Permalänk

Rymligt fulltower runt 2000kr

Tänkte köpa ett nytt chassi och slänga ut mitt Antec Performance One P183. Detta chassit har iof varit väldigt tyst, nästintill ohörbart, men å andra sidan blir systemet ganska varmt, även om jag skulle skruva upp fläktarna på max.

Jag har kollat lite på chassin för att se vad jag skulle gilla, men det är minst sagt en djungel där ute, så jag söker ert råd! Vad jag söker efter i ett chassi är väl det vanliga:

• Bra luftflöde, rymligt

• Tyst

• Smart kabeldragning

• Gärna en eller två Hot Swap Bays

Jag såg Sweclockers recenssionNZXTs H2 och gillade det mesta, men jag är rädd för att det är lite för litet.

Permalänk
Medlem

Innan du köper ett H2 om du nu gör de tycker jag du ska titta på flera rewievs tex den från OC3D ( http://www.youtube.com/watch?v=MHcyWTorjdU ).

Alla ser saker olika, jag var själv väldigt sugen på ett H2 chassi tills jag såg den där granskningen av de.

Sen att kombinera tyst och bra luftflöde är rätt svårt som jag ser de, har tyvärr inget jag kan rekomendera personligen.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI MAG B650 Tomahawk WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: Nvidia GeForce RTX 4070 Super | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Går inte få tyst och bra luftflöde, det gäller att kompromissa. Lian Lis X2000F är en bra kompromiss men väldigt dyr så tycker du ska anpassa dig efter något i din prisklass.

Tycker stora bra lådor med gott luftflöde är:
Antec 1200
Antec DF85
Xigmatek Elysium:
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...
Lian Li A71F (sämre luftflöde än ovan men borde vara tystare).

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

HAF X Skulle jag väl säga. Dock är det otroligt fult. Och ha ett chassi med bra luftflöde och få det tyst? glhf, det går inte. xD

Visa signatur
Permalänk

nxzt phantom. är dock väldigt personligt om man gillar det eller ej

Permalänk
Medlem

650d kanske. vet om det är så tyst

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Silverstone Fortress? Håller fruktansvärt bra temperaturer enligt klasskompisen och han säger att han inte kan höra det heller. Eller raven, även det mycket tyst och kyler redigt bra

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/artikel/6900678/silverstone-fortress-ft02b
Det chassit helt klart, Silverstone Fortress FT02.

Permalänk
Medlem

SilverStone Fortress FT02 eller Raven RV02-E

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Skrivet av muut:

Innan du köper ett H2 om du nu gör de tycker jag du ska titta på flera rewievs tex den från OC3D ( http://www.youtube.com/watch?v=MHcyWTorjdU ).

Alla ser saker olika, jag var själv väldigt sugen på ett H2 chassi tills jag såg den där granskningen av de.

Sen att kombinera tyst och bra luftflöde är rätt svårt som jag ser de, har tyvärr inget jag kan rekomendera personligen.

Nej, jag hade ju inte tänkt köpa ett H2 pga storleken, men jag gillade många av funktionerna i chassit. Tack för länken till den recensionen, den öppnade mina ögon för ett helt annat tänkande.

Mycket fint, I like! Definitivt en kandidat, även om det går lite över budget.

Skrivet av PhenPhantom:

HAF X Skulle jag väl säga. Dock är det otroligt fult. Och ha ett chassi med bra luftflöde och få det tyst? glhf, det går inte. xD

Har kollat på HAF X, och tycker som du att det är väldigt fult, men det saknar också dammfilter, något som hos mig, med hund springandes omkring i huset, skulle bli ett problem.

Skrivet av Typhonos:

Går inte få tyst och bra luftflöde, det gäller att kompromissa. Lian Lis X2000F är en bra kompromiss men väldigt dyr så tycker du ska anpassa dig efter något i din prisklass.

Tycker stora bra lådor med gott luftflöde är:
Antec 1200
Antec DF85
Xigmatek Elysium:
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...
Lian Li A71F (sämre luftflöde än ovan men borde vara tystare).

Givetvis förstår jag att ohörbart =/= bra luftflöde, men samtidigt vill jag inte sitta och störa mig på en orkan i hörnet av rummet. Xigmateks Elysium verkar som ett jättelåda med rum för uppgraderingar, samt många fina finesser, men det finns ingen svensk återförsäljare ännu.

Skrivet av alibababert:

nxzt phantom. är dock väldigt personligt om man gillar det eller ej

Har kikat på NXZT Phantom, och tyckte först (som många av recensenterna) att det såg "för mycket" ut, men att utseendet växer på en. Rymligt, många fläktar, och också här många fina små finesser, t.ex. hur man öppnar sidopanelen och inbyggda fläktkontroller. Hade dock gärna sett att det var några millimeter bredare, så jag fick plats med min CPU-kylare samtidigt med 200mm fläkten i sidan, det hade varit nyttigt för mitt moderkort.

Till er som föreslog Silverstone Fortress och Raven så har jag svårt att se skillnad på chassina förutom på utsidan. Och på Inet.se verkar det finnas en Raven som är större än de andra modellerna, är det ett fel från deras sida, eller?

Som det ser ut nu står det mellan Corsair Obsidian 800D, Silverstone Raven RV02/Fortress FT02 och NZXT Phantom, men kom gärna med fler förslag!

Permalänk

Efter att ha kollat lite närmre på Corsair Obsidian 800D skulle jag nog vilja stryka det från listan, då det verkar vara byggt först och främst för vattenkylning och inte för luftkylning, vilket var synd på ett så i övrigt snyggt chassi.

Permalänk
Medlem

Cooler Master ATCs 840, riktigt bra luftflöde och plats.

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12400F , RAM: 32GB 7200 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Noctua DH-14, GPU: Palit RTX 3090 Gamerock OC

Permalänk

Antec p193 är ett bra val ! sen är det om du gillar den stora insugs fläkten på sidan eller ej.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av RixSilver:

Har kollat på HAF X, och tycker som du att det är väldigt fult, men det saknar också dammfilter, något som hos mig, med hund springandes omkring i huset, skulle bli ett problem.

Var saknar HAF X filter?

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

SweC själva pratade ju ganska gott om Define XL...

http://www.sweclockers.com/recension/13030-fractal-design-def...

Tror det får bli ett sådant för min del iaf. Har inget större behov av fulltower egentligen men i värsta fall kan man ju alltid använda det som ett extra köksbord eller nåt

Permalänk
Hedersmedlem

Silverstone Fortress 2. Bästa låda jag ägt/använt när det gäller parametrarna TS angav.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcliteRX:

Sen är det ju bara köpa tysta fläktar, fläktarna som man får med låter lite grann så om du är kräsen kan det vara bra att köra dessa på 5V istället för 12V och/eller köpa nya fläktar i framtiden.

En annan grej att nämna är att chassit är utav aluminium och inget plasticfantastic skit.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX GLASS | EVGA SuperNOVA 750 G3, 750 W | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz DDR4 16 GB | Samsung 970 EVO 250 GB M.2 | Samsung 860 EVO 1 TB | Intel Core i7-9700K @ 5 GHz | be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC @ 2100 / 7000 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhenPhantom:

Det heter Define XL om man vill ha tyst och bra luftflöde.!

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av karjix:

Det heter Define XL om man vill ha tyst och bra luftflöde.!

Det finns inget chassi som är tyst och har bra luftflöde för många fläktar höjer alltid ljudnivån och många fläktplatser amplifierar ljudet. Det är alltid en avvägning mellan kylning och ljudnivå varför de allra tystaste lådorna fortfarande är bland de äldre ATX lådorna.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Det finns inget chassi som är tyst och har bra luftflöde för många fläktar höjer alltid ljudnivån och många fläktplatser amplifierar ljudet. Det är alltid en avvägning mellan kylning och ljudnivå varför de allra tystaste lådorna fortfarande är bland de äldre ATX lådorna.

Precis.. FLER fläktar höjer i regel ljudnivån. Men större (120+)fläktar med lågt varvtal har ju en förmåga att flytta ganska mycket luft utan att göra för mycket väsen av sig. Eftersom du säger att det är en avvägning mellan kylning och ljudnivå (vilket är nästan helt sant) kan man ju diskutera hur mkt värme som alstrades av komponenterna som fanns i de "äldre ATX-lådorna" vartpå jag frågar mig vad det egentligen har med saken att göra. Mycket handlar ju också om flödeshastigheter genom chassiöppningar etc då själva "vinddraget" kan skapa ljud även om fläkten i sig är "tyst" (håll upp en fläkt helt löst i luften och jämför ljudet med om ni sätter den till en tratt där ena änden är dimensionerad som fläkten och den andra sidan är betydligt mindre).

Hur menar du med att det amplifieras genom många fläktplatser? Om du menar att ljudet läcker ut via fläktplatser som inte används så misstänker jag att du inte är speciellt insatt i Define-seriens design. Alla har ju deras "ModuVent-system" (häftigt namn för "ljuddämpade plattor som täcker oanvända fläktplatser"). Sen kan ju definitionen av bra luftflöde vara ganska subjektiv men jag misstänker att du får en ganska hög luftflöde/dB -kvot på XL-chassit.

Fractal Design har ju fattat att man ska försöka hålla borta så många direkta öppningar (mellan fläkt och utsida) från användaren som möjligt. I orginalutförande finns det inte en enda fläkt som går direkt ut till användaren (förutom bakre fläkten men jag brukar oftast ha min dator med fronten åt mig ). Sen tycker jag det är trevligt att det inte finns några hål för fläktar på ovansidan, dels som en stor designmässig fördel samt att om jag vill ha ett tyst chassi så kommer jag aldrig montera fläktar där ändå. Helt plötsligt behöver man inte välja mellan ett "rent" och tyst chassi och ett chassi som är tyst och har bra kylning eftersom de har monterat en 180mm-fläkt i taket som istället blåser ut luften (och ljudet) på baksidan.

Edit: Språk gefixen!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jexmark:

Var saknar HAF X filter?

Indeed, alla HAF X jag varit i kontakt med (inklusive mitt egna) har haft dammfilter all over.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Precis.. FLER fläktar höjer i regel ljudnivån. Men större (120+)fläktar med lågt varvtal har ju en förmåga att flytta ganska mycket luft utan att göra för mycket väsen av sig. Eftersom du säger att det är en avvägning mellan kylning och ljudnivå (vilket är nästan helt sant) kan man ju diskutera hur mkt värme som alstrades av komponenterna som fanns i de "äldre ATX-lådorna" vartpå jag frågar mig vad det egentligen har med saken att göra. Mycket handlar ju också om flödeshastigheter genom chassiöppningar etc då själva "vinddraget" kan skapa ljud även om fläkten i sig är "tyst" (håll upp en fläkt helt löst i luften och jämför ljudet med om ni sätter den till en tratt där ena änden är dimensionerad som fläkten och den andra sidan är betydligt mindre).

Hur menar du med att det amplifieras genom många fläktplatser? Om du menar att ljudet läcker ut via fläktplatser som inte används så misstänker jag att du inte är speciellt insatt i Define-seriens design. Alla har ju deras "ModuVent-system" (häftigt namn för "ljuddämpade plattor som täcker oanvända fläktplatser"). Sen kan ju definitionen av bra luftflöde vara ganska subjektiv men jag misstänker att du får en ganska hög luftflöde/dB -kvot på XL-chassit.

Fractal Design har ju fattat att man ska försöka hålla borta så många direkta öppningar (mellan fläkt och utsida) från användaren som möjligt. I orginalutförande finns det inte en enda fläkt som går direkt ut till användaren (förutom bakre fläkten men jag brukar oftast ha min dator med fronten åt mig ). Sen tycker jag det är trevligt att det inte finns några hål för fläktar på ovansidan, dels som en stor designmässig fördel samt att om jag vill ha ett tyst chassi så kommer jag aldrig montera fläktar där ändå. Helt plötsligt behöver man inte välja mellan ett "rent" och tyst chassi och ett chassi som är tyst och har bra kylning eftersom de har monterat en 180mm-fläkt i taket som istället blåser ut luften (och ljudet) på baksidan.

Edit: Språk gefixen!

Sant att komponenterna inte drog de larviga mängder ström de gör idag men på den tiden kunde en låda vara tyst med helt öppen front vilket är otänkbart idag. Man ska välja sina komponenter med omsorg.

För övrigt har jag jämfört bitumen-isolering med svetsad plåt i mina moddar och det senare är effektivare för att stänga ute ljud, solida plåtar kommer alltid vara överlägsna.
Om du läst SPCRs recension av R2 så ser du att siffrorna klart och tydligt talar för att fläktplatsen i sidan amplifierar vibrationer i lådan varför ljudnivån höjs mer än nödvändigt när sidofläkt monteras, samma sak gäller P180 designens takfläkt.
Skulle vilja hävda att en mer öppen låda utan restriktivt flöde är effektivare för ljudnivån då man kan ha färre fläktar som är svagare varför man kan se att t.ex. 1200 hör till de tystare lådorna med krävande komponenter.

Massor av fläktplatser ursäktar inte en ineffektiv design och gör inte heller lådan till någon superlåda för varje fläkt ökar ljudnivån, även vid 500 RPM och varje extra exemplar ökar risken för vibrationer och motorljud.

Hade Fractal Design velat att användaren inte kom i vägen för ljudet så hade de lagt intag enbart i botten av lådan och utblås bak. Dessutom inte skickat med udda storlekar som aldrig går att byta. Det finns inga perfekta lådor, det kommer vara en avvägning mellan prestanda och ljudnivå tills att ett under sker med strömförbrukning som behöver bli försvinnande låg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcliteRX:

Jag kör ett sådant.

Dom medföljande jättefläktarna låter bara på full fart så med styrning från moderkortet susar det bara när det behövs, när jag renderar video till exempel. Däremot är det jätteöppet uppåt så ljudet från CPU kylaren slipper rätt ut och upp, priset för den utmärkta ventilationen. Hade lite resonansljus i själva lådan från början som avhjälpts med isoleringsmattor. Det som hörs nu är suset från den NH-D14 kylare jag använder och som varvar upp när jag plågar systemet.

Ett annat ljud jag hade kom från att SATA anslutningarna vid diskarna kom emot sidoplåten bakom och fortplantade vibrationer från en disk, flyttade den så blev det bra.

- Bra luftflöde, rymligt
Rymligt som få och massor med luftflöde.

- Tyst
Ja nu efter att ha tilläggsisolerat och jagat resonansljud

- Smart kabeldragning
Ja men lite trångt på baksidan för dom som ska gå till diskarna, kräver länga kablar från PSU om man vill dra dom bakom.

- Gärna en eller två Hot Swap Bays
Har gummiupphängda snabbkopplingar för diskarna men inte äkta hotswap

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Sant att komponenterna inte drog de larviga mängder ström de gör idag men på den tiden kunde en låda vara tyst med helt öppen front vilket är otänkbart idag. Man ska välja sina komponenter med omsorg.

För övrigt har jag jämfört bitumen-isolering med svetsad plåt i mina moddar och det senare är effektivare för att stänga ute ljud, solida plåtar kommer alltid vara överlägsna.
Om du läst SPCRs recension av R2 så ser du att siffrorna klart och tydligt talar för att fläktplatsen i sidan amplifierar vibrationer i lådan varför ljudnivån höjs mer än nödvändigt när sidofläkt monteras, samma sak gäller P180 designens takfläkt.
Skulle vilja hävda att en mer öppen låda utan restriktivt flöde är effektivare för ljudnivån då man kan ha färre fläktar som är svagare varför man kan se att t.ex. 1200 hör till de tystare lådorna med krävande komponenter.

Massor av fläktplatser ursäktar inte en ineffektiv design och gör inte heller lådan till någon superlåda för varje fläkt ökar ljudnivån, även vid 500 RPM och varje extra exemplar ökar risken för vibrationer och motorljud.

Hade Fractal Design velat att användaren inte kom i vägen för ljudet så hade de lagt intag enbart i botten av lådan och utblås bak. Dessutom inte skickat med udda storlekar som aldrig går att byta. Det finns inga perfekta lådor, det kommer vara en avvägning mellan prestanda och ljudnivå tills att ett under sker med strömförbrukning som behöver bli försvinnande låg.

Jag förstår fortfarande inte vart du vill komma med dom gamla lådorna. Är ditt råd att köpa ett gammalt chassi?

"Om du läst SPCRs recension av R2 så ser du att siffrorna klart och tydligt talar för att fläktplatsen i sidan amplifierar vibrationer i lådan varför ljudnivån höjs mer än nödvändigt när sidofläkt monteras"
Om du läser specifikationerna på Define XL så ser du att det sitter dämpningsmaterial där. Du har rätt i att ljudnivån (av flera anledningar höjd) när man sätter en fläkt där men varför skulle man sätta fläkten där? Du refererar till en äldre version av en helt annan chassimodell. Både P1200 och P180 är, hur du än lyssnar, vrider och vänder på det, ett miditower. Än än gång förstår jag inte vart du vill komma med allt detta. Kom gärna med ett förslag på ett bättre FULLTOWER om du känner att Define XL är så dåligt. Det är ju ändå det tråden handlar om

Påstår du att det bara finns fläktplatser nedtill och bak på XL? Isf är det ju inte ens värt att fortsätta diskussionen med dig eftersom du tydligt inte vet vad du pratar om i detta fallet.

Jag säger inte att define-lådorna är perfekta. Men ur min synvinkel är dom väldigt vettiga chassin på så många vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Jag förstår fortfarande inte vart du vill komma med dom gamla lådorna. Är ditt råd att köpa ett gammalt chassi?

"Om du läst SPCRs recension av R2 så ser du att siffrorna klart och tydligt talar för att fläktplatsen i sidan amplifierar vibrationer i lådan varför ljudnivån höjs mer än nödvändigt när sidofläkt monteras"
Om du läser specifikationerna på Define XL så ser du att det sitter dämpningsmaterial där. Du har rätt i att ljudnivån (av flera anledningar höjd) när man sätter en fläkt där men varför skulle man sätta fläkten där? Du refererar till en äldre version av en helt annan chassimodell. Både P1200 och P180 är, hur du än lyssnar, vrider och vänder på det, ett miditower. Än än gång förstår jag inte vart du vill komma med allt detta. Kom gärna med ett förslag på ett bättre FULLTOWER om du känner att Define XL är så dåligt. Det är ju ändå det tråden handlar om

Påstår du att det bara finns fläktplatser nedtill och bak på XL? Isf är det ju inte ens värt att fortsätta diskussionen med dig eftersom du tydligt inte vet vad du pratar om i detta fallet.

Jag säger inte att define-lådorna är perfekta. Men ur min synvinkel är dom väldigt vettiga chassin på så många vis.

Vill man ha en tyst dator ja, köp ett gammalt bra chassi och sval hårdvara. Ha inte en förhoppning att få en tyst dator med högpresterande komponenter.

1200 är inte ett miditower det är ett fulltower. Ingen låda från Fractal Design håller hög kvalitet vad det gäller plåttjocklek varför jag inte rekommenderar något FD chassi. Vill man ha krävande komponenter så är 1200/DF85 mycket bättre och kommer gå tystare med varma sådana. Anledningen till att jag tog upp det är att Defines samtliga modeller lider av designfelet på sidofläktsplatsen pga den tunna plåten och med krävande delar så sidofläkten behövs kommer de låta mer.
Dessutom kan man hänga upp alla diskar man vill (och få tystare mekaniska diskar) vilket inte XL är i närheten av.

Nej jag skriver inte att XL bara har dem fläktplatserna (den har många) men det kommer inte vara bättre eller tystare med krävande hårdvara än någon annan låda. Alla fulltower kommer låta med krävande komponenter varför jag hellre rekommenderat ett av högre kvalitet och bättre kylning så det ställs lägre krav på referenskylningen på komponenterna. Eller så köper man ett chassi med begränsad kylning och sämre komponenter.
Jag har redan rekommenderat lådor tidigare i tråden och tänker inte göra det igen då du får leta upp min post.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Vill man ha en tyst dator ja, köp ett gammalt bra chassi och sval hårdvara. Ha inte en förhoppning att få en tyst dator med högpresterande komponenter.

1200 är inte ett miditower det är ett fulltower. Ingen låda från Fractal Design håller hög kvalitet vad det gäller plåttjocklek varför jag inte rekommenderar något FD chassi. Vill man ha krävande komponenter så är 1200/DF85 mycket bättre och kommer gå tystare med varma sådana. Anledningen till att jag tog upp det är att Defines samtliga modeller lider av designfelet på sidofläktsplatsen pga den tunna plåten och med krävande delar så sidofläkten behövs kommer de låta mer.
Dessutom kan man hänga upp alla diskar man vill (och få tystare mekaniska diskar) vilket inte XL är i närheten av.

Nej jag skriver inte att XL bara har dem fläktplatserna (den har många) men det kommer inte vara bättre eller tystare med krävande hårdvara än någon annan låda. Alla fulltower kommer låta med krävande komponenter varför jag hellre rekommenderat ett av högre kvalitet och bättre kylning så det ställs lägre krav på referenskylningen på komponenterna. Eller så köper man ett chassi med begränsad kylning och sämre komponenter.
Jag har redan rekommenderat lådor tidigare i tråden och tänker inte göra det igen då du får leta upp min post.

Ber om ursäkt.. Missade ditt första inlägg. Hade även sett fel gällande midi/fulltower på 1200.. Jag tror vi har lite olika syn på effektiva, tysta lösningar samt krav på design.

Lägger härmed ner min del av denna diskussion tills ett test görs mellan dessa chassin (Swec? ) då vi ändå bara kan spekulera i huruvida de olika lösningarna är passande för TS.