Permalänk
Avstängd
Skrivet av perjn:

För att använda msata disk så ska enligt föregående inlägg 3G-modem bort. Min fråga är om det har någon betydelse för 4G. 4G kan väl bara anslutas via usb-modem och har väl då ingen användning av interna antennkablar?

Nej det påverkar inte externa modem utan ssd:n tar upp en intern plats som utöver för ssd:er kan användas till att montera WWAN adaptrar. Antennkablarna sitter där i förberedelse för ett WWAN kort men används inte till något annat.

Permalänk
Medlem

Har lagt in en beställning nu från lapstars.de och fått svar om att jag kan förbetala (money transfer) eller vid avlämning (cash on delivery), det senare alternativet känns säkrare men vilket är billigast? Har swedbank visa och icabanken maestro... tillkommer det växlingsavgifter och andra tråkigheter?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av maple:

Har lagt in en beställning nu från lapstars.de och fått svar om att jag kan förbetala (money transfer) eller vid avlämning (cash on delivery), det senare alternativet känns säkrare men vilket är billigast? Har swedbank visa och icabanken maestro... tillkommer det växlingsavgifter och andra tråkigheter?

Cash on delivery brukar inte fungera över landsgränser men du kan ju pröva. Annars är överföring väldigt säkert så länge du litar på motparten, och gör du inte det så kanske du inte ska köpa nåt från dem oavsett betalningssätt. COD är ingen garanti, det kan lika gärna vara en thinkpad kartong med några tegelstenar i som du hämtar ut oavsett om du betalar för den där eller via överföring. Avgifterna inom EU får inte va så stora (jag kan inte reglerna utantill, men bankerna får inte ta avgift för vissa saker och bara låga för andra) så jag rekommenderar att du kör på överföring. Det brukar dock ta ett par dar för bankerna att föra över pengarna.

När jag beställde så kollade jag vad summan skulle bli på forex och slutsumman jag betalade blev faktiskt runt 200 mindre så jag tror inte det tillkom några extra avgifter alls, eller i varje fall mycket små. Jag tror detta berodde på att jag fick en bättre kurs från min bank än vad man får från forex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Cash on delivery brukar inte fungera över landsgränser men du kan ju pröva. Annars är överföring väldigt säkert så länge du litar på motparten, och gör du inte det så kanske du inte ska köpa nåt från dem oavsett betalningssätt. COD är ingen garanti, det kan lika gärna vara en thinkpad kartong med några tegelstenar i som du hämtar ut oavsett om du betalar för den där eller via överföring. Avgifterna inom EU får inte va så stora (jag kan inte reglerna utantill, men bankerna får inte ta avgift för vissa saker och bara låga för andra) så jag rekommenderar att du kör på överföring. Det brukar dock ta ett par dar för bankerna att föra över pengarna.

När jag beställde så kollade jag vad summan skulle bli på forex och slutsumman jag betalade blev faktiskt runt 200 mindre så jag tror inte det tillkom några extra avgifter alls, eller i varje fall mycket små. Jag tror detta berodde på att jag fick en bättre kurs från min bank än vad man får från forex.

Tack,
då kör jag på banköverföring. Det verkar ju som att de som har beställt på notebookreview (bla två svenskar) har fått sina datorer så det känns väl tillräckligt säkert. Ska ringa icabanken senare idag och kontrollera med dem för säkerhets skull.
/maple

Permalänk
Medlem

Hur vet man att de fått betalningen då? Via mejl eller?

Permalänk
Avstängd

De lär ju skicka ett mail, i alla fall när de skickar den. Annars kan du logga in och kolla beställningens status.

Permalänk
Medlem

Då var banköverföringen klar, förlorade ca 50kr jämfört med växlingskursen på oanda.com så det var inte så farligt om man tänker på swedbanks överföringsavgift, växlingspåslag och tyska bankens avgift. Kollade även upp hur det skulle vara med "cash on delivery" och det hade kostat €10 extra och man hade varit tvungen till att betala kontant.

Permalänk
Medlem

@maple:

"Kollade även upp hur det skulle vara med "cash on delivery" och det hade kostat €10 extra och man hade varit tvungen till att betala kontant."

Hade det funkat när de skickar till Sverige? Eller gällde detta internt i Tyskland?

Permalänk
Medlem

Hej, är det någon som vet hur campusdiscount.de leverar i Sverige? Är det posten? UPS?

Jag är då inte student men ska använda mig av en studentpolare.. som tyvärr bor på annan ort. Jag vill ha den leverad till mig..

Om det är UPS kan jag lösa det. Är det posten blir det svårare.

Tack för all fin info ni kan dela med er om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Askilus:

@maple:

"Kollade även upp hur det skulle vara med "cash on delivery" och det hade kostat €10 extra och man hade varit tvungen till att betala kontant."

Hade det funkat när de skickar till Sverige? Eller gällde detta internt i Tyskland?

Jag valde "Vorkasse" när jag beställde och skrev ett meddelande om det var det som man skulle välja om man beställde från Sverige. Då svarade lapstars.de att man kan betala "cash on delivery" eller "pay before delivery". Sen frågade jag om det tillkom några extra kostnader och då svarade de att "cash on delivery make an extra charge of 10,- € and by UPS only with banknotes.".

Så jag antar att det funkar men det kan ju vara så att det blivit något kommunikationsfel. Och om det nu fungerar känns det ändå lite osäkert, hade varit trist om ups knackar på dörren och kräver att man ska betala i euro för att få datorn.

Permalänk
Medlem

Vad e grejen med den nya x1 nu då? Är den bättre och säljs för samma pris?
Om det nu blir så känns ju detta köpet en aning dumt.

Permalänk

Glossy skärm, ~2h kortare batteritid med inbyggt (!) batteri och ingen IPS? Nej tack...

Då hade jag hellre köpt en MBP

Visa signatur

Vad hände med brun 7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten Kanalje:

Glossy skärm, ~2h kortare batteritid med inbyggt (!) batteri och ingen IPS? Nej tack...

Då hade jag hellre köpt en MBP

Phu tur

Permalänk
Medlem

Om man nu skulle vara intresserad av x1:an så finns det en recension här

Permalänk
Skrivet av Ladestam:

X1 känns som MBPs och x220s kärleksbarn Nu är jag förstås rätt vinklad iom att jag nyss chippat iväg >€1000 på en x220, X1 är säkert en förjävla trevlig burk. Önskar att x220 vore lika tunn som den... Men som i så många andra fall kan man inte få allt, och jag är väldigt säker på att x220 är det som passar mig bäst.

Visa signatur

Vad hände med brun 7?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kapten Kanalje:

X1 känns som MBPs och x220s kärleksbarn Nu är jag förstås rätt vinklad iom att jag nyss chippat iväg >€1000 på en x220, X1 är säkert en förjävla trevlig burk. Önskar att x220 vore lika tunn som den... Men som i så många andra fall kan man inte få allt, och jag är väldigt säker på att x220 är det som passar mig bäst.

Jo jag blev lite orolig först, men efter att ha läst lite mer om X1:an så känns det lugnt. Chicklet, ingen IPS och dålig batteritid. Det är ju just de sakerna som gjorde att man valde en X220.

Edit: Glömde att den också har glossy skärm, vilket gör att den helt går bort för mig. Även om det är gorillaglas. Vem behöver repskyddat glas på en laptop?

Permalänk
Avstängd

Tänkte bara uppdatera att campusdiscount.de nu har fått mina pengar. Fick ett mail om det och statusen var också uppdaterad på deras sida. Jag förde över pengarna i fredags, min bank sa att de genomförde överföringen i måndags och idag hade de pengarna. Så överföringen tog ca tre arbetsdagar. Ungefär som väntat, hoppas bara de skickar den snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tänkte bara uppdatera att campusdiscount.de nu har fått mina pengar. Fick ett mail om det och statusen var också uppdaterad på deras sida. Jag förde över pengarna i fredags, min bank sa att de genomförde överföringen i måndags och idag hade de pengarna. Så överföringen tog ca tre arbetsdagar. Ungefär som väntat, hoppas bara de skickar den snart.

Skicka du dem sent eller tidigt? Och vilken bank?
Jag skickade mina i söndags och inget svar än.

Edit: Jaaa! Uppdatera inkorgen och mina pengar e också framme!

Permalänk
Inaktiv

Samma här, betalade i Måndags. Vi är alla på precis samma punkt verkar det som. Och jag som tänkte höra om någon fått leveransinformation? Hoppas de skickar dem snart, men det lär nog inte ske innan helgen..

Permalänk
Avstängd

Jag hoppas och tror att de skickar den idag eller imorgon. Skickar de dem idag så lär vi ha dem på måndag-tisdag, annars tror jag tisdag-onsdag. Det finns ingen anledning för dem att inte skicka dem så fort pengarna har kommit, de tar bara upp lagerplats. Så länge de inte har alldeles för mycket att göra då vill säga.

Permalänk
Medlem

Jag har fått leveransbesked från Lapstars. Leverans via UPS. Vilket betyder att den lär komma nästa vecka. Ska bara se till så att den blir lämnad på jobbet istället för hemma. Det brukar bara vara att ringa till UPS och byta utlämningsadress.

EDIT: Blandade ihop UPS och DHL

Permalänk
Inaktiv

Japp, fick en uppdatering jag också. Nu ska den vara skickad med ups, får se när den kommer (imorrn?? ;D inte troligt.. -_-).

Tyskar är effektiva

Permalänk
Medlem

men, kommer ups och bankar på dörn eller hur brukar de göra?

Permalänk
Avstängd

De skickar min idag också, har dock inte fått något om leveranssätt utan det skulle stå i ett separat mail när leverantören hade fått den. Kan man slappna av lite...

Permalänk
Medlem

leveranssätt stod på orderbekräftelsen man fick i början

Permalänk
Avstängd

Jo, jag menade detaljer, kollinummer och sånt. Vilket jag i och för sig fått nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, jag menade detaljer, kollinummer och sånt. Vilket jag i och för sig fått nu.

Buhuu Min ligger fortfarande på deras lager :@

Valde du till något extra? Eller köper du den som den är?

Permalänk
Medlem

Planerad leverans 23/5 innan dagens slut. Och på måndag är jag ledig, whop whop.

Permalänk
Inaktiv

Samma här whoop whoop!

Inte ledig dock.. Kan man ringa ups och be dem komma inom något tidsintervall?

Permalänk
Medlem

Men arrrrgh! Varför är det endast min som inte blir skickad! Det känns som om jultomten kommer till alla utom en själv. :@