Permalänk

Datorn startar inte! Hjälp

hej, skriver på en laptop, så ursäkta svenskan! ovan.

Iallfall, igår när jag satt vid datorn och spelade som vanligt så fick jag för mig att damsuga datorn, så jag bestämde mig för att koppla ur datorn, dock stängde jag av på strömbrytaren för nätagget och inte genom windows. Vilket jag även gjort förut, kanse inte så bra, men iallfall

precis efteråt jag stängt av den, fick jag besök utav min mamma, och jag glömde bort datorn.. 3-4 timmar senare när jag kom hem igen, så koppla ja in datorn direkt igen, och då helt plötsligt startar den inte, den är totalt stendöd...

inget alls händer, ska jag ta för givet att nätagget har dött eller kan det vara något annat? Och har sett någonstans att man kan starta nätagget på något annat sätt för att på så vis se ifall det är nätaget som är sönder? Kan ju kanske också vara så att någon kontakt hoppat ur igår när jag lyfte datorn, men det låter mindre trovärdigt.

alla tips uppskattas, och förlåt för stavningen.

Permalänk
Skrivet av marinservice:

hej, skriver på en laptop, så ursäkta svenskan! ovan.

Iallfall, igår när jag satt vid datorn och spelade som vanligt så fick jag för mig att damsuga datorn, så jag bestämde mig för att koppla ur datorn, dock stängde jag av på strömbrytaren för nätagget och inte genom windows. Vilket jag även gjort förut, kanse inte så bra, men iallfall

precis efteråt jag stängt av den, fick jag besök utav min mamma, och jag glömde bort datorn.. 3-4 timmar senare när jag kom hem igen, så koppla ja in datorn direkt igen, och då helt plötsligt startar den inte, den är totalt stendöd...

inget alls händer, ska jag ta för givet att nätagget har dött eller kan det vara något annat? Och har sett någonstans att man kan starta nätagget på något annat sätt för att på så vis se ifall det är nätaget som är sönder? Kan ju kanske också vara så att någon kontakt hoppat ur igår när jag lyfte datorn, men det låter mindre trovärdigt.

alla tips uppskattas, och förlåt för stavningen.

Undrar hur bra det är att dammsuga datorn egentligen, det finns ju tryckluft på burk av en god anledning. Om jag inte har fel så kan det bildas statisk elektricitet när man kör med dammsugaren. Lyser någon lampa på moderkortet? Hör du något surr från nätaggregatet om du sätter på det och lägger örat nära?

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem

Dumt att riskera datorn genom att dammsuga när det finns andra sätt att göra rent som ger samma eller bättre resultat vid städning.

Vad är ditt nätaggs märke, modell och ålder?
Låna ett nätagg och se om den lever.

Ta bort så mycket som möjligt för nästan allt kan blockera starten så att den verka död. Bort med ALLT utanför chassit utom strömkabeln till nätagget. I datorn tar du bort Grafikkortet, ALLA SATA/IDE kablar mm.

En Dator behöver 4 delar för att starta.

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Du se/hör på fläktarna om den startar normalt.

Permalänk

ibland kan ja höra lite knasterljud ifrån nätagget ifall jag slår på det med knappen där bak, men inte alltid. och ifall man balanserar knappen mella 0 och 1 så hör man knasterljud hela tiden..

Som sagt, jag hann aldrig damsuga datorn, så har inte gjort det, och km inte göra det heller! just nu vill jag bara få igång skiten.

Permalänk

Uteslutningsmetoden. Vore bra om du hade tillgång till ett till nätaggregat och minnen så får du väl byta ut ett i taget och se vad som är fel, eventuellt lämna in datorn om du inte orkar krångla. Kan ju testa som panpo98 skrev att starta utan grafikkortet i men min amatörgissning är att det är nätaggregatet. Om du bodde i närheten hade du kunna fått låna ett av mig att testa med men det är lite långt att åka.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk

har 2 andra nätagg här, men det i datorn är på 580w, och mina 2 anddra är på 300w. och fungerar alla nätagg med alla moderkort? inte så insatt i detta, kanske inte ens får ihop skiten...

Permalänk
Skrivet av marinservice:

har 2 andra nätagg här, men det i datorn är på 580w, och mina 2 anddra är på 300w. och fungerar alla nätagg med alla moderkort? inte så insatt i detta, kanske inte ens får ihop skiten...

Skulle gissa på att det går att göra så ändå, du behöver ju inte köra med grafikkortet i för att se om det är nätaggregatet som är trasigt eller inte och dessa fyra delar behöver väl inte mer än 300w för att starta. Men det kanske finns någon el kunnig som kan bekräfta detta.

Som han skrev tidigare du behöver bara fyra delar för att starta datorn och borde inte dra så mycket. Det är ju bara att kolla hur det förra nätaggregatet satt, det är väl en ganska stor kontakt till moderkortet och det är väl bara den du behöver sätta i. Du behöver inte ens montera i aggregatet du ska testa med du kan låta det ligga utanför / på datorn och bara stoppa i kontakten från nätaggregatet till moderkortet och ge nätaggregatet el.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk

hej igen, ja jag har provat med ett annat fungeande nätagg nu och det händer ingenting..

så antar att det är moderkortet..

Permalänk
Medlem

Antagligen om du verkligen testat ordentligt.

Tog du bort samtidigt bort så mycket som möjligt samtidigt som vi skrev tidigare?
Du skulle knappast bli glad om du spenderat pengar och sen upptäcka att det tex var tangentbordet osv.

Sen så är det meningslöst att bara rabbla 580W och 300W. Märke modell och ålder är alltid mycket viktigare och du ska alltid ta med såna uppgifter också när vi frågar om nätagget. Vissa är ökända för att vara dåliga.

Du kan alltid nollställa bios ordentligt med utdragen strömkabel. Många konstiga fel och fixats på det sättet. Gör det EFTER att du tagit bort allt utom de 4 viktigaste delarna. För om en viss pryl blockerar måste den IBLAND tas bort först för att felet ska fixas med nollställningen.

Permalänk
Skrivet av marinservice:

hej igen, ja jag har provat med ett annat fungeande nätagg nu och det händer ingenting..

så antar att det är moderkortet..

Trökigt, bara att byta ut en del i taget då =(

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk

Han du över huvud taget öppna datorn innan din mamma kom?

Visa signatur

CPU: i7 930@3,2GHz | MOBO: Rampage III Extreme | RAM: Corsair 6GB Dominator GT 1866MHz CL7 | GPU: ASUS GTX 570 Direct CUII SLI | PSU: Be Quiet Dark Power Pro 1200W