Nvidia demonstrerar Geforce GTX 560 i Duke Nukem Forever

Permalänk
Medlem

Men herregud Nvidia, det är ju inte som att Alice Madness returns hade kunnat ha det utan PhsyX. Nu har det inte de bara för att de ska visa upp deras PhysX vilket får spelet utan att se ut som ett PS2 spel. Nej fan skärpning.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Det är inte physx just där, men det är CUDA vilket också är nvidia exklusivt, skrev lite otydligt där men det är oftast ännu större skillnader när PhysX är inblandat, som nämnts tidigare tycker vissa att det är "överdriva" effekter men i t.ex Batman Arkham Asylum så ser man massa tidningar, skräp osv på marken men de är helt stilla om man inte har PhysX, även om du springer över dom osv, det är en liten detalj men det påverkar faktiskt stämningen lite

Spela sedan GTA IV som har likande effekter med burkar and shit. Där är PhysX ej med men effekterna finns ändå.

PhysX är en jävla marketing ploy av Nvidia för att sälja mer kort, det är uppenbarligen helt jävla bullshit att en CPU inte klarar av att köra liknande effekter och utvecklare får väl ngt av Nvidia för att integrera PhysX i spelen.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av burken_swe@yahoo:

Menar du när han trycka på E? Jag upplever då inget lagg överhuvudtaget.

Inte jag heller :S...

Roligt att se så många ATI-användare bli avundsjuka på nvidia-användare pga alla fördelar med physx numera

Visa signatur
Permalänk

PhysX kan dra åt helvete, fram med Bullet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlummbulleN:

PhysX kan dra åt helvete, fram med Bullet.

100% bitterhet... That's what sweclockers is all about, before and present, nothing changes except names and avatars

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Må låta som en fanboy nu men alla borde väl förstå att PhysX är en gimmick och vilken cpu som helst idag kan göra det jobbet. Dåligt säljsargument helt enkelt.

Ja, det stämmer. Det kommer dock inte att gå i realtid om du ska ha mycket partiklar.
Fördelen med physX är att du kan köra 30,000 partiklar i realtid, medans en cpu börjar hacka redan efter 3000 partiklar. (och så ska den ju hinna med spelet också.)
Så ur en rent praktisk synpunkt så går det inte bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlummbulleN:

PhysX kan dra åt helvete, fram med Bullet.

Gärna,, men ,, när då?.. var väl över ett år sedan AMD kom med nyheten att dom skulle börja stödja Bullet,, Vad har hänt? inte ett skit, förutom FutureMark.

Permalänk
Medlem

Eftersom ingen annan ställer denna dumma fråga... vad är det för skillnad på 560 och 560 Ti?

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waveglist:

Inte jag heller :S...

Roligt att se så många ATI-användare bli avundsjuka på nvidia-användare pga alla fördelar med physx numera

Så stora fördelar som du vill framställa physx, det är det inte !!!

Ännu ett kort av Nvidia som bara kan ta 2 skärmar, att dom inte kan lösa så man kan köra 3-4st det fattar jag inte. (Jo jag vet att man kan köra flera skärmar med SLI)

AMD har insett att flerskärmslösning är ett mycket bra knep för att trycka in mer information i hjärnan på en gång. (flera skärmar=mer info kan du se)

AMD har en stor fördel med Eyefinity och måste säga att det är den ultimata spelupplevelsen att köra Eyefinity
Bilspel med Eyefinity är jävligt kul

Och jag är inte avis på physx, för det är inget att vara avis på, och jag är inte Nvidiafanboy, bara en enkel kille som gillar teknik.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakalwe:

Eftersom ingen annan ställer denna dumma fråga... vad är det för skillnad på 560 och 560 Ti?

http://www.sweclockers.com/nyhet/13941-geforce-gtx-560-ersatt...

Samma hastigheter som TI men lite drygt 50 cuda-kärnor färre. Ner från 384 till 336. Typ som ett OC:at 460.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Gärna,, men ,, när då?.. var väl över ett år sedan AMD kom med nyheten att dom skulle börja stödja Bullet,, Vad har hänt? inte ett skit, förutom FutureMark.

Alla utom Nvidia har fattat att folk inte är intresserade av GPU-accelererad fysik. Det finns en anledning att det går så segt för Bullet och det finns en anledningen att det går så segt för PhysX - ingen bryr sig.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av DellaK:

http://www.sweclockers.com/nyhet/13941-geforce-gtx-560-ersatt...

Samma hastigheter som TI men lite drygt 50 cuda-kärnor färre. Ner från 384 till 336. Typ som ett OC:at 460.

Ahaaa, tack så mycket.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem

Fan trodde dom visade lanserings datumet på Duke Nukem Forever

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Ja, det stämmer. Det kommer dock inte att gå i realtid om du ska ha mycket partiklar.
Fördelen med physX är att du kan köra 30,000 partiklar i realtid, medans en cpu börjar hacka redan efter 3000 partiklar. (och så ska den ju hinna med spelet också.)
Så ur en rent praktisk synpunkt så går det inte bra.

får väll slänga in en octacore så kan cpu'n tugga lite mer :). finns det något program/drivrutin där man verkligen kan se att en cpu endast klarar 3000 partiklar vs nvidias 30000?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucard88:

Beror väl på vilken upplösning man ska köra på.. Men ska du köra på högsta grafiken med PhysX , så kan 8800gt gå och lägga sig..

Varför skulle pixeltätheten påverkar beräkningarna på fysiska objekt?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Så stora fördelar som du vill framställa physx, det är det inte !!!

Ännu ett kort av Nvidia som bara kan ta 2 skärmar, att dom inte kan lösa så man kan köra 3-4st det fattar jag inte. (Jo jag vet att man kan köra flera skärmar med SLI)

AMD har insett att flerskärmslösning är ett mycket bra knep för att trycka in mer information i hjärnan på en gång. (flera skärmar=mer info kan du se)

AMD har en stor fördel med Eyefinity och måste säga att det är den ultimata spelupplevelsen att köra Eyefinity
Bilspel med Eyefinity är jävligt kul

Och jag är inte avis på physx, för det är inget att vara avis på, och jag är inte Nvidiafanboy, bara en enkel kille som gillar teknik.

Härligt förklara det för resten av sweclockers expert forum room
good luck

Visa signatur

"Would the last guy out of 32-bit land, please, turn out the lights. Thanks."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Varför skulle pixeltätheten påverkar beräkningarna på fysiska objekt?

PhysX beräknas på shaderprocessorerna, precis som den vanliga grafiken. Desto mer krävande grafik, desto mindre kraft över till PhysX.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Det var ett jädra tjat om 1080p. Antar att det var riktat till okunniga.

Köper jag ett nytt mellanklass eller premiumkort så tar jag förgivet att man spelar i 1920x1080 eller 1920x1200 native.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

PhysX beräknas på shaderprocessorerna, precis som den vanliga grafiken. Desto mer krävande grafik, desto mindre kraft över till PhysX.

Kör man med Physx har man oftast ett dedikerat kort för just Physx.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Kör man med Physx har man oftast ett dedikerat kort för just Physx.

Siffror på det, tack.

Jag är rätt övertygad om att de flesta inte har ett dedikerat kotr för PhysX.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Testpilot
Skrivet av linxz:

Fan trodde dom visade lanserings datumet på Duke Nukem Forever

Det är ju redan fastställt, 10:e juni släpps det.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Så stora fördelar som du vill framställa physx, det är det inte !!!

Ännu ett kort av Nvidia som bara kan ta 2 skärmar, att dom inte kan lösa så man kan köra 3-4st det fattar jag inte. (Jo jag vet att man kan köra flera skärmar med SLI)

AMD har insett att flerskärmslösning är ett mycket bra knep för att trycka in mer information i hjärnan på en gång. (flera skärmar=mer info kan du se)

AMD har en stor fördel med Eyefinity och måste säga att det är den ultimata spelupplevelsen att köra Eyefinity
Bilspel med Eyefinity är jävligt kul

Och jag är inte avis på physx, för det är inget att vara avis på, och jag är inte Nvidiafanboy, bara en enkel kille som gillar teknik.

Majoriteten av spelare kör på 1 skärm å vill man nu gå 3+ skärm lösning så nöjer man sig inte med ett 560 *host*460*host* kort utan går på sli 570/580 alt crossfire 6970

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Majoriteten av spelare kör på 1 skärm å vill man nu gå 3+ skärm lösning så nöjer man sig inte med ett 560 *host*460*host* kort utan går på sli 570/580 alt crossfire 6970

finns det fler spel än flygsimulatorer och eventuellt vissa RTS där fler skärmar faktiskt fyller ett syfte?
Så du har helt rätt.

För övrigt känns allt med physX mer som ett jippo och som faktiskt inte tillför något till helheten. gjorde iofs en hel del i mafia 2

Visa signatur

AMD PHENOM II X6 4.0GHZ (överklockad) | 16 GB CORSAIR 1600 MhZ | INTEL 320 SERIES 2.5" 160GB SSD | 2x Western digital Caviar 7200 RPM 1 tb | 2 x ASUS GEFORCE GTX 560 DCII TOP 1GB SLI |CREATIVE SOUND BLASTER X-FI XTREME GAMER|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucard88:

Beror väl på vilken upplösning man ska köra på.. Men ska du köra på högsta grafiken med PhysX , så kan 8800gt gå och lägga sig..

Physx-kort påverkas inte av upplösningen, det står det primära grafikkort för, i mitt fall 6950.

Permalänk

Folk verkar ha hakat upp sig på argumentet att physx är onödigt/dåligt eftersom man kan lika gärna köra fysik på processorn.

Jag tycker att physx är en bra idé, problemet är dock att det är implementerat i cuda, vilket bara fungerar med nvidias kort. Physx kunde ju likväl ha implementerats med opencl, och då hade physx fungerat på de flesta moderna grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waveglist:

Inte jag heller :S...

Roligt att se så många ATI-användare bli avundsjuka på nvidia-användare pga alla fördelar med physx numera

Jag nästintill hatar ati. vill inte ha med dom att göra överhuvudtaget. Så "ja" jag är aven
sjuk på folk som har nvidia kort helt enkelt Ska ha nvidia i min ny rigg