Windows 7 säljer sju exemplar i sekunden

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av davaa:

Vad menar du? Att de flesta inte behöver ett OS till sin dator?

http://ubuntu.com

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur många retailkopior som sålts. De flyger inte av hyllorna precis...

Permalänk

Ja tycker dom borde sänka priset på windows 7 och sälja windows 8 ganska billigt

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av Dosshell:

Jag tycker det är tråkigt att Windows är så populärt. De allra felsta skulle inte behöva köpa ett OS, känns som om konsumenterna är dåligt pålästa och fullproppade med fördommar.

Japp håller med. Många hade garanterat klarat sig på Ubuntu och andra Linux operativ. Enligt mig fungerar de bättre än Windows på många punkter.

Skrivet av SWE|OggE:

Spread the word!

Angående vilket Windows som är bäst får jag svara Windows 7. Sen är det inte så jättekonstigt att det säljer så bra när Microsofts ända riktiga konkurrent är dom själva. Och många som köpte Windows Vista migrerade nog över till Windows 7 ganska fort. Vilket säkert har hjälpt Windows 7 försäljning.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Jag undrar hur många retailkopior som sålts. De flyger inte av hyllorna precis...

Jag kan säga att jag köpte Vista Retail i alla fall. Otroligt skönt att licensen inte är bunden till en dator/X antal komponenter. Värt de extra slantarna...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Aldrig testat Windows 7 någon längre stund men jag tyckte det var ungefär som en moddad version av Vista.

I övrigt gillar jag Ubuntu mer än Vista då jag ändå inte kan spela på denna skit laptop så spelar det ingen roll om jag sitter med Ubuntu eller Vista.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Så du säger att om man inte föredrar Linux, så väljer man inte Linux?

Finns många som har ideologiska motsättningar mot Windows/Mac, vilket kan vara en anledning till att välja bort dem. Anledningen är då inte att det är "gratis", det är i stort helt irrelevant. Anledningen är att det är fritt (ej pengabetydelse) och öppet.

Mja, det jag menade var att föredrar man Windows (alternativt OSX) så bör man köra på det. Jag förstår självklart poängen (eller ?), att Svensson inte är särskilt insatt och inte har provat Linux eller andra OS som är gratis.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk

windows 98 är ju kungen av alla os enligt mig... det var där allt började när jag köpte starcraft 1/C&C 1 och blev en riktigt nörd

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

Uppenbarligen så bryr vi oss inte om att andra svälter, jag lägger hellre pengarna på en ny dator eller en flygresa. Känns bäst att inte bry sig.

Bill Gates är faktiskt en av de som har gett mest pengar i världen till välgörenhet. Så det finns folk som bryr sig

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Jag tycker det är tråkigt att Windows är så populärt. De allra felsta skulle inte behöva köpa ett OS, känns som om konsumenterna är dåligt pålästa och fullproppade med fördommar.

För jag inte vill ha ett skabbigt OS

Permalänk
Medlem

XP var klart bättre än vista, Windows 7 är inte så stabilt som vissa tror. De andra operativsystemen har jag inte så stor erfarenhet av. För prestanda och visualisering rankar jag dessa W7, XP, Vista. Hade W7 inte varit så minnes-snålt så hade jag fortsätt med XP alla dagar. Orkar inte ens börja med hur många kompatibilitetsproblem W7 har med vissa program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davaa:

Mja, det jag menade var att föredrar man Windows (alternativt OSX) så bör man köra på det. Jag förstår självklart poängen (eller ?), att Svensson inte är särskilt insatt och inte har provat Linux eller andra OS som är gratis.

Men om Svensson laddar ner linux så måste han veta hur man får allt att funka. Allt funkar redan till windows men i linux måste man använda wine eller liknande. Och sen tror jag inte att Svensson har något val då han ändå köper en färdig dator med förinstallerat os.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

XP var klart bättre än vista, Windows 7 är inte så stabilt som vissa tror. De andra operativsystemen har jag inte så stor erfarenhet av. För prestanda och visualisering rankar jag dessa W7, XP, Vista. Hade W7 inte varit så minnes-snålt så hade jag fortsätt med XP alla dagar. Orkar inte ens börja med hur många kompatibilitetsproblem W7 har med vissa program.

Vista var aldrig dåligt. Det är bara att det var så mycket mer krävande än xp som redan var väldigt, väldigt gammalt. Bara man köpte en hyffsad dator för den tiden (c2d, 2gb ram) och inte gjorde som så många och installerade vista på sin gamla dator eller köpte en visa med 512mb ram så funkar det hur bra som helst. Jag skulle välja vista före xp alla dagar i veckan så länge datorn är tillräckligt snabb för att köra något annat än xp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Detta eviga surr om nix... Så hur ska en novis få kännedom om detta, var finns installationsmediumen, lathunden och argumenten för att ominstallera dennes maskin.

Som sagt ett evigt... och noll verkstad från i princip alla.

Vart ringer man om det inte fungerar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl i och för sig inte retail försäljning, men det ökar i alla fall Microsoft kassa som i nuläget används för att mjölka pengar på tveksamma/obefintliga patent. Tydligen tjänar Microsoft 5$ per såld HTC smartphone med Android, och ifrån vissa tillverkare har det lyckats tvinga till sig 12$. Som några analytiker inför finanskrisen sa: "fat not innovative wins".

Permalänk
Medlem

Windows 98, classic va fan om inte tala om ms-dos.

Men windows 7 är ju ett måste för spel.

Visa signatur

CaseLabs SM8
9800X3D RTX 5090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sysop:

Detta eviga surr om nix... Så hur ska en novis få kännedom om detta, var finns installationsmediumen, lathunden och argumenten för att ominstallera dennes maskin.

Som sagt ett evigt... och noll verkstad från i princip alla.

Vart ringer man om det inte fungerar?

Nu tog jag ju inte upp ämnet, men av rent intresse kan det vara kul att veta hur professionell IT support fungerar idag. Följande undersökning dök upp häromdagen:

Permalänk
Medlem
Skrivet av yooz111:

Windows 98, classic va fan om inte tala om ms-dos.

Men windows 7 är ju ett måste för spel.

då syar jag med windows 95 och höjer med windows 3.11 samt windows 92

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av Leeloo:

Jag kan säga att jag köpte Vista Retail i alla fall. Otroligt skönt att licensen inte är bunden till en dator/X antal komponenter. Värt de extra slantarna...

Kan säga att OEM inte häller är låst Mer säger jag inte.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

W7 > Vista > XP pga DX11
Annars är det ganska dött lopp för mig. Min söndertweakade vista var sjukt stabil och snabb, medan XP knappt kräver någonting för att driva OS. Att windows tog bort den klassiska taskbar'en gillar jag inte alls. Ett klick extra hela jävla tiden, eller någon sekunds väntetid. Det låter inte som mycket men jag sitter ofta med många fönster uppe samtidigt, speciellt med msn. De borde istället lagt till en funktion för att splittra grupperingarna till flera separata knappar.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Men om Svensson laddar ner linux så måste han veta hur man får allt att funka. Allt funkar redan till windows men i linux måste man använda wine eller liknande. Och sen tror jag inte att Svensson har något val då han ändå köper en färdig dator med förinstallerat os.

Kanske är de som är nyckeln... Om man levererade Linux förinstallerat på datorerna som säljs så hade de inte varit några problem... förutom att de varit billigare. Min mamma har kört Linux i drygt 2 år... Visst jag installerade de åt henne... (Installationen var snabbare och lättare än att installera Windows 7). Sedan jag installerade de åt henne har hon själv uppdaterat och fixat utan instruktioner. Systemet är fortfarande stabilt efter så lång tid... vilket inte riktigt varit fallet med tidigare Windowsinstallationer. Anledningen jag installerade Linux var för att hennes Windowsinstallation strulade...

De är vanliga användare som skriver e-post, surfar och annat vanligt datoranävndade som kan använda Linux med minst problem. Spelande och användande av vissa speciella program blir förstås mer struligt eftersom de inte finns något Linuxstöd för dessa utan man får "fixa" de själv i så fall.

Tänkt så mycket pengar man skulle kunna spara om "staten" körde linux och inte betalade Microsoft skatt för alla datorer de använder... Väldigt få myndigheter som har nytta av att kunna spela spel på arbetstid.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RainesX:

då syar jag med windows 95 och höjer med windows 3.11 samt windows 92

Windows 92?? ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kan säga att OEM inte häller är låst Mer säger jag inte.

Licensen är låst... Att den går att använda är en annan sak eller hur? Använder du den licensen till en annan dator så har du lika lite en licens till din version som någon som tankat hem från pirathamnen.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Skrivet av Oldvikingschool:

Och dem fattiga barnen svälter fortfarande...

Tycker dem kunde pressa ned priset en hundralapp(inkl för studenter) när dem endå pumpar in så mycket pengar.

(Röstar för XP, just det system jag lärde mig i plugget)

hur skulle de fattiga barnen få mat genom att microsoft sänker priserna? Däremot så skänker Bill Gates jättemycket pengar till välgörenhet. Jag kommer inte ihåg exakta siffran, men jag har för mig att när han dör, så ger han 90% eller nåt av sin förmögenhet till välgörenhet.

btw, snälla, skriv dom i stället för dem om du inte vet när det ska vara de och när det ska vara dem. Båda dina "dem" där uppe ska egentligen vara "de"

Permalänk

Frågan är om de räknar med alla licenser som ges gratis till studenter (eller för en blygsam avgift på 100kr eller något sådant), förmodligen gör de väl det.

När det gäller diskussionen om att de flesta skulle klarat sig på Linux eller annat gratisalternativ, så är det väl så att många som bara surfar och kör kontorsapplikationer skulle klara sig på gratis OS. Men saken är ju den att de flesta använder Windows på jobbet och vill ha något de känner igen. Dessutom har vi ju alla som vill spela och då är ju faktiskt inte Linux något alternativ att tala om. Ser man bara på mängden avancerade spel som finns till Windows och jämför med antalet som finns till Linux, så förstår man varför datorspelare väljer Windows.
Många linux-distar är väldigt trevliga, men Windows har så stor marknadsdominans, så det är svårt att få folk att ens testa.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av _MmattiasS_:

hur skulle de fattiga barnen få mat genom att microsoft sänker priserna? Däremot så skänker Bill Gates jättemycket pengar till välgörenhet. Jag kommer inte ihåg exakta siffran, men jag har för mig att när han dör, så ger han 90% eller nåt av sin förmögenhet till välgörenhet.

btw, snälla, skriv dom i stället för dem om du inte vet när det ska vara de och när det ska vara dem. Båda dina "dem" där uppe ska egentligen vara "de"

Han skänker otroliga mängder pengar till välgörenhet ja:)

Förstår heller inte hur fattiga barn blir bättre och får mer mat av att MS sänker priser menmen, vi blir nog varse om det snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon96120:

Windows 92?? ;D

XD yupp
windows NT kallar jag ibland för windows 92 ^^ (vill minnas det släpptes ungefär samtidigt som vanliga 3.1 nämligen)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Efter service pack 1 så vart vista helt okej ju, visst det slukade lite onödiga resurser om ma skulle spela men annars var det knappast något jättefel på det.
Däremot så ska jag nog ta lite råd här och försöka prackapå tjejen linux, körde det förut på min bärbara tills ljuddrivrutinerna bara togsbort ur en uppdatering. :S

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Skrivet av _NsMs_:

Bill Gates är faktiskt en av de som har gett mest pengar i världen till välgörenhet. Så det finns folk som bryr sig

Japp, men det är ingen som bryr sig relativt till hur många som inte bryr sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

De borde istället lagt till en funktion för att splittra grupperingarna till flera separata knappar.

Om jag inte missförstått dig helt nu, i windows 7 =

Högerklicka på aktivitetsfältet, välj "gruppera aldrig" under knappar i aktivitetsfältet, ev. bocka i "använd små ikoner" (om du föredrar små ikoner).