Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kommer det gå mycket slöare med sata 3?

Permalänk
Medlem

Kommer det gå mycket slöare med sata 3?

Hejsan moderkortet jag har är sata 3gb men tänkte köpa en sån 500mbit/s ssd på sata 6gb. Kommer det bli stor skillnad typ 300mbit/s ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chenk:

Hejsan moderkortet jag har är sata 3 men tänkte köpa en sån 500mbit/s ssd på sata 6. Kommer det bli stor skillnad typ 300mbit/s ?

SATA III är 6,0 Gbit/s, det är bara du som har blandat ihop det, har själv råkat ut för det

http://sv.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZiNikor:

SATA III är 6,0 Gbit/s, det är bara du som har blandat ihop det, har själv råkat ut för det

http://sv.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA

Eller så menar han SATA 3Gbit/s med SATA 3. (Får man gissa att det här är anledningen att de som skapat standarden inte gillar de senare beteckningarna? )

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Om det är Gigabyte GA-X58-USB3 som står i din signatur så har det bara SATA 3 Gbit/s, så det kommer då att flaskhalsa en sån SSD. Här kan du se lite siffror på vad du kan förvänta dig (de som inte är markerade som 6 Gbit/s är 3 GBit/s). Du kan räkna med runt 230-240 MB/s som mest på SATA 3 GBit/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om det är Gigabyte GA-X58-USB3 som står i din signatur så har det bara SATA 3 Gbit/s, så det kommer då att flaskhalsa en sån SSD. Här kan du se lite siffror på vad du kan förvänta dig (de som inte är markerade som 6 Gbit/s är 3 GBit/s). Du kan räkna med runt 230-240 MB/s som mest på SATA 3 GBit/s.

Tack :=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Eller så menar han SATA 3Gbit/s med SATA 3. (Får man gissa att det här är anledningen att de som skapat standarden inte gillar de senare beteckningarna? )

Sant, hehe Ändrat nu

Permalänk

det står i min moderkortsmanual att det stöder sataII vilket är 3gb/s, sen om nån jeppe därute valt att kalla det för sata 3gb skiter jag i
Fick för övrigt min fråga bekräftad av din tråd: att sataIII är bakåtkompatibel till 2:an i alla fall!
Då återstår bara om man ska satsa på en Intels 500-serie för framtiden eller gå på höga siffror i en raid0 med sataII???
Använder 52gb av 595 just nu.... så jag är rätt sugen på att köra 60+60gb VertexII (som SweC ger gott betyg) (om de ens finns i 60-utförande...)
Kanske nån som vill låna tråden vidare och ge synpunkter?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Avstängd

Hade undvikit dom nya vertex2 diskarna

Till topic: Din topspeed på disken stoppas av sata 3gb, men sen har du ju en disk som du kan få lite boost med om du uppgraderar senare.

Och i dagsläget är det inte mycket att välja på ärligt talat.

Alla diskar är sata 6gb/s förutom Intel 320.

Men undvik att köpa ny ssd just nu tills ocz och corsair reder ut problemen med sandforce kontrollern.
Force3, vertex3, agility3 påverkas av detta bland annat.