[20120419] Samlingstråd om SSD

Permalänk

Tänkte höra om det är något särskilt man ska tänka på om man ska klona en SSD till ny SSD. Jag har minst 40 spel (200gb) å 25-30 program på datorn som jag inte har lust att installera om. gamla SSD är en Intel X25 40gb nya är en Vertex2 60gb. Började bli lite knappt om utryme på 40-gigaren sen SP1 släpptes till W7. Någon som vet något bra program till det?

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk

Ska köpa en SSD disk, men vet inte vilken Ni ser längst ner vad jag har för dator.

Har hört att Intels är minst fel på, har jag rätt?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=844282

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS Rog Strix B550
AMD Ryzen 7 5800X3D,MSI GeForce RTX Ventus 3X 4080 Super OC
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Skrivet av Peterrrrr:

Ska köpa en SSD disk, men vet inte vilken Ni ser längst ner vad jag har för dator.

Har hört att Intels är minst fel på, har jag rätt?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=844282

Intel är det säkraste kortet. Det finns andra diskar som är snabbare i teorin, men de har oftast högre felfrekvens också.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Tänkte ev. köpa en SSD max ~1500kr

Är det värt? Dator är seg som ett jävla as nu och det är enbart pga att hårdisken bottleneckar. Tycker det kommer ut nya SSDs hela tiden och det vore ju inte så kul och köpa en så ~1månad senare så kommer det ut en som är betydligt mycket snabbare, bättre och kanske till och med billigare.

Permalänk
Medlem

Har tittat på andra diskar än sandforce för att mina OCZ diskar bara strular. För mig står det mellan Corsair M4 eller Intel 510, vilken är bäst för vanlig skrivbordsmiljö samt musikprojekt?

// Cuge

Permalänk
Avstängd

Det är mer eller mindre samma disk.
Hade kört på M4 då den är billigare.l

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Det är mer eller mindre samma disk.
Hade kört på M4 då den är billigare.l

Är den pålitlig och är det mycket jobb innan eller är det bara stoppa i och köra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cuge:

Är den pålitlig och är det mycket jobb innan eller är det bara stoppa i och köra?

Stoppa i o köra bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Stoppa i o köra bara.

Är den lika pålitlig som inteln då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cuge:

Är den lika pålitlig som inteln då?

Som intel 510? Ja.
Det sitter samma kontroller i dom.

Permalänk

Hur är det nu - vågar man använda hibernate och/eller sleep med en ssd eller ej? Köpte mig en fin liten Intel 320 på 120 GB häromdagen och man vill ju vara försiktig. En snabb sökning på lagringsforumet gav inga entydiga resultat angående detta.

Permalänk
Medlem

Är det fritt fram att köpa en F120 med den uppdaterade SandForce-kontrollern nu då? Kan inte bestämma mig mellan en Intel 320 120GB och motsvarande Corsair-modell.

Permalänk

Undrar lite vilken ssd jag ska köpa till detta moderkort Gigabyte GA-P55-USB3, det är sata 3 gb/s.
Vill ha en ssd på 120-128 gb med pristak på ungefär 2000kr. Vilken ska jag köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blinedale:

Hur är det nu - vågar man använda hibernate och/eller sleep med en ssd eller ej? Köpte mig en fin liten Intel 320 på 120 GB häromdagen och man vill ju vara försiktig. En snabb sökning på lagringsforumet gav inga entydiga resultat angående detta.

Har mig veterligen aldrig varit problem med sleep/hibernate med intels diskar.

Skrivet av Szkar:

Är det fritt fram att köpa en F120 med den uppdaterade SandForce-kontrollern nu då? Kan inte bestämma mig mellan en Intel 320 120GB och motsvarande Corsair-modell.

Om du verkligen menar Force F120 så fall skulle jag hellre gå på intels 320, är det en Force 3 du tänker på så skulle jag åtminstone vänta ett litet tag för att se om Corsair kommer med en firmware-uppdatering för att lösa de återstående problemen i stil med ocz:s 2.09.

Skrivet av diarrehampus:

Undrar lite vilken ssd jag ska köpa till detta moderkort Gigabyte GA-P55-USB3, det är sata 3 gb/s.
Vill ha en ssd på 120-128 gb med pristak på ungefär 2000kr. Vilken ska jag köpa?

Sitter man med sata 3gbit/s så finns det i mitt tycke ingen anledning att köpa något annat än intels 320 - stabil, billig och kompetent.

Permalänk
Skrivet av distortion10000:

Intel är det säkraste kortet. Det finns andra diskar som är snabbare i teorin, men de har oftast högre felfrekvens också.

1. Okej, har läst lite om Intel 510. Bygger den på samma säkra teknik/komponenter som Intel 320? Såg att garantin på 510 var 3år istället för 310 5 år.

2. Kommer jag märka skillnaden i prestanden mellan dessa två trots att jag ej har S-ATA 6Gb/s på mitt moderkort?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

1. Okej, har läst lite om Intel 510. Bygger den på samma säkra teknik/komponenter som Intel 320? Såg att garantin på 510 var 3år istället för 310 5 år.

2. Kommer jag märka skillnaden i prestanden mellan dessa två trots att jag ej har S-ATA 6Gb/s på mitt moderkort?

320 baseras på samma teknik som x25-m och bör ha samma låga returtal, 510 bygger på en kontrollerkrets från marvell och returstatistiken för den är än så länge okänd då den inte funnits på marknade tillräckligt länge. Intel själva hävdar dock att den ska vara lika säker som 320.

Du kommer knappast märka någon prestandaskillnad utan sata 6gbit/s.

Permalänk

Jo har funderat ett tag på att köpa en andra ssd för att köra 2st ocz vertex2 i raid0 men bytte nyss moderkort, ett moderkort som stödjer sata3.
Finns det överhuvudtaget nån bra motivering till att köra 2st ssd(max läshastighet 285MB/s) med sata2 i raid0 istället för 1st ssd(max läshastighet 500-550MB/s) med sata3?

Permalänk
Skrivet av Frispel:

320 baseras på samma teknik som x25-m och bör ha samma låga returtal, 510 bygger på en kontrollerkrets från marvell och returstatistiken för den är än så länge okänd då den inte funnits på marknade tillräckligt länge. Intel själva hävdar dock att den ska vara lika säker som 320.

Du kommer knappast märka någon prestandaskillnad utan sata 6gbit/s.

Hur är det egentligen med driftsäkerheten på de andra märkena, har ju hört att Intels diskar är säkrast. Vilket märke kommer på 2:a plats när det gäller driftsäkerhet och framförallt när det gäller minst strul(installation av windows 7, drivrutiner mm)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kommer en Corsair Force GT fungera med mitt moderkort , Asus P7H57D-V Evo?
Sata III: Marvell 9123 Controller Driver

Permalänk
Skrivet av SirNicky:

Kommer en Corsair Force GT fungera med mitt moderkort , Asus P7H57D-V Evo?
Sata III: Marvell 9123 Controller Driver

Tack för påminnelse av fråga Undrar också om mitt moderkort kommer fungera med en Intel 510?

Visa signatur

Permalänk

Hej alla!

Nu får man snart sommarjobbs-lönen och då tänker jag införskaffa mig en SSD (Äntligen). Den ska vara ca 120Gb stor och får gärna kosta runt 1500kr.

Jag har kikat på Corsair's Force 115gb version och den verkar bra. Så nu tänkte jag kolla med er om nackdelar osv. och om man ska sikta på någon annan SSD?

Ångrade mig!

Såg Corsairs Force 3 120GB och den verkar mycket mer lovande så fort dom fixar felet dom har haft nu. (Random BSOD's och att disken stängs av.)

Tack för svar! (Citera gärna så jag lättare ser vad ni skriver)

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr. Prudo:

Hej alla!

Nu får man snart sommarjobbs-lönen och då tänker jag införskaffa mig en SSD (Äntligen). Den ska vara ca 120Gb stor och får gärna kosta runt 1500kr.

Jag har kikat på Corsair's Force 115gb version och den verkar bra. Så nu tänkte jag kolla med er om nackdelar osv. och om man ska sikta på någon annan SSD?

Ångrade mig!

Såg Corsairs Force 3 120GB och den verkar mycket mer lovande så fort dom fixar felet dom har haft nu. (Random BSOD's och att disken stängs av.)

Tack för svar! (Citera gärna så jag lättare ser vad ni skriver)

Absolut INTE F115GB iaf, nog det sämsta man kan köpa
Force3 är ett bra val.
Sen hade CDON.com ett bra pris på Vertex3 med sweclockers erbjudande, finns länk någonstans till det ;O Tror det hamnade på 1550kr lr något vilket är ett bra pris för den.

Permalänk
Skrivet av definition:

Absolut INTE F115GB iaf, nog det sämsta man kan köpa
Force3 är ett bra val.
Sen hade CDON.com ett bra pris på Vertex3 med sweclockers erbjudande, finns länk någonstans till det ;O Tror det hamnade på 1550kr lr något vilket är ett bra pris för den.

Jo jag såg att den var lite väl dålig för sitt pris

Köper nog dock från Inet.se då dom har fri frakt och jag ska ha RAM minnen med på köpet

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har installerat W7 i IDE mode på min Crucial m4 SSD så jag tänkte nu byta till AHCI.

Jag går in i regedit och tänker ändra på HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Servic es\msahci värdet till 0, men när jag högerklickar på Start filen och trycker på Modify så är värdet redan inställt på 0. Hur kan det komma sig när jag kör i IDE mode??

Sen kollar jag också denna HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Servic es\Pciide. Värdet på Start filen är 0 här också.

Vad är det jag inte fattar? När jag kollar guiden som jag följer så står det:

In the Value data box, type 0 [3 is default], and then click OK.

Så vad händer när både AHCI och IDE värdet är inställt på 0? Borde inte mitt AHCI värde va inställt på 3 nu när jag är i IDE mode?

Permalänk
Medlem

OM jag köper antingen en Force GT 120gb eller Vertex 3 Max IOPS 120gb, vilken är att föredra? mest för spel och filmer

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Avstängd

Crucial M4 128gb ssd beställd.
ska ersätta nuvarande raid0.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Är modellerna i första inlägget uppdaterade? Intels 3**-serie är väl nästa generation X-25?

Permalänk
Medlem

Jag har lite frågor: B

Börjat bli dags att köpa en SSD nu, har varit så jäkla sugen på det så länge nu. Vilken 60 gb SSD är den bästa för operativ bland dessa 3?

Corsair SSD Force Series 60GB
OCZ SSSD Agillity 3
A-DATA SSD 511-Series
Intel SSD 320 80GB OEM

Har hört att Agillity 3 har problem med firmwaren, men det ska vara återgärdat i den senaste versionen? Är det bara till att sätta i den i datorn, uppdatera den, formatera den till NTSF och installera Win 7 sen? Så firmwaren "nollställs" inte när man formaterar den?

Man ska ju ställa in ACHI i bios, behöver man göra något mer när man ska göra en helt ny installation av Win 7? Ska man köra med Sata 3 eller 2? För om jag ska köra med 3, måste jag starta upp dens styrkretsar vid uppstarten och det tar ca 2 sekunder.

När man sen har installerat Win 7 på SSD:n, kan man sätta i sin gamla hårddisk då och föra över t ex filmer till SSD:n, sedan rensa (känns inte bra att ha en Win 7 installation på den) den gamla HDD och lägga tillbaka filmerna igen?

Puh, många frågor.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Jag har lite frågor: B

Börjat bli dags att köpa en SSD nu, har varit så jäkla sugen på det så länge nu. Vilken 60 gb SSD är den bästa för operativ bland dessa 3?

Corsair SSD Force Series 60GB
OCZ SSSD Agillity 3
A-DATA SSD 511-Series
Intel SSD 320 80GB OEM

Har hört att Agillity 3 har problem med firmwaren, men det ska vara återgärdat i den senaste versionen? Är det bara till att sätta i den i datorn, uppdatera den, formatera den till NTSF och installera Win 7 sen? Så firmwaren "nollställs" inte när man formaterar den?

Man ska ju ställa in ACHI i bios, behöver man göra något mer när man ska göra en helt ny installation av Win 7? Ska man köra med Sata 3 eller 2? För om jag ska köra med 3, måste jag starta upp dens styrkretsar vid uppstarten och det tar ca 2 sekunder.

När man sen har installerat Win 7 på SSD:n, kan man sätta i sin gamla hårddisk då och föra över t ex filmer till SSD:n, sedan rensa (känns inte bra att ha en Win 7 installation på den) den gamla HDD och lägga tillbaka filmerna igen?

Puh, många frågor.

Svårt att säga vilken som är bäst. Intel brukar ha bäst driftsäkerhet men 320-serien har inte jätteimponerade prestanda. Själv har jag en OCZ Vertex 2 som jag är jättenöjd med. Jag tror att du blir nöjd med vilken du än väljer. Möjligtvis skulle jag inte välja A-DATA för det märket har jag inte hört talas om. Ta den största du har råd med.

Firmware nollställs inte när man formatterar, så det är ingen fara.

Börja med att sätta på AHCI i BIOS före installation, sedan fixar Win 7 det mesta själv, typ alignment av SSD:n mm. Om du köper en SSD som klarar SATA3 bör du ju ansluta den till en SATA3-styrkrets för maximal prestanda. Vad är det för styrkrets som tar 2 sek att starta upp?

Det går jättebra att ansluta den gamla HDD:n och föra över filmer, bilder mm, sedan formattera HDD:n och flytta tillbaka. Lika enkelt som det låter

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Hej!

Skall köpa en SSD och det står mellan Corsair SSD Force GT 120 GB samt en Intel 510 120 GB. Vilken är driftsäkrast, någon som vet om det fortfarande är några problem med Corsair SSD Force GT efter den nya firmware uppdateringen? 1.3 alltså.

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu