Permalänk
Medlem

Tystaste av de tysta

En i princip ljudlös dator.

Chassi = Lian Li PC-V2120A + Extra ljuddämpning från CaseKing

Chassifläktar = 3X Thermalright X-Silent Fan - 140mm & 2X Thermalright X-Silent Fan - 120mm

Fläktkontroller = Zalman ZM-MFC1 Plus

Moderkort = Gigabyte GA-P67A-UD5-B3

Processor = Intel Core i5 2500K

Processorkylare = Be-Quiet Dark Rock Pro C1

RAM = Kingston HyperX Genesis XMP X2 Grey Series - minne - 8 GB : 2 x 4 GB

Grafikkort = Gigabyte Radeon HD5770SL 1GB

SSD1 = OCZ Agility 3 Series 2,5 SATA 6G SSD - 60 GB

SSD2 = Mach Xtreme Technology DS Series 2,5 SATA II SSD - 120GB

SSD3 = Mach Xtreme Technology Starter Series 2,5 SATA II SSD - 32GB

Nätaggregat = Seasonic X-460 Gold Modular Fanless

Tystaste av de tysta

Permalänk
Medlem

nice ^^ 4/5

Visa signatur

i7 3770k @ 4.2, 16gb dominator platinum @ 1866, 2x 780Ti Classified, FT02, Corsair m65 vit, Ducky Shine 3 MX Brown vita keycaps, Asus Xonar STX, Sennheiser HD650, Asus Rog Swift PG278Q

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Bra jobbat. Dock är de passiva grafikkorten väldigt knepiga när det kommer till deras värmeutveckling. Se mitt galleri för en typ av lösning.

Och sen vill jag slå ett slag för Thermalrights passiva cpu-kylare, som fixar en 920 c0 utan fläkt
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=691638

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Grafikkortet ligger på 51 grader idle nu när fläktarna är på lägsta. Datorn är helt knäpptyst och det var det jag var ute efter. Har testat alla fläktar som finns på marknaden, ja nästan i alla fall. Noctua, Noiseblocker, Fractal Design, Sharkoon, Scythe, Be Quiet, Nexus med flera och dessa Thermalright är överlägset tystast av dessa.

Permalänk

Mycket fint galleri Det chassit skulle man gärna haft

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk

Borde de inte gå att få ännu tystare utan alla fläktar :)? eller blir det för varmt då?

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Skrivet av ManBearPig:

Borde de inte gå att få ännu tystare utan alla fläktar :)? eller blir det för varmt då?

Han kan ju sätt i fler fläktar och sänka RPM så blir dom lika effektiva som att ha färre men tystare.

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Skrivet av olle360:

Han kan ju sätt i fler fläktar och sänka RPM så blir dom lika effektiva som att ha färre men tystare.

Klart han kan, det var inte det jag frågade
Jag frågade om han kunde ta bort några av dom 5 fläktarna och få det ännu tystare utan att det blir för varmt.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Skrivet av ManBearPig:

Tro mig, dessa fläktar låter absolut ingenting när jag drar ner varven lite. De behöver inte ens vara på lägsta för att man inte skall höra dem. Blev förvånad av hur tysta dessa fläktar verkligen är om man till exempel jämför med Noiseblocker, Noctua med flera.

Permalänk
Medlem

Varför 3 olika SSD? Jag fick iaf intrycket att du köpt dem samtidigt

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Trevligt!

Skulle vara "roligt" och veta hur hur grader allt går upp i under load i nån timme eller så!

varför tre olika SSD'er? ist för tre av samma och köra i RAID5?

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

Varför 3 olika SSD? Jag fick iaf intrycket att du köpt dem samtidigt

Ett till operativsystem, ett till arbete och ett till lite blandade filer som musik med mera. 32gb betalade jag cirka 500kr för, 60gb cirka 1000kr & 120gb 1500kr. Men som sagt tyst skulle det vara och det var mest därför det inte kom in HDD. Jag har en sån med HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Trevligt!

Skulle vara "roligt" och veta hur hur grader allt går upp i under load i nån timme eller så!

varför tre olika SSD'er? ist för tre av samma och köra i RAID5?

Ska köra i load inom kort och se vad som händer.

Permalänk
Avstängd

Var köpte du de där ssd-diskarna? :S

Permalänk
Avstängd

Lian Li har några chassin som ser rätt ok ut utanpå, men tycker att alla ser helt åt hel***e ut inuti, plåtiga och inte alls snygga, ser inte så funktionella ut heller!

Varför tycker så många om Lian Li? No offence.

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

Var köpte du de där ssd-diskarna? :S

Jag har köpt diskarna från CaseKing. Har köpt därifrån 3 gånger och allt har alltid fungerat bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Lian Li har några chassin som ser rätt ok ut utanpå, men tycker att alla ser helt åt hel***e ut inuti, plåtiga och inte alls snygga, ser inte så funktionella ut heller!

Ja det kan se ut så på bild med silver, det är 100% aluminium. Skulle du se den i real life så har inte till exempel Corsair Obsidian 700/800 som ser bättre ut i bild mycket att komma med. Personligen gillar jag ren aluminium än svart då det ser lyxigare ut på nåt sätt, färg är till för att dölja skavanker. Funktionella är de flesta Lian Li chassin idag i alla fall, kanske inte de gamla modellerna som du syftar på. Det här chassit som jag byggt i är i klass med Obsidian då det gäller att gömma kablar. Du måste se och känna innan du bestämmer hur den är och kvalitén är helt i sin egen liga.

Ser att du har ett Fractal Design R3, varför har man ett R3? Hade ett Fractal Design XL och jag kan säga så här att det var den värsta skiten jag någonsin haft. No offence.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pöjk:

Ja det kan se ut så på bild med silver, det är 100% aluminium. Skulle du se den i real life så har inte till exempel Corsair Obsidian 700/800 som ser bättre ut i bild mycket att komma med. Personligen gillar jag ren aluminium än svart då det ser lyxigare ut på nåt sätt, färg är till för att dölja skavanker. Funktionella är de flesta Lian Li chassin idag i alla fall, kanske inte de gamla modellerna som du syftar på. Det här chassit som jag byggt i är i klass med Obsidian då det gäller att gömma kablar. Du måste se och känna innan du bestämmer hur den är och kvalitén är helt i sin egen liga.

Ser att du har ett Fractal Design R3, varför har man ett R3? Hade ett Fractal Design XL och jag kan säga så här att det var den värsta skiten jag någonsin haft. No offence.

Okej, sen är det väll mkt smak med. R3an har jag ju för att den var billig, bra luftflöde, bra kvalité - inge plast skit eller ngt som går sönder vilket gör att det ser bra ut med. Det är litet/smidigt och är tyst med :). Finns knappt några anmärkningar på det så att säga :P.

Permalänk
Medlem

Snyggt..... 4.5/5

Visa signatur

"If you don't controll your mind, someone else will."
- John Allston

Permalänk
Medlem

snyggt!,de låter dock som datorn kommer brinna upp haha

Visa signatur

jag röker inte,jag svär inte,jag super inte,FAN jag glömde pipan på systemet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av K3N:

snyggt!,de låter dock som datorn kommer brinna upp haha

Du besitter av mycket kunskap, dela gärna av dig mer professorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Kan se lite plåtigt och gammeldags ut på bilder, sant. Men jag har ett Corsair 800 nu med massa finesser och det är ett välbyggt, men tungt chassi då det är i plåt först och främst. Om jag hadde råd skulle jag dock byta ut det mot motsvarande Lian li hvilken som helst dag i veckan. Jag har altid haft lian li innan i många herrans år och de finesser som börjar bli vanliga i dag har lian li haft sedan lång tid tilbaks och de är tysta har god genomströmning, är lätta och vesatila och lättmoddade då det är lätt att plocka ner demi bitar och allt är gjort med en GRYM precision och nogrannhet som gör att allt bara passar och det finns delar och extragrejor som passar til 10-15 år gamla chassin och mycket är standariserat sedan länge hos dom fast man kombinerar design och funktioner och storlekar på et sånt sätt at det mesta är utbytbart chassin emellan til och med ur olika modeller och de är stryktåliga som attan för plåten är tjock också. Ja jag kommer tilbaka til lian li en dag efter att ha provat Cooler masters stacker och cosmos serier som bygger på samma ram och nu Corsairs 800D men faktiskt är de byggen jag varit mest nöjd med och som jag travat rundt med på lans och haft stående brevid tv apparater utan att skämmas, det är Lianli baserade burkar.

Permalänk
Medlem

Har aldrig förstått det här med Lian Li chassin, det känns som att dom är 10 år gamla ju
Men trevligt bygge

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Har aldrig förstått det här med Lian Li chassin, det känns som att dom är 10 år gamla ju
Men trevligt bygge

Oldschool e oldschool.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pöjk:

Du besitter av mycket kunskap, dela gärna av dig mer professorn.

HEEEEEEEEETZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
OnT:
4/5 fåru!

Permalänk
Medlem

Skönt med ljudlöst! Men är inte luftgallret på nätagget övertäckt av plåten, Eller ser jag fel?

Permalänk
Medlem

Kul med någon som tar ljudnivå seriöst. Larvigt kraftfull och dyra komponenter som för mig inte är värt det men det är ett snyggt bygge som verkligen borde vara tyst.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delot:

Skönt med ljudlöst! Men är inte luftgallret på nätagget övertäckt av plåten, Eller ser jag fel?

Nej det är inte helt täckt då det finns mellanrum där nere så det räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Kul med någon som tar ljudnivå seriöst. Larvigt kraftfull och dyra komponenter som för mig inte är värt det men det är ett snyggt bygge som verkligen borde vara tyst.

Ja kan vara lite overkill för mig men ville ha ett svart moderkort och det blev Gigabyte. Kunde även haft ett mindre chassi men som sagt kan lika gärna ha ett stort då den ändå är under skrivbordet. Förresten så har inte Lian Li något nytt chassi med dörr förutom denna. Kan säga att datorn är helt tyst, inte ett ljud.