Gtx 460 Problem vid installation

Permalänk

Gtx 460 Problem vid installation

Hej Sweclockers! Jag är nyregistrerad på er hemsida och vet att det finns mycket kunskap att hämta här, därför vände jag mig till er.

Jag köpte nyligen ett nytt grafikkort (Asus GeForce GTX 460 1gb ddr5) till min stationära hemdator. Vid installationen så gick det mycket smidigt att koppla ur mitt gamla grafikkort (GeForce 9600 GT) och att sätta i det nya. När jag sedan rebootar påstås att jag ska följa instruktionerna på skärmen, men jag får inte in någon bild. Jag har då kört på moderkortets grafik för att försöka installera drivrutinerna manuellt men då får jag upp varningstexten. "Insert Asus VGA Card". Fläkten till grafikkortet fungerar som smort och windows har "upptäckt ny maskinvara".
Det är även så att mitt grafikkort har två strömingångar men det medföljde bara en sladd. Är detta ett tecken på att det räcker med en sladd.

Anledningen till att jag inte vet särskilt mycket är att jag gjort dålig research innan köpet och att det inte följde med någon riktig manual utan bara en snabb-guide.

Har windows xp premium med 32-bits (ska uppgradera till 64-bits för att undvika flaskhals-effekt).
För att summera min erfarenhet så ligger det till som följande.

Problem: Jag får helt enkelt inte fram någon bild med mitt nya grafikkort.

Åtgärder jag försökt med: Avinstallera gamla drivrutiner och reboota.
Ladda ner och installera drivrutiner.
Börjat om och kopplat in allt från nytt.

Åtgärder jag inte försökt som jag inte förstår mig på: Kanske ändra något i BIOS?

Tack på förhand

Permalänk
Antielefant
Skrivet av dagonhite:

Det är även så att mitt grafikkort har två strömingångar men det medföljde bara en sladd. Är detta ett tecken på att det räcker med en sladd.

Nej, och anledningen att kortet inte fungerar är att det inte får tillräckligt med ström. Köp antingen en till PCI-E adapter eller ett nytt nätagg som har sådana kontakter från början.

Dock låter det som om du har en rätt gammal dator om nätagget inte har PCI-E kontakter (typ 2005-2006) och i sådana fall är processorn en direkt flaskhals oavsett 32/64-bit.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Okej.
Ja, min dator är hyfast gammal och jag tänkte uppgradera del för del. Tack för tipset, men för att sätta i en PCI-E adapter måste jag inte in i nätagget då? Eller ska den adaptern dela sig i två så det bara krävs en ingång i nätagget men två i grafikkortet? Tack för snabbt svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagonhite:

Okej.
Ja, min dator är hyfast gammal och jag tänkte uppgradera del för del. Tack för tipset, men för att sätta i en PCI-E adapter måste jag inte in i nätagget då? Eller ska den adaptern dela sig i två så det bara krävs en ingång i nätagget men två i grafikkortet? Tack för snabbt svar!

Nej det finns adapterkablar som http://www.inet.se/artikel/8600923/adapter-2x4-pins-12v-till-..., men den kräver att du har 2 lediga Molex-kontakter! Här finns beskrivning på olika typer av kontakter i nya nätagg http://www.nordichardware.se/component/content/article/26-gui....

Du måste nog fundera lite över vad det är för nätagg du har, eftersom det är ett äldre nätagg så misstänker jag att det inte heller ger så mycket effekt att det räcker till att driva grafikkortet. Kolla i din dator och skriv här vad du hittar för beteckningar på ditt nätagg, så kan vi kanske ge dig lite mer info om hur det ligger till! Är det en märkesdator du har, i sådana fall vilken?

Permalänk

Det enda jag kollade innan köp var att det passade i moderkortet och att jag hade minimi-kravet med W och rätt Ampere på nätagget, vilket jag har. Ska skriva ner allt jag kan hitta med min dator.
Moderkort: Gigabyte GA-MA69G-S3H
Processor: AMD Athlong 5000-serien tror jag. Dual-core 3.0 GHz.
RAM: 2x 2gb ddr2
Nätagg: Var kan jag kolla detta? Hittade ingen sådan info i min moderkortslåda.
Mer än så vet jag inte.

En sådan sladd Kerbo länkade till på iNet fick jag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagonhite:

Det enda jag kollade innan köp var att det passade i moderkortet och att jag hade minimi-kravet med W och rätt Ampere på nätagget, vilket jag har. Ska skriva ner allt jag kan hitta med min dator.
Nätagg: Var kan jag kolla detta? Hittade ingen sådan info i min moderkortslåda.
Mer än så vet jag inte.

Watt och Ampere är inte alltid tillräckligt att gå på, det beror på fabrikat, om det är 1, 2 eller fler rails för 12V. Vissa fabrikat kan vara rena döden för delarna och framförallt om de belastas hårt. Ett 460 är väldigt krävande!

För att se vilket nätagg du har måste du öppna datorlådan och läsa direkt på nätaggregatet. Du borde kunna hitta namn/modellbeteckning effekt osv.

Permalänk

Tack så mycket kerbo.

En polare kom över idag och löste problemet, det var väldigt svårt i mina ögon.

Tack så mycket för all respons, det funkar som smort änsålänge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagonhite:

Tack så mycket kerbo.

En polare kom över idag och löste problemet, det var väldigt svårt i mina ögon.

Tack så mycket för all respons, det funkar som smort änsålänge!

Bra att det löste sig, men då vet du inte vad det var som var tokigt eller?