Hejsan. Mitt första inlägg, men jag har besökt forumet och läst trådar i många år
Det har blivit dags för ny dator. Jag har hyffsat koll på egen hand, men ju mer jag letar bra priser etc desto osäkrare blir jag på vad jag ska ha.
Kommer använda den till målning i Photoshop och diverse 3D program (Zbrush, Blender, Vue och Poser)
Processor och ram är väl största arbetshästarna, eller? Grafikkortet är väl viktigast när det gäller tex skärmuppdatering i tex Zbrush och Vue(alltså för att kunna vrida och vända på flera miljoner(miljarder) polygoner?
Stämmer detta och hur ska jag isåfall satsa mina pengar.
Hur stor skillnad är det på tex en i5 och en i7 processor?
Var går gränsen för hur stort nätagg jag behöver, räcker det tex att se på vad grafikkortet behöver?
Är det värt att köpa ssd som systemdisk?
Ska jag satsa på ett chassi som har usb3.0 uttag i fronten...eller är de onödigt då jag i dagsläget inte har usb3 tillbehör o moderkortet ändå har uttag om jag behöver det i framtiden?
Slutligen, det som gör mig osäker och velig är alltså vad jag MÅSTE ha mot vad som är BRA att ha och vad som är helt ONÖDIGT att satsa pengar på.
Hoppas detta är nog med info om mina behov för att någon ska kunna upplysa mig om hur det ligger till och ge mig råd om vad jagska köpa.
Här är en länk till ett bygge jag satte ihop där jag inte direkt snålade(ssd+2 hdd, skärm etc) det är lite för dyrt men tar man bort ssd, skärm, 1 hdd så blir det kvar ungefär de komponenterna jag funderar på.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/459500/2011-05-21