Permalänk
Medlem

blixtrande dator nätagget?

tjenare!,gjorde rent nätagget idag efter de skulle jag starta datorn då blixtrade det sen la den av och den startar inte igen

kan de vara nätagget?

Visa signatur

jag röker inte,jag svär inte,jag super inte,FAN jag glömde pipan på systemet!

Permalänk
Hedersmedlem

Du måste vara tydligare. Vad gjorde du när du "gjorde rent"?

Permalänk
Medlem

nu har jag fått igång datorn,dock när jag spelar så blir de konstigt på skärmen och datorn stängs av någon som vet felet?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av K3N:

nu har jag fått igång datorn,dock när jag spelar så blir de konstigt på skärmen och datorn stängs av någon som vet felet?

Hur ska någon kunna svara vettigt när du inte berättar mer eller svarar på frågor?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Hur ska någon kunna svara vettigt när du inte berättar mer eller svarar på frågor?

vadå svarar på frågor eller berättar?,jag behöver väll inte svara på en fråga hur jag gjorde rent nätagget nu när datorn startar?:s,tänk?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av K3N:

vadå svarar på frågor eller berättar?,jag behöver väll inte svara på en fråga hur jag gjorde rent nätagget nu när datorn startar?:s,tänk?

Du har ju fortfarande problem med att den stänger av sig?
Så det kan ju vara bra om du ger oss mer info om vad du gjorde när du "städade" datorn.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av K3N:

Kanontrevlig stil du har, speciellt när du ber om hjälp. Jag tänker inte ägna tid åt att förklara varför information är viktigt, även sådant du anser onödigt att berätta. Lycka till iaf!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Du måste berätta hur du "städade" ditt nätaggregat. Samt vad för nätaggregat du har.

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 14-24 - Nikon 24-120 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Är den här sidan ett samlingsforum för folk med dyslexi och diverse andra problem...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edberg24:

Är den här sidan ett samlingsforum för folk med dyslexi och diverse andra problem...?

Om du syftar på mig. Så har jag dyslexi som det står i min sign:P

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 14-24 - Nikon 24-120 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

alltså jag öppnade nätagget och sedan tog jag bort dammet med händerna efter de skruvade jag ihop nätagget efter de,jag har något deltaco 500w

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Nej, TS.

Jag la inte märke till att du har dyslexi faktist

Otrevligheter
Permalänk

Du stavade korrekt vad jag kan se, tror han syftade mer på TS..

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Medlem

k3n anledningen till att det är intressant är t.ex. att det kan vara dumt att dammsuga elektroniska komponenter pga att dammkorn genererar statisk elektricitet när dom dras in i munstycket, och också att fläktar kan gå sönder.
Du säger att det blixtrade efter/iom att du städade ur det - då är det ju förstås intressant att veta vad du gjorde oavsett. Det är en trolig orsak till problemen.

Starta upp spel eller överhuvudtaget använda datorn efter att det blixtrat är INTE bra. Det är halvpaj och kan panga helt närsomhelst, och du riskerar resten av datorn. Köp ett nytt.

Sen ang. samlingsplats för dyslektiker etc. så är sweclockers också en samlingsplats för dryga datornördar. Omvänd fittighet kan man säga.

Permalänk
Medlem

Trådskaparen är nog en bättre kandidat för det.

Edit:
Deltaco agg ska man GENAST riva ut och kasta även om de är nyköpta. Du får hoppas att den inte förstört andra delar i datorn.

Permalänk

Varför klaga på andras stavning? Det är ju bara skönt att se hur andra stavar och bygger sina meningar, det får en ju att känna sig själv jätteduktig. Min svensklärare lät mig välja vilket betyg jag ville ha. Liggande eller stående streck sa han, jag tackade och tog det stående.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på vad ni skriver. Att andra inte beter sig 100%-igt ger inte frisedel att förolämpa. Det gäller edberg24 i synnerhet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du öppnade nätagget så har din garanti garanterat försvunnit/upphört.

Att det blixtrade innebär att det är stor risk att någon komponet i nätagget har gått sönder. Det kanske visar sig först när du börjar belasta nätagget. t.ex när du spelar ett spel.

Så du får nog räkna med att du måste köpa ett nytt nätagg.

Vad som orsakat kortslutningen kan vara att du var statisk och du råkade röra en komponent och då uppstod en urladdning som kortslöt något.
När man skall ta bort damm så får man blåsa bort det med en fön, alt använda en dammsugare med en mycket liten borste på munstycket. Det finns speciella slangset som man kan koppla på dammsugaren för att rengöra datorn.

Man bör också använda ett ESD armband för att vara säker på att man inte är statisk. Alt kan man lägga händerna på ett jordat element för att ladda ur sig, dock inte lika bra som ett ESD-armband.

En annan viktig regel angående statisk elektrisitet.
Rör aldrig kretsarna på något kort.
Rör aldrig de guldpläterade kontakterna på något kort t.ex grafikkort. Tänker på kontakterna längst ner på grafikkort. Dvs den kontakt som stoppas ner i en slot på moderkortet för att vara lite övertydlig.

Visa signatur

Mina referenser: http://rec.elmor.se/review.php?user=338
Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD7 v2.0 Intel Core i7 980X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v2.0 Intel Core i7 970X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v1.0 + MSI Big Bang-XPower

Permalänk
Medlem

Jag håller med, det var dumt sagt av mig också. Jag tycker bara det går så hårt till på forumet ibland, och det är sällan det stöter på patrull när måltavlan inte sköter sig exemplariskt till att börja med - men då kan man ju tänka lite djupare på allas lika värde och att intellekt inte är allt, att alla möjliga åldersgrupper och människor skriver här etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K3N:

hmm, denna någon som vet felet och stänger av datorn är ju något du ska ta tag i skulle jag säga.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blagi:

hmm, denna någon som vet felet och stänger av datorn är ju något du ska ta tag i skulle jag säga.

Dagens humorist.

Till trådskaparen: Ditt nätaggregat är högst troligt trasigt. Ju fler gånger du testar att starta det, desto större blir risken att dina övriga delar tar permanent skada och det kan redan vara försent. Deltaco är lågbudgetagg med komponenter som inte gillar värme. Låter man de bli fulla av damm, går de sönder ännu fortare än normalt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ditt nätagg är som sagt med största sannolikhet trasigt. Så sluta att använda datorn innan mer saker går sönder och köp ett nytt nätagg.
Eftersom du öppnade ditt nätagg så har du ingen garanti kvar på det.
Köp då ett känt bra märkes nättagg. T.ex Corsair VX-650. Då har du så det räcker förmodar jag.
Vill du ha ännu bättre och större köp Corsair AX-850

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisseH2:

Om du öppnade nätagget så har din garanti garanterat försvunnit/upphört.

Att det blixtrade innebär att det är stor risk att någon komponet i nätagget har gått sönder. Det kanske visar sig först när du börjar belasta nätagget. t.ex när du spelar ett spel.

Så du får nog räkna med att du måste köpa ett nytt nätagg.

Vad som orsakat kortslutningen kan vara att du var statisk och du råkade röra en komponent och då uppstod en urladdning som kortslöt något.
När man skall ta bort damm så får man blåsa bort det med en fön, alt använda en dammsugare med en mycket liten borste på munstycket. Det finns speciella slangset som man kan koppla på dammsugaren för att rengöra datorn.

Man bör också använda ett ESD armband för att vara säker på att man inte är statisk. Alt kan man lägga händerna på ett jordat element för att ladda ur sig, dock inte lika bra som ett ESD-armband.

En annan viktig regel angående statisk elektrisitet.
Rör aldrig kretsarna på något kort.
Rör aldrig de guldpläterade kontakterna på något kort t.ex grafikkort. Tänker på kontakterna längst ner på grafikkort. Dvs den kontakt som stoppas ner i en slot på moderkortet för att vara lite övertydlig.

tack så hemskt mycket!,de skulle finnas fler som dig här på forumet:)!!,tusen tack:)

och till er andra som tror att jag har dyslexi:nej tyvärr har inte dyslexi har 29 rätt av 31 på nationellaprov i 9an!,

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag får även tillägga att jag är ute efter ett nätagg inget skit,det ska vara i bra skick:) samt ett bra chassi,om någon har något av dem eller båda 2 så kommer vi överens om ett bra pris:),pma!:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av K3N:

jag får även tillägga att jag är ute efter ett nätagg inget skit,det ska vara i bra skick:) samt ett bra chassi,om någon har något av dem eller båda 2 så kommer vi överens om ett bra pris:),pma!:)

Vad har du för komponenter?

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av K3N:

Köp t.ex Corsair VX-650. Då har du så det räcker förmodar jag. https://www.inet.se/artikel/6909591/corsair-tx-650w-v2-80-bro...
Fractal Design Newton R2 650W https://www.inet.se/artikel/6900260/fractal-design-newton-r2-...
finns även ett större på 800W https://www.inet.se/artikel/6900261/fractal-design-newton-r2-...
Vill du ha ännu bättre och större köp Corsair AX-850 https://www.inet.se/artikel/6909558/corsair-ax-850w-80-gold bra men dyrt

Ett bra och "billigt" chassi är Fractal Design R3 https://www.inet.se/artikel/6900680/fractal-design-define-r3-...
Fractal Design Core 3000 Svart KAMPANJ! https://www.inet.se/artikel/6900463/fractal-design-core-3000-...

Köper du från Inet så har fri frakt om du köper för mer än 500:-
http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Köper du ett chassi från någon privat så tänk på att frakten kan bli dyr om den du köper ifrån inte bor på samma ort som du så att du kan hämta det med bil.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad ni grundar på att alla deltacos agg skulle vara skit, sweclockers har faktiskt t o m recenserat nätagg från dem och det var fullt okej grejer.
Inte att jämföras nu med dyra nätagg i kvalitetsklasser med 80+ certade agg såsom corsairs och andra bra kända märken, men som budgetalternativ DUGER dessa om inte annat, men att de är ren skit som det skrivits här håller jag inte med om med tanke på att det finns agg med mer kända namn på som är betydligt sämre på t e x rippel, effekten i dessa budgetagg kan ju diskuteras men som sagt, billigt är inte alltid bäst, ej heller är dyrast alltid bäst.

Rekommenderar TS att köpa sig ett agg från corsair t e x
Wattstyrkan är svår att rekommendera med tanke på att ingen information om detta framkommit men 550-750W är rekommenderat i vilket fall som helst för att kunna få lite framförhållning på livslängden

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Vad har du för komponenter?

jag skrev just pma-.-,men aja

specs:
Chassi: Advance Kapppa V2
Nätaggregat:
Processor: AMD Athlon II X2 260 3.2GHz dock klockad till 3.7mhz
Grafikkort: ATI Radeon HD5450 512mb
Moderkort: Asus M4N68T-M / ASRock N68C-S UCC - AM3
RAM-minne: 2X Kingston HyperX 2GB DDR3 PC12800 1600MHz totalt 4gb
Hårddisk: Western Digital 500GB 7200RPM 16MB
DVD-brännare: Samsung-WriteMaster
Nätverkskort: 10/100/Mbit
Ljudkort: HD Surround

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av K3N:

jag skrev just pma-.-,men aja

specs:
Chassi: Advance Kapppa V2
Nätaggregat:
Processor: AMD Athlon II X2 260 3.2GHz dock klockad till 3.7mhz
Grafikkort: ATI Radeon HD5450 512mb
Moderkort: Asus M4N68T-M / ASRock N68C-S UCC - AM3
RAM-minne: 2X Kingston HyperX 2GB DDR3 PC12800 1600MHz totalt 4gb
Hårddisk: Western Digital 500GB 7200RPM 16MB
DVD-brännare: Samsung-WriteMaster
Nätverkskort: 10/100/Mbit
Ljudkort: HD Surround

----------------
Hur kan du ha två moderkort i datorn? ^^
Antingen har du ett Asus eller ett Asrock? ^^

Vilket fall som helst, det där räcker med ett 450w eg

Edit: verkar råda mer förvirring kring dina prylar
Enligt din egen blogg så har du ett FSP 500W 80+ ?

http://k3ngaming.blogspot.com/2011/02/de-har-ar-da-min-dator-...

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

underbar tråd detta:)

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...