Var är AMD Bulldozer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Med facit i hand ser det inte ut som AMD tjänade speciellt mycket på att Intel fick problem med styrkretsarna.

Nä.. men det borde de ha gjort. Lite som att andra lagets hockymålis går och dricker öl i en period. Vinner man inte då så är matchen över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Precis, för all hårdvara var inte dyr på 90-talet?

Datorlådor från 300:- och uppåt
Moderkort MSI Pentium II 800:-
CPU-fläkt pentium II 80:-
RAM 32MB PC-100 354:-
RAM 128MB PC-100 1500:-
Grafikkort 3DFX VOODOO II 12MB 1 500 kr
Nätverkskort 10/100Mbit 150:-
Ljudkort soundblaster 16 OEM 250:-
Hårddisk 6.4GB 1300:-
CD-ROM 500:-
NEC diskettstation 3.5" 150.-
Tangentbord 100:-
MUS microsoft 200:-

Bildskärmar var dyra

Lägga till mer info
Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ford:

- wall of text -
Jag tycker bilden var väldigt talande, AMD representerar inte en annorlunda puzzelbit, de representerar en tom plats i puzzlet.
- wall of text -

Jag ser det mer som att AMD behövs, inte minst för att hålla ner priserna lite.
Alternativ kan man se det som att Intel har omringat AMD rejält nu
och inte mycket talar för något lyckat utbrytningsförsök av BD.

Permalänk

Ett par månaders försening är inte hela världen i det stora hela. Dessutom tror nog inte AMD att Bulldozer är den stora framtida kassakon. Llano däremot...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Ett par månaders försening är inte hela världen i det stora hela. Dessutom tror nog inte AMD att Bulldozer är den stora framtida kassakon. Llano däremot...

This. Om AMD får till lite intresse how OEMs så skulle Llano kunna sitta i ett stort antal "Elgiganten"-burkar. Och där finns det pengar så det räcker och blir över.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Var är AMD Bulldozer?`
Ja det kan man undra, AMD sviker sina kunder igen. Imponerande att det faktiskt fortfarande finns några kvar som orkar dras med skiten.
Precis när AMD levererar samma tillverkningsteknik som Intel haft länge, då Tickar Intel ner ett steg till och historien upprepar sig ännu en gång.

Varför kör inte AMD med Tick-tock principen? Då vet man vad man får och när man får det, inga tråkiga överraskningar. Varför ligger dom alltid ett steg bakom? Inte konstigt att det inte går så bra för dom då...

Marknadsandelarna berättar tydligt vilket företag som levererar de bästa produkterna

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Var är AMD Bulldozer?`
Ja det kan man undra, AMD sviker sina kunder igen. Imponerande att det faktiskt fortfarande finns några kvar som orkar dras med skiten.
Precis när AMD levererar samma tillverkningsteknik som Intel haft länge, då Tickar Intel ner ett steg till och historien upprepar sig ännu en gång.

Varför kör inte AMD med Tick-tock principen? Då vet man vad man får och när man får det, inga tråkiga överraskningar. Varför ligger dom alltid ett steg bakom? Inte konstigt att det inte går så bra för dom då...

Marknadsandelarna berättar tydligt vilket företag som levererar de bästa produkterna

dom har inte svikit några kunder då det aldrig funnits ett lanseringsdatum, och vad gäller tillverkningsteknik är det GF som inte har fabriker för 22 nm som är redo

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av flukke:

Var är AMD Bulldozer?`

Ta nu o sansa dig lite, bästa cpu behöver inte alltid innebära snabbaste, och utan amd skulle intel bara höja priserna o slöa ner sin utveckling, alla användare behöver amd för att kontrollera intel, själv köper jag alltid från den tillverkare som behöver stöd för att hålla konkurrensen uppe, alla tjänar på de, därför har jag delar från alla möjliga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Precis lagom mycket drama häromkring.

Skrivet av Pöjk:

Fulspel av AMD när de inte säger något och många har väntat inklusive jag men håller just nu på och beställer Sandy Bridge. Har velat fram och tillbaka om jag skall vänta på AM3+ eller köpa SB men nu behöver man inte vänta.

Fulspel? Jag tror AMD är mer angelägna om sina aktieägare.
Går de ut och säger att det finns problem med tillverkningen så faller ju värdet på aktierna. Vilket gör saken ännu värre.

Citat:

Esseboy:
Varför skulle AMD släppa ut CPUer? Då skulle prestandan avslöjas på två röda Om Phenoms funkar till FX990 så behövs ju inte en Bulldoozer för att testa de?AMD vill storlansera så att inget vet vad fan som kommer Hoppas jag på iaf

Att försöka sälja ett moderkort med en ny sockel* utan att ha något nytt att montera i den är ungefär lika nyttigt som att Microsoft lanserar en ny Xbox helt utan att erbjuda nya program till den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

OM detta stämmer är det ganska illa. Om det är tillverkningsproblem kanske Llano också drabbas? Båda ligger på Globalfoundries 32nm process. Var är källan på detta?

Llano har redan skeppats till tillverkare, 32nm funkar fint men bulldozer är en betydligt nyare arkitektur än llano vilket självklart medför en hel del problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

This. Om AMD får till lite intresse how OEMs så skulle Llano kunna sitta i ett stort antal "Elgiganten"-burkar. Och där finns det pengar så det räcker och blir över.

Jao kanske det men då gäller det att få grejerna tillgängliga också

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Säker på det? Det är självklart inte en möjlighet att det har med Intel som mutade tillverkare att bojkotta AMD när de totalt åt upp Intels processorer? Nej, absolut inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Inte bra....konkurrensen stryps sakta av Intel. illa illa.

Skrivet av Slagt:

Det kan jag verkligen inte hålla med om, det är ju AMD som styper konkurrensen med sin frånvaro

De som stryper konkurrensen är väl förfan alla som konsumerar av den tillverkare med största marknadsandel?! ligger amd efter handla amd och vice versa.

flera stycken påpekar att konkurrensen kommer bli lidande osv...
men det sjuka är att flera av dessa har INTEL,,, hur fan kan ni ens komma med sådana kommentarer?

DET ÄR EXAKT SOM MILJÖPOLITIKER SOM ÅKER STORA BILAR !!!

gör rätt först, sen kan man yttra sig och kritisera övriga.

själv gör jag något för att vi ska ha en marknad med konkurrens.
jag köper AMD
jag köper Saab
jag köper Yamaha (moped, alla ska ju ha derbi numer)
jag köper Android (var ett tag sen, hade jag handlat nu hade jag övervägt att köpa WP7.)

Sen kan man ju självklart, gör även jag i vissa fall, köpa av vissa tillverkare för att man vill gynna den tillverkaren. (tex. många svenskar köper Volvo.)

Men de som köper Volvo HAR ABSOLUT INGEN RÄTT ATT GNÄLLA om Saab försvinner och Volvo blir dyrare pga av det...

Så är iallafall min moraliska åsikt...

Intel är dyra, ni kan välja om ni vill att dom ska bli billigare eller dyrare! jag har valt billigare.
Tekniken utvecklas fort, ni kan välja om ni vill att det ska gå fortare eller långsammare.
Sug på den karamellen.

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

De som stryper konkurrensen är väl förfan alla som konsumerar av den tillverkare med största marknadsandel?! ligger amd efter handla amd och vice versa.

men det sjuka är att flera av dessa har INTEL,,, hur fan kan ni ens komma med sådana kommentarer?

jag köper AMD
jag köper Saab
jag köper Android (var ett tag sen, hade jag handlat nu hade jag övervägt att köpa WP7.)

Sen kan man ju självklart, gör även jag i vissa fall, köpa av vissa tillverkare för att man vill gynna den tillverkaren. (tex. många svenskar köper Volvo.)

Men de som köper Volvo HAR ABSOLUT INGEN RÄTT ATT GNÄLLA om Saab försvinner och Volvo blir dyrare pga av det...

Intel är dyra, ni kan välja om ni vill att dom ska bli billigare eller dyrare! jag har valt billigare.
Tekniken utvecklas fort, ni kan välja om ni vill att det ska gå fortare eller långsammare.
Sug på den karamellen.

Håller med!

Kände bara att jag behövde klämma in det här!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sgtspiff:

Inte bra....konkurrensen stryps sakta av Intel. illa illa.

Skrivet av Haglund:

Håller med MEN, den stora marknaden finns i low-end segmentet och jag tror faktiskt inte AMD är så stora där som vi i I-landet Sverige vill tro. Om Intel har 80% av CPU-världsmarknaden (var inte de senaste siffrorna så?) tror jag inte att de dyra CPUerna bidrar till någon större del. Det är low-end som gäller när det kommer till världsherravälde i CPU-branschen.

Således tror jag inte att en mega-Bulldozer som knäcker Sandy Bridge kommer att ge AMD vad dom behöver. I bästa fall blir det några nöjda datorbyggare och mycket bra PR att AMD lyckades bräcka Intel. Det vore roligt, men det är inte särskilt realistiskt är jag rädd.

Företag köper de datorer du talar om. Där är ljudnivå och energiförbrukning större argument än prestanda/inköpskrona eftersom det ger färre fel, lägre driftskostnader och bättre arbetsmiljö. För att leda där måste man också ha de minsta kretsarna, AMD ligger ständigt efter Intel på det området. Men först och främst så måste man vinna Formel 1 klassen för att få marknadsföringen och exponeringen. Bulldozer kommer varken vara snabbast, driftsäkrast eller energisnålast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

Jag ser det mer som att AMD behövs, inte minst för att hålla ner priserna lite.
Alternativ kan man se det som att Intel har omringat AMD rejält nu
och inte mycket talar för något lyckat utbrytningsförsök av BD.

Det som är konstigt är att priserna troligtvis skulle sjunka om AMD försvann. Intel har marginalerna för att sänka priserna och slå ut AMD. Anledningen till att de inte gör det är att de inte får konkurrera ut AMD. Skulle de få monopol skulle EU och Amerikanska handelsmyndigheten tvinga Intel att inte utnyttja sin monopolställning. Det gör dem redan genom att se till att Intel håller konkurrenskraftigt höga priser.

Men jag hoppas Bulldozer är riktigt bra och sporrar en fortsatt snabb utveckling

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Företag köper de datorer du talar om. Där är ljudnivå och energiförbrukning större argument än prestanda/inköpskrona eftersom det ger färre fel, lägre driftskostnader och bättre arbetsmiljö. För att leda där måste man också ha de minsta kretsarna, AMD ligger ständigt efter Intel på det området. Men först och främst så måste man vinna Formel 1 klassen för att få marknadsföringen och exponeringen. Bulldozer kommer varken vara snabbast, driftsäkrast eller energisnålast.

Det första du sa hänger inte alls ihop med det sista du sa. Enligt mig stämmer det sista men inte det första.

När intel hade sin petiumplattform ute på marknaden i början, minns jag att amd hade sin athlon. Som jag minns det var den kallare, presterade bättre och kostade lite mer än en centrium eller vad tusan den heter från intel. När det gäller stabilitet, vill jag inte kalla intels pentium stabilare...

Men trots det hittar man nästan bara pentium och centrium (eller vad det hette) i skolors, biblioteks och företags datorer, varför? Marknadsföring.

Man behöver inte vinna formel 1, eller nascar. Men det är en väldigt lyckad marknadsföring att göra det. Troligtvis den mest prisvärda också.

(Men nu för tiden är steken vänd och intel leder i effektivitet och prestanda för tillfället, och hur det blir efter bulldozer får vi se)

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Fulspel? Jag tror AMD är mer angelägna om sina aktieägare.
Går de ut och säger att det finns problem med tillverkningen så faller ju värdet på aktierna. Vilket gör saken ännu värre.

Att som börsbolag hemlighålla information som är relevant för investerare är i bästa fall 'bara' ett brott mot börsens regelverk vilket leder till böter, i värsta fall olagligt vilket kan leda till åtal.

curage: Fortsätt med det du. vi som är måna om en långsiktigt fungerande fri marknad köper den bästa produkten för ändamålet. Den som medvetet köper en sämre produkt har ingen rätt att klaga när alla produkter på marknaden är dåliga

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Razzay;11048614"]Det som är konstigt är att priserna troligtvis skulle sjunka om AMD försvann. Intel har marginalerna för att sänka priserna och slå ut AMD. Anledningen till att de inte gör det är att de inte får konkurrera ut AMD. Skulle de få monopol skulle EU och Amerikanska handelsmyndigheten tvinga Intel att inte utnyttja sin monopolställning. Det gör dem redan genom att se till att Intel håller konkurrenskraftigt höga priser.

Ditt resonemang är tyvärr felaktigt.

Även om konkurrenslagstiftningen skulle driva upp priserna så skulle en monopolställning hålla dem uppe likväl. Vad som är ännu värre är att generationsskiftena inte skulle innebära några större förändringar, det finns ingen konkurrent som kan göra det bättre alltså kommer FoU budgeten bli aktieutdelning.

Men visst vill man sitta med en Netburstbridge för 22 000:- skall man givetvis hoppas på monopol.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

jag köper AMD
jag köper Saab

Sug på den karamellen.

jag kommer inte köpa en dålig produkt för att jag vill stödja ett dåligt företag, kanske dags att AMD går under och det kommer ett mer kompetent företag så alla inte köper intel och endast sympatiköper AMD. dock är amd bra på grafikkort. jag köpte intel för jag ville ha prestanda som amd inte kunde ge mig, ett sympatiköp hade inte gjort det bättre för mig på den fronten heller.

kollar man på saab så känner jag få som vill ha en stor, dyr bil som drar 1-2 liter milen. saab har inte fattat att dom måste trycka ut ett par små modeller.

kanske vissa företag ska veta sin tid och kasta in handuken tidigare?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Skrivet av Ase:

Bara att hoppas att dom kommer ut samtidigt ,så blir det ingen effekt åt nåt håll ,utan den som presterar bäst, håller bästa pris blir den som går segrande ur striden . Så ur konkkuranssynpunkt är det bra om dom kommer samtidigt,men synd för AMD

Lika naiv som alltid. Du har sagt att du vet att det inte är så simpelt som att tillverkaren med det bättre utbudet säljer bäst (om jag inte minns helt fel) men det låter inte som det nu.

Permalänk
Medlem

Det kanske inte är meningen att AMD ska knäcka intel på toppen.
AMD kanske siktar på OEM marknaden då de har en lösning både för CPU & GPU på samma gång.
Det är ju därför som intel är störst på grafiksidan för dom har den inbyggd, men deras grafik suger.
AMD kommer ju nu med hyffsade processorer med bra grafik inbyggd.
Har man en OEM-dator så köper man oftast en helt ny burk nät det blir dax för uppgradering, och tittar kanske inte på processormärket utan på tillverkningsnamnet (HP, DELL, ACER mfl)
Det är ju där som förtjänsten för företagen ligger, Att få ihop en billig plattform som man kan ta ut hutlöst med pengar för.
AMD har ju kört samma sockel med bra kompiblitet en rad år nu och när det visar sig att Bulldozer är bakotkompatobel med AM2/Am3 till en viss del så är det ju mycket bättre för hemmabyggare.
intel envisas ju med att byta sockel varje år så man måste köpa allt nytt hela tiden, det är ju bra för entusiasten som ändå vill köpa nytt hela tiden.
Så jag hoppas att alla inte tror att Bulldozer ska sopa banan med intel hela vägen upp, och sedan bli besvikna och tycka att AMD är skit för att dom inte spöade intel när det kanske inte var meningen.
Det räcker för mig att AMD lägger sig i mitten med ett bra pris.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Till alla er som säger att Intel leder pga bättre produkter, och försöker negligera att dom använde sig av felaktiga försäljningsmetoder, och det till stor del påverkar deras marknadsandel, saknar kunskap.

Jag jobbade på -En stor internationell elkedja- till Januari i år, vi sålde inte Intel för att "AMD är sämre än Intel", i verkligheten var det så att dom -centraleuropeiska- cheferna hade blivit bjudna på fin mat av Intel, och att -den stora kedjan- fick "marknadsföringsbidrag" för varje såld Intel maskin. Detta var något som bekräftades av min chef.

När -kedjan- och Intel blev dömda i EU-domstolen http://computersweden.idg.se/2.2683/1.78074 så började vi ta in AMD maskiner, och vet ni vad? Vi sålde dom med högre marginal, eller rättare sagt, mindre minus än Intel datorer, -kedjan- valde alltså innan att sälja med minus bara för att det var Intel. Suspekt

När AMD-maskinerna kom in, kunde vi hålla lägre priser, fick högre marginal, och ja just det, AMDs andelar i varuhuset steg från 0% - ca 20% på laptop, och 30% på stationärt.

edit: tog bort namn på arbetsplats, bäst så pga av ev tystnadsplikt
edit2: sry får OT
Tebax till topic; hoppas Bulldozer kommer i tid, och på allvar kan konkurrera med SB, bäst så för alla, utom Intel.

Visa signatur

Phenom II X4 965, 8 GB RAM, 80 GB SSD + 320 GB, 2x Radeon 5870 1 GB
Driver Http://www.deadshop.se,
en svensk smokeshop som säljer det mesta inom rökning, så som;
pipor, digitalvågar, papper, tändare och övriga tillbehör samt rökelser, till bra priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pöjk:

AMD är rädda för Intels dominans och vågar inte gå in i ringen ännu.

De får väl kopiera av Intel som de gjorde på den gamla goda tiden eller är det helt enkelt slut på järn i elden

Permalänk
Medlem

Ekonomitänk

Skrivet av Se33:

jag köper AMD
jag köper Saab

Sug på den karamellen.

Förstår hur du tänker, men det funkar inte så. Att gynna det sämre alternativet är inget vidare. Läs lite österrikisk ekonomiteori vettja. 2 fel:

1: Oavsett hur det slutar i långa loppet ska du övertyga sapiens att de ska köpa dyrare och/eller sämre just nu. Det går nog inte, sån är människan.

2: Hade det mot all förmodan fungerat som i motsats till 1 ovan hade det varit direkt ofördelaktigt att vara bäst, varpå utvecklingen stagnerar automatiskt. Är det inget värt att vara prisvärd så strävas det inte efter det.

Liknande debatter förs på makronivå av lärda personer, så saken är inte direkt avgjord även om alla bevis pekar åt ett håll. Keysian v.s Austrian perspective, kolla länken för en kul rap på ämnet: http://www.youtube.com/watch?v=d0nERTFo-Sk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curly:

Att som börsbolag hemlighålla information som är relevant för investerare är i bästa fall 'bara' ett brott mot börsens regelverk vilket leder till böter, i värsta fall olagligt vilket kan leda till åtal.

curage: Fortsätt med det du. vi som är måna om en långsiktigt fungerande fri marknad köper den bästa produkten för ändamålet. Den som medvetet köper en sämre produkt har ingen rätt att klaga när alla produkter på marknaden är dåliga

curage höll ju med mig så jag känner att jag också får svara här

Jag sa aldrig att man medvetet skulle välja en sämre produkt, jag nämnde bara tillverkare.
det man kan göra är att:
1. ändra ändamålet en aning. (tex snabb framhjulsdriven bil istället för en äldre volvo som man kan sladda med. (gjorde själv det valet))
2. välja en produkt i en annan prisklass (lägre eller högre,, man kan ju faktiskt köpa tills vidare...)
3. vänta med att köpa
4. låta bli att köpa
5. köpa båda (man förblir neutral som i punkt 4 men slipper vara utan dator för att vara neutral.)
6. köpa flera av varje (tex 1 intel dator och 2 amd, då har man stärkt konkurrensen och gynnat båda företagen.)

Står fast vid det jag sagt men vill tillägga en sak, och det är ju att man självklart endast ska "hjälpa" bra tillverkare!

tex. välj inte ACE nätagg av det anledningar jag nämnt XD
men att välja Saab och AMD är i mina ögon väldigt smart med tanke på att man kan rädda två väldigt innovativa företag!

både AMD och Saab har kommit på många smarta lösningar som idag används av alla tillverkare. för att nämna några tror jag Saab var först med "vikbar" rattstång! (som ger med sig vid krock, så slipper förarn få den genom magen ) jag ser gärna fler uppfinningar av den kalibern.

AMD gjorde väl första två kärniga och första 64 bitars processorn?
Men du kanske hellre köper Intel för enkelkärniga 32 bitars pentium 4 var ju helt sjukt grym!!!

Tillverkare som har visat sig kunna uppfinna bra saker bör man inte skratta åt när dom ligger ner, hjälp dom upp och hoppas att dom kan göra liknande saker återigen!

(men om dom inte gör något bra när man hjälpt dom upp då ere bara att putta omkull dom igen och skratta extra högt!)

Skrivet av ford:

Förstår hur du tänker, men det funkar inte så. Att gynna det sämre alternativet är inget vidare. Läs lite österrikisk ekonomiteori vettja. 2 fel:

1: Oavsett hur det slutar i långa loppet ska du övertyga sapiens att de ska köpa dyrare och/eller sämre just nu. Det går nog inte, sån är människan.

2: Hade det mot all förmodan fungerat som i motsats till 1 ovan hade det varit direkt ofördelaktigt att vara bäst, varpå utvecklingen stagnerar automatiskt. Är det inget värt att vara prisvärd så strävas det inte efter det.

Liknande debatter förs på makronivå av lärda personer, så saken är inte direkt avgjord även om alla bevis pekar åt ett håll. Keysian v.s Austrian perspective, kolla länken för en kul rap på ämnet: http://www.youtube.com/watch?v=d0nERTFo-Sk

Insåg att jag kryddade på lite väl, men läs vad jag svarade ovan
Att hjälpa företag som tex Saab och AMD tycker iallafall jag är något man kan göra, det innebär ju faktiskt inte att man måste varken betala mer eller få sämre saker, snarare tvärtom i det korta loppet.

och vinner man inte det korta loppet bör man ge upp.
Blir inte Bulldozer bra, då äre nog kört och jag tänker inte köpa en Athlon eller Phenom igen, nästa gång jag uppgraderar vill jag ha något nytt. (Kanske en ARM processor? xD)

"Är det inget värt att vara prisvärd så strävas det inte efter det."
Men saken är ju den att tex AMD strävar trots allt efter att vara prisvärd, om dom slutar med det, så slutar iallafall jag köpa dom.

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Som jag ser det finns det flera olika scenarier som kan ligga bakom en "försenad" lansering om det det ens är en försening det handlar om, har personligen inte sett någon officiella uppgifter på när zambezi egentligen var tänkt att släppas men det är iofs mycket möjligt att jag missat det.

Ett alternativ om det handlar om en försening är givetvis att man missat något från AMD's sida vilket i värsta fall skulle kunna orsaka en respin, vore detta fallet så borde dock vi sett rykten som indikerat detta vid det här laget.

Ett annat alternativ är att Global Foundries har problem med sin 32nm nod, vilket inte alls är omöjligt då det rör sig om tillverkning på en ny process nod. Detta skulle då påverka både Llano och Bulldozer iom att dom bägge tillverkas av GF, så ligger problemet hos GF så finns det inte så mycket AMD kan göra utom att hoppas på att GF får ordning på sina grejer (ungefär på samma sätt som man från AMD och Nvidia's sida fick lida av TSMC's problematiska 40nm införande).

Ett annat tänkbart alternativ är att Llano fått så stort genomslag hos AMD's partners att man helt enkelt väljer att lägga all tillverkning på Llano för närvarande och därför låter Bulldozer glida längre fram i lanseringplanen. En sak som talar för detta alternativ är att Llano enligt vissa källor skall ha haft runt 135 design wins tills i maj, AMD's Thomas Seifert talar tom om 300 design wins i AMD's presentationen under JP Morgan's tech konferens (det skall dock tydligen vara möjligt att det handlar sammanlagda siffror för Llano och Brazos).

Eller slutligen som jag började med så handlar det helt enkelt inte om en försening utan om att vi helt enkelt blivit lurade av rykten om när lanseringen är tänkt att ske.

Edit: Att AMD skulle försvinna vore dock bland det värsta som kunde hända, Intel skulle då tappa sin enda riktiga konkurrent på x86 och man skulle då kunna inte bara kunna ta precis vilka priser man ville utan också välja ett långsammare lansering tempo bara för att öka sina vinster.
Personligen ser jag klara fördelar i en splittring mellan Intels produktions och utvecklingsenheter då jag tycker dom tillsammans är en på tok för stark kombination konkurrensmässigt, dvs ungefär på samma sätt som AMD splittrades i AMD och GF.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Skrivet av flukke:

Var är AMD Bulldozer?`

Skiten? Nu tar du i va? Det kallas för resurser något som Intel lyckats skaffa sig med bland annat deras speciella affärsmetoder. Inte konstigt att marknaden ser ut som den gör då. Men det är precis såhär Intel vill ha det. AMD ska vara kvar men ska aldrig ha resurserna att orka gå om. Därför får vi konsumenter som vill ha mer konkurrens och bättre priser hålla på AMD. Marknadsandelarna säger en sak. Att ett företag kört med orättvisa metoder tidigare för att nå positionen dom är i idag. Och det är fakta. AMD har bra produkter men de är satta under press nu med Sandy Bridge. Vi får hoppas att Bulldozer och Llano kan vända på trenden.

Skrivet av xyllian:

Llano har redan skeppats till tillverkare, 32nm funkar fint men bulldozer är en betydligt nyare arkitektur än llano vilket självklart medför en hel del problem.

Jag som virrar till för mig själv. Du har helt rätt. Sen behöver inte nödvändigtvis Llano vara enkel att tillverka bara för den är baserad på K10. Man ska ändå få en CPU och GPU att samspela under samma skal. Sen som vissa är inne på är Fusion och OEM marknaden AMD nyckel till framgång. Tror inte själv att Bulldozer måste prestera bäst för att AMD ska klara sig som företag.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem

AMD är ju inte sämmre på något vis.
AMD är ju långsammare än intel, men har inte sämre kvalité på något sätt.
Däremot så är AMD bättre på grafiksidan, där är ju isåfall intel sämre, men inte i kvalié
Det är ju viktigt att se att AMD inte är skit för att intel presterar bättre på CPU sidan, när det är tvärt om på GPU sidan.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

jag kommer inte köpa en dålig produkt för att jag vill stödja ett dåligt företag, kanske dags att AMD går under och det kommer ett mer kompetent företag så alla inte köper intel och endast sympatiköper AMD. dock är amd bra på grafikkort. jag köpte intel för jag ville ha prestanda som amd inte kunde ge mig, ett sympatiköp hade inte gjort det bättre för mig på den fronten heller.

kollar man på saab så känner jag få som vill ha en stor, dyr bil som drar 1-2 liter milen. saab har inte fattat att dom måste trycka ut ett par små modeller.

kanske vissa företag ska veta sin tid och kasta in handuken tidigare?

Bulldozer är AMDs sista chans att få hjälp upp, blir inte detta bra äre kört!
och Saab har faktiskt bland de mest bränslesnåla motorer du kan hitta. (per hk räknat)

Men som jag skrev i förra inlägget att man bör hjälpa tillverkarna upp igen - AMD har nu fått/inte fått sin hjälp Bulldozer är deras försök att resa sig - kommer dom inte upp så är de bara överge dom. (typ)

Jag ber om ursökt om jag gått på tok för mycket off topic i denna tråd, jag har en tendens att göra det av någon anledning :/

Visa signatur