Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Du tycker inte att du har för mycket pengar om du kan tänka dig att göra om det?

Livet är en lek, satsar man inge, så vinner man inget. Sen ett mobo kostar bara 1500:- så det skulle inte vara hela världen (egen lära är bästa lära, dock kanske inte billigaste/lättaste, men roligaste)

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jooltz:

Stressa när man spelar och vara sugen på cola är ingen bra blandning :/

Den bilden påminner mig om smält plast:P

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk

nitade tangentbordet så min redbull välte..fram med papper :S

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Medlem

På min första hem-PC som jag fick när jag var i 13-årsåldern satt jag och mekade med den och läste överklockningsguider på nätet för att trimma upp den. Mitt i allt pillande hittade jag en liten switch på baksidan av nätagget som jag aldrig sett förut och drog den till läge 2. PANG! Drog ner nätagget från 220V till 110V när det var inkopplat och datorn igång. Mobo, gfx, CPU och GPU strök med. Fick allt nytt på garanti men de nergraderade graffekortet från ett 4800Ti till FX5700LE - när jag upptäckte att 5700:an var sämre enl. tester ringde jag företaget som då i stället gått i konkurs ironiskt nog sitter jag och surfar på samma burk just nu då jag hittade den i källaren och kopplade in den för att kolla läget

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Gjorde samma misstag, stor förlust :[ Som tur va fick jag BC2 i julklapp som räddade upp det hela

Precis, BC2 är det bästa som hänt mig inom datorvärlden. (efter populus 2 då, men det var ju ett tag sen.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

Köpte Black Ops.

samma, lyckades dock sälja det för mer än vad jag köpte det förr senare

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> ASUS GTX 1070 8GB DUAL OC -> Corsair 16GB DDR4 2666MHz CL16 Vengeance LPX -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk

sätta minnen åt fel håll har jag lyckats med

hade 2 datorer kallar dom dator 1 och 2

och jag hade 2 minnesstickor (tot 3gig) skulle flytta dom från dator 1 till 2 för att jag behövde några filer på 2:an
och trött som jag var tryckte jag i minnerna åt fel håll (satte bara in ena halvan på dom)
resultat blev ett trasigt moderkort (minnerna höll dock) (10)

köpte en iphone (10)

slet av en nordbrygga när jag skulle ta väck kylet på den (ett tips värm upp kylet innan ni tar väck det) (09)

quoten är fläkt skador (03-10)

Citat:

sen har jag kört in fingrar och annat i fläktar
det västa va nog en fläkt min bror hade "trimmat" som gick i ca 5000 RPM (de va en orginal fläkt till en AMD athlon x2 3800+) skulle känna temps på kylet och råkade köra in tummen i fläkten så den gick sönder (datorn vibrerade som f*n) och fläktbladet satt ca 3 mm in i tummen när jag tog ut handen
och min fina noctua fläkt som kostade ca 200-250 körde jag in foten i så 2 blad gick sönder, med efter en timmes pillande fick jag ihop den (vibrerar dock lite mer nu än va den gjorde från början) efter noctuan gick sönder skaffade jag fläktgaller och satte i datorn
det var nog dom enda som gått sönder av mina fingerar m.m

brände upp min diskettstation (av den till super wild card) genom att sätta dit kontakten fel
small te o börja ryka (10)

röd knapp på föräldrars dator (ca 98)

böjda pins (05)

siffrona innom () är när det hände, och jag är född 91

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

så du menar att man inte kan dricka cola på ett LAN där det bara är kompisar? Ne håller inte med dig där.. man måste för fan kunna umgås ordentligt och föra sig som en vettig människa.

Klart man kan, men ställ den inte så att den riskerar att spillas ut i en dator
Kan ta upp mitt senaste misstag här.
Byggde ny dator i veckan, satte ihop allt och koppla in alla diskar.
Problemet är bara att några diskar hamnade för långt ifrån nätagget så sata strömkablarna som sitter där nådde inte upp, men jag hade molex kontakter som nådde ända upp så jag satte en adapter molex > 2 sata ström som jag måste ha satt på snett eller inte tryck på adaptern ordentligt för när jag drog igång burken så blixtrade det till om just de 2 diskarna och den härliga doften av bränd elektronik spridde sig i lägenheten.
Blev av med 1x 1TB och 1x 2TB disk, tänk om det hade varit så väl att det var min 1TB och min 320GB disk istället som small om nu någon disk över huvudtaget var tvungen att smälla..

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag skrivit det i denna tråden tidigare men hur som haver. För ett gäng år sedan bad en polare mig om jag kunde hjälpa han med spywarses, javisst tänkte jag har jag ju fixat med hemma så inga problem! Sagt och gjort körde jag igenom hans dator och såg att det fanns en elak fil i en utav hans mappar.. Eftersom jag ALLTID då när jag formaterat min dator ändrade så jag såg dolda filer trodde jag inte det fanns någon annan fil än den skadliga i hans mapp. Så shift + delete = elak fil borta.. Bara ett litet problem, eftersom jag inte såg dolda filer på hans dator tog jag bort någon viktig fil så windows inte startade igen Han vart väl inte så där jäkla glad Erbjöd dock honom att stoppa in disken i min dator för att spara viktiga filer men det struntade han i så han förlorade en del viktiga saker för hans del för mitt misstag. Man ska aldrig överskatta sig själv lärde jag mig den dagen

Visa signatur

i9 12900kf, ASUS Z690-P, 32GB DDR5 5600MHz Vengeance, KFA2 RTX 4080, Corsair iCUE H150i, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S21, Xbox Series X. Audio Pro T14 Addon + SVS SB1000, Klipsch RP-400M + SVS SB2000 PRO sub, Drivs av Harman Kardon citation amp, TaylorMade M4, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av convery:

Spenderade en hel dag med att 'modda' chassit med en tunn plexiglas sida. När man kom hem och hadde monterat allt så snubblar man på ström kabeln och drar elgitarren genom rutan.. FML =(

haha!

Permalänk
Medlem

Om ni inte känner för att läsa ett jättelångt inlägg (aka wall of text) kan ni skippa mitt, det kommer ingenting som är skitkul så att säga...

Skrivet av Noobenu:

Köpte Black Ops.

Samma 400 spänn kostade det också, för under hälften av det har jag senaste veckan köpt BC2+Vietnam, Metro 2033, MoH:T1, Garry's mod samt några F2P-spel från Steam. Iom MoH:T1 också fått tag på en betanyckel till BF3

Öppnade en hyggligt nybyggd dator (ca en vecka gammal) för att vända på en fläkt som jag lyckats sätta åt fel håll.
Stängde av datorn, satte nätagget på 0, drog ut strömmen ur nätagget och lossar på tumskruvarna. Struntade i ESD-bandet, då jag tyckte att det kändes överflödigt för ett så litet ingrepp. Vänder på fläkten och skruvar tillbaka sidan igen.
När jag ska trycka in strömsladden i datorn igen (ja, den var inkopplad i väggen och nätagget stod fortfarande på 0) så knastrar det till och kommer lite blått sken i från kontakten på "utsidan" på nätagget. Skraj som f*n trycker jag minst 10 gånger på startknappen på framsidan utan resultat. "F*AN I H*ELVETE!" skriker jag, så högt att föräldrarna undrar vad sjutton jag håller på med.
Man känner sig ju hyggligt knäpp när man hör pappa i på väg till mitt rum, och jag inser att jag glömt sätta nätagget på 1...
Men nästa gång jag öppnar datorn drar jag nog ut sladden från vägguttaget också

En liknande sak hände när jag hade PRAO i 8:an (?). Blev utplacerad på ett större kontor (ca 2000 anställda, vilket det var får ni gissa själva ).
"Jobbade" på serviceenheten den största tiden, men en dag skulle de ut på ett "uppdrag", och eftersom jag inte fick lämna kontoret så fick jag vara med datorteknikerna istället (kom senare på att de hade stuckit för att kolla på något häst-lopp el.dyl., men det är lite OT).
En av datorteknikerna hette Klaus, och var en väldigt nervös man med en ganska så rund mage. Företaget i fråga hade bestämt sig för att sätta upp en TV i entrén, men de inbyggda högtalarna dög inte så de bad oss att sätta upp några nya. Jag går tillsammans med Klaus ner i lagret och hämtar ett par gamla datorhögtalare och återvänder till TVn (utan att testa dem ofc...). Kopplar in de i TVns hörlurs-port, men får inte ut något ljud. Klaus blir extremt röd i ansiktet, och svettas kraftigt när han inte får till det. När jag tar mig en titt på högtalarna ser jag on-/off-switchen som står i läge 0

Två små fails av samma typ, här lär mig sig inte av (andras) misstag inte

Ber om ursäkt för små grammatikfel etc, dåligt med sömn på sistonde...

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem

Man hade sin rigg liggandes på hyllan ~1m ovanför skrivbordet. Hade headset inkopplat där bak på mobot, kort sladd också. Vänder mig om medan jag snackade med en kompis på skype. Now, do the math. Otroligt nog överlevde alla komponenter smällen, och det ska tilläggas att graffet bara satt kvar i låset på slotten. Den enda skadan vart på ett fläktgaller och dvi-kontakten på graffet. Amazing

Permalänk

Min kära bror.
Tidigt 90tal tyckte han att dator va lite slö. Så han stängde av dator och ändrade volten på psu:n.
Datorn gick upp i ett rökmoln.

Tror det va Europa/Usa eller något liknande på dom gamla.

Permalänk

Sparkade omkull en serverdator och hoppade på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av poskitosker:

Sparkade omkull en serverdator och hoppade på den

låter inte som ett misstag eftersom du sedan hoppade på den efter att du sparkat omkull den.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Skrivet av jake93:

låter inte som ett misstag eftersom du sedan hoppade på den efter att du sparkat omkull den.

håller med om att det inte låter som ett misstag men vill gärna veta mer detaljer

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Min största tabbe, eller ja. Tabbe och tabbe var när jag satt på LAN och skulle skjuta en såndär metallgrej som öppnar en burkdricka på kompisen som satt på andra sidan bordet. Självklart åkte den in i datorn men det gjorde inget, det var när jag skulle ta ut den jag råkade trycka ner den så den fick kontakt på moderkortet, jag fick mig en stöt sen var det inge mer LAN för min del. Detta var ca. 1,5h efter ankomst..

EDIT: En annan grej som också är ganska rolig men som inte var mitt fel var när jag spelade musik hemma så ramlade min väska jag har till mitt psp ner från en hylla jag har ovanför datorn och bröt av USB-kontakten till mitt tangentbord. Man har gjort ganska många noobgrejjer. Brytit av ett par 3,5mm kontakter då man har gått ifrån datorn med headsetet på sig osv.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jake93:

det är ju ett misstag av ett annat slag, han ångrar sig av han gjorde den där "smarta" saken när folk kommit på han att förstört den..så man ångrar sig över sitt dumma misstag få en sån ide....elr hur man ska förklara det

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Inte direkt ett misstag, men en komiskt upplevelse:

Katten hoppade upp på chassit (Define R3), men jag vill inte ha honom där, så jag knuffade honom lite lätt så han hoppade ner. Men, när han gjorde detta, så verkar han ha trampat på startknappen och datorn började stänga ner sig...

Kanske dags att ändra funktionen för den knappen.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Medlem

För inte så hemskt länge sen.

Satte på en ny CPU-kylare men slarvigt nog så glömde jag ta bort en plastbit som satt på och skyddade kontaktytan. Stod ju klart och tydligt PÅ plasten "WARNING! MAKE SURE TO REMOVE BEFORE INSTALLING" eller något i den stilen och jag hade ju sett lappen, men helt enkelt glömt bort den sen.

Startade datorn och var lite sur över att kylaren inte kylde så bra, med en idle temp på ca 85 grader (core2quad). Lite senare kom jag på vad jag nog missat och mycket riktigt så var ju plasten där. Den hade börjat smälta eller något

Visa signatur

i9-10980XE ~4.7GHz | 128GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080 Founders Edition | 7TB SSD's
Macbook Air 13.6" | M2 | 24GB LPDDR5 | 10C GPU | 1TB SSD

Permalänk
Medlem

Det jag gjorde igår är nog mitt största misstag.
Har precis fått hem ett nyköpt 6950 att plugga in och köra crossfire, fläkten på sidopanelen går väldigt långsamt kan jag tillägga.. Av någon anledning, vet fortfarande inte varför den betedde sig så och den gör det bara på vissa kontakter. Tror det har att göra med spänningsdelning.
Hursomhelst googlar jag 6950 overclock och hamnar på något random forum där något troll skriver att han har fått upp sitt kort i 1000MHZ! Han skriver också att han har satt volten på 1.3v vilket är en rätt saftig siffra i sammanhanget..
Wow tänker jag och pillar in strax under 1000 "för att vara säker" och 1.28v, jag får screen tearing eller vad det heter och tänker att det försvinner om jag ökar volten!!
1.29v dunrar datorn igång, ivrigt in i 3dmark11 och halvvägs igenom dör kortet och det ända vettiga jag får ut av det är att en röd LED lyser brevid sloten STENDÖTT är precis vad det är.

EDIT:
Kolla mitt inlägg i denna tråden för lite mer än en vecka sedan.. Jag varnar för att klocka i cf/sli sen bränner jag kortet själv.. Suck..
http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/1023229-en-nublet-fraga-om-afterburner/#post11187179

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Skrivet av Kibbey:

Det jag gjorde igår är nog mitt största misstag.
Har precis fått hem ett nyköpt 6950 att plugga in och köra crossfire, fläkten på sidopanelen går väldigt långsamt kan jag tillägga.. Av någon anledning, vet fortfarande inte varför den betedde sig så och den gör det bara på vissa kontakter. Tror det har att göra med spänningsdelning.
Hursomhelst googlar jag 6950 overclock och hamnar på något random forum där något troll skriver att han har fått upp sitt kort i 1000MHZ! Han skriver också att han har satt volten på 1.3v vilket är en rätt saftig siffra i sammanhanget..
Wow tänker jag och pillar in strax under 1000 "för att vara säker" och 1.28v, jag får screen tearing eller vad det heter och tänker att det försvinner om jag ökar volten!!
1.29v dunrar datorn igång, ivrigt in i 3dmark11 och halvvägs igenom dör kortet och det ända vettiga jag får ut av det är att en röd LED lyser brevid sloten STENDÖTT är precis vad det är.

EDIT:
Kolla mitt inlägg i denna tråden för lite mer än en vecka sedan.. Jag varnar för att klocka i cf/sli sen bränner jag kortet själv.. Suck..
http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/1023229-en-nublet-fraga-om-afterburner/#post11187179

Bara till att köpa ett nytt!

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk
Medlem

Körde sprillans nya datorn från komplett från posten hem i en kundvagn, grafikkortet skakade sönder.

Permalänk

Kom hem igår och tänkte att jag ville fortsätta lyssna på musiken jag hade på mp3-spelaren på stereon som annars är kopplad till datorn. Smart som jag är drar jag ut sladden från stereon och kopplar in mp3-spelaren. Inget ljud. Höjer volymen. Inget ljud. Höjer till högsta. Inget ljud. Inser mitt misstag och fortsätter lyssna genom hörlurarna istället och sätter på kaffe (borde gjort det först).

Upptäckte senare att vänstra kanalen för ljudet har pajat och att EVE laggar som utav helvetet. On-boardljudkortet på moderkortet är nog inte så förtjust att ta emot signaler i hörlursuttaget...

Permalänk

Glömde att dra åt skruvarna när jag installerade kylaren på min CPU för några år sedan. När jag slog på datorn sade det *poff* och luktade bränt. 2000 spänn borta på en tiondels sekund!

Har givetvis även gjort klassikern att tappa en skruvmejsel i datorn när jag mekade, slog loss någon liten komponent, och eftersom jag inte kunde löda då fick jag köpa nytt moderkort...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

som en liten klåfingrig pojke jag va vid 14 års ålder så hade jag fått min farmors gamla dator med massa goa recept på :D:D och så såg jag den fina swicthen som fanns på gamla nätagg 240v/110v stepdown. och klåfingrig som jag va så switchade jag om den startade datorn och BAAAAM så smallt det. jag sket nästan på mig och skakade mer än michael j fox xD

Visa signatur

Acta Non Verba - Stercus accidit sine mora
Citera för svar
Flickr
http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Skrivet av Mithras:

1: Skruva mobot direkt på plåten utan distanser (n00bmistake), sånt som nästan alla gör deras första gånger

Det har jag aldrig gjort, däremot skruvat dit en distans där det inte fanns något hål i moderkortet, med kortslutning som följd... Som tur var funkade det när jag tog bort distansen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

1: Skruva mobot direkt på plåten utan distanser (n00bmistake), sånt som nästan alla gör deras första gånger

Skulle vilja påstå att det är relativt få som glömmer distanserna, knappast något som "nästan alla gör första gången". Känns som det saknas en hel del logiskt tänkande hos personer som glömmer distanserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Skulle vilja påstå att det är relativt få som glömmer distanserna, knappast något som "nästan alla gör första gången". Känns som det saknas en hel del logiskt tänkande hos personer som glömmer distanserna.

du kan vilja säga vad du vill men med tanke på att de flesta som bygger sin dator första gången antigen är i unga tonåren (eller t.o.m. yngre, som undertecknat var sin första gång) eller inte riktigt har den senaste elektronikkursen i huvudet, så är det en väldigt lätt sak att glömma. Dessutom har de flesta datorer som pajjat vid första bygge oftast just glömda distanser som fel enligt min egen erfarenhet (flera år inom kundservice för diverse affärer och företag).
Sen får du vilja säga och känna hur du vill

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Gjorde en riktigt intressant tabbe när jag öppnade upp en dator för första gången. Jag hade läst på en del och förstod att det var viktigt att vara jordad, rengöra/applicera kylpasta m.m. och gav mig därefter in för att byta såväl grafikkort som nätaggregat.

Eftersom det var första, och definitivt sista, gången jag köpte ett icke-modulärt nätagg hade jag en hel del kablar att knyta ihop i ett litet mATX-chassi. Med hjälp av en hel del buntband började jag så till sist känna mig någorlunda nöjd med kabeldragningen. Med en illa tillbakahållen iver skruvade jag ihop datorn och startade upp den.

I samma stund som datorn gick igång började den producera ett extremt illavarslande oljud, tänk helikopter, vilket fick mig att tro att grafikkortets fläkt var trasig redan från början. Med paniken/gråten i halsen slängde jag mig på nätkabeln och bröt strömmen. Medan jag skruvade upp datorn svor jag högljutt över den spellösa helg jag hade framför mig.

En stor lättnad, och tillika stor känsla av förödmjukelse, infann sig när jag såg att ett av buntbanden låg rakt ned i CPU-kylarens fläkt. Det var detta som hade orsakat det massiva oljudet. Situationen fick mig att fälla en nostalgisk tår över dessa kontraptioner som förgyllde vardagen många år tidigare.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz