Apple hindrar hemmafixare från att uppgradera hårddisken i Imac

Permalänk

Bör inte nyheterna vara någorlunda objektiva? Att skriva in en brandfackla i första meningen enbart för att starta ett flamewar alternativt argumentera sin åsikt. Sådana saker hamnar i andra artiklar, typ ledare, debatt eller likande. Aldrig personlig åsikt på nyhetsplats, framförallt inte om man säger att man är Sveriges största hårdvarusite.
Samma sak blev gjort nyligen med nyheten om nya iMac.

Så: Hur säger man enklast upp sitt medlemskap?

Sen till alla som är kvar:
- Det är alltid dyrare att köpa en specialbyggd maskin än en standardmodell.
- Det kostar alltid extra att köpa en maskin som är färdig från fabrik.
- Det som är prisvärt för dig är inte alltid prisvärt för mig.
- Det som är prestanda för dig är inte alltid prestanda för mig.

Exempel på respektive punkt:
- Att lyfta ut en produkt och göra en annan bearbetning av denna tar extra resurser. Den måste märkas annorlunda, andra lager/orderrutiner måste fixas, mm.
- Det är för dyrt för mig att lägga ett par timmar på att välja hårdvara, montera ihop och felsöka, ergo jag köper en färdig maskin
- Det är också värt mycket för mig att få en maskin som är färdig, enligt ovanstående, och då är den färdiga burken mer prisvärd för mig än en knippe lösa delar från Komplett
- Prestanda är inte enbart ett mått på antalet klockcykler. Jag ser prestanda i att ha en maskin som har lång batteritid, låg vikt och en trevligt OS.

Förövrigt har jag en mac där man inte kan byta hårddisk, minne, processor eller batteri. Känner jag mig inlåst? NEJ! Får jag saker gjorda? JA!

Permalänk
Medlem

Hmm, postat på Appleinsider:

Citat:

The OWC report is quite inaccurate and I wish they did some more testing or at least read the forums before creating mass panic.

The SATA data connectors are very standard and so is the SATA power cable feeding the hard drive. The only difference is that they used 7 wires instead of 5, probably some extra grounds.

I installed a Vertex3 SSD and used a plain 4 wire Y-splitter sata power cable which effectively discards the 3.3V from the apple's wiring and only feeds 5V and 12V to the original drive. Guess what, fan speed is as quiet as it can get and the Apple Hardware Test passes successfully.

I went further and moved the internal HDD from SATA0 to SATA1 port to better accommodate the SATA connector for the SSD and this didn't create any adverse effects.

Another member of the forum swapped the 1TB WD Black with a 2TB WD Black and again, no adverse effect, Hardware Test completed successfully.

Verkar alltså inte vara lika illa som rubrikerna fick det att låta.

EDIT: Länk till tråden.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem

Känns som att andrahandsvärdet på min iMac mid 2010 växer helt plötsligt .

Ja vad ska man säga, tråkigt att de gör på detta sätt, är nog sista gången jag köper en iMac iaf, synd nu väntar vi nog bara vad för specialgrejer de kommer göra på de bärbara datorerna.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Skrivet av CoZalon:

Håller med här, därför är det egentligen onödigt att göra såhär eftersom det bara irriterar. Tror snarare dom förlorar än tjänar på detta, vad fan kostar en hårddisk liksom...

Tror bara folk som bygger själv bryr sig(och dem bygger själva), sen så tror jag heller inte vanliga svensson någonsin kommer få reda på detta eller att dem bryr sig då dem ändå inte skulle bytt HDD själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Känns som att andrahandsvärdet på min iMac mid 2010 växer helt plötsligt .

Ja vad ska man säga, tråkigt att de gör på detta sätt, är nog sista gången jag köper en iMac iaf, synd nu väntar vi nog bara vad för specialgrejer de kommer göra på de bärbara datorerna.

Så kan man iofs också se på det.

Fast jag hoppas ändå att det här visar sig vara enkelt att ta sig förbi (bonuspoäng om det visar sig vara någon form av "standardlösning" som bara inte används av någon annan så att det redan finns dokumentation på implementationen), vore ju trist om man i framtiden får välja mellan Mac Pro eller att återgå till Linux...

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem

Apple i ett "fruktskal" :-]
Jag är glad att jag inte har en iPhone.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Humancentipad säger jag bara. Det South Park avsnittet sammanfattar hela Applehysterin.
http://www.southparkstudios.se/episodes/1501/
Vill man prompt köra Apple så kan man köpa en 3000-4000 kr dator från typ Dell eller HP och en Mac OS X från Apple store.

Och hur installerar man det då :S Eller är det bara för dom som är lika 1337 som du?

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Haha ni är ju för söta
Kan ni inte snälla inse följande: Sweclockers läsare är inte ens i närheten av Apples tilltänka kundgrupp.
Swec = mecka med hårdvara, överklocka etc.
Apple = bry sig inte det minsta om hårdvara (speciellt inte när det gäller iMac) och bry sig mindre om pris/performance så länge performance är tillräckligt bra.
Swec != Apple.

I just det här fallet förstår jag klart varför Apple har valt att göra som de gör. De kan bygga en bättre dator genom att hämta info från diskarna så det är precis vad de gör. För deras kundgrupp är avsaknaden av uppgraderingsmöjligheter irrelevant.

Kan du som läsare inte inse detta så är det bara att gilla läget - du förstår inte kundgruppen.
Personligen förstår jag inte hur folk frivilligt kan välja Windows som OS om man inte är applikationsberoende men jag accepterar att det är så och respekterar folks val

Jag funderar starkt på att ersätta min Apple Cinema Display 30" med just en 27" iMac och köra den som skärm och web/ftpserver.

Tänk om SweC kunde komma fram till samma slutledning och skippa alla nyheter om Apple här. För sådana nyheter hör inte hemma här ens i en Mactalibans ögon uppenbarligen.

Skrivet av vinylens:

Dom jag vet som kör mac kör med extra hdd's via usb men mac kanske kommer med en egen standard där med

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=538962#rparams=ss=Wester...

"Western Digital My Passport Essential 2.0 SE for Mac 1TB "
"Western Digital My Book for Mac Apollo 2TB "

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=474206#rparams=ss=Seagat...

"Seagate FreeAgent Go Mac USB/FW 250GB "
"Seagate FreeAgent Mac USB/FW 500GB "

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=360#rparams=ss=Iomega%2...

"Iomega eGo Desktop USB/FW800 Mac Edition 2TB "

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det är några problem, kineserna är duktiga på plagiat/kopior så själva SATA-kabeln är bara n tidsfråga innan den kommer ut, samma är väl även för mjukvaran. Dock känns det väldigt tråkigt att det ska behövas fulhack för att byta en HD i en dator, jag personligen är emot det.

Vad jag förstår av länken du har skickat "appleinsider" så har de utnyttjat den 7e pinkontakten på SATA-kabeln för tempereratur vilket är smart men sen har de låst det via firmware vilket är dumt.

Skrivet av mludd:

Så kan man iofs också se på det.

Fast jag hoppas ändå att det här visar sig vara enkelt att ta sig förbi (bonuspoäng om det visar sig vara någon form av "standardlösning" som bara inte används av någon annan så att det redan finns dokumentation på implementationen), vore ju trist om man i framtiden får välja mellan Mac Pro eller att återgå till Linux...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=538962#rparams=ss=Wester...

"Western Digital My Passport Essential 2.0 SE for Mac 1TB "
"Western Digital My Book for Mac Apollo 2TB "

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=474206#rparams=ss=Seagat...

"Seagate FreeAgent Go Mac USB/FW 250GB "
"Seagate FreeAgent Mac USB/FW 500GB "

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=360#rparams=ss=Iomega%2...

"Iomega eGo Desktop USB/FW800 Mac Edition 2TB "

Du kan köra med vilken USB- eller firewire-disk som helst till en Mac. Att företag säljer "Mac edition"-diskar brukar kunna förklaras med två saker:
1) De är giriga och försöker lura Mac-användare att betala mer.
2) De marknadsför sina diskar med Firewire som "Mac-modeller" eftersom Wintel-maskiner ofta inte har Firewire.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

Tror inte detta blir ett så stort problem.
Tre typer av datoranvändare:
Amatören: Köper dator hos Siba eller Elgiganten. Första bästa datorn som står mellan microvågsugnarna och brödrostarna fungerar prima. Köper en ny dator när den gamla är "full".
Fixaren: Bygger sin egen dator. Köper datordelar och monterar ihop. eller i vissa fall köper ett färdigmonterat paket hos en välsorterad datorbutik. Uppgraderar sedan allt efter behov och tid.
Märkes-medveten: Köper i regel produkter från välkända företag eller vad som "är i tiden". I datorsammanhang brukar det bli en av Apples datorer. Sällan intresserad av att uppgradera enstaka komponenter. När man växer ur den befintliga datorn, köper man helt enkelt en ny.

jaja, ta nu detta med en nypa salt. Det är bara min erfarenhet av familj, vänner och "kunders" datorköp.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Varför tror ni folk att själva varumärket apple är värt så mycket?
Det är enkelt dem är sjukt lönsamma, finns idioter ute i världen som skiter om dem får punga ut sämre kr/prestanda, bara för märket och designen. EDIT: sorry glömde "mjukvaran" också.
Deras marginaler är sjuka, plus att dem kan styra sina återförsäljare hur dem ska sälja deras produkter för att det finns sån stor efterfråga på dem.
Fan tjejen sa det att när iphone 4 kom, var den tvungen att säljas i ett glasskåp på 1x1m, där enbart apple produkter fick finnas.
Äckelmarknad fattar inte hur folk kan köpa det, men som sagt vissa folk älskar att vara styrda av media och har inga direkt egna åsikter, gör som alla andra vill.
Det är precis därför dem klarar sig så himla bra när det gäller sina iphones, alla vet när en ny iphone släpps så spelar de ingen roll om android mobilerna är 2-3 ggr snabbare osv.
Varför? för dem är ingen iphone? Man kan konfigurera en android precis likadant som en iphone med loaders osv.
Folk måste fatta att företaget utnyttjar dem, dem tar överpriser för att dem kan.
Jag hoppas att denna apple trenden dör ut så att apple fattar och sänker sina omänskliga priser.
Sen ska ni förstå att jag är ingen apple hater utan jag hatar deras priser, jag äger t.ex en ipod touch, och min tjej har en iphone 3gs, men hon fick köpa den till halva priset vilket jag tycker är helt okej.
Ni apple fanboys som inte vill lära er.
Gå in på apples hemsida konfigurera en hel dator, och ta sedan exakt samma komponenter på en pc nån annanstans.
Sen finns det dem som betalar extra för deras "enkla" mjukvaror.
Jaha så ni gillar låsta mjukvaror? Fine betala flera tusen extra för det
Jag hoppas verkligen bara att apple inte växer för mycket, så dem en dag kan konkurera ut allt.
För med dessa marginaler i priserna och baserat på hur mycket de säljer och fortsätter att sälja år efter år, så kommer dem förmodligen att kunna det.
Förmodligen kommer jag få massa apple fanboys efter mig nu...
Gubbar de lugnt bli snea på mig, de inte jag som kastar pengarna i sjön, jag mår bra av min extra deg i fickan, jag tar cashen och gör nåt roligt istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjBeowolf:

Jaha så ni gillar låsta mjukvaror? Fine betala flera tusen extra för det.

Med risk för att glida off-topic (som om inte din post var det redan), vilken Apple-mjukvara är låst? Om vi talar om desktop-mjukvara och operativsystem då, alltså inte iOS eller tillhörande mjukvara. Och förklara då i detalj hur den är "låst" också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gemene Applekunden?

Visa signatur

Intel Core i7 930 @ 4Ghz | 6GB DDR3 Corsair Dominator @ 1520Mhz 8-8-8-24 | ATI Radeon 5850 @ 775/1125

Permalänk
Medlem

Förstår mig inte på folk som blir arga eller liknande, ie "Död åt apple" ungefär.

Sluta bli förvånade, dem har alltid gjort såhär och kommer alltid göra. Varför? Jo, därför att dem KAN.

Dem har sin trogna skara fanatiker som ser allt som inte är vitt och med ett silvrigt eller regnbågsfärgat äpple på baksidan som "Helvetiskt och oetiskt". Jobs, han är...ett geni helt enkelt, det kan ingen säga emot, han om någon vet hur man tjänar en shitload med pengar på andras lathet och dumhet. Visst fan lyckas han.
Fadern min åkte precis till USA på convention, han hade planerat att dra med en iMac hem...det blir en Apple TV eller Mini istället, det kan jag lova

En fråga, gäller det samma om du skulle slänga i en SSD i datorn? (Hos en auktoriserad Apple-snubbe)
I så fall, så kan du ju senare byta ut den till en annan eftersom den inte har den "speciella" kontakten? Am i right? Eller gäller detta SSD´s också?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Vad i helvete gråter ni för? Ni skulle ändå aldrig köpa en Mac, så vad är problemet? 95% av de som har datorer gör inga egna ingrepp alls i maskinerna, vare sig de är från HP, Asus, Dell eller Apple. I vilket fall så verkar hela "storyn" vara en storm i ett vattenglas och någon verkar ha fått väldigt mycket om bakfoten. Om ni bara följer mludds länk ovan så kommer det att klarna även för er.

Till de som gnäller på att Swec skriver om Apple och att Apple inte har med klockning att göra; om Swec bara höll sig till klockningsrelaterade nyheter skulle siten dö ut. Snabbt.

Permalänk
Entusiast

För nån vecka sen så la hårddisken i min laptop av. Jag slet skalet av en extern hårddisk och stoppade i den i laptopen... i dagsläget har jag alltså en fullt fungerande laptop. Jag undrar vad man skulle ha gjort om det hade vart en apple med funktionen som det i nyheten?

Permalänk
Skrivet av mludd:

Med risk för att glida off-topic (som om inte din post var det redan), vilken Apple-mjukvara är låst? Om vi talar om desktop-mjukvara och operativsystem då, alltså inte iOS eller tillhörande mjukvara. Och förklara då i detalj hur den är "låst" också.

Ursäkta mig jag syfta på mjukvaran på ipad, iphone och ipodsen.
Och jag menade att jämföra det med android där.
De borde inte ens kräva en förklaring då många har just det argumentet till att köpa en av dessa produkter speciellt iphonen, den är "lätthanterlig". Har hört dessa argumentet bland familj och vänner hur många gånger som helst, och det är av folk som inte ens förstår vad en processor gör.
Om du sätter dig i 5-10 minuter med en android så kommer du märka att den är "lätt" också.
Men att de samtidigt går att göras mycket mycket personligare för att den har mycket mer funktioner.
Och jag behöver inte förklara för dig om hur och varför deras mjukvaror är låsta.
Poängen med hela inlägget var att dem är sjukt lönsamma, och det är för att dem har höga marginaler, vilket andra företag inte har, apple är en trend märke, och man köper deras produkter enbart för att dem är apple, inte för att dem är bättre och roligare.
Vill du inte förstå det, så gör det inte.
Men om du hade läst lite om att sälja produkter, så hade du förstått detta.
Om ett företag har en produkt som kostar 4000 kr att tillverka och dem säljer den för 5000kr så tjänar dem lätt 1000kr uträknat, där går ungefär gränsen för deras kunders intresse.
Om ett annat företag gör en egentligen sämre produkt och den kostar ca 3000kr att tillverka säger vi, och vet att dem kan sälja den till det högre priset 6000kr, (ibland med fulmetoder som detta med hårdisken), varför ska dem så sälja den till det lägre priset, när dem ändå vet att folk kommer köpa deras produkt ändå?
Den kommer i vilket fall säljas och dem kommer att gå med mycket mer vinst, asså vill man inte förstå det är man bara ignorant. Ni får ta hur illa upp som helst, men jag pratar inte illa om själva produkterna eller märket utan priserna, PRISERNA inget annat!

Permalänk

Ni får ursäkta min attityd, men jag blir så himla upprörd att man kan stödja företag med dessa priser.

Permalänk
Medlem

Du kanske borde läsa nyheten först? De drabbade datorerna är de nya iMac (stationär) inte deras bärbara.

Skrivet av Zpnk:

För nån vecka sen så la hårddisken i min laptop av. Jag slet skalet av en extern hårddisk och stoppade i den i laptopen... i dagsläget har jag alltså en fullt fungerande laptop. Jag undrar vad man skulle ha gjort om det hade vart en apple med funktionen som det i nyheten?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Blackgoat:

Snart kommer allt fastlött på moderkortet utan möjlighet till uppgradering överhuvudtaget. eller ?

//BG

Sedan kommer ett 5mm lager av epoxylim som täcker alla komponenter

Permalänk
Medlem

Du kanske ska ta nått lugnnande då, ditt humör är inte bra för hälsan . Pris som du hänvisar till är rätt så subjektivt, vad du anser vara värt betyder inte automatiskt att det är värt för mig. Räknar du lite på priset på iMac och jämför med eget bygge så skiljer det inte alls mkt. Sen glömmer många att eget bygge kan inte jämföras med en OEM-dator eftersom de generellt kostar mer än just eget bygge. Vare sig de kommer från Apple, Dell eller HP. Många värdesätter mjukvara mer än andra och därför är villiga att spendera 2000 kr mer på en dator och det måste man ha i åtanke också.

Jag antar att ditt tankesätt är desamma om de personer som köper ett par jeans för 1500 kr som kommer trasiga vid leverans (mode) än de som köper jeans för 700 kr av annat billigare märke? Exemplet kan tillämpas på många andra produkter för den delen.

Skrivet av DjBeowolf:

Ni får ursäkta min attityd, men jag blir så himla upprörd att man kan stödja företag med dessa priser.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mandrag0ran:

Sedan kommer ett 5mm lager av epoxylim som täcker alla komponenter

Hahaha

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk

Jag gillar Macar och deras utförande och deras tänk att kvalitet säkra sina produkter från fabrik.
(Men hur kan man kvalitetsäkra en hårddisk egentligen då det oftast är HD's och PSU's som rasar enl mina erfarenheter?)
Men, om en person vill uppgradera sin dator så bör man ha möjlighet till detta. Plombera burken så garantin försvinner så fort man ens tänker tanken istället så man åtminstånde har möjlighet att göra ett såpass litet ingrepp i datorn fast det är på egen risk. Var och en blir vis på sin tro antar jag?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB SATA SDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Hjälpsam

Några saker man bör undvika här i livet, om man har en viss självbevarelsedrift, är att fotvandra i Kaschmir, åka på segelsemester utanför Somalia och köpa något från Apple.
Så här gjorde de också för ett par år sedan med arbetsminnet, om man uppgraderade sitt BIOS blev plötsligt stickor som inte var Apples urkopplade.
Lustigt hur mycket skit Apples användare verkar beredda på att ta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Varför är jag inte förvånad? Vilket skit, haha.

Permalänk
Medlem

Märks tydligt vilka som aldrig har haft en Mac i sin ägor. Man kan inte riktigt kalla en Mac från de senaste åren för överprissatt. Som en liten jämförelse kan vi titta på min macbook 13.3 mot en bekants HP laptop i samma storlek. jag gav 11000 för min MacBook och han 7000 för sin HP vilket är en sor skillnad med tanke på att datorerna har snarlik prestanda (min något snabbare processor, hans bättre grafikkort). Så om man kollar på prestandan så ligger dem väldigt nära varandra. Men om man kollar lite längre så börjar skillnaderna bli stora

HP dator:
flera timmar kortare batteritid
fläkten låter hela tiden
den "knarrar", känns väldigt ömtålig
dålig trackpad i jämförelse
Värdelös skärm
Användarupplevelsen suger (går inte komma ifrån, vardagen blir lättare i OSX om man överlever att det inte finns så många spel)
ej upplyst tangentbord vilket har blivit ett problem för honom
Inget andrahandsvärde efter 3 år samtidigt som MacBooken är värd några tusen vilket äter upp lite av prisskillnaden.
Så vilken är egentligen den dyra datorn?

speciellt den sista punkten kan vara värd att tänka på för många som kanske inte bryr sig så mycket om resten. Har aldrig varit så nöjd med en dator som med min MacBook och då har jag haft i princip allt innan. Spela görs på en stationär. Har jag haft problem i OSX? Absolut apple är långt ifrån perfekta, särskilt när de gör saker som det här vilket dem verkar gilla. Även målgruppen inte skruvar isär sina datorer särskilt mycket vore det onekligen fortfarande bra att kunna byta en hårddisk.

Det jag försöker säga är att många här häver ur sig massor med skitsnack utan att tänka efter på vad man säger, finns många som hatar Apple men hur många har grund för det?

Ni får ursäkta kladdig text, nu har jag väldigt brotom!

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Några saker man bör undvika här i livet, om man har en viss självbevarelsedrift, är att fotvandra i Kaschmir, åka på segelsemester utanför Somalia och köpa något från Apple.
Så här gjorde de också för ett par år sedan med arbetsminnet, om man uppgraderade sitt BIOS blev plötsligt stickor som inte var Apples urkopplade.
Lustigt hur mycket skit Apples användare verkar beredda på att ta.

Eh, jag vill inte säga att någon snackar skit men....

Apples datorer har inte använt BIOS på ett bra tag. De har använt EFI i en hel hög år.

EDIT: De har inte använt BIOS alls naturligtvis, vet inte hur jag tänkte där.

Dessutom har då jag aldrig hört talas om det här problemet och jag har en iMac 24" 1st gen. med tredjepartsminne och tredjepartsdisk som haft tredjepartsminne sedan den var ny 2006, så om denna uppdatering kommit för "ett par år sedan" så borde den rimligtvis ha drabbat denna dator.

Faktarättning
Visa signatur

Permalänk

Apple Strikes Again!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 ModerKort: MSI Mag Mortar B550M WiFi Processor: AMD Ryzen 5 5600X RAM:32GB Corsair vengence @3200MHZ Grafikkort: ASUS RTX 3080 TUF OC Nätdel:Corsair RM850 850W Lagring:|Samsung 970 EVO Plus 500GB | Kingston 250 GB SSD | Samsung 850 EVO 250GB |Samsung 750 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Det är så typiskt apple och det är en av anledningarna att jag starkt ogillar apple som företag.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!