Överföring av all data från en hårddisk till en annan

Permalänk
Medlem

Överföring av all data från en hårddisk till en annan

Eftersom hårddisken jag har nu börjar bli full har jag bestämt en ny, och fjag undrar om jag kan överföra allt från den gamla till den nya.
Jag läste http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/894986-guide-hur-d... men jag är osäker om det funkar när man dual bootar, får man samma bootloader och båda OSen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hmmster:

Eftersom hårddisken jag har nu börjar bli full har jag bestämt en ny, och fjag undrar om jag kan överföra allt från den gamla till den nya.
Jag läste http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/894986-guide-hur-d... men jag är osäker om det funkar när man dual bootar, får man samma bootloader och båda OSen då?

vilka os dualbootar du? windows/linux? det är rätt simpelt egentligen, om du har en t.ex ubuntu-live cd? boota från cdn och kör med dd, går snabbt och funkar bra, har själv testat flera gånger, sen finns det ju även "clonezilla" som är en live cd för disk-kloning och fungerar ännu snabbare, sen ser jag att du bor i malax, finland? bor själv där

Visa signatur

Microsoft sells you windows while Linux gives you the whole house for free!

Permalänk
Medlem

Ubuntu 10.10 & Windows 7, vet inte hur jag glömde nämna det.
och ja, Malax, Finland. =p
Kan du leta upp nån bra DD guide åt mig? Kunde inte riktigt hitta något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hmmster:

Ubuntu 10.10 & Windows 7, vet inte hur jag glömde nämna det.
och ja, Malax, Finland. =p
Kan du leta upp nån bra DD guide åt mig? Kunde inte riktigt hitta något.

Här finner du en guide:
http://www.ghacks.net/2009/01/17/dd-the-ultimate-disk-cloning-tool/

hur stor disk till hur stor disk är det frågan om?

Visa signatur

Microsoft sells you windows while Linux gives you the whole house for free!

Permalänk
Medlem

250 gb uppdelat i 150/100, till 1tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hmmster:

250 gb uppdelat i 150/100, till 1tb.

då skall det nog inte vara några problem, då är ju sen nästa steg att antigen skapa en till partition på det lediga utrymmet eller utöka en existerande partition, enklast är dock att skapa en till partition i t.ex ntfs så kan både windows och ubuntu läsa och skriva från/till den

Visa signatur

Microsoft sells you windows while Linux gives you the whole house for free!

Permalänk
Medlem

Kan jag inte bara öka partionerna som jag hoppas kommer till med DD så att det blir procentuellt lika stort som förr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hmmster:

Kan jag inte bara öka partionerna som jag hoppas kommer till med DD så att det blir procentuellt lika stort som förr?

det är säkert möjligt på något vis, men är det inte bättre att ha en gemensam partition för data när du dual-bootar?

Visa signatur

Microsoft sells you windows while Linux gives you the whole house for free!

Permalänk
Medlem

Jag tänkte göra det med gparted, borde väl gå?
Och jag gör totalt olika saker på de båda OSen, och min windowspartion är ändå NTFS så jag kan komma åt saker från den vad än jag är på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hmmster:

Jag tänkte göra det med gparted, borde väl gå?
Och jag gör totalt olika saker på de båda OSen, och min windowspartion är ändå NTFS så jag kan komma åt saker från den vad än jag är på.

joo de borde gå, testa å se å spara gamla disken så du kan göra om

Visa signatur

Microsoft sells you windows while Linux gives you the whole house for free!