlem

Vattenkylning? nej, Oljekylning!?

Vet inte om jag postar detta i rätt forum, men det har ju med kylning att göra..eller?

Det verkar ju ganska fränt! ;D jobbigt bara när man ska flytta på hela kalasaet. Eller om chassit skulle spricka.

Visa signatur

Rigg: Asus Z790-F Gaming, MSI RTX 4090 Suprim, 1+2tb Kingston Fury Renegade m2 SSD, HDD 1tb, 32GB 6400Mhz DDR5, i9 13900K, 1200W PSU, , Fractal Design Meshify RGB , Deepcoler LT720.

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr ingen nyhet med oljekylning. Finns många fler exotiska byggen med oljekylning både på Sweclockers galleri och runt om på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Det är tyvärr ingen nyhet med oljekylning. Finns många fler exotiska byggen med oljekylning både på Sweclockers galleri och runt om på nätet.

Är det någon större skillnad då på vatten- och oljekylning eller är det bara coolt att säga att man har oljekylning?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk

Fett nice, är sjukt taggad på att göra en oljedator, jag har bara inte kommit på om det är värt det..

Permalänk

Varför kortsluts inget?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Varför kortsluts inget?

Du har inte klarat av grundskolan än va?

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

Lite jobbigt när man ska fippla med hårdvaran, lite kladdigt:P

Permalänk
Skrivet av iNi:

Du har inte klarat av grundskolan än va?

Otrevligt värre. Varför inte bara förklara istället? Skulle också gärna veta och jag klarade av grundskolan för många år sen (kanske för många år sen uppenbarligen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av iNi:

Du har inte klarat av grundskolan än va?

spot on

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Varför kortsluts inget?

Olja leder inte el

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Varför kortsluts inget?

För att oljan inte leder ström

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Varför kortsluts inget?

Nu kan jag inte exakt varför men jag kan ge dig en liknelse?

Om du slår två stenar under vatten så hörs det flera hundra meter bort, gör du detta i olja så hörs det inte alls lika långt, om ens ett par meter. Olja är tjockare än vatten och mycket tätare.

Dock så undrar jag en sak, man brukar ju göra rent datorer med T-röd, och man får alltid höra att där inte ska vara någon olja i för det skulle förstöra dator, varför?

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Är det någon större skillnad då på vatten- och oljekylning eller är det bara coolt att säga att man har oljekylning?

Det är bara "coolt" att ha det. Tills man behöver göra något med hårdvaran eller transportera lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilPuppy:

Otrevligt värre. Varför inte bara förklara istället? Skulle också gärna veta och jag klarade av grundskolan för många år sen (kanske för många år sen uppenbarligen)

Enkelt svar: Olja leder inte ström.
Ett lite roligare svar: Varken vatten eller olja leder ström!

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Nu kan jag inte exakt varför men jag kan ge dig en liknelse?

Om du slår två stenar under vatten så hörs det flera hundra meter bort, gör du detta i olja så hörs det inte alls lika långt, om ens ett par meter. Olja är tjockare än vatten och mycket tätare.

Dock så undrar jag en sak, man brukar ju göra rent datorer med T-röd, och man får alltid höra att där inte ska vara någon olja i för det skulle förstöra dator, varför?

det är för att oljan ligger kvar mellan *chip* och *kylare* och oljan leder inte värme lika bra. har inget med kortslutning att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av iNi:

Enkelt svar: Olja leder inte ström.
Ett lite roligare svar: Varken vatten eller olja leder ström!

Det beror väl på hur rent vattnet är? Eller?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av mille666:

Nu kan jag inte exakt varför men jag kan ge dig en liknelse?

Om du slår två stenar under vatten så hörs det flera hundra meter bort, gör du detta i olja så hörs det inte alls lika långt, om ens ett par meter. Olja är tjockare än vatten och mycket tätare.

Och om du gör det i luft så hörs det kortare avstånd än i vatten... dålig liknelse där du..

Men jag blir nyfiken, har du stoppat huvudet i en oljebassäng och testat?

Sen finns det en mängd olika oljor med väldigt olika egenskaper.. så att dra alla över en kam är också fel.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Det beror väl på hur rent vattnet är? Eller?

Vattenmolekylen H2O är inte naturligt joniserad, därav kan inga elektroner "vandra". Men exempelvis saltvatten är det.

Självklart är även det vatten som rinner i våra ledningar också till viss del joniserat då det för med sig avlagringar från rören samt undermåttlig reningsteknik - fast vi har ingen vardaglig användning av dejoniserat vatten, och vanligt kranvatten ska ändå innehålla vissa andra partiklar då kroppen behöver dem.

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Det beror väl på hur rent vattnet är? Eller?

På sätt o vis. Det leder ström om det är joner i vatten, "batterivatten" som jag har i mitt vattensystem ska inte leda ström, då det är avjoniserat vatten.

Det kan inte leda ström då det saknar fria joner. Dock så finns alltid risker, så fort vattnet får i sig smuts/salt/what ever så kan det leda ström. Och det är nog inte kliniskt rent i mitt vattensystem

Så ja, renhet spelar in.

Permalänk
Skrivet av iNi:

Enkelt svar: Olja leder inte ström.
Ett lite roligare svar: Varken vatten eller olja leder ström!

Beror på vad man definierar som vatten...

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

principen är att olja leder inget elektrisitet/laddningar, men själva tanken bakom det hela är att få den absolut tystaste datorn möjligt, för att man har hela 30-40liter vätska som flyter runt och kyler ner och leder bort värmen, så man har en passiv kyldd dator.
men i längden om detta är hålbart, tvekar jag på, för att avsett hur bra detta kan vara/är, så måste man i mellan åt byta oljan, för att själva oljan är en färstvara som efter ett tag i värmen lär börja lukta och bli gammal. vidare så tror jag inte att komponenter mår bra av och ligga i oljan, man kan heller inte stoppa ner allt där, så det blir lite jobbigt och ha mekaniska hdd och nättagget utanför burken och resten i oljan.

ja fan det är bara krånligt, skaffa vattenkylning som är renare, bättre och man undviker onödiga risker.

Det är ofta inga stora problem i längden, ett företag som säljer kompletta oljekylda paket testade att sänka ner hårdvara i olja och inte byta den och se hur länge grejjerna höll, över 3-4 år har jag för mig det va utan oljebyte:)

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Skrivet av iNi:

Vattenmolekylen H2O är inte naturligt joniserad, därav kan inga elektroner "vandra". Men exempelvis saltvatten är det.

Självklart är även det vatten som rinner i våra ledningar också till viss del joniserat då det för med sig avlagringar från rören samt undermåttlig reningsteknik - fast vi har ingen vardaglig användning av dejoniserat vatten, och vanligt kranvatten ska ändå innehålla vissa andra partiklar då kroppen behöver dem.

Om det enbart bestod av H2O skulle det inte leda ström, men på grund av vattnets autoprotolys finns det alltid en liten del oxoniumjoner (H3O+), men det är verkligen inte mycket!

Visa signatur

2500K + Noctua NH-U12P | ASRock P67 Extreme6 | Corsair XMS 2*2GB | Radeon 3870 512mb | Samsung 160GB + 1TB | Fractal R3 | Corsair AX750 | Samsung T220

Jag kan ha helt åt skogen fel, du är varnad!

Permalänk
Skrivet av King D:

Är det någon större skillnad då på vatten- och oljekylning eller är det bara coolt att säga att man har oljekylning?

Ptja, vattenkylning går i ett system och är lättare att transportera.

Oljekylning som detta, är oftast tungt, kladdigt och har inte särskilt bra kylförmåga, fördelen är att det blir tyst.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lopphunden:

Om det enbart bestod av H2O skulle det inte leda ström, men på grund av vattnets autoprotolys finns det alltid en liten del oxoniumjoner (H3O+), men det är verkligen inte mycket!

Not to get technical... but...

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Varför kortsluts inget?

Olja leder inte ström

EDIT Såg att någon annan hade skrivit samma sak

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mille666:

Nu kan jag inte exakt varför men jag kan ge dig en liknelse?

Om du slår två stenar under vatten så hörs det flera hundra meter bort, gör du detta i olja så hörs det inte alls lika långt, om ens ett par meter. Olja är tjockare än vatten och mycket tätare.

Dock så undrar jag en sak, man brukar ju göra rent datorer med T-röd, och man får alltid höra att där inte ska vara någon olja i för det skulle förstöra dator, varför?

Det ska inte vara olja i alkohol du ska tvätta CPUn/GPUn med, eftersom oljan inte leder värme särskilt bra...det är bättre om du sätter bara Kylpasta mellan CPUn och kylaren

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Oljekylning är så jäkla dumt egentligen. Visst det är lite tufft första gången. Men det kyler inte så bra. Visst det är tyst, det är vattenkylning med och vattenkylning kyler bättre. Man kan inte ha några "bra" komponenter i ett oljesystem då de utvecklar för mycket värme. Saker KAN gå sönder. Det är tugnt som fasen. Får du en läcka i ditt "chassi" blir det jobbigt att städa sen. xD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Och om du gör det i luft så hörs det kortare avstånd än i vatten... dålig liknelse där du..

Men jag blir nyfiken, har du stoppat huvudet i en oljebassäng och testat?

Men luft leder inte el

Nej det har jag inte men det är ett rent antagande.

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem

haha, jahapp. Verkar som om alla redan visste om detta x) För mig är det då alldeles nytt ^^ Aldrig sett det tidigare

Visa signatur

Rigg: Asus Z790-F Gaming, MSI RTX 4090 Suprim, 1+2tb Kingston Fury Renegade m2 SSD, HDD 1tb, 32GB 6400Mhz DDR5, i9 13900K, 1200W PSU, , Fractal Design Meshify RGB , Deepcoler LT720.

Permalänk
Medlem

Kommer ju explodera om man försöker flytta på chassit. Men det skulle inte förvåna mig om det kommer chassin för just oljekylning inom en snar framtid