Permalänk

Akut hjälp! (Bygga ihop dator)

Tja!

Håller just nu på att bygga ihop min dator, men vågar inte riktigt ta i när jag sätter dit processorn (alltså första delen, chippet?)

Den sitter åt rätt håll och jag drar ner den stora plattan innan jag tar spaken, men det tar i mer och mer och skrapas på metallbiten på processorn.

Processor: Intel i7
Moderkort: Asus P8P67 EVO

Hoppas ni kan ge mig tips, tack!

Permalänk
Medlem

det är bara att trycka?

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 14-24 - Nikon 24-120 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YakuzaEmme:

Tja!

Håller just nu på att bygga ihop min dator, men vågar inte riktigt ta i när jag sätter dit processorn (alltså första delen, chippet?)

Den sitter åt rätt håll och jag drar ner den stora plattan innan jag tar spaken, men det tar i mer och mer och skrapas på metallbiten på processorn.

Processor: Intel i7
Moderkort: Asus P8P67 EVO

Hoppas ni kan ge mig tips, tack!

tror nog du har monterat cpun fel, kolla på både processorn och moderkortet det finns ett mönster på båda på kanten som liknar en triangel eller pil. http://www.youtube.com/watch?v=ioAhcu8Bkz4

Permalänk
Medlem

Jag brukar sätta ett finger på metallplattan och trycker lite lite fint när jag drar ner spaken.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500k (4.5gHz), MB: Asus P8P65 PRO Rev(3.1),
PSU: XFX 750w (modular), RAM: 2x Crosair Vengence 1600mz 4024mb
Cooling: CoolIT ECO A.L.C CPU COOLER
Chassi: Raven rv03

Permalänk
Medlem

Du MÅSTE veta att processorn sitter rätt med markeringen, sedan dra ner spaken och fästa den. Förvisso går spaken trögt ner och man får oftast ta i ganska mycket....
Lycka till!

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

Processorn måste sitta rätt innan du drar ner spaken.. (se pilen i sockeln samt processorn hur processorn ska sitta) annars blir pinnarna förstörda.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk

Vågade ta i, tack för svar!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av YakuzaEmme:

Vågade ta i, tack för svar!

*sammanfogat trådar*

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne, varken i samma eller olika forumdelar (så kallad korspostning). Om en moderator har låst en tråd, är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Åter igen problem.

Allt är ihopsatt och det verkar vara korrekt, men front-panelen reagerar inte alls när jag försöker starta och en röd Power symbol samt grön Reset-knappar lyser på moderkortet, dock händer inget när jag trycker på dessa.

Vad gör jag?

Permalänk
Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av YakuzaEmme:

Andra gången jag är ser dig på ett dygn, först korspostning och nu bumpning - ta och läs igenom forumsreglerna, ok?

Citat:

§ 4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning).

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Citat:

Åter igen problem.

Allt är ihopsatt och det verkar vara korrekt, men front-panelen reagerar inte alls när jag försöker starta och en röd Power symbol samt grön Reset-knappar lyser på moderkortet, dock händer inget när jag trycker på dessa.

Extremt svårt att säga. Ingen reaktion alls när du slår på burken? Inga fläktar som rör sig eller hårddisk som varvar upp?

Då är det dags att felsöka om du är säker på att allt sitter som det ska. Plocka bort allt utom processor och sladdarna till frontknapparna från moderkortet. Även utan RAM borde den ge liv ifrån sig. Rör fläktarna på sig då så lägg till en komponent i taget. Börja med RAM, sedan grafikkort, hårddiskar etc tills det inte funkar. Kom ihåg att helt bryta strömmen mellan.

Skulle inget hända när du bara har CPU och moderkort är antagligen något av dessa trasigt eventuellt nätagget. Enda sättet att testa då är i en annan dator som du vet funkar.

Det är en ganska trälig och långdragen process men komponent för komponent behöver du gå igenom.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"